"umowa rachunku bankowego" czy "umowa konta bankowego"?

Data: 2009-12-19 11:54:31
Autor: zwyklyklientwieluzwyklychbankow1
"umowa rachunku bankowego" czy "umowa konta bankowego"?
czy bardziej poprawne (i zalecane do używania w oficjalnych
dokumentach, np. umowie spółki osobowej, zapisy o reprezentacji
spółki) jest określenie "umowa rachunku bankowego" czy raczej "umowa konta bankowego"?

1) konto jak wiadomo, może składać się z jednego lub więcej rachunków bankowych

2) niektóre banki zawierają tzw. 'umowy ramowe', pozwalające
w ramach tego samego konta zakładać kolejne rachunki, niektóre
z nich nie żądają nawet podpisania aneksu do umowy (niekiedy
wystarczy kliknąć i już dodatkowy rachunek otworzony)

z uwagi na powyższe uważam (chętnie poznam kontrargumenty) że bardziej poprawne jest mówienie o umowie _konta_ bankowego
niż o umowie _rachunku_ bankowego spółki osobowej.

w przypadku klientów indywidualnych, najczęściej konto bankowe
składa się z tylko jednego rachunku i ww. problemu nie ma.

Data: 2009-12-19 03:42:47
Autor: BK
On 19 Gru, 11:54, zwyklyklientwieluzwyklychbank...@op.pl wrote:
[...]

ale tu nie ma o czym debatowac, umowa rachunku bankowego jest umowa
nazwana kodeksu cywilnego ;) skoro cos zostalo nazwane w KC to warto z
tej nazwy korzystac ;)

Data: 2009-12-19 12:58:30
Autor: zwyklyklientwieluzwyklychbankow1
"umowa rachunku bankowego" czy "umowa konta bankowego"?
umowa rachunku bankowego jest umowa nazwana kodeksu cywilnego ;) skoro cos zostalo nazwane w KC to warto z tej nazwy korzystac ;)

dzięki, to rozwiewa moje wszelkie wątpliwości.

Data: 2009-12-19 11:58:45
Autor: dK

Użytkownik <zwyklyklientwieluzwyklychbankow1@op.pl> napisał w wiadomości news:7b19.00000284.4b2cb0e7newsgate.onet.pl...
czy bardziej poprawne (i zalecane do używania w oficjalnych
dokumentach, np. umowie spółki osobowej, zapisy o reprezentacji
spółki) jest określenie "umowa rachunku bankowego"
czy raczej "umowa konta bankowego"?

Tak samo "poprawnie" jak ....  umowa kaloryfera.
Obie są niepoprawne.

dK

Data: 2009-12-19 03:43:52
Autor: BK
On 19 Gru, 11:58, "dK" <ca...@wp.pl> wrote:
Użytkownik <zwyklyklientwieluzwyklychbank...@op.pl> napisał w wiadomościnews:7b19.00000284.4b2cb0e7newsgate.onet.pl...

> [...]
> spółki) jest określenie "umowa rachunku bankowego"
> czy raczej "umowa konta bankowego"?

Tak samo "poprawnie" jak ....  umowa kaloryfera.

umowa rachunku bankowego jest jak najbardziej poprawnym wyrazaniem

Data: 2009-12-19 12:52:12
Autor: dK

Użytkownik "BK" <bkapuscinski@gmail.com> napisał w wiadomości news:591411a0-6681-4ef5-be3e-d95a552e1562s20g2000yqd.googlegroups.com...
> [...]

Obie są niepoprawne.

dK

umowa rachunku bankowego jest jak najbardziej poprawnym wyrazaniem

==============

Ale umowa dotyczy czego?  Założenia, prowadzenia, czy głaskania rachunku bankowego?
Rachunek bankowy jest przedmiotem umowy. A z określenia "umowa rachunku bankowego" wynika, że jest to podmiot umowy.
Taki zapis jest po pierwsze skrótem myślowym, po drugie stosuje się go w żargonie, natomiast zupełnie bezzasadnie trafia do oficjalnych dokumentów.

dK

Data: 2009-12-19 12:04:18
Autor: zwyklyklientwieluzwyklychbankow1
"umowa rachunku bankowego" czy "umowa konta bankowego"?
Tak samo "poprawnie" jak ....  umowa kaloryfera.
Obie są niepoprawne.

a jak jest poprawnie?

Data: 2009-12-19 12:14:41
Autor: zwyklyklientwieluzwyklychbankow1
> [...]
> spółki) jest określenie "umowa rachunku bankowego"
> czy raczej "umowa konta bankowego"?

Tak samo "poprawnie" jak ....  umowa kaloryfera.

kaloryfer jest obiektem materialnym, istniejącym niezależnie od
zawarcia umowy (owszem, można zawrzeć umowę kupna kaloryfera, umowę najmu kaloryfera, umowę wypożyczenia kaloryfera, itp. ale
on już istnieje i jest materialny)

natomiast używa się określeń takich jak "umowa spółki" czy
np. "umowa małżeńska" które powołują do istnienia odpowiednio
spółkę jako podmiot gospodarczy lub powołują do istnienia małżeństwo rozumiane jako wspólnota osób i dóbr.

konto czy rachunek bankowy to nie żaden obiekt materialny jak
kaloryfer, ale specyficzne urządzenie księgowe, ot, cyferki zapisane na papierze lub w komputerze, posiadające określony sens ekonomiczny. umowa konta/rachunku bankowego powołuje konto/rachunek do istnienia

Data: 2009-12-19 13:00:47
Autor: d530

<zwyklyklientwieluzwyklychbankow1@op.pl> wrote in message news:7b19.00000289.4b2cb5a1newsgate.onet.pl...
kaloryfer, ale specyficzne urządzenie księgowe, ot, cyferki zapisane

na pewno nie urządzenie !

"umowa rachunku bankowego" czy "umowa konta bankowego"?