umowa na iPad

Data: 2011-06-21 07:20:54
Autor: Frido
umowa na iPad
Dzień dobry
Mam takie pytanie, zajmuję się hobbystycznie fotografią i na ipadzie
jest fajna aplikacja na której z użyciem piórka do ipada można
podpisać umowę z modelką (chodzi o możliwość późniejszego używania
zdjęć w portfolio, na konkursach itd). Po podpisaniu umowy zapisywana
jest ona w formacie PDF i może zostać wysłana do modelki lub/i
zapisana na komputerze. Czy taka umowa jest prawomocna?

Data: 2011-06-21 17:06:48
Autor: Johnson
umowa na iPad
Frido pisze:

Czy taka umowa jest prawomocna?

Umowa jest prawomocna nawet bez ipada ;)
No chyba że w prawie autorskim jest wymagana forma szczególna to wtedy jest nieważna.
Bazgrniecie na Iiadzie nie będzie moim zdaniem formą pisemną umowy.

--
@2011 Johnson
http://db.tt/JzsPUMU

Data: 2011-06-21 17:18:36
Autor: .B:artek.
umowa na iPad
W dniu 21-06-2011 16:20, Frido pisze:
[...]

Zależy od tego:

a) co jest napisane w umowie,
b) według jakiego prawa została zawarta (według polskiego do przeniesienia autorskich praw majątkowych jest potrzebna forma pisemna pod rygorem nieważności = umowa w iPadzie nieważna, ale wydruk PDF-a podpisanego w iPadzie już ważny)

Czyli odpowiedź nie jest taka prosta, żeby można jej udzielić na podstawie tych informacji :)

--
..B:artek.

Data: 2011-06-21 17:58:36
Autor: Johnson
umowa na iPad
..B:artek. pisze:

[...]

Jak to wydruk ważny ?? Chyba nieważny ?!

--
@2011 Johnson
http://db.tt/JzsPUMU

Data: 2011-06-21 18:07:20
Autor: .B:artek.
umowa na iPad
W dniu 21-06-2011 17:58, Johnson pisze:
Jak to wydruk ważny ?? Chyba nieważny ?!

Wydruk to już forma pisemna.

--
..B:artek.

Data: 2011-06-21 18:33:32
Autor: Maruda
umowa na iPad
W dniu 2011-06-21 18:07, .B:artek. pisze:
W dniu 21-06-2011 17:58, Johnson pisze:
Jak to wydruk ważny ?? Chyba nieważny ?!

Wydruk to już forma pisemna.

Ale nie jest podpisany :)
Wydrukowany podpis, czy fascimile nie jest podpisaniem (zgaduję!)

--

Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda.

Data: 2011-06-21 18:51:22
Autor: Johnson
umowa na iPad
..B:artek. pisze:

Jak to wydruk ważny ?? Chyba nieważny ?!

Wydruk to już forma pisemna.

Nieprawda.

Twoje stanowisko jest niekonsekwentne. Albo w obydwu wypadkach nieważne (za czym ja jestem) albo w obydwu wypadkach ważne (no i o tym to można by podyskutować).

Ale raz tak raz inaczej to nie do przyjęcia.

--
@2011 Johnson
http://db.tt/JzsPUMU

Data: 2011-06-21 19:34:59
Autor: .B:artek.
umowa na iPad
W dniu 21-06-2011 18:51, Johnson pisze:
[...]

Dlaczego nie? Tekst umowy na ekranie (komputera, iPada, czegokolwiek) to nie jest forma pisemna - z tym się chyba zgadzamy. Nawet jeżeli go podpiszemy (rysikiem czy czymś podobnym). Polska ustawa wymaga przeniesienia praw autorskich w formie pisemnej. Forma pisemna to generalnie karta papieru. Teraz, jeżeli wydrukujemy tekst umowy ze złożonymi podpisami, to będzie forma pisemna :) Złożyć oświadczenie woli można w sposób dowolny, byle wyraźny. Podpisanie się "elektroniczne", a następnie spowodowanie nadania formy pisemnej temu oświadczeniu woli czyni zadość wymogom ustawy moim zdaniem.

--
..B:artek.

Data: 2011-06-21 19:42:42
Autor: Slawek 'IDEall' Fydryk
umowa na iPad
W dniu 2011-06-21 19:34, .B:artek. napisał:

[...]

"Cechy własnoręcznego podpisu nie posiada parafa, skrócony podpis, ani też faksymile, podpis odbity stampilą lub innym mechanicznym sposobem, podpis na oświadczeniu przesłanym faksem itp. Te formy nie stanowią więc podpisu wymagane dla zachowania formy pisemnej czynności".

Data: 2011-06-21 20:08:55
Autor: Johnson
umowa na iPad
..B:artek. pisze:

Dlaczego nie? Tekst umowy na ekranie (komputera, iPada, czegokolwiek) to nie jest forma pisemna - z tym się chyba zgadzamy.

Ja się z tym zgadzam.

Nawet jeżeli go podpiszemy (rysikiem czy czymś podobnym).

A nad tym można już dyskutować.

Forma pisemna to generalnie karta papieru.

No nie. Decyduje podpisanie, w sumie. Możesz się podpisać na desce i też będzie forma pisemna. Z tym iPadem - to w sumie nie ma podpisu na czymś materialnym, tylko jakiś tam zapis elektryczny (bity takie i owakie).
Dla mnie forma pisemna to własnoręczny podpis na czymś trwałym.

Teraz, jeżeli wydrukujemy tekst umowy ze złożonymi podpisami, to będzie forma pisemna :)

No nie.

--
@2011 Johnson
http://db.tt/JzsPUMU

Data: 2011-06-21 13:42:07
Autor: Frido
umowa na iPad
Na http://frido.pl/umowa.pdf . Znajdziecie przykładową umowę
wygenerowaną tym programem. Procedura przebiega tak że jak kliknie się
do podpisywania, wyskakuje informacja modelce o tym co zawiera umowa,
klika na zgadzam się i potem podpisuje. Potem ja daje wyślij i wysyłam
umowe mailem modelce. Dostaje w dwóch formatach w jpg i pdf.

Data: 2011-06-22 08:10:20
Autor: Alek
umowa na iPad
Użytkownik "Frido" <bjasinski81@gmail.com> napisał

Na http://frido.pl/umowa.pdf . Znajdziecie przykładową umowę wygenerowaną tym programem.

IMO to jest obrazek a nie dokument.

[...]

A jak już masz obrazek jej podpisu to możesz go wmontować w dowolny inny i tak wytworzyc np. "umowę" sprzedaży auta.

Data: 2011-06-22 01:20:28
Autor: Frido
umowa na iPad
On 22 Cze, 08:10, "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>
wrote:
U ytkownik "Frido" <bjasinsk...@gmail.com> napisa

> Nahttp://frido.pl/umowa.pdf. Znajdziecie przyk adow umow
> wygenerowan tym programem.

IMO to jest obrazek a nie dokument.

> Procedura przebiega tak e jak kliknie si do podpisywania,
> wyskakuje informacja modelce o tym co zawiera umowa, klika na
> zgadzam si i potem podpisuje. Potem ja daje wy lij i wysy am umowe
> mailem modelce. Dostaje w dw ch formatach w jpg i pdf.

A jak ju masz obrazek jej podpisu to mo esz go wmontowa w dowolny
inny i tak wytworzyc np. "umow " sprzeda y auta.

no tak ale idąc tą drogą, to mogę ze zwykłej umowy go zeskanować i
przenieść na dowolną i wydrukować. Umowe wydrukować na laserze, podpis
wdrukować na atramentówce i gwarantuje że będzie to wyglądało bardzo
realistycznie. Zastanawia mnie jeszcze fakt np. zawierania umowy o
hosting. Można to zrobić przez stronę klikając, płacąc (dostanę
fakturę) ale nigdzie nie podpisałem umowy. Aplikacja ta sprawdza się w
realiach amerykańskich - nie mam bladego pojęcia jak ma się do
polskich. Należy zwracić uwagę że widnieją na niej informacje o tym że
podpis został złapany cyfrowo z użyciem iphone'a. Czy nie jest to
równoznaczne z kliknięciem "kupuje hosting" i dzięki temu jest
prawomocne.

Data: 2011-06-22 10:37:41
Autor: Maruda
umowa na iPad
W dniu 2011-06-22 10:20, Frido pisze:

[...]

Wtedy popełniasz fałszerstwo.

--

Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda.

Data: 2011-06-22 01:58:15
Autor: Frido
umowa na iPad
On 22 Cze, 10:37, Maruda <mar...@null.com> wrote:
W dniu 2011-06-22 10:20, Frido pisze:

> no tak ale id c t drog , to mog ze zwyk ej umowy go zeskanowa i
> przenie na dowoln i wydrukowa . Umowe wydrukowa na laserze, podpis
> wdrukowa na atrament wce i gwarantuje e b dzie to wygl da o bardzo
> realistycznie.

Wtedy pope niasz fa szerstwo.

--

Dzi kuj . Pozdrawiam. Ten Maruda.

No jest to oczywiste, ale nie jest to tematem zagadnienia. Zostało to
jedynie poruszone gdyż jako argument na nie dla podpisywania na
ipadzie pojawiła się możliwość fałszowania i chciałem jedynie
udowodnić że nie trzeba podpisywać umowy na ipadzie żeby dało się ją
sfałszować. Grzebiąc dalej znalazłem aplikację o nazwie Contract Maker
Pro(http://itunes.apple.com/us/app/contract-maker-pro/id377626679?
mt=8), która pozwala na podpisywanie różnego radzaju umów tym
sposobem. Domyślam się że pewno u nas nie da się z tego korzystać bo
nasze prawo ma jeszcze sporo do nadrobienia by dogonić technologię.

Data: 2011-06-22 11:07:19
Autor: mvoicem
umowa na iPad
(22.06.2011 10:58), Frido wrote:
[...]

Da się. Da się nawet zawrzeć umowę mailem lub ustnie, ale są wyjątki. I tym wyjątkiem jest na przykład przeniesienie praw autorskich.

p. m.

Data: 2011-06-22 02:11:33
Autor: Frido
umowa na iPad
On 22 Cze, 11:07, mvoicem <mvoi...@gmail.com> wrote:
(22.06.2011 10:58), Frido wrote:
>   Grzebi c dalej znalaz em aplikacj o nazwie Contract Maker
> Pro(http://itunes.apple.com/us/app/contract-maker-pro/id377626679?
> mt=8), kt ra pozwala na podpisywanie r nego radzaju um w tym
> sposobem. Domy lam si e pewno u nas nie da si z tego korzysta bo
> nasze prawo ma jeszcze sporo do nadrobienia by dogoni technologi .

Da si . Da si nawet zawrze umow mailem lub ustnie, ale s wyj tki. I
tym wyj tkiem jest na przyk ad przeniesienie praw autorskich.

p. m.

czyli rozmiem ze jak zawieram umowę o pozowanie czy to za
wynagrodzenie, czy za zdjęcia to mogę to tak zrobić. Bo jeżeli chodzi
o prawa autorskie to należą niezmiennie do mnie.

Data: 2011-06-22 11:30:54
Autor: mvoicem
umowa na iPad
(22.06.2011 10:58), Frido wrote:
[...]

Tak.

Bo jeżeli chodzi
o prawa autorskie to należą niezmiennie do mnie.

To zależy, po której stronie obiektywu stoisz. Jeżeli jesteś fotografem - czyli twórcą, to PA należą do Ciebie. Jeżeli jesteś modelką :D, to należą do fotografa.

p. m.

Data: 2011-06-22 09:51:59
Autor: januszek
umowa na iPad
mvoicem napisa?(a):

Jeżeli jesteś modelką :D, to należą do fotografa.

A chirurg plastyczny to co? ;P

j.

--
http://www.predkosczabija.pl/
"Prędkość zabija. Włącz myślenie!"

Data: 2011-06-22 11:52:57
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
umowa na iPad
W dniu 22.06.2011 11:07, mvoicem pisze:
I tym wyjątkiem jest na przykład przeniesienie praw autorskich.

No dobrze, ale ustawa mówi ,,o ile otrzymała wynagrodzenie za
pozowanie''. Ja do tej pory rozumiałem to tak, że wystarczy że dałem np.
modelowi w stroju pirata 5zł na plaży za pozowanie i już mogę. Więc po
co w ogóle umowa o przenoszeniu jakichkolwiek praw autorskich, skoro
modelka nie ma tu praw autorskich, a ochronę wizerunku, nie
obowiązującą, jeśli otrzymała kasę za pozowanie.

Mylę się?

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2011-06-22 03:06:38
Autor: Frido
umowa na iPad
On 22 Cze, 11:52, Przemysław Adam Śmiejek <niec...@spamu.pl> wrote:
W dniu 22.06.2011 11:07, mvoicem pisze:

> I tym wyj tkiem jest na przyk ad przeniesienie praw autorskich.

No dobrze, ale ustawa m wi ,,o ile otrzyma a wynagrodzenie za
pozowanie''. Ja do tej pory rozumia em to tak, e wystarczy e da em np.
modelowi w stroju pirata 5z na pla y za pozowanie i ju mog . Wi c po
co w og le umowa o przenoszeniu jakichkolwiek praw autorskich, skoro
modelka nie ma tu praw autorskich, a ochron wizerunku, nie
obowi zuj c , je li otrzyma a kas za pozowanie.

Myl si ?

--
Przemys aw Adam miejek

Niech adne nieprzyzwoite s owo nie wychodzi z ust waszych,
ale tylko dobre, kt re mo e budowa , gdy zajdzie potrzeba,
aby przynios o b ogos awie stwo tym, kt rzy go s uchaj . (Ef 4,29)

wiesz za pozowanie na plazy w pewnych warunkach mozna go uznac jako
czesc krajobrazu i wtedy nie musisz mu dawac zlotowki. Jednak umowa
raczej przydaje sie, jak udowodnisz w sadzie ze dales 5zl?
Fotografowanie wizerunku bez umowy to jak strzał w stope, chyba ze
zdjęć nigdzie nie użyjesz i bedziesz trzymal go gdzies na zakamarkach
dysku, albo po zgraniu z aparatu skasujesz. Mam znajomego, którego
taka impreza kosztowała kilka tysięcy.

Data: 2011-06-24 04:27:16
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
umowa na iPad
W dniu 22.06.2011 12:06, Frido pisze:
wiesz za pozowanie na plazy w pewnych warunkach mozna go uznac jako
czesc krajobrazu i wtedy nie musisz mu dawac zlotowki.

Wydaje ci się.

Jednak umowa
raczej przydaje sie, jak udowodnisz w sadzie ze dales 5zl?

No pewnie w tym wypadku na zasadzie jakiś społecznych uwarunkowań czy
zeznań w ogólności.

W przypadku modelki problemu nie ma, bo jej zapłacisz przelewem i masz
potwierdzenie zapłaty.

W każdym razie, nie o to chodzi czy to udowodnisz, a o to, że to chyba
nie umowa o przekazanie praw autorskich (bo przecież modelka nie ma
żadnych praw autorskich do zdjęcia), a zrzeczenie się ochrony wizerunku.

Jaka impreza?

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2011-06-23 02:55:18
Autor: Gotfryd Smolik news
umowa na iPad
On Wed, 22 Jun 2011, Frido wrote:

[...]

  Tylko do momentu, aż ktoś się sprzeciwi owej "umowie" i przyjrzy
się ktoś kto już oglądał fotoaparatem[1] :D podpis i wydruk podpisu.
  A przecież o to samo chodzi: gość który się "podpisał na ekranie"
zechce się wyprzeć. I co wtedy?

[1] Bo statystycznie łatwiej o fotoaparat z makro, nawet przy wymogu
  "relatywnie dobre makro", niż o mikroskop! :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-06-22 01:21:50
Autor: Frido
umowa na iPad

Data: 2011-06-22 01:23:24
Autor: Frido
umowa na iPad

Data: 2011-06-22 13:25:11
Autor: Johnson
umowa na iPad
Frido pisze:

[...]

To jest przestępstwo.

Zastanawia mnie jeszcze fakt np. zawierania umowy o hosting. Można to zrobić przez stronę klikając, płacąc (dostanę
fakturę) ale nigdzie nie podpisałem umowy.

Po prostu są różne formy zawierania umowy i różne skutki niezachowania formy. W przypadku hostingu forma pisemna pod rygorem nieważności nie jest wymagana i dlatego taka umowa jest ważna.

--
@2011 Johnson
http://db.tt/JzsPUMU

Data: 2011-06-22 05:29:43
Autor: Frido
umowa na iPad
On 22 Cze, 13:25, Johnson <john...@nospam.pl> wrote:
Frido pisze:

> [...]
> przenie na dowoln i wydrukowa . Umowe wydrukowa na laserze, podpis
> wdrukowa na atrament wce i gwarantuje e b dzie to wygl da o bardzo

To jest przest pstwo.

Pisałem że wiem, napisałem to ponieważ chciałem powiedzieć że to nie
istotne czy podpis na papierze czy na ipadzie jego poziom
bezpieczeństwa przy dzisiejszej technologii jest zbliżony.

> Zastanawia mnie jeszcze fakt np. zawierania umowy o hosting. Mo na to zrobi przez stron klikaj c, p ac c (dostan
> faktur ) ale nigdzie nie podpisa em umowy.

Po prostu s r ne formy zawierania umowy i r ne skutki niezachowania
formy. W przypadku hostingu forma pisemna pod rygorem niewa no ci nie
jest wymagana i dlatego taka umowa jest wa na.

--
@2011 Johnsonhttp://db.tt/JzsPUMU

Czy w takim razie przy modelingu, fotografii forma pisemna jest
wymagana.

Data: 2011-06-22 05:46:42
Autor: Frido
umowa na iPad
Jeszcze dokładając do tematu. Umowy w rodzaju pozowanie za zdjęcie
udzielają zgody na udostępnianie zdjęć modelce w portfolio, a
fotografowi pozwalają na używanie w portfolio, wystawach, konkursach.
Czyli jest to coś na wzór licencji (nie wiem czy dobrze to
interpretuje). Jeżeli tak to prawo autorskie mówi (art 67 punkt 5) -
Umowa licencyjna wyłączna wymaga zachowania formy pisemnej pod rygorem
nieważności. Czyli nie ma tutaj wyłączności czyli nie jest wymagana
forma pisemna. Inaczej będzie wyglądać sprawa gdy robimy zdjęcia
modelce i zdjęcia używam np. do reklamy, albo sobie je sprzedajemy, a
modelka nie może ich użyć. - Dobrze to rozumiem?

Data: 2011-06-22 12:54:36
Autor: januszek
umowa na iPad
Frido napisa?(a):

Umowa licencyjna wyłączna wymaga zachowania formy pisemnej pod rygorem
nieważności.

Zerknij tu: http://www.edukacjaprawnicza.pl/index.php?mod=m_artykuly&cid=3&id=273&p=1

j.

Data: 2011-06-22 06:28:31
Autor: Frido
umowa na iPad
On 22 Cze, 14:54, januszek <janus...@polska.irc.pl> wrote:
Frido napisa?(a):

> Umowa licencyjna wyłączna wymaga zachowania formy pisemnej pod rygorem
> [...]

Jedynie to mi zaciemniło obraz :). Wiem że najbezpieczniej na papierze
to zrobić, ale wolałbym mieć tak ładnie wszystko poukładane w pdf'ach,
a nie zbierać papierki.  Nie bardzo rozumiem określenie sytuacji
wyjątkowych.

umowa na iPad