umowa o dzieło z pracodawcą, a samodzielnie prowadzona działalność gospodarcza

Data: 2010-01-13 11:32:40
Autor: news.task.gda.pl
umowa o dzieło z pracodawcą, a samodzielnie prowadzona działalność gospodarcza
Witam, mam taki problem, prowadzę działalność gospodarczą (płatnik VAT), i pracuję na etacie, czy mogę z pracodawcą podpisać dodatkową umowę o dzieło?, wiem, że z inną firmą nie mogę i wystawiam faktury, ale pewne przesłanki wskazują, że jest taka możliwość:

http://e-rachunkowosc.pl/artykul.php?view=42
"Umowy o dzieło, zlecenia i pokrewne zawierane z pracodawcą (art. 15 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT)

Za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą polski ustawodawca nakazuje nie uznawać również czynności "wykonywanych przez osobę fizyczną na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące umowy zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy".

Ustawa, w przeciwieństwie do omówionego wyżej przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3, nie określiła zatem wyraźnie żadnych dodatkowych cech przedmiotowych stosunku prawnego, w ramach którego mają być wykonywane wyłączone od VAT czynności, poprzestając jedynie na wskazaniu przesłanki formalnej, którą ma być samo zawarcie umowy cywilnoprawnej z pracodawcą wykonawcy.

Ponieważ analizowany przepis nie wymaga przy tym, aby stosunek pracy łączący zlecającego z wykonawcą przewidywał pracę na pełen etat, można ponadto stwierdzić, iż wyłączone od VAT na podstawie art. 15 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT są czynności świadczone na podstawie umów cywilnoprawnych przez pracownika zatrudnionego nawet na niewielki ułamek etatu.

Warto też dodać, iż art. 15 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT, w przeciwieństwie do pkt. 3 tego samego przepisu zdaje się wyłączać od opodatkowania wszelkie czynności wykonywane przez pracownika na rzecz pracodawcy na podstawie umów zlecenia (agencyjnej, o dzieło, o świadczenie usług), bez względu na to, czy pracownik jest przedsiębiorcą w rozumieniu innych przepisów (np. Prawa działalności gospodarczej albo updof) czy też nie.

Podobnie jednak, jak to miało miejsce w przypadku uregulowanym w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT wykładnię omawianego przepisu należy, jak się wydaje, przeprowadzać w świetle zasad i norm wyrażonych w Dyrektywie. Ta zaś kładzie nacisk przede wszystkim na cechy przedmiotowe stosunku prawnego łączącego strony, nie zaś na jego nazwę, czy kwalifikację prawną samych stron. Zgodnie z art. 4(4) Dyrektywy wyłączeniu podlegają jedynie takie czynności, które realizowane są w warunkach podporządkowania wykonawcy zlecającemu, oraz obciążenia tego ostatniego ryzykiem działania usługodawcy.

W konsekwencji należałoby uznać, iż dla wyłączenia z zakresu opodatkowania podatkiem od towarów i usług podatników realizujących czynności w ramach umów wymienionych w art. 15 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT nie jest wystarczające istnienie stosunku pracy pomiędzy stronami tych umów, ale nadto muszą one konstruować wzajemne stosunki zgodnie z wymogami określonymi w art. 4(4) Dyrektywy."

Data: 2010-01-13 12:02:08
Autor: jureq
umowa o dzieło z pracodawcą, a samodzielnie prowadzona działalność gospodarcza
Dnia Wed, 13 Jan 2010 11:32:40 +0100, news.task.gda.pl napisał(a):

Witam, mam taki problem, prowadzê dzia³alnoœÌ gospodarcz¹ (p³atnik VAT),
i pracujĂŞ na etacie, czy mogĂŞ z pracodawcÂą podpisaĂŚ dodatkowÂą umowĂŞ o
dzieÂło?, wiem, Âże z innÂą firmÂą nie mogĂŞ i wystawiam faktury, ale pewne
przes³anki wskazuj¹, ¿e jest taka mo¿liwoœÌ:

A dlaczego miałby istnieć zakaz podpisywania umowy o dzieło z własnym pracodawcą dla prowadzących DG?

Ale powstaje inny problem, na który w pewnym sensie zwrócił uwagę Daniel. Jak należy rozliczyć umowę o dzieło podatkowo? Przeważające opinie są takie, że (niezależnie od tego dla kogo jest wykonywana) jeśli wchodzi w zakres zgłoszonej DG, to należy ją rozliczyć w ramach DG. W swoim poście piszesz, że innymi nie możesz podpisać takiej umowy. A niby dlaczego? Przecież "usługowa" DG polega właśnie na realizacji umów o dzieło, umów o świadczenie usług i umów zleceń. Kłopot może być wtedy gdy z jakichś powodów nie możesz świadczyć usług w ramach DG własnemu pracodawcy. Jeśli mnie pamięć nie zawodzi to przyczynami mogą być: podatek liniowy, podatek zryczałtowany (?), zniżkowy ZUS.

Data: 2010-01-13 12:45:40
Autor: Daniel Stalica
W dniu 2010-01-13 11:32, news.task.gda.pl pisze:
Witam, mam taki problem, prowadzę działalność gospodarczą (płatnik VAT), i
pracuję na etacie, czy mogę z pracodawcą podpisać dodatkową umowę o dzieło?,
wiem, że z inną firmą nie mogę i wystawiam faktury

A mi się wydaje, że możesz gdy nie dotyczą Twojej DG.

--
Systemy kominowe http://twojkomin.pl

Data: 2010-01-13 12:48:40
Autor: SDD

Użytkownik "Daniel Stalica" <daniel@stalica.info> napisał w wiadomości news:hikbp4$4p0$1inews.gazeta.pl...

A mi się wydaje, że możesz gdy nie dotyczą Twojej DG.

Moze takze wtedy, gdy dotycza DG - z tym, ze umowa taka jest normalnie rozliczana w DG.
"Wystawiajac fakture" watkotworca w rzeczywistosci zawiera przeciez ze swoim kontrahentem umowe - najczescij jest to albo umowa o dzielo albo umowa zlecenie.- tyle, ze na ogol czyni to ze swym kontrahentem ustnie.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2010-01-13 13:02:59
Autor: Daniel Stalica
W dniu 2010-01-13 12:48, SDD pisze:
[...]

Zgadzam się.

--
Systemy kominowe http://twojkomin.pl

Data: 2010-01-13 17:02:31
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 13 Jan 2010, news.task.gda.pl wrote:

czy mogę z pracodawcą podpisać dodatkową umowę o dzieło?,
wiem, że z inną firmą nie mogę

  Powiadasz, że jak podejmuję się "osobistej" umowy o dzieło
z zakresu czynności które *nie wchodzą w zakres mojej DG*
(nie mam środków, pozwalających organizować takie czynności,
nigdy ich sam nie wykonywałem i nie mam ich we wpisie EDG),
to łamię jakiś przepis?

  Od kiedy i który? :O
  :D

i wystawiam faktury

  Tu jeszcze uwaga: JEST MOŻLIWY taki przypadek, że wykonywana
umowa osobista NIE JEST DG, ale jednocześnie PODLEGA do
VAT - i musi być rozliczona taką dziwną fakturą, przy
której płatnikiem dochodowego jest odbiorca, ale VATu
wystawca!
  Jest to skutek pokręconego przepisu w ustawie o VAT...
  Ten element też można obejść - zawrzeć z zamawiającym
umowę o wystawienie f-r VAT "odwrotnych" (obciążających),
tak że na jednym "papierze" będą wszystkie składniki
(osobno wymienione).
  Niemniej i tak rozliczanie (VAT) jest wtedy zabawne :]
(przekazana jest "kwota netto w rozumieniu dochodowego
plus VAT od brutto dochodowego")

pzdr, Gotfryd
(DG: KPiR, VAT, ZUS, umowy osobiste... z rzadka ;))

umowa o dzieło z pracodawcą, a samodzielnie prowadzona działalność gospodarcza