udawane potwierdzenie przelewu z Inteligo

Data: 2012-11-27 00:08:37
Autor: Marek
udawane potwierdzenie przelewu z Inteligo
Czy ktoś mógłby mi wytłumaczyć po co Inteligo umożliwia drukowanie "zlecenia złożenia płatności", które może być wykorzystane do wprowadzania w błąd kontrahentów? Zanim przelew zostanie zaksięgowany, można wydrukować takie "zlecenie złożenia płatności", po wydrukowaniu (wygenerowaniu pdf'a) zleceniodawca może je usunąć, ale mając juz pdf;a może nim posługiwać się jako swoistym dowodem potwierdzającym dokonanie przelewu. Może wprowadzić w błąd osoby, które wcześniej nie miały do czynienia z wydrukami z Inteligo i mogą nie odróżnić potwierdzenia o nazwie "przelew z rachunku", z wydrukiem zlecenia (który potwierdzeniem nie jest) i pomyłkowo uznać że ten drugi jest potwierdzeniem. Czy to jest legalne, że zleceniodawca, próbuje użyć "potwierdzenie zlecenia" (które usunął zapewne, bo przelew nie dotarł do odbiorcy) jako potwierdzenia zlecenia w celu uniknięcia płatności za towar?

--
Marek

Data: 2012-11-26 15:20:00
Autor: sq5rb
udawane potwierdzenie przelewu z Inteligo
W dniu wtorek, 27 listopada 2012 00:09:06 UTC+1 u¿ytkownik Marek napisa³:
Czy kto¶ móg³by mi wyt³umaczyæ po co Inteligo umo¿liwia drukowanie "zlecenia z³o¿enia p³atno¶ci", które mo¿e byæ wykorzystane do wprowadzania w b³±d kontrahentów?

Dowodem dla sprzedawcy jest wy³±cznie zaksiêgowany na jego koncie przelew (w przypadku p³atno¶ci przelewem) a nie ¿aden pdf od kupuj±cego.

Data: 2012-11-26 17:33:03
Autor: witek
sq5rb@tlen.pl wrote:
Dowodem dla sprzedawcy jest wy³±cznie zaksiêgowany na jego koncie przelew (w przypadku p³atno¶ci przelewem) a nie ¿aden pdf od kupuj±cego.

he he

dobry argument dla pan urzedniczek
jak przyjdziesz odebrac prawko, albo zarejestrowac samochod, albo zlozyc wniosek o paszport to cie szlag strzeli jak ci pani takim tekstem rzuci.

Data: 2012-11-27 00:38:49
Autor: Marek
udawane potwierdzenie przelewu z Inteligo
On Mon, 26 Nov 2012 15:20:00 -0800 (PST), sq5rb@tlen.pl wrote:
Dowodem dla sprzedawcy jest wyłącznie zaksięgowany na jego koncie
prz=
elew (w przypadku płatności przelewem) a nie żaden pdf od kupująceg=

No bÅ‚agam, nigdy jako kupujÄ…cy nie wysyÅ‚ales sprzedajacemu potwierdzenie zapÅ‚aty (przelewu), żeby przyspieszyc np. wysyÅ‚kÄ™ (zanim sprzedajacy sam bÄ™dzie mógÅ‚ sobie "potwierdzic")?  Tak siÄ™ zwyczajowo przyjęło i nie widzÄ™ w tym nic zÅ‚ego. WrÄ™cz przedstawiciel sprzedawcy sam proponuje takie rozwiÄ…zanie (bo nie zawsze ten co wysyÅ‚a u sprzedawcy ma dostep do przelewów). Inne banki majÄ…  potwierdzenia nie wzbudzajÄ…ce wÄ…tpliwoÅ›ci  (z numerem referencyjnym operacji itp. ) a w Inteligo to nawet potwierdzenie wyglÄ…da dziwnie (bez nr ref.).

--
Marek

Data: 2012-11-26 17:56:11
Autor: witek
udawane potwierdzenie przelewu z Inteligo
Marek wrote:
No błagam, nigdy jako kupujący nie wysyłales sprzedajacemu potwierdzenie
zapłaty (przelewu), żeby przyspieszyc np. wysyłkę (zanim sprzedajacy sam
będzie mógł sobie "potwierdzic")?

Nie.
Albo płatność kartą kredytową, albo wysyłka po zaksięgowaniu przelewu.

a w Inteligo to nawet
potwierdzenie wyglÄ…da dziwnie (bez nr ref.).

jest przciez.
Druga linjka, identyfikator transakcji z numerem.

Data: 2012-11-27 01:29:50
Autor: Marek
On Mon, 26 Nov 2012 17:56:11 -0600, witek <witek7205@gazeta.pl.invalid> wrote:
Nie.
Albo płatność kartą kredytową, albo wysyłka po zaksięgowaniu
przelewu.

Mało kupujesz:)
Przecież model "placacy dostarcza dowód zapłaty" powszechny też jest w urzędach, gdzie "petent" okazuje dowód wypłaty a nie urzędniczka szuka w swoich potwierdzeniach.
To jest tak powszechne, że pamiętam w latach 90 rekordzistka wyjechała nowym samochodem z salonu dając sprzedawcy sfalszowany dowód wypłaty na poczcie :).
Więc nie przesadzajmy, dowody dokonania płatności są dla sprzedawcy ok pod warunkiem że będą jednoznaczne.

jest przciez.
Druga linjka, identyfikator transakcji z numerem.

W moich potwierdzeniach tego nie ma.

--
Marek

Data: 2012-11-27 10:53:50
Autor: witek
wrote:
[...]

U mnie model płacący jest taki, ze albo ktos placil karta kredytową, wowczas wysylke ma od razu, albo płacił przelwem i wysyłak jest po zaksiegowaniu na moim koncie.

Za wszelkie potwierdzenia bardzo dziekuje, ale wysylki i tak nie bedzie dopoki to nie bedzie na moim koncie.

jest przciez.
Druga linjka, identyfikator transakcji z numerem.

W moich potwierdzeniach tego nie ma.

u mnie jest.

Data: 2012-11-27 21:47:58
Autor: Jacek Osiecki
udawane potwierdzenie przelewu z Inteligo
Dnia Mon, 26 Nov 2012 15:20:00 -0800 (PST), sq5rb@tlen.pl napisa³(a):
[...]

Pomijaj±c ekstremalne przypadki typu odrzucenie przelewu przez bank-odbiorcê
lub totalne popierniczenie czego¶ przez bank-nadawcê, to ca³kiem sensowne s±
potwierdzenia mailowe wysy³ane z systemu mBanku. Id± z mBankowych serwerów,
s± podpisane. Wiem - teoretycznie CO¦ mog³oby siê staæ, ale takie
potwierdzenie jest wiarygodne :)

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2012-11-26 17:30:48
Autor: witek
Marek wrote:
Czy ktoś mógłby mi wytłumaczyć po co Inteligo umożliwia drukowanie
"zlecenia złożenia płatności",

Nie wiem, moze bylo zapotrzebowanie na tego typu potwierdzenia.

  ale majÄ…c juz pdf;a
może nim posługiwać się jako swoistym dowodem potwierdzającym dokonanie
przelewu.

Nie.
Jako swoistym dowodem na to ze w dacie wydrukowania dokumentu takie zlecenie istnialo jako złożne do realizacji w dacie wyraznie zapisanej w tym dokumencie.

Wszelkie nadinterpretacje dokumentu, ktory sie trzyma przed oczami robi sie na własne ryzyko.

[...]

na jednym jest napisane szczegóły zrealizowanej pÅ‚atnosci, na drugim szczególy  przyjetej do realizacji.

Co najwyzej dopisałbym, duzymi literami, ze niniejszy dokument nie stanowi potwierdzenia wykonania transakcji.

[...]

A probuje?

Potrafisz udowodnic, ze przedstawił dokument twierdzac, ze dokument ten stanowi potwierdzenie zrealizowanej transakcji?

I na dodatek celowo. Moze sam nie rozumiał co taki dokument oznacza.

Dopiero jak wykazesz, ze robil to celowo z zamiarem oszukania cie, to wowczas bedzie mozna mowic nie o nielegalnosci co konsekwencjach w postai kary czy to z kodeksu wykroczen czy karnego.

Data: 2012-11-27 01:02:05
Autor: Marek
On Mon, 26 Nov 2012 17:30:48 -0600, witek <witek7205@gazeta.pl.invalid> wrote:
[...]

No tak, ale jesli sprzedawca nigdy wcześniej nas oczy druku z inteligo nie widział i srednio sie lapie w niuansach słownych użytych w tym druku to może być wprowadzony w błąd. Niestety kolega wyprzedza dał się nabrać.
Co najwyzej dopisałbym, duzymi literami, ze niniejszy dokument nie stanowi potwierdzenia wykonania transakcji.

Otóż to taka informacja powinna być.
Jak na razie to kwestia czy kupujący swiadomie to zrobił czy też nie odróżnia...
Data wydruku pdf jest z 11.11 data operacji jest w przyszłości 13.11, maila wysłał z tym pdf 12.11.Do dziś przelew nie dotarl. 11.11 była niedziela więc spokojnie miał czas na anulowanie po wydruku.

--
Marek

Data: 2012-11-27 10:55:51
Autor: witek
wrote:
[...]

takie dokumenty powinny miec unikatowy numerek gdzies na dole. Wchodzi sie na strone banku, wklepuje numerek i dostaje biezacy status tej transakcji.

Reszta informacji na tym dokumencie powinna byc po prostu czysto informacyjna i nie majaca zadnego znaczenia

Data: 2012-11-27 01:21:19
Autor: Marek
udawane potwierdzenie przelewu z Inteligo
On Mon, 26 Nov 2012 17:30:48 -0600, witek <witek7205@gazeta.pl.invalid> wrote:
na jednym jest napisane szczegóły zrealizowanej płatnosci, na
drugim
szczególy  przyjetej do realizacji.

Właśnie sprawdziłem jak wygląda potwierdzenie "dokonanego" przelewu w inteligo. Nie ma nigdzie użytego zwrotu "szczegóły zrealizowanej transakcji" jest jedynie lakoniczny tytuł "przelew z rachunku szczegóły transakcji" ani słowa że to transakcja zrealizowana. Jedynie "data operacji" sugeruje że była jakaś "operacja".
Jak dla mnie ten wydruk wyglÄ…da jak kolejne  dzieÅ‚o informatyczne podwykonawców  banków  robione na szybko przez praktykantów na  umowÄ™-zlecenie. Lub, o zgrozo, sami "bankowcy" nie wiedzieli jak taki wydruk powinien wyglÄ…dać i zlecili taki sÅ‚aby opis funkcjonalny do realizacji (znam niestety to z autopsji).Czyli bez przemyÅ›lenia i z czapy. Podobnie jak w formatce przelewu mieli kiedys rozdzielone pole do groszy, ktore doprowadzalo do szaÅ‚u, jak siÄ™ chciaÅ‚o kwoty wprowadzać metoda kopiuj-wklej. Ale to litoÅ›ciwie już poprawili.

--
Marek

Data: 2012-11-27 00:10:55
Autor: Kris
udawane potwierdzenie przelewu z Inteligo
W dniu wtorek, 27 listopada 2012 00:09:06 UTC+1 u¿ytkownik Marek napisa³:
Czy kto¶ móg³by mi wyt³umaczyæ po co Inteligo umo¿liwia drukowanie "zlecenia z³o¿enia p³atno¶ci",

Np ¿eby osoba zlecaj±ca p³atno¶æ mia³a potwierdzenie ¿e j± zleci³a.
Jak robisz przelew w marmurku/na poczcie itp dostajesz mniej wiêcej podobny dokument- kopie zlecenia przelewu

Data: 2012-11-27 13:25:42
Autor: Marek
udawane potwierdzenie przelewu z Inteligo
On Tue, 27 Nov 2012 00:10:55 -0800 (PST), Kris <kszysztofc@gmail.com> wrote:
Np żeby osoba zlecająca płatność miała potwierdzenie że ją =
zleciła.

 Kolejny nonsens, jak z tymi potwierdzeniami z bankomatu. Po co to komu potrzebne?? Do czego może ono sÅ‚użyć? Ot taki relikt "okienkowo-petentowy". Aby "petentowi" mogÅ‚o siÄ™ wydawać, że coÅ› "może" z tym zdziaÅ‚ać jak bank przelewu nie zrobi. WyjÄ…tkiem jest oczywiÅ›cie poczta, bo tu dostÄ™pu do systemu zlecajÄ…cy nie ma, wiÄ™c takie potwierdzenie zlecenia jest jedyne co może mieć. W przypadku bankowoÅ›ci elektronicznej nie widzÄ™ zastosowania tego typu potwierdzenia.

--
Marek

Data: 2012-11-27 04:50:06
Autor: Kris
udawane potwierdzenie przelewu z Inteligo
W dniu wtorek, 27 listopada 2012 13:25:49 UTC+1 u¿ytkownik Marek napisa³:
W przypadku bankowo¶ci elektronicznej nie widzê zastosowania tego typu potwierdzenia.

Tu sie z Tob± zgodze niepotrzebne mno¿enie papierków ale z drugiej strony chyba mo¿na sobie wyobrazic sytuacjê ¿e zleci³e¶ przelew, wydawa³o sie Tobie ze wszystko posz³o ok, za kilka dni patrzysz przelew niezrealizowany. Maj±c potwierdzenie jeste¶ pewny ¿e to wina "systemu", nie maj±c potweirdzenia Bank mo¿e o¶wiadczyæ Tobie ¿e takiego zlecenia nigdy nie sk³ada³e¶.
Sytuacja oczywi¶cie czysto teoretyczna ale my¶le ¿e mo¿liwa.
Zreszt± chyba nie ma obowi±zku drukowania takioego potwierdzenia wiêc niech ta mo¿liwo¶æ w systemie jest- jak woda utleniona "nie zaszkodzi, nie pomo¿e";)

Data: 2012-11-27 16:00:02
Autor: m
W dniu 27.11.2012 13:50, Kris pisze:
[...]

A ju¿ ca³kiem mo¿liwa jest sytuacja, kiedy wydaje Ci siê ¿e zleci³e¶ przelew/wyp³aci³e¶ gotówkê/wp³aci³e¶ gotówkê, ale przelewu nie widzisz/odbiorca nie widzi/na koncie masz mniej ni¿ wp³aci³e¶.

Je¿eli masz tylko tyle ¿e pamiêtasz ¿e by³o tak i tak - to kiepsko. Warto sobie choæby zanotowaæ, ale potwierdzenie na które mo¿na spojrzeæ po kilku dniach i powiedzieæ "o rany, ja wp³aci³em nie 11tys a 10500", "o rany, ja przela³em nie 1000z³ a 100z³" albo "przela³em nie szkole a szwagrowi" - jest czasem bezcenne.

p. m.

Data: 2012-11-27 13:40:41
Autor: Kamil Joñca
udawane potwierdzenie przelewu z Inteligo
Marek <fake@fakeemail.com> writes:

[...]
takie potwierdzenie zlecenia jest jedyne co mo¿e mieæ. W przypadku
bankowo¶ci elektronicznej nie widzê zastosowania tego typu
potwierdzenia.

No có¿, najwyra¼niej nie prze¿y³e¶ sytuacji, kiedy przelew zleci³e¶,
bank go niezrealizowa³ i co gorsza szed³ w zaparte (Mi osobi¶cie, te¿ siê to nie zdarzy³o, ale znajomemu w nordei do¶æ
dawno temu = owszem)

KJ

QOTD:
"I thought I saw a unicorn on the way over, but it was just a
horse with one of the horns broken off."

Data: 2012-11-28 08:02:14
Autor: Michal Tyrala
On Tue, 27 Nov 2012 00:10:55 -0800 (PST), Kris wrote:
> [...]
 Jak robisz przelew w marmurku/na poczcie itp dostajesz mniej wiêcej podobny dokument- kopie zlecenia przelewu

W PKO mnie juz malo co zdziwi, wiec dla pewnosci dopytam -- mozesz
zostac z takim okienkowym potwierdzeniem i anulowac to zlecenie, w
okienku badz internetem?

Jesli tak, nie mam pytan, jesli nie, to jednak *jest* co innego niz
sytuacja ktora siê nie podoba Markowi...

--
Micha³

wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns

udawane potwierdzenie przelewu z Inteligo