umowa przedwstepna - zadatek placony przelewem

Data: 2009-10-27 21:52:38
Autor: Mondo
umowa przedwstepna - zadatek placony przelewem
Witam,

Ponizej fragment umowy przedwstepnej ktora zamierzam podpisac jutro. Uprzejmie prosze o ocene poprawnosci i ew. poprawe bledow.
W szczegolnosci chodzi mi o slowo "niebyłą" - chce aby umowa tracila waznosc w przypadku braku wplaty zadatku w terminie.
Inna sprawa jest jak zapewnic sobie zwrot zadatku w przypadku gdy przelew dojdzie z opoznieniem?

mam nadzieje ze nie pokrecilem za bardzo...

§5
Na poczet ceny określonej w §4 umowy, Kupujący dokona przelewu zadatku w kwocie 10,000zł (słownie: dziesięć tysięcy złotych) w terminie 14 dni od daty podpisania niniejszej umowy na następujące konto bankowe Sprzedającego:
-- -- Tu dane sprzedajcego, adres, numer konta.-- -- -

W razie niedotrzymania powyższego terminu wpłaty zadatku niniejszą umowę uznaje się za niebyłą.
W przypadku niewykonania umowy przez Sprzedającego, Sprzedający zwróci Kupującemu zadatek w podwójnej wysokości.
W razie niewykonania umowy przez Kupującego zadatek przepada na rzecz Sprzedającego.

pozdrawiam,
Mondo

Data: 2009-10-28 09:15:48
Autor: .B:artek.
umowa przedwstepna - zadatek placony przelewem
Mondo wyskrobał(a):
[...]

Może lepiej "niezawartą"?

Inna sprawa jest jak zapewnic sobie zwrot zadatku w przypadku gdy
przelew dojdzie z opoznieniem?

Niech druga strona podda się rygorowi egzekucji wprost z aktu notarialnego (art. 777 KPC) co do zwrotu zadatku w przypadku nie dojścia umowy przyrzeczonej do skutku z jej winy (w podwójnej wysokości) oraz co do zwrotu zadatku w przypadku jego wpłacenia po terminie.

--
..B:artek.

Data: 2009-10-28 09:45:56
Autor: ąćęłńóśźż
umowa przedwstepna - zadatek placony przelewem
Ona jest "niebyła".
Nie widzę mozliwości zapłaty zadatku przelewem.
JaC

-- -- -

Data: 2009-10-28 10:08:58
Autor: Mondo
umowa przedwstepna - zadatek placony przelewem
Ona jest "niebyła".
Nie widzę mozliwości zapłaty zadatku przelewem.
JaC

Moglbys to rozwinac? Z tego co wyczytalem sposob zaplacenia zadateku okresla
umowa. Co za roznica czy wrecze zadatek gotowka 15min po zlozeniu podpisu czy
zrobie przelew w tym samym czasie?

pzdr
Mondo

Data: 2009-10-28 10:13:10
Autor: lo0kash
umowa przedwstepna - zadatek placony przelewem
Ona jest "niebyła".
Nie widzę mozliwości zapłaty zadatku przelewem.
JaC

znalazlem takie cos

"Zadatek może być dany także po zawarciu umowy, w terminie uzgodnionym przez
strony."
Wyrok SN z 8.2.2008 r., I CSK 328/07

tutaj

http://www.monitorprawniczy.pl/index.php?mod=m_artykuly&cid=23&id=2337

pzdr
Mondo

Data: 2009-10-28 10:00:58
Autor: Mondo
[...]

Dziekuje i pozdrawiam
Mondo --

Data: 2009-10-28 11:12:36
Autor: .B:artek.
[...]

Aha, założyłem tutaj, że umowa i tak jest zawierana w formie aktu notarialnego, więc dodanie 777 KPC niewiele zmieni jeśli chodzi o formę. Jeśli jest zawierana w zwykłej formie pisemnej, to trzeba rozważyć czy zawieranie jej w formie aktu notarialnego tylko dla rygoru z 777 KPC ma sens.

--
..B:artek.

Data: 2009-10-28 11:20:34
Autor: Mondo
> [...]

Aha, założyłem tutaj, że umowa i tak jest zawierana w formie aktu notarialnego, więc dodanie 777 KPC niewiele zmieni jeśli chodzi o formę. Jeśli jest zawierana w zwykłej formie pisemnej, to trzeba rozważyć czy zawieranie jej w formie aktu notarialnego tylko dla rygoru z 777 KPC ma sens.

Bedzie zawarta w zwyklej formie pisemnej. Mondo

Data: 2009-10-28 10:32:55
Autor: kuba
Mondo pisze:
[...]

Przeciwnie do tego, co napisał przedmówca, zadatek może być wpłacony przelewem po zawarciu umowy, wbrew literalnemu brzmieniu art. 394 KC, jeżeli strony tak postanowiły w samej umowie.

Co do: niebyła/niezawarta jest to kwestia czysto redakcyjna.

--
kuba
www.fashioncorner.pl

Data: 2009-10-28 11:55:49
Autor: ąćęłńóśźż
umowa przedwstepna - zadatek placony przelewem
Bierzesz pod uwagę, że własność nieruchomości (nie wiemy, o co chodzi w tym wątku - może o pojazd mechaniczny?) nie może być
przeniesiona pod warunkiem ani z zastrzeżeniem terminu?
Ciekawi mnie taki przypadek:  jak powyższe by się miało do umowy przedwstępnej zawartej w formie aktu notarialnego - gdyby kupujący
nie wzniósł zadatku, a jednak domagał się od sprzedajacego realizacji umowy?
JaC

-- -- -

Co do: niebyła/niezawarta jest to kwestia czysto redakcyjna.

Data: 2009-10-28 12:02:40
Autor: Mondo
[...]

witam ponownie, chodzi o dzialke...
ponizej fragment umowy, mam nadzieje ze to co wymodzilem ma sens...
§6
1. Na poczet ceny określonej w §5 umowy, Kupujący dokona przelewu zadatku w
kwocie 10000zł (słownie: dziesiec tysięcy złotych) w terminie 5 dni od daty
podpisania niniejszej umowy na następujące konto bankowe Sprzedającego: [[dane konta]]
2. W razie niedotrzymania terminu wpłaty zadatku określonego w §6 pkt 1 umowy
niniejszą umowę uznaje się za niezawartą. W przypadku wpłacenia zadatku po wyżej
określonym terminie umowę uznaje się za niezawartą a Sprzedający zobowiązuje się
do natychmiastowego zwrócenia Kupujacemu zadatku w niezmienionej wysokości.
3. W przypadku niewykonania umowy przez Sprzedającego, Sprzedający zwróci
Kupującemu zadatek w podwójnej wysokości.
4. W razie niewykonania umowy przez Kupującego zadatek przepada na rzecz
Sprzedającego z wyłączeniem okoliczności opisanych w §6 pkt 2.

pzdr,
Mondo

Data: 2009-10-28 12:11:54
Autor: ąćęłńóśźż
umowa przedwstepna - zadatek placony przelewem
I po ch... tak przekombinowyać, nie można wziąć 10 tys. do kieszeni i położyć na stole, za pokwitowaniem na umowie?
JaC

-- -- -

1. Na poczet ceny określonej w §5 umowy, Kupujący dokona przelewu zadatku w kwocie 10000zł w terminie 5 dni od daty podpisania
niniejszej umowy na następujące konto bankowe Sprzedającego

Data: 2009-10-28 12:17:32
Autor: kuba
ąćęłńóśźż pisze:
I po ch... tak przekombinowyać, nie można wziąć 10 tys. do kieszeni i położyć na stole, za pokwitowaniem na umowie?

Przecież to wyraźna kombinacja kupującego, dająca mu dodatkowe prawo do namysłu. Gdyby to był obrót konsumencki, moim zdaniem podpadałoby to pod klauzulę niedozwoloną, bo jest to de facto równoznaczne z jednostronnym prawem odstąpienia bez podania przyczyny.

--
kuba
www.fashioncorner.pl

Data: 2009-10-28 12:21:05
Autor: Mondo
ąćęłńóśźż pisze:
> [...]

Przecież to wyraźna kombinacja kupującego, dająca mu dodatkowe prawo do namysłu. Gdyby to był obrót konsumencki, moim zdaniem podpadałoby to pod klauzulę niedozwoloną, bo jest to de facto równoznaczne z jednostronnym prawem odstąpienia bez podania przyczyny.

Absolutnie nie! Jestem zdecydowany i robie przelew od razu po podpisaniu umowy
przez mojego pelnomocnika.
Prosze o pomoc w przeredagowaniu tego, chodzi mi tylko i wylacznie o
zabezpieczenie sie przed niespodziewanymi problemami z przelewem (przelew
cofniety albo cos w tym rodzaju).

pozdrawiam
Mondo

Data: 2009-10-28 12:30:08
Autor: kuba
Mondo pisze:
ąćęłńóśźż pisze:
[...]

Ja gdybym był sprzedawcą w życiu bym się na coś takiego nie zgodził;) Sprawę załatwia skreślenie punktu, mówiącego, że umowa uważana jest za niezawartą w razie niewpłacenia zadatku.

--
kuba
www.fashioncorner.pl

Data: 2009-10-28 12:33:51
Autor: ąćęłńóśźż
umowa przedwstepna - zadatek placony przelewem
Sąd uzna tak wpłacony "zadatek" za zaliczkę.
JaC

-- -- -

Sprawę załatwia skreślenie punktu, mówiącego, że umowa uważana jest za niezawartą w razie niewpłacenia zadatku.

Data: 2009-10-28 12:35:42
Autor: Mondo
umowa przedwstepna - zadatek placony przelewem

> Sprawę załatwia skreślenie punktu, mówiącego, że umowa uważana jest za
niezawartą w razie niewpłacenia zadatku.

ech.... to jak wplacic zadatek przelewem aby pozostal zadatkiem? Jak to napisac?

pzdr
Mondo

Data: 2009-10-28 12:39:22
Autor: kuba
ąćęłńóśźż pisze:
Sąd uzna tak wpłacony "zadatek" za zaliczkę.

Być może zaliczy zadatek na poczet ceny, ale nie widzę przyczyn, dla których miałby odmówić świadczeniu charakteru zadatku.
A jak uzna charakter zadatku, to wyciągnie skutki wynikające z ustawy niezależnie, od tego czego strony nie napisały.
A jak coś napisały, to już inna bajka, bo przepis o zadatku ma charakter wybitnie dyspozytywny.

--
kuba
www.fashioncorner.pl

Data: 2009-10-28 15:05:10
Autor: Mondo
ąćęłńóśźż pisze:
> [...]

Przecież to wyraźna kombinacja kupującego, dająca mu dodatkowe prawo do namysłu. Gdyby to był obrót konsumencki, moim zdaniem podpadałoby to pod klauzulę niedozwoloną, bo jest to de facto równoznaczne z jednostronnym prawem odstąpienia bez podania przyczyny.

to jest tez zabezpiecznie dla Sprzedajacego, w przypadku gdy nie przeleje kasy
na czas nie musi czekac w nieskonczonosc, umowa traci waznosc. Chyba ze zle to
rozumiem i umowa traci waznosc automatycznie jesli termin przelewu nie zostanie
dotrzymany?

pzdr,
Mondo

Data: 2009-10-28 12:11:01
Autor: kuba
ąćęłńóśźż pisze:
Bierzesz pod uwagę, że własność nieruchomości (nie wiemy, o co chodzi w tym wątku - może o pojazd mechaniczny?) nie może być
przeniesiona pod warunkiem ani z zastrzeżeniem terminu?

Tutaj nie ma to nic do rzeczy, dlatego, że mamy do czynienia z umową przedwstępną umowy zobowiązującej do przeniesienia własności nieruchomości. Warunek lub termin jest jak najbardziej dopuszczalny, ponieważ wskutek jego ziszczenia powstanie tylko zobowiązanie do przeniesienia własności, a nie będziemy mieli do czynienia z jej przejściem.

Co więcej, jeśli strony rozdzieliłyby umowę zobowiązującą od umowy przenoszącej własność  i tę pierwszą zawarły pod warunkiem lub z zastrzeżeniem terminu też byłoby ok.

kuba
www.fashioncorner.pl

Data: 2009-10-28 12:19:03
Autor: kuba
kuba pisze:
Warunek lub termin jest jak najbardziej dopuszczalny, ponieważ wskutek jego ziszczenia powstanie tylko zobowiązanie do przeniesienia własności, a nie będziemy mieli do czynienia z jej przejściem.

A nawet nie ze zobowiązaniem do przeniesienia tylko ze zobowiązaniem zobowiązania się do przeniesienia :)

Przepraszam za mnogość postów w tym wątku.

--
kuba
www.fashioncorner.pl

Data: 2009-10-28 12:14:48
Autor: kuba
ąćęłńóśźż pisze:

Ciekawi mnie taki przypadek:  jak powyższe by się miało do umowy przedwstępnej zawartej w formie aktu notarialnego - gdyby kupujący
nie wzniósł zadatku, a jednak domagał się od sprzedajacego realizacji umowy?

W mojej ocenie: oczywiście nie mógłby się domagać realizacji, gdyż z woli z samych stron niewniesienie zadatku jest równoważne z uznaniem umowy za niezawartą, w więc unicestwienie jej stuków ex tunc.

--
kuba
www.fashioncorner.pl

umowa przedwstepna - zadatek placony przelewem