użycie utworu muzycznego w reklamie

Data: 2009-03-18 14:23:48
Autor: Marcin Kuczera
użycie utworu muzycznego w reklamie
hej,

chcielibyśmy w firmie użyć jednego kawałka polskiego zespołu
do reklamy. Reklamy w lokalnym radiu.

Z kim powinniśmy się kontaktować i jakie mogą być tego koszty ?
W ZAIKS siÄ™ nie orientujÄ… za bardzo ;-)

Marcin

Data: 2009-03-18 16:34:46
Autor: Roman Rumpel
Marcin Kuczera pisze:
[...]

Doskonale sie orientujÄ… tylko nie udzielajÄ… za darmo porad prawnych :)
A skontaktować się musicie - co oczywiste przecież- z zespołem i (jeśli są spoza zespołu) autorem tekstu, kompoytorem i producentem.

--
Szukam nowej sygnaturki, a skończył mi się żeń szeń.

Roman Rumpel    skype: rumpel.roman
www.rumpel.pl

Data: 2009-03-18 23:57:51
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "Roman Rumpel" <romane@screwspam.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:gpr4av$smv$2news.onet.pl...
Marcin Kuczera pisze:
[...]
Doskonale siÄ™ orientujÄ… tylko nie udzielajÄ… za darmo porad prawnych :)
A skontaktować się musicie - co oczywiste przecież- z zespołem i (jeśli są spoza zespołu) autorem tekstu, ] i producentem.

Kontakt z zespołem niewiele da, bo i tak muszą mieć umowę z ZAiKS i STOART. Skierować do obydwu tych organizacji pisma i ktoś odpowie. Ja bym to napisał w formie prośby o darmowe użyczenie praw autorskich i wzmianką, ze brak odpowiedzi do kiedyś tam oznacza zgodę. Z prawnego punktu widzenia oczywiście to lipa, ale najpewniej wzmoże to chęć u zainteresowanych do pertraktacji.

Data: 2009-03-19 01:38:16
Autor: Andrzej Lawa
u¿ycie utworu muzycznego w reklamie
Robert Tomasik pisze:

Kontakt z zespo³em niewiele da, bo i tak musz± mieæ umowê z ZAiKS i
STOART. Skierowaæ do obydwu tych organizacji pisma i kto¶ odpowie. Ja

Ummm... Musz±? Znaczy siê muzyk nie mo¿e graæ sobie a muzom, musi byæ
cz³onkiem tych mafii^B^B^B^B^B szlachetnych organizacji?

Data: 2009-03-19 08:15:54
Autor: ant
Andrzej Lawa wrote:
Robert Tomasik pisze:
Kontakt z zespołem niewiele da, bo i tak muszą mieć umowę z ZAiKS i
STOART. Skierować do obydwu tych organizacji pisma i ktoś odpowie. Ja
Ummm... Muszą? Znaczy się muzyk nie może grać sobie a muzom, musi być
członkiem tych mafii^B^B^B^B^B szlachetnych organizacji?

No własnie Zaiks ponoć (wg. Zaiksu) reprezentuje nawet tych artystów,
których nie reprezentuje, tak, i nawet na tych, których zaiks nie
reprezentuje, czekajÄ… pieniÄ…dze w kasie zaiksu. Problem jest ten,
że  Zaiks niechetnie udziela informacji na temat artystów, których
reprezentuje, bo łatwiej można ścigać haracz mówiąc, że się
reprezentuje wszystkich.

http://zaiks-stop.v.pl/

Data: 2009-03-19 19:53:29
Autor: Robert Tomasik
u¿ycie utworu muzycznego w reklamie
U¿ytkownik "Andrzej Lawa" <alawa_news@lechistan.SPAM_PRECZ.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:oog896-043.ln1ncc1701.lechistan.com...
Robert Tomasik pisze:
[...]

Nie tak do koñca. Teoretycznie to jest taka wyk³adnia, ¿e muzyk, choæby sam wszystko skomponowa³, to i tak korzysta z zbioru do¶wiadczeñ i twórczo¶ci innych artystów. Nie dawno czyta³em w LEX-ie pismo bodaj¿e Ministerstwa Kultury i Sztuki, z którego to wynika. Je¶li kto¶ ma LEX-a, to to pismo z wyk³adni± jest podwieszone chyba pod art. 116 prawa autorskiego.

Data: 2009-03-19 09:57:05
Autor: Roman Rumpel
Marcin Kuczera pisze:
[...]

Nie masz racji Robert, bo (prawdopodobnie)buerzesz pod uwagę tylko element majątkowy. Zważ, ze użycie utworu w reklamie może być nieakceptowalne dla twórcy, więc konieczne jest uzyskanie zgody.

Sam ZAIKS oferuje w tym względzie jedynie pośrednictwo w uzyskiwaniu zgody od twórcy/twórców.

Ponadto ZAIKS będzie miał o tyle pełne zastosowanie co do wydania zgody, o ile zespół podpisał oświadczenie o powierniczym przeniesieniu autorskich praw majątkowych na ZAIKS. Nie wiadomo, czy tak jest w tym przypadku. Jeśli nie, to ZAIKSowi co najwyżej mogą należeć się ogólne tantiemy w ramach zbiorowego zarządzania, ale nie ma żadnej podstawy, żeby wydawał on zgodę.

Podtrzymuję - tak czy inaczej należy zacząć od zespołu. Można to zrobić za pośrednictwem ZAIKSu, ale po co.

Data: 2009-03-19 19:55:36
Autor: Robert Tomasik
Marcin Kuczera pisze:
[...]
Nie masz racji Robert, bo (prawdopodobnie)bierzesz pod uwagę tylko element majątkowy. Zważ, ze użycie utworu w reklamie może być nieakceptowalne dla twórcy, więc konieczne jest uzyskanie zgody.
[...]

Masz rację, ale o tym gość się ewentualnie dowie w ZAiKS-ie. Dla tego go tam wysyłam, ze sama zgoda autorów piosenki nie wystarcza, zaś ZAiKS albo zgody udzieli (jak będzie mógł), albo poinformuje, że zgodę trzeba uzyskać oraz ile trzeba zapłacić ZAiKS-owi.

Data: 2009-03-19 23:48:08
Autor: Marcin Kuczera
[...]

ich gadka jest mniejwięcej taka...
"nie wiem, nie jestem pewien, może, coś około 500-700tyś pln, chyba"...

Albo są niepoważni, albo zgłaszają się do nich tylko TVNy i inne ;-)

Marcin

użycie utworu muzycznego w reklamie