Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   tzw Media manipulują nastrojami wyborców

tzw Media manipulują nastrojami wyborców

Data: 2011-09-30 02:03:37
Autor: muto2100
tzw Media manipulują nastrojami wyborców
Data: 2011-09-30 17:05:56
Autor: u2
tzw Media manipulują nastrojami wyborców
W dniu 2011-09-30 11:03, muto2100 pisze:
http://niezalezna.pl/16917-media-manipuluja-nastrojami-wyborcow


Prywatni nadawcy - TVN i Polsat częściej prezentowali pozytywnie Donalda
Tuska a negatywnie liderów PiS i SLD - wynika z monitoringu serwisów
informacyjnych prowadzonego przez Fundację im. S. Batorego.

Ocena ta dotyczy pierwszego tygodnia monitoringu prowadzonego przed
zbliżającymi się wyborami. Fundacja im. Stefana Batorego prowadzi takie
badania po raz czwarty, analizując główne wydania serwisów
informacyjnych telewizji publicznej: "Teleexpressu", "Panoramy",
"Wiadomości", "Serwisu Info" (TVP Info) a także dwóch stacji
komercyjnych: "Faktów" (TVN) i "Wydarzeń" (Polsat).

Prezes PiS - jak wynika z monitoringu - we wszystkich serwisach
pokazywany był przez 48 minut. Ponad 1/3 tych materiałów miało negatywny
wydźwięk. Więcej było ich w serwisach mediów komercyjnych (ponad połowa
ocen negatywnych), niż w mediach publicznych (8 proc. ocen negatywnych)
- podała fundacja.

Z monitoringu wynika też, że programy informacyjne TVN i Polsatu, czyli
"Fakty" i "Wydarzenia" "istotnie różniły się od programów informacyjnych
mediów publicznych w prezentowaniu materiałów związanych z kampanią
wyborczą". "Oceny polityków były w nich bardziej spolaryzowane, a
materiały - kontrowersyjne, z wyraźnie zarysowaną tezą i stanowiskiem
dziennikarza. TVN i Polsat znacznie częściej niż serwisy TVP
prezentowały negatywnie Prawo i Sprawiedliwość, natomiast Platformę
Obywatelską najczęściej pozytywnie".

Zauważono, że między programami informacyjnymi TVP pojawiły się istotne
różnice. "Wiadomości" i "Teleexpress" znacząco częściej negatywnie
oceniały PiS niż PO; z kolei "Serwis Info" i "Panorama" były bardziej
krytyczne wobec rządu, niż wobec głównej partii opozycyjnej. W
"Teleexpressie" - jak podała fundacja - znacząco częściej niż w innych
serwisach TVP pokazywano PSL i jego szefa, wicepremiera Waldemara Pawlaka.

Częściej - podkreśla fundacja - niż w serwisach TVP w serwisach TVN i
Polsatu prezentowany był premier Tusk (48 proc. udziału w czasie
wszystkich kandydatów). W "Wydarzeniach" zajmował nawet 57 proc. czasu
wszystkich kandydatów. Częściej też prezentowany był prezes PiS - 31
proc. udziału w czasie wszystkich kandydatów.

Z monitoringu - jak poinformowała w czwartek PAP fundacja - wynika, że
ponad połowę czasu wszystkich komitetów wyborczych w programach
informacyjnych TV poświęcono Platformie Obywatelskiej, co stanowiło
prawie 14 proc. całkowitego czasu trwania monitorowanych serwisów.
Najczęściej eksponowanym politykiem był Donald Tusk, następnie: prezes
PiS Jarosław Kaczyński, przewodniczący SLD Grzegorz Napieralski oraz
prezes PSL Waldemar Pawlak. W pierwszej dziesiątce najczęściej
prezentowanych znalazło się pięciu polityków PO oraz po jednym z PiS,
SLD, PSL, Ruchu Palikota oraz PJN.

"W TVP dominowało neutralne przedstawianie partii i ich przywódców. D.
Tusk miał zaledwie po 4 proc. czasu pozytywnego i negatywnego, J.
Kaczyński - odpowiednio 1 i 8 proc. Z czterech serwisów informacyjnych
TVP - Serwis Info zanotował niemal wyłącznie neutralną prezentację
polityków i partii, a najwięcej pozytywnych lub negatywnych ocen
odnotowano w Panoramie" - podała Fundacja.

Najwięcej, bo prawie połowę serwisu "Fakty" TVN poświęciły sprawozdaniom
i komentarzom na temat kampanii. Skoncentrowały się przy tym na
najważniejszych partiach: PO i PiS. Rzadziej była w nich mowa o innych
ugrupowaniach, o PJN, a zwłaszcza o Ruchu Palikota.

Fundacja zaznacza, że media komercyjne częściej niż TVP pozytywnie
ukazywały premiera, a informacje o negatywnym wydźwięku dla szefa rządu
pojawiły się jedynie w "Wiadomościach" i "Panoramie".

W przypadku lidera SLD Grzegorza Napieralskiego czas jego prezentacji w
serwisach wyniósł 19 minut. Częściej prezentowały go "Wydarzenia" i
"Fakty", rzadziej telewizja publiczna. Ponad 27 proc. wszystkich tych
materiałów miało negatywny wydźwięk. Częściej niepochlebne materiały
pojawiały w serwisach mediów komercyjnych - 43 proc. ocen negatywnych,
niż w mediach publicznych - 2 proc.

Czas prezentacji lidera PSL wynosił ponad 9 minut. "Wicepremier miał
relatywnie wysoki w porównaniu do premiera Tuska udział wystąpień
urzędowych. Szczególnie często pojawiał się w +Teleexpressie+. Pozytywne
oceny tego polityka zostały odnotowane tylko w +Wydarzeniach+. W
pozostałych serwisach miał oceny neutralne" - zauważają eksperci fundacji.

Monitoring prowadzi zespół socjologów z Pracowni Teorii Zmiany
Społecznej Instytutu Socjologii UW.

tzw Media manipulują nastrojami wyborców

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona