umowa przedwstępna

Data: 2009-02-23 10:56:40
Autor:
umowa przedwstępna
Cześć

Niedawno podpisałam umowę przedwstępną, w której niejasno jest opisany termin
oddania lokalu przez sprzedającego. W umowie jest następujące stwierdzenie
"lokal zostanie przekazany kupującym po zapłaceniu całej kwoty wartości
nieruchomości" oraz że w dniu podpisywaniu umowy przyrzeczonej wszyscy
lokatorzy muszą być wymeldowani. Wcześniej natomiast jest zapis że sprzedający
zobowiązuje się do sprzedania lokalu do dnia ... (i tutaj bardzo odległy termin). Sprzedający wszystko starają się nam utrudnić, zmieniają wcześniejsze ustne
ustalenia. Moje pytanie jest następujące: Która ze stron odstąpiłaby od umowy
przedwstępnej jeśli nie doszłoby do kompromisu w sprawie terminu wyprowadzki?
Jak dokładnie interpretować zapis "lokal zostanie przekazany kupującym po
zapłaceniu całej kwoty wartości nieruchomości"? Czy oznacza to że muszą
wyprowadzić sie w tym samym dniu czy równie dobrze za rok?

Wiem, że to umowa przedwstępna i w końcowym akcie można określić konkretny
termin wyprowadzki, ale zakładam czarny scenariusz tzn brak zgodności co do
terminu wyprowadzki.

Z góry dzięki za odpowiedź

Data: 2009-02-23 10:57:51
Autor: Olgierd
umowa przedwstępna
Dnia Mon, 23 Feb 2009 10:56:40 +0000,   napisał(a):

Niedawno podpisałam umowę przedwstępną, w której niejasno jest opisany
termin oddania lokalu przez sprzedającego.

Czy ta umowa została sporządzona w postaci aktu notarialnego?

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd
Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

Data: 2009-02-23 11:05:59
Autor:
umowa przedwstępna
Olgierd <no.email.no.spam@no.problem> napisał(a):
> [...]

> termin oddania lokalu przez sprzedającego.

Czy ta umowa została sporządzona w postaci aktu notarialnego?

Tak, jest potwierdzona notarialnie.

Data: 2009-02-23 11:09:35
Autor: Olgierd
umowa przedwstępna
Dnia Mon, 23 Feb 2009 11:05:59 +0000,   napisał(a):

> Niedawno podpisałam umowę przedwstępną, w której niejasno jest
> opisany termin oddania lokalu przez sprzedającego.

Czy ta umowa została sporządzona w postaci aktu notarialnego?

Tak, jest potwierdzona notarialnie.

Potwierdzona notarialnie czy ma formę aktu notarialnego?

Data: 2009-02-23 11:11:36
Autor:
umowa przedwstępna
Olgierd <no.email.no.spam@no.problem> napisał(a):

Potwierdzona notarialnie czy ma formę aktu notarialnego?

W formie aktu notarialnego.

Data: 2009-02-23 12:01:37
Autor: Olgierd
umowa przedwstępna
Dnia Mon, 23 Feb 2009 11:11:36 +0000,   napisał(a):

Potwierdzona notarialnie czy ma formę aktu notarialnego?

W formie aktu notarialnego.

OK, no to jedziemy dalej :-)

Jeśli umowa nie wskazuje w jaki sposób należy ustalić/obliczyć termin zawarcia umowy przyrzeczonej, powinnaś zażądać zawarcia umowy przyrzeczonej, wyznaczając w tym celu czas i miejsce.

Do tego czasu -- przed zawarciem umowy przyrzeczonej -- sprzedający powinien wymeldować (się bądź lokatorów). Jeśli tego nie zrobi -- będzie miał problemy.

Data: 2009-02-23 12:03:06
Autor: Cavallino
umowa przedwstępna
Użytkownik <krotka5.SKASUJ@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:

[...]

Zapis co do terminu sprzedaży oznacza, iż wcześniej sprzedający nie ma obowiązku sprzedać Ci tego lokalu.
O wyprowadzkach pewnie nie ma słowa, bo byś wspomniała.

Jak dokładnie interpretować zapis "lokal zostanie przekazany kupującym po
zapłaceniu całej kwoty wartości nieruchomości"?

Że nie dostaniesz lokalu, dopóki całości nie zapłacisz.

Czy oznacza to że muszą
wyprowadzić sie w tym samym dniu czy równie dobrze za rok?

Ten zapis o tym nie decyduje.

Data: 2009-02-23 11:10:29
Autor:
umowa przedwstępna
Cavallino <cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl> napisał(a):
> [...]

>Czy oznacza to że muszą
> wyprowadzić sie w tym samym dniu czy równie dobrze za rok?

o terminie wyprowadzki nie ma ani słowa, która więc strona odstąpi od umowy
przedwstępnej w przypadku, gdy termin wyprowadzki sprzedających nie zostanie
ustalony, tzn że my nie zgodzimy się na ich odległe terminy a oni na nasze.
Dodam tylko, że wcześniej była umowa ustana z której wynikało, że po wpłaceniu
całości gotówki potrzebują oni kilka dni (max 2 tygodnie) na przeprowadzkę i
opuszczenie lokalu. Przy tych ustaleniach była również osoba z biura nieruchomości

Data: 2009-02-23 12:21:43
Autor: Cavallino
umowa przedwstępna
Użytkownik <krotka5.WYTNIJ@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:

[...]

Ta, która nie zechce dokonać transakcji.
Jeśli to Ty odmówisz kupna, to Ty naruszysz warunki umowy przedwstępnej.
Jeśli sprzedający nie zechce Ci sprzedać w ustalonym terminie - to on.

Dodam tylko, że wcześniej była umowa ustana z której wynikało, że po wpłaceniu
całości gotówki potrzebują oni kilka dni (max 2 tygodnie) na przeprowadzkę i
opuszczenie lokalu.

I tego się trzymaj, sprawdź dokładnie czy będą wymeldowani w momencie podpisywania umowy końcowej i to wszystko.
Żądaj wpisania do aktu notarialnego dnia przekazania lokalu i kluczy do niego.
Najwyżej pomieszkacie razem, ale pewnie w takiej perspektywie sprzedającym się znudzi szybko.

Data: 2009-02-23 14:41:53
Autor: Sebcio
umowa przedwstępna
Cavallino pisze:

Zapis co do terminu sprzedaży oznacza, iż wcześniej sprzedający nie ma obowiązku sprzedać Ci tego lokalu.

Wręcz przeciwnie - obowiązek sprzedaży wygasa z podaną datą.

--
Pozdrawiam,
Sebcio

Data: 2009-02-23 23:04:22
Autor: Cavallino
umowa przedwstępna
Użytkownik "Sebcio" <sebcio@nowhere.net> napisał w wiadomości news:gnu1j7$2k8$2node1.news.atman.pl...
Cavallino pisze:

Zapis co do terminu sprzedaży oznacza, iż wcześniej sprzedający nie ma obowiązku sprzedać Ci tego lokalu.

Wręcz przeciwnie

A jakaś podpórka?
Co zmusza sprzedawcę do sprzedania przed terminem określonym w umowie?

Data: 2009-02-25 10:50:55
Autor: Olgierd
umowa przedwstępna
Dnia Mon, 23 Feb 2009 23:04:22 +0100, Cavallino napisał(a):

Wręcz przeciwnie

A jakaś podpórka?
Co zmusza sprzedawcę do sprzedania przed terminem określonym w umowie?

To jest termin, do którego ma zostać zawarta umowa przyrzeczona. Co zmusi sprzedawcę do zawarcia umowy przyrzeczonej po upływie tego terminu? Art. 389 par. 2 kc się kłania.

Data: 2009-02-25 12:10:19
Autor: Cavallino
umowa przedwstępna
Użytkownik "Olgierd" <no.email.no.spam@no.problem> napisał w wiadomości news:pan.2009.02.25.10.50.54rudak.org...
[...]

Nie.
Przed upływem tego terminu.

Data: 2009-02-25 11:23:01
Autor: Olgierd
umowa przedwstępna
Dnia Wed, 25 Feb 2009 12:10:19 +0100, Cavallino napisał(a):

[...]

Aha, czyli nie przeczytałeś ;-)

art. 389 § 2 kc: Jeżeli termin, w ciągu którego ma być zawarta umowa przyrzeczona, nie został oznaczony, powinna ona być zawarta w odpowiednim terminie wyznaczonym przez stronę uprawnioną do żądania zawarcia umowy przyrzeczonej. Jeżeli obie strony są uprawnione do żądania zawarcia umowy przyrzeczonej i każda z nich wyznaczyła inny termin, strony wiąże termin wyznaczony przez stronę, która wcześniej złożyła stosowne oświadczenie. Jeżeli w ciągu roku od dnia zawarcia umowy przedwstępnej nie został wyznaczony termin do zawarcia umowy przyrzeczonej, nie można żądać jej zawarcia.

Data: 2009-02-25 12:03:56
Autor: Olgierd
umowa przedwstępna
Dnia Wed, 25 Feb 2009 12:32:00 +0100, Cavallino napisał(a):

art. 389 § 2 kc: Jeżeli termin, w ciągu którego ma być zawarta umowa
przyrzeczona, nie został oznaczony,

Został oznaczony

Bez patrzenia do umowy trudno powiedzieć co oznacza "zobowiązany sprzedać do dnia..." i czy oznacza to, że sprzedający może wskazać dzień zawarcia umowy przyrzeczonej, czy jest to po prostu najpóźniejszy termin na zawarcie umowy przyrzeczonej.

Aczkolwiek jeśli umowa wprost nie mówi, że to sprzedający może wezwać do zawarcia tejże umowy, to powiedziałbym, że to drugie.

Data: 2009-02-25 13:22:34
Autor: Cavallino
umowa przedwstępna
Użytkownik "Olgierd" <no.email.no.spam@no.problem> napisał w wiadomości news:pan.2009.02.25.12.03.55rudak.org...
[...]

A mnie ten zapis właśnie na to wygląda.
Ale masz rację - nie musi tak być i bez dokładnego cytatu z umowy nie rozstrzygniemy tego jednoznacznie.

Data: 2009-02-25 11:36:04
Autor: Sebcio
umowa przedwstępna
Cavallino pisze:

A jakaś podpórka?

Logika i umiejętność czytania ze zrozumieniem.

Co zmusza sprzedawcę do sprzedania przed terminem określonym w umowie?

Następujący zapis: "lokal zostanie przekazany kupującym po zapłaceniu całej kwoty wartości nieruchomości".

--
Pozdrawiam,
Sebcio

Data: 2009-02-25 12:09:51
Autor: Cavallino
umowa przedwstępna
[...]

To akurat określa zabezpieczenie sprzedającego, a nie prawa kupującego i tym bardziej termin, tak właśnie na logikę.

Data: 2009-02-23 23:10:00
Autor: Cavallino
umowa przedwstępna
Cavallino pisze:

Zapis co do terminu sprzedaży oznacza, iż wcześniej sprzedający nie ma obowiązku sprzedać Ci tego lokalu.

Wręcz przeciwnie

Chodzi Ci o poniższe?
http://mojafirma.infor.pl/poradniki/441,2498,2,Umowa-przedwstepna-zabezpieczeniem-ostatecznego-kontraktu.html

"Termin, o którym mowa, jest terminem spełnienia świadczenia. Jego wyznaczenie ma ten skutek, że dopiero wtedy następuje określenie chwili wymagalności roszczenia o zawarcie umowy przyrzeczonej. W razie braku wyraźnych w tym zakresie oświadczeń stron wejdzie w zastosowanie reguła interpretacyjna, że jest on zastrzeżony na korzyść dłużnika (art. 457 k.c.). Oznacza to, że wierzyciel (uprawniony z umowy przedwstępnej) nie może żądać zawarcia umowy przed upływem terminu, ale nie może się uchylić od przyjęcia tego świadczenia, gdyby dłużnik chciał zawrzeć umowę przyrzeczoną wcześniej. "

Data: 2009-02-23 14:36:54
Autor: Sebcio
umowa przedwstępna
krotka5.SKASUJ@gazeta.pl pisze:

[...]

Oznacza to że jak tylko dokonacie wpłaty całości umówionej kwoty sprzedającemu, zostanie Wam przekazany lokal. Jednocześnie w chwili podpisywania docelowej umowy kupna-sprzedaży, wszyscy zameldowani tam lokatorzy muszą być z lokalu wymeldowani. Na podstawie powyższego domniemać można, że przekazanie lokalu powinno odbyć się bez zbędnej zwłoki.

zobowiązuje się do sprzedania lokalu do dnia ... (i tutaj bardzo odległy termin).

To znowu oznacza, że sprzedający jest zobowiązany do podpisania umowy przyrzeczonej do tego terminu. W sytuacji gdybyś do tego terminu nie zapłaciła całości kwoty za lokal, sprzedający przestaje być zobligowany postanowieniami umowy przedwstępnej.

--
Pozdrawiam,
Sebcio

Data: 2009-02-23 19:02:13
Autor: Robert Tomasik
umowa przedwstępna
Użytkownik <krotka5.SKASUJ@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:gntvd8$8m7$1inews.gazeta.pl...
[...]

To nie ma związku ze sprzedażą. Sprzedać mogą wcześniej, ale nie przekażą Ci lokalu, dokąd całości nie zapłacisz.

oraz że w dniu podpisywaniu umowy
przyrzeczonej wszyscy lokatorzy muszą być wymeldowani.

W mojej ocenie ten zapis jest nieważny, albowiem sprzeczny z prawem. Lokator, który mieszka w tym mieszkaniu zgodnie z prawem ma być tam zameldowany. Wymeldować ma się po wyprowadzeniu się, ale wówczas nie jest już lokatorem :-) Prawidłowo w umowie powinno być, że w chwili podpisywania umowy lokal nie będzie zamieszkały albo coś w tym guście.

Wcześniej
natomiast jest zapis że sprzedający zobowiązuje się do sprzedania lokalu
do dnia ... (i tutaj bardzo odległy termin).

No i ten termin jest wiążący.

[...]

Co to za termin? Jak przekażą Wam mieszkanie, to w mieszkaniu prawa mieszkać nie mają, bo nie mają tytułu prawnego do jego zajmowania. Co więcej w chwili sprzedaży - jak się umówiliście - ma być nie zamieszkałe. Nie za bardzo widzę tu miejsce na kompromis. To mieszkanie w chwili podpisywania umowy ma być puste.

Jak dokładnie interpretować zapis "lokal zostanie
przekazany kupującym po zapłaceniu całej kwoty wartości nieruchomości"?

Zawrzecie przed notariuszem umowę zakupu, ale ona tylko sprzedającego zobowiązuje do przekazania Wam lokalu, a kupującego do zapłaty za lokal. Teoretycznie wydanie lokalu powinno nastąpić niezwłocznie po zawarciu umowy, ale tu strony się umówiły inaczej. Nie natychmiast, a dopiero po zapłaceniu całej kwoty.

Czy oznacza to że muszą wyprowadzić sie w tym samym dniu czy równie
dobrze za rok?

To, kiedy Ty do swojego mieszkania się wprowadzisz, to nie ma żadnego znaczenia. Możesz wcale się nie wprowadzić, tylko je przykładowo komuś wynająć.