umowa przedwstępna a podatek

Data: 2012-03-20 20:10:29
Autor: Mrqs
umowa przedwstępna a podatek
Witam,

Prosiłbym o informacje dotyczące umowy przedwstępnej i podatku od kwoty umowy. Chodzi o to, że suma wymieniona w umowie (całość należności) zostanie wypłacona przy podpisywaniu umowy przedwstępnej dotyczącej sprzedaży nieruchomości, a samo przewłaszczenie i umowa "właściwa" będzie podpisana za kilka lat.

Podobno w takim przypadku podatku się nie płaci, ale jakoś trudno mi w to uwierzyć. Bardzo proszę o informacje na ten temat.
Jeśli faktycznie podatku od takiej umowy się nie płaci, to czy płaci się w momencie podpisania umowy "właściwiej"?

Mrqs

Data: 2012-03-20 21:10:41
Autor: jureq
Dnia Tue, 20 Mar 2012 20:10:29 +0100, Mrqs napisał(a):

[...]

A o który podatek ci chodzi? Bo może być co najmniej jeden z trzech....

Np. VAT się płaci od razu, bo jest to typowa zaliczka....

Data: 2012-03-21 00:06:00
Autor: Mrqs
umowa przedwstępna a podatek
W dniu 2012-03-20 22:10, jureq pisze:
..

Np. VAT się płaci od razu, bo jest to typowa zaliczka....

VAT? Chodzi mi o każdy podatek jaki może mi "grozić" po podpisaniu umowy przedwstępnej i/lub po sfinalizowaniu transakcji.

Żeby doprecyzować: teraz mam podpisać umowę przedwstępna i pobrać zadatek w wysokości całej kwoty (o ile taka konstrukcja jest możliwa).
Sama transakcja (umowa notarialna) ma być podpisana i sfinalizowana za kilka lat dopiero.

Chcę wiedzieć jaką "karę" dostanę za sprzedaż nieruchomości.

Mrqs

Data: 2012-03-21 00:30:45
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 21 Mar 2012, Mrqs wrote:

W dniu 2012-03-20 22:10, jureq pisze:
.
Np. VAT się płaci od razu, bo jest to typowa zaliczka....

VAT?

  VAT.

Chodzi mi o każdy podatek jaki może mi "grozić" po podpisaniu umowy przedwstępnej i/lub po sfinalizowaniu transakcji.

  Przyjmij do wiadomosci, że my *nie wiemy* co chcesz sprzedać, przy
czym liczy się nie tylko przedmiot sprzedaży, ale również jego
status (nowe/uzywane/używane w DG).
  A owszem, możliwosc że w rachubę wchodzi VAT istnieje.
  I jest to ten rzadki przypadek, że VAT może wystapić razem z PCC.
  A dochodowy swoja droga.
  To nie jest tak, że tylko jeden podatek wchodzi w rachubę!
  *Statystycznie* pewnie piszesz o zdarzeniu w którym VAT nie będzie,
ale wiesz jak to ze statystyka <w tym miejscu idziesz z psem a my
liczymy nogi, statystycznie>.

Żeby doprecyzować: teraz mam podpisać umowę przedwstępna i pobrać zadatek
w wysoko¶ci całej kwoty (o ile taka konstrukcja jest możliwa).

  Mam pytanie do grupowiczów: czy umowa zobowiazujaca zalicza się do
"sprzedaży praw majatkowych"?

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-03-21 10:27:04
Autor: Mrqs
umowa przedwstępna a podatek

Przyjmij do wiadomosci, że my *nie wiemy* co chcesz sprzedać, przy
czym liczy się nie tylko przedmiot sprzedaży, ale również jego
status (nowe/uzywane/używane w DG).

OK. Więc jeszcze raz. W tej chwili mam udokumentowane roszczenia do kamienicy warszawskiej. Nie chcę sprzedawać roszczeń, bo s± obci±żone podatkiem dochodowym, a poza tym uzyskałbym niższ± cenę.
Mam kupca, który jest gotów zaczekać aż do odzyskania tej kamienicy i wtedy j± przej±ć na własno¶ć.
Dalej jest tak jak pisałem: umowa przedwstępna i zapłata teraz na sprzedaż kamienicy (nie roszczeń!), a umowa notarialna za kilka lat, po odzyskaniu nieruchomo¶ci.
Prawnik zapewniał mnie, że taka konstrukcja jest możliwa i bez podatku z mojej strony, ale był to prawnik strony kupuj±cej i jako¶ nie jestem pewien czy mnie obaj nie wkręcaj±.
Ja nie chcę wyłgać się od podatku - po prostu wtedy chcę ustalon± cenę plus kwota podatku, a to nie podoba się kupuj±cemu.
W najgorszym wypadku do żadnej transakcji nie dojdzie, bo nie zamierzam być celem dla US.
Wszystko jest prywatnie, żadnej działalno¶ci nie mam i nie będę miał :)

Mrqs

Data: 2012-03-21 08:15:50
Autor: witek
On 3/21/2012 4:27 AM, Mrqs wrote:
Dalej jest tak jak pisałem: umowa przedwstępna i zapłata teraz na
sprzedaż kamienicy (nie roszczeń!), a umowa notarialna za kilka lat, po
odzyskaniu nieruchomo¶ci.

pomijajac sprawy finansowe...

Jak chesz zawrzec umowe, nawet przedwstepna, sprzedazy czegos czego nie jestes wlascicielem?

Nawet jesli jakims psim sposobem uda sie to zrobic to ja bym na to nie poszedl.
pamietam, ze to co teraz dostaniesz bedzie opisane zapawne jako zadatek.
I w umowie bedziesz zobowiazany do sprorzadzenia wlasciwej umowy w okreslonym terminie.
Jestes pewien, ze sie ze wszystkim wyrobisz na czas?

Bo na miejscu kupujacego, jak ci sie termin obsunie chociaz o jeden dzien, natychmiast zerwalbym umowe z twojej winy, bo nie podpisales umowy z terminie i zazadal zwortu zadatu w podwojneij wysokosci.

Wowczas stracisz dom za darmo w podskokach.

Nie poszedlbym na to. za duze ryzyko.

Data: 2012-03-21 14:50:39
Autor: Mrqs
W dniu 2012-03-21 14:15, witek pisze:

Jak chesz zawrzec umowe, nawet przedwstepna, sprzedazy czegos czego nie
jestes wlascicielem?

Też mnie to dziwi i dlatego pytam (w końcu nie takie rzeczy pewnie udaje się załatwić). Prawnik klienta twierdzi, że jest to możliwe, ale nie dowierzam.

[...]

Dzięki za ostrzeżenie. Tu jednak nie mam jak sprawdzić intencji kupuj±cego - dlatego pytam
czy przedstawiona przez niego i jego prawnika oferta jest prawidłowa z punktu widzenia zarówno prawnego,
jak i czy nic mi nie grozi ze strony US. Je¶li twierdz±, że podatek mnie ominie, a to jest nieprawda, to od razu zerwę rozmowy.

Nad tym co napisałe¶ bardzo poważnie pomy¶lę, nie zamierzam pakować się w kłopoty.

Mrqs

Data: 2012-03-21 09:58:01
Autor: witek
On 3/21/2012 8:50 AM, Mrqs wrote:
[...]

Jak dla mnie to spisanie umowy nienotarialnej polega na tym, ze papier wszystko przyjmie nawet jak nie ma to sensu.
Umowy notarialnej notariusz raczej nie spisze, bo nie masz nawet papierków na jak±kolwiek własno¶ć.
Co najwyzej moze to byc jakas "umowaoniewiadomoco" z podobnym efektem koncowym.
Ja bym sie w to nie pchał od samego poczatku.

Data: 2012-03-21 18:53:51
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 21 Mar 2012, Mrqs wrote:

OK. Więc jeszcze raz.
W tej chwili mam udokumentowane roszczenia do kamienicy warszawskiej. Nie chcę sprzedawać roszczeń,
[...]
Wszystko jest prywatnie, żadnej działalno¶ci nie mam i nie będę miał :)

  No to mamy jasnosć skad Twój opór w sprawie VAT ;)

  Ale dobrze że witek zajał się kwestia co własciwie chcesz sprzedawać,
bo mało co bym się zabrał za opodatkowywanie niewiadomoczego ;)

[...]

  Nie bardzo *zapłata*, skoro nie masz czego sprzedac, więc ustal co za
pieniadze chcesz dostać. Czym one maja być.
  Przyznać trzeba, że PCC należy się tylko od scisle okreslonych
czynnosci prawnych, nie od "byle czego", ale w sumie może to
spowodować "drobne" komplikacje - rozważenia, czy od operacji
nie podlegajacej pod PCC nie należy się np. dochodowy.

Prawnik zapewniał mnie, że taka konstrukcja jest możliwa i bez podatku
z mojej strony,

  Któregos konkretnego podatku czy (bez) wszystkich podatków w ogóle?
  :)

ale był to prawnik strony kupuj±cej i jako¶ nie jestem pewien czy mnie obaj nie wkręcaj±.

  Taa... opisywany swojego czasu przypadek "sprzedania" domu (chyba domu)
za ułamek ceny własnie poprzez manewr z zadatkiem wykonał własnie
prawnik, AFAIR.
  Mało tego, załóżmy że transakcja *jednak* nie dochodzi do skutku.
  Czym wobec tego były te pieniadze?
  Hint/pytanie pomocnicze: czy w międzyczasie wolno Ci będzie nimi
rozporzadzać?

Ja nie chcę wyłgać się od podatku - po prostu wtedy chcę ustalon± cenę plus kwota podatku, a to nie podoba się kupuj±cemu.

  Kiedy "wtedy", bo nie nadażam? (znaczy w jakim układzie operacji)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-03-21 20:38:39
Autor: Mrqs
On Wed, 21 Mar 2012, Mrqs wrote:

Nie bardzo *zapłata*, skoro nie masz czego sprzedac, więc ustal co za
pieniadze chcesz dostać. Czym one maja być.

To ma być zadatek okre¶lony w umowie przedwstępnej. Okre¶lony kwotowo a nie procentowo od warto¶ci... no wła¶nie czego? Wg oferenta umowa przedwstępna ma opiewać na obietnicę sprzedaży kamienicy do której, póki co, mam tylko roszczenia.
Mnie nie interesuje PCC, bo chyba płaci go nabywca (jak przy sprzedaży auta?).
Interesuje mnie czy je¶li wezmę ten zadatek, a umowa przedwstępna będzie prawidłowo zawarta, to czy będę miał obowi±zek podatkowy (jakikolwiek) czy nie. I czy nie powstanie on póĽniej przy ostatecznej umowie notarialnej.

Mało tego, załóżmy że transakcja *jednak* nie dochodzi do skutku.
Czym wobec tego były te pieniadze?
Zadatkiem :)

Hint/pytanie pomocnicze: czy w międzyczasie wolno Ci będzie nimi
rozporzadzać?

O to głównie idzie. Muszę wiedzieć czy mogę spodziewać się jakiego¶ podatku, zarówno teraz (w sensie rozliczenia w 2013) lub póĽniej.

Ja nie chcę wyłgać się od podatku - po prostu wtedy chcę ustalon± cenę
plus kwota podatku, a to nie podoba się kupuj±cemu.

Kiedy "wtedy", bo nie nadażam? (znaczy w jakim układzie operacji)

"Wtedy" tzn. je¶li taka umowa jest ok. ale zostanę obci±żony podatkiem. W tej sytuacji chcę uzyskać tak± cenę, która po spłaceniu podatku da mi sumę "netto" - czyli sumę na któr± jestem umówiony.

Powiedzmy, że zadatek wyniesie 100kzł. Je¶li mam zapłacić powiedzmy 20kzł podatku (dowolnego) to po prostu chcę od kupuj±cego nie 100k zadatku, ale 120k. Wiem, że wtedy te 20k podatku uro¶nie do, powiedzmy 24k, ale te 4k różnicy dopłacę już sam. Nie wiem czy się nie zakałapućkałem, mam nadzieję, że skumasz o co mi idzie.

Mrqs

Data: 2012-03-21 15:32:15
Autor: witek
On 3/21/2012 2:38 PM, Mrqs wrote:
[...]

to lepiej od razu podnie¶ o te 20%.
Chyba nie łudzisz się, że cokolwiek będzie bez podatku.

I wcale bym sie nie zdziwił jakby¶ podatek zapłacił dwa razy.
Raz od dostania chałupy, a drugi raz od jej sprzedaży.
to tak zło¶liwie :)

Data: 2012-03-21 21:51:55
Autor: Mrqs
W dniu 2012-03-21 21:32, witek pisze:

to lepiej od razu podnie¶ o te 20%.
Chyba nie łudzisz się, że cokolwiek będzie bez podatku.

No wła¶nie się łudzę :) Pewnie to od czapy porównanie, ale je¶li sprzedam mieszkanie to nie płacę przecież dochodowego, a PCC płaci nabywca.

I wcale bym sie nie zdziwił jakby¶ podatek zapłacił dwa razy.
Raz od dostania chałupy, a drugi raz od jej sprzedaży.
to tak zło¶liwie :)

Nie. To wiem, że je¶li kamienica jest z "odzysku", nie płaci się nic (w sensie podatku) przy przejmowaniu.

Mrqs

Data: 2012-03-21 15:55:06
Autor: witek
On 3/21/2012 3:51 PM, Mrqs wrote:
[...]

ta, a 19% zryczałtowanego podatku to pies?

jak wyzej.
przy sprzedaży zapłacisz 19%.

Data: 2012-03-22 09:37:23
Autor: Mrqs
W dniu 2012-03-21 21:55, witek pisze:

ta, a 19% zryczałtowanego podatku to pies?

przy sprzedaży mieszkania? Nie wiem nic o tym, my¶lałem, że to podobne do sprzedaży auta - nie osi±gam przecież żadnego dochodu, a przeważnie stratę :)

jak wyzej.
przy sprzedaży zapłacisz 19%.

Wła¶nie m.in. o to pytam. Bo cały czas wydaje ni się, że nawet je¶li teraz przy zadatku nie zapłacę grosza, to póĽniej przy końcowej umowie notarialnej będę musiał wybulić dochodowy - tylko nie wiem czy zryczałtowane 19% czy zwyczajnie doliczyć do dochodu i wlecieć w 32%.

Mrqs

Data: 2012-03-22 10:40:45
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 22 Mar 2012, Mrqs wrote:

[...]

  Przy sprzedaży auta masz kwity że wydałes więcej na zakup, pomijajac
że dla rzeczy ruchomych jest krótki czas do uznania ich za "używane"
(pół roku).
  Na jaka kwotę Twoich *wydatków* będa wskazywały Twoje "kwity" nabycia
mieszkania?
  Różnica między kwota uzyskana od nabywcy a Twoimi zarobkami to Twój zarobek.
  W ustawie sa jakies zwolnienia (rzuciłem okiem do art.21.1, sprawdz),
ale jakbys miał mienie zamienne za pozostawione poza granicami kraju
to może by któres podpasowało (.30a.b na przykład), nie wiem co by
mogło pomóc w Twoim przypadku. Ale nie zawadzi jak się rozejrzysz
czy przypadkiem takie "odzyskanie" gdzies do zwolnienia nie prowadzi.

[...]

http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,13,13,700,,,ustawa-z-dnia-26071991-r-o-podatku-dochodowym-od-osob.html
  Art.10.1.8 (uwaga na dopisek za "d")
  Art.19 (krótki, cały)
  Art.30e - masz czarno na białym wyłożone, że to 19% liczone odrębnie
   (patrz .5)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-03-22 11:13:29
Autor: Mrqs
[...]

Dzięki. Jednocze¶nie znalazłem takie co¶:

http://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/37884,od_odzyskanych_nieruchomosci_nie_ma_podatku.html
lub: http://tnij.org/pyr3

Z tego by wynikało, że jednak mogę nic nie zapłacić.

Jest jeszcze taka interpretacja, ale tam jest chyba nieco inna sytuacja prawna:

http://tnij.org/pyr1

Mrqs

Data: 2012-03-22 12:20:22
Autor: jureq
umowa przedwstępna a podatek
Dnia Thu, 22 Mar 2012 10:40:45 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

  Na jaka kwotÄ™ Twoich *wydatkĂłw* bÄ™da wskazywaĹ‚y Twoje "kwity" nabycia
mieszkania?

Ważniejsze jest odpowiedź na pytanie jaka będzie data nabycia. Z tego co wiem, to "odzyskanie" nie jest nabyciem.

Data: 2012-03-22 14:58:20
Autor: Gotfryd Smolik news
umowa przedwstępna a podatek
On Thu, 22 Mar 2012, jureq wrote:

Ważniejsze jest odpowiedĽ na pytanie jaka będzie data nabycia. Z tego co
wiem, to "odzyskanie" nie jest nabyciem.

  Brzmi logicznie.
  Ale wtedy jest spora szansa, że wyjdzie iż po drodze było np.
dziedziczenie, za czasów przepisów sprzed zwolnienia spadku od
podatku, dobrze mi wychodzi?
(oczywiscie ewentualny podatek wtedy należy się z "tamtego" tytułu)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-03-23 06:56:00
Autor: jureq
umowa przedwstępna a podatek
Dnia Thu, 22 Mar 2012 14:58:20 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

  Ale wtedy jest spora szansa, ĹĽe wyjdzie iĹĽ po drodze byĹ‚o np.
dziedziczenie, za czasĂłw przepisĂłw sprzed zwolnienia spadku od podatku,
dobrze mi wychodzi?
(oczywiscie ewentualny podatek wtedy należy się z "tamtego" tytułu)

Zgoda, ale jest duże prawdopodobieństwo przedawnienia tego podatku od spadku.

Data: 2012-03-23 09:56:22
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 23 Mar 2012, jureq wrote:

[...]

  Tak własnie się zastanawiam co się dzieje, jesli następuje "update"
do spadku - bo literalnie wychodzi tak jak piszesz, że sama deklaracja
przyjęcia spadku okresla moment podatkowy, ale z kolei jesli dany
składnik nie został zgłoszony do opodatkowania, to nie wiem czy
da się wywiesc "hak" z art.6.4

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-03-23 10:19:55
Autor: spp
[...]

Chyba nie za bardzo chwytam o czym rozmawiacie. :(

Termin przedawnienia podatku spadkowego liczy się od uprawomocnienia
postanowienia s±du stwierdzaj±cego nabycie spadku. Nie ma znaczenia,
kiedy przyst±pi się do załatwiania tych spraw. :(

--
spp

Data: 2012-03-23 10:47:37
Autor: jureq
Dnia Fri, 23 Mar 2012 10:19:55 +0100, spp napisał(a):

Chyba nie za bardzo chwytam o czym rozmawiacie. :(

Np. 6 lat po sprawie o nabycie spadku okazało się, że spadek jest 3-
krotnie większy niż sądzono początkowo.

Data: 2012-03-23 11:55:32
Autor: spp
W dniu 2012-03-23 11:47, jureq pisze:

Chyba nie za bardzo chwytam o czym rozmawiacie. :(

Np. 6 lat po sprawie o nabycie spadku okazało się, że spadek jest 3-
krotnie większy niż sądzono początkowo.

To wszystko wyjaśnia. ;)

--
spp

Data: 2012-03-22 06:51:15
Autor: jureq
umowa przedwstępna a podatek
Dnia Wed, 21 Mar 2012 20:38:39 +0100, Mrqs napisał(a):

To ma być zadatek określony w umowie przedwstępnej.

I oczywiście zdajesz sobie sprawę, że jeśli nie uda ci się odzyskać tego budynku, to zadatek zwracasz w podwójnej wysokości?

Data: 2012-03-22 09:33:08
Autor: Mrqs
W dniu 2012-03-22 07:51, jureq pisze:
[...]

Tak, wiem. Dlatego rozpytuję gdzie mogę, by nie popełnić błędu.

Mrqs

Data: 2012-03-21 20:45:28
Autor: Mrqs
umowa przedwstępna a podatek

Hint/pytanie pomocnicze: czy w międzyczasie wolno Ci będzie nimi
rozporzadzać?

Oczywi¶cie mogę nimi rozporz±dzać. Muszę wiedzieć czy grozi mi podatek, aby nie wydać za dużo i spokojnie dać się ograbić :-/

Mrqs

umowa przedwstępna a podatek