umowa zlecenie a niezdolno¶c do pracy

Data: 2010-12-28 20:05:33
Autor: pawelj
umowa zlecenie a niezdolno¶c do pracy
Jak to jest w przypadku niezdolno¶ci do pracy ale u osoby na umowę zlecenie. Składka na ub. chorobowe jest dobrowolna.
Zleceniobiorca nigdzie nie pracuje. Dochód z tytułu umowy zlecenia to ok 1700 miesięcznie brutto.
Czy wypłatę umowy się pomniejsza za okres choroby?
Jak się liczy ¶redni±? Tak jak u pracownika z 12 m-cy ?

Na razie to co mi się udało znaleĽć to to, że w takich przypadkach od pierwszego dnia płaci ZUS oraz, że od takiej wypłaty nie powinno odprowadzać się zaliczki na podatek. Ale jak policzyć podstawę, oraz resztę wypłaty za okres przepracowany ?

--
Pawełj

Data: 2010-12-28 13:09:06
Autor: witek
umowa zlecenie a niezdolno¶c do pracy
On 12/28/2010 1:05 PM, pawelj wrote:
Jak to jest

a kto pyta?
zlecemiobiorca, czy zleceniodawca?

[...]

a kogo obchodzi choroba zleceniobiorcy (z punktu widzenia zleceniodawcy)

Zlecenie ma być wykonane zgodnie z umowa, w konkretnym terminie i za okre¶lon± zapłat±.

Data: 2010-12-28 20:42:09
Autor: pawelj
umowa zlecenie a niezdolno¶c do pracy

a kto pyta?
zlecemiobiorca, czy zleceniodawca?
Mam nadzieję, że to jednak większego znaczenia nie ma.

a kogo obchodzi choroba zleceniobiorcy (z punktu widzenia zleceniodawcy)
No wła¶nie zleceniodawcę. Umowa jest spisana na okres do 31 stycznia. Jak nie ma kto robić to i robota nie jest wykonana. Trzeba więc znaleĽć zastępstwo.

Zlecenie ma być wykonane zgodnie z umowa, w konkretnym terminie i za okre¶lon± zapłat±.

Jednak składka na chorobowe jest potr±cana wła¶nie na wypadek tego jakby pracownik a raczej zleceniobiorca się pochorował co wła¶nie nast±piło
Sytuacja dotyczy nauczycielki zatrudnionej na umowę-zlecenie przy realizacji projektu unijnego.

--
PawełJ

Data: 2010-12-28 13:51:43
Autor: witek
On 12/28/2010 1:42 PM, pawelj wrote:

a kto pyta?
zlecemiobiorca, czy zleceniodawca?
Mam nadzieję, że to jednak większego znaczenia nie ma.

no zasadnicze.

[...]

A to nie twoj problem.

Jak zamawiasz w firmie montaz okien, to co cie obchodzi jak oni to zrobi± jak im pracownik, który to miał zrobić zachoruje.
Montaż ma byc zrobiony, a odpowiednie zapisy co do nieywyi±zania się w terminie s± w umowie.

Co cie interesuje jak zleceniobiorca wywi±ze się z zadania. To nie twój problem. Sprawdz tylko co zapisałe¶ w umie w przypadku niewywi±zania się zleceniobirocy z umowy w terminie.

[...]

no to jej zus zapłaci.

co wła¶nie nast±piło
Sytuacja dotyczy nauczycielki zatrudnionej na umowę-zlecenie przy
realizacji projektu unijnego.

to szukaj zastepstwa i obci±ż zleceniobiorcę.

Data: 2010-12-29 09:53:08
Autor: pawel jajko
umowa zlecenie a niezdolno¶c do pracy

> Mam nadzieję, że to jednak większego znaczenia nie ma.

no zasadnicze.

Jeżeli to ci ułatwi sprawę to pytam jako zleceniodawca

A to nie twoj problem.
Jak to n ie mój. A czyj i dlaczego ?

no to jej zus zapłaci.
Ale to zakład ma w imieniu ZUS zapłacić. Tylko zakład nie wie jak

Data: 2010-12-29 10:03:30
Autor: Maddy
umowa zlecenie a niezdolnośc do pracy
W dniu 29-12-2010 09:53, pawel_jajko@poczta.onet.pl pisze:

Mam nadzieję, że to jednak większego znaczenia nie ma.

no zasadnicze.

Jeżeli to ci ułatwi sprawę to pytam jako zleceniodawca

A to nie twoj problem.
Jak to n ie mĂłj. A czyj i dlaczego ?

no to jej zus zapłaci.
Ale to zakład ma w imieniu ZUS zapłacić. Tylko zakład nie wie jak

Moment - zakład zgłaszający do chorobowego powyżej 20 osób nie ma kadrowej?
Bo jeżeli ma kadrową i ta nie potrafi wyliczyć zasiłku, to, za przeproszeniem, d... nie kadrowa.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-12-29 10:40:33
Autor: RoMan Mandziejewicz
umowa zlecenie a niezdolno¶c do pracy
Hello Maddy,

Wednesday, December 29, 2010, 10:03:30 AM, you wrote:

[...]

no to jej zus zapłaci.
Ale to zakład ma w imieniu ZUS zapłacić. Tylko zakład nie wie jak
Moment - zakład zgłaszaj±cy do chorobowego powyżej 20 osób nie ma kadrowej?
Bo jeżeli ma kadrow± i ta nie potrafi wyliczyć zasiłku, to, za przeproszeniem, d... nie kadrowa.

Zajmowałem się płacami przez 20 lat. I też nie mam pojęcia, jak
policzyć zasiłek chorobowy dla osoby na umowie-zleceniu. Pojęcia
"zasiłek chorobowy" i "umowa-zlecenie" w ogóle mi do siebie nie
pasuj±. Ale przede wszystkim nie pasuje mi zmiana umowy o pracę na
umowę-zlecenie - obawiam się o legalno¶ć tej zmiany.

Ale ja jestem byłym programist± a nie kadrow±.

--
Best regards,

Data: 2010-12-29 11:38:19
Autor: Maddy
> [...]

> Pojęcia
"zasiłek chorobowy" i "umowa-zlecenie" w ogóle mi do siebie nie
pasujÄ….

Domyślam się, że swoją przygodę z płacami zakończyłeś przed 1999 rokiem.

Całe szczęście pasują ustawie o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa.

Bierze się średnią z 12 miesięcy, zupełnie jak przy zasiłku z DG.
Bo to świadczenie z tego samego przepisu - z dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego.

Ale przede wszystkim nie pasuje mi zmiana umowy o pracÄ™ na
umowę-zlecenie - obawiam się o legalność tej zmiany.

Nie wiemy nic o rodzaju, zakresie i warunkach pracy, jaka jest wykonywane na podstawie tej umowy.
Może od początku spełniała ona warunki zlecenia a nie umowy o pracę?

Bo o ile kwestionowanie właściwości zawarcia umowy cywilnej, gdy ma ona wszelkie cechy umowy o pracę, leży w interesie paru instytucji, a zwykle i samego zleceniobiorcy/pracownika o tyle kwestionowanie zawracia umowy o prace, bo ma on np. cechy zlecenia albo dzieła, poza pracodawcą ( i to nie nie zawsze - znam firmę która w umowie o dotację unijną ma wymóg osiągnięcia w ciągu 2 lat pewnego poziomu zatrudnienia na umowy o pracę, więc nawet BHP-owiec z własna działalnością ma 1/16 etatu) nikomu nie jest na rękę, więc istniej szansa, że mamy w skali kraju multum umów o prace zawartych na czynności, które objęłoby wystarczająco zlecenie albo dzieło. Nikt pod tym kątem umów o pracę nie kontroluje.

Ale ja jestem byłym programistą a nie kadrową.

Jest i pointa...

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-12-29 15:04:23
Autor: RoMan Mandziejewicz
umowa zlecenie a niezdolno¶c do pracy
Hello Maddy,

Wednesday, December 29, 2010, 11:38:19 AM, you wrote:

[...]

Ale ja jestem byłym programist± a nie kadrow±.
Jest i pointa...

Mój system płacowy utrzymał się przez 18 lat, licz±c płace dla
kilkunastu tysięcy ludzi bez _jednej_ awarii. Je¶li uważasz, że można
napisać i utrzymać na rynku system płacowy, który przeżywa
comiesięczne indensacje płac, wprowadzenie PDOF, denominację, reformę
ubezpieczeń i setki zmian w prawie nie znaj±c się na tym, to
faktycznie - niech to pozostanie point±.

Co do meritum: od 3 lat już się tym nie zajmuję. U moich klientów nie
było przypadków chorobowego na umowach-zleceniach i się z tym po
prostu nie spotkałem. Moi klienci po kilku odrzuceniach przez ZUS
umów-zleceń raczej unikali zawierania ich z pracownikami i byłymi
pracownikami. A ci, z którymi były zawierane nie chcieli płacić
dobrowolnej składki chorobowej.

Skoro ja, maj±c w zasięgu wiele jednostek, zatrudniaj±cych ł±cznie
kilkana¶cie tysięcy ludzi, nie spotkałem się z problemem liczenia
zasiłku chorobowego dla takiego dziwnego przypadku, to wcale nie
dziwię się, że ta "kadrowa" też tego nie wie. Nie sposób wiedzieć
absolutnie wszystko. A nie myli się tylko ten, co nic nie robi.

Wielokrotnie na tej grupie broniłem Twojej osoby i Twojego stylu
dyskusji. Jednak s± przypadki, że przesadzasz.

--
Best regards,

Data: 2010-12-29 18:28:39
Autor: pawelj
umowa zlecenie a niezdolno¶c do pracy
Ale ja jestem byłym programist± a nie kadrow±.
O witaj w klubie :) Z tym, że ja ciut krótszy staż mam no i raczej wdrożeniami się zajmuję niż tworzeniem programu.
Jednak czaserm trafiaj± się przypadki, że potrzeba się trochę wychylić poza informatykę i pomóc użytkownikowi.
Jest i pointa...

[...]

Ja też się nie spotkałem. Nie ma więc chyba nic dziwnego w pytaniu o takie rzeczy na grupie jakby nie patrzył do tego stworzonej. O "kadrowej" pisałem już wcze¶niej.

--
pawełj

Data: 2010-12-29 18:23:31
Autor: pawelj
[...]

A zaliczkÄ™ na podatek siÄ™ opdrowadza czy nie ?
Czy pierwsze 33 dni płaci zakład czy od razu zus?

[...]

Umowa obejmuje przeprowadzenie w okresie kilku miesięcy iluś tam godzin edukacyjnych. Z okresem comiesięcznym wypłaty.
Czyli np w okresie od września 2010 do stycznia 2011 ma to być 60 godzin z czego 15 przypada na grudzień i 20 na styczeń.
Płatność na koniec każdego miesiąca.
Umowa nie reguluje sytuacji, kiedy godziny nie zostanÄ… przepracowane.

--
Pawełj

Data: 2010-12-29 18:18:46
Autor: pawelj
umowa zlecenie a niezdolnośc do pracy
Moment - zakład zgłaszający do chorobowego powyżej 20 osób nie ma kadrowej?
Nie ma. A jest jakiĹ› obowiÄ…zek ?
Bo jeżeli ma kadrową i ta nie potrafi wyliczyć zasiłku, to, za przeproszeniem, d... nie kadrowa.

Jest to szkoła, która zgłasza ok 30 osób na umowę o pracę plus aktualny projekt unijny ok 10 osób na um. zlecenia..
W takiej szkole jedna osoba pełni rolę kadrowej, księgowej, sekretarki itd.

--
Pawełj

Data: 2010-12-31 08:38:48
Autor: Maddy
W dniu 29-12-2010 18:18, pawelj pisze:
Moment - zakład zgłaszający do chorobowego powyżej 20 osób nie ma
kadrowej?
Nie ma. A jest jakiĹ› obowiÄ…zek ?

A musi być obowiązek? Zdrowy rozsądek wziął urlop zdrowotny?

Bo jeżeli ma kadrową i ta nie potrafi wyliczyć zasiłku, to, za
przeproszeniem, d... nie kadrowa.

Jest to szkoła, która zgłasza ok 30 osób na umowę o pracę plus
aktualny projekt unijny ok 10 osĂłb na um. zlecenia.. W takiej szkole
jedna osoba pełni rolę kadrowej, księgowej, sekretarki itd.

Co jak rozumiem ma usprawiedliwiać niekompetencję w co najmniej jednej z
tych dziedzin?

Tez kiedyś byłam jednocześnie księgową, kadrową, sekretarką i jeszcze
wdrażałam ISO.
To naprawdę nie był jakiś wielki heroizm w niedużej firmie.
Przeciętnie inteligentny i zorganizowany człowiek sobie świetnie poradzi (pod warunkiem że dysponuje jakaś wiedzą i umiejętnościami z zakresu tych dziedzin, ale to chyba oczywiste, że się tych zadań nie powierza pani po pedagogice).

Może uprzedzając różne głupie uwagi osobiste - oceniam pracę jaka jest
do wykonania wg. własnych możliwości i zakładam, że skoro ja mogę jakiś
problem szybko rozwiązać, to może to zrobić każdy, kto się tej pracy podjął. A jeżeli nie może, to albo nie nadaje się do tej pracy albo jest po prostu leniwy. Albo robi to con amore, za dobre słowo i uśmiech dyrektora. Wtedy faktycznie wiele wymagać nie można.

Jak wyliczyć i wypłacić zasiłek chorobowy dla zleceniobiorcy nauczyłam
się dawno temu, zabrało mi to może pół godziny - dotychczasowa wiedza
ogólna o zasiłkach plus ustawa plus jedne telefon do ZUS sprawdzić, czy
dobrze myślę.

Albo to jest prosta sprawa dla chcÄ…cego, albo jestem geniuszem.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-12-31 09:26:59
Autor: RoMan Mandziejewicz
umowa zlecenie a niezdolno¶c do pracy
Hello Maddy,

Friday, December 31, 2010, 8:38:48 AM, you wrote:

[...]

Albo to jest prosta sprawa dla chc±cego, albo jestem geniuszem.

Jeste¶. Ale nie każdy jest. Naprawdę.

--
Best regards,

Data: 2010-12-31 12:48:05
Autor: pawelj

Użytkownik "Maddy" <maddy@esi.com.pl> napisał w wiadomości news:4d1d8889$0$2440$65785112news.neostrada.pl...
[...]

To czasem nie ty się dziwiłaś że taki zakład nie ma kadrowej?

Co jak rozumiem ma usprawiedliwiać niekompetencję w co najmniej jednej z
tych dziedzin?
NIe. Ta informacja ma tylko rozjaśnić sytuację.

Jak wyliczyć i wypłacić zasiłek chorobowy dla zleceniobiorcy nauczyłam
siÄ™ dawno temu,
Moje gratulacje.
zabrało mi to może pół godziny - dotychczasowa wiedza
ogólna o zasiłkach plus ustawa plus jedne telefon do ZUS sprawdzić, czy
dobrze myślę.
Szkoda wielka, że nie chcesz tą wiedzą się podzielić.
Zamiast wypisywać hymny wielbiące samą siebie więcej dobrego zrobiłabyś gdybyś napisała co wiesz na ten temat.

Albo to jest prosta sprawa dla chcÄ…cego, albo jestem geniuszem.
JesteĹ› geniuszem. Szkoda, ĹĽe tylko w swoim mniemaniu.
Wcale mi nie pomogłaś.

--
Pawełj

Data: 2010-12-31 16:16:31
Autor: RoMan Mandziejewicz
umowa zlecenie a niezdolno¶c do pracy
Hello pawelj,

[...]

zabrało mi to może pół godziny - dotychczasowa wiedza
ogólna o zasiłkach plus ustawa plus jedne telefon do ZUS sprawdzić, czy
dobrze my¶lę.
Szkoda wielka, że nie chcesz t± wiedz± się podzielić.
Zamiast wypisywać hymny wielbi±ce sam± siebie więcej dobrego zrobiłaby¶ gdyby¶ napisała co wiesz na ten temat.

Rozumiem nerwowo¶ć ale odpowiedĽ padła już w tym w±tku...

[...]

--
Best regards,

Data: 2010-12-31 17:40:45
Autor: pawelj
umowa zlecenie a niezdolno¶c do pracy
Rozumiem nerwowo¶ć ale odpowiedĽ padła już w tym w±tku...

Że też mój czytnik zawsze wytnie co najciekawsze.

Maddy napisała:
"Bierze się ¶redni± z 12 miesięcy, zupełnie jak przy zasiłku z DG.
Bo to ¶wiadczenie z tego samego przepisu - z dobrowolnego ubezpieczenia
chorobowego."

Mam wobec tego dodatkowe pytania
"A zaliczkę na podatek się opdrowadza czy nie ?

Data: 2011-01-03 14:54:24
Autor: Maddy
umowa zlecenie a niezdolnośc do pracy
Rozumiem nerwowość ale odpowiedź padła już w tym wątku...

Maddy napisała:
[...]

PĹ‚atnik moĹĽe, ale nie ma obowiÄ…zku Jak sobie zleceniobiorca zaĹĽyczy.

Czy pierwsze 33 dni płaci zakład czy od razu zus?"

A kto płaci przedsiębiorcy przez te pierwsze 33 dni?
Jaka ustawa daje pracownikowi prawo do 33 dni wynagrodzenia chorobowego?
Czy umowa-zlecenie podlega tej ustawie?

Może ta osoba-malakser która piastuje 4 funkcje na raz jednak weźmie do ręki ustawę?
Ma 30 pracownikĂłw i nie zna kodeksu pracy?

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-12-29 14:52:09
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 28 Dec 2010, witek wrote:

A to nie twoj problem.

Jak zamawiasz w firmie montaz okien,

....to składam reklamację, bo mamy klasyczn± umowę o dzieło, która
nie przystaje do ustawowych znamion zlecenia, w zwi±zku z czym
wnoszę o uznanie przykładu za nieadekwatny do dyskusji :D

Co cie interesuje jak zleceniobiorca wywi±ze się z zadania.

  Przy zleceniu jedynym za co można "ugryĽć" zleceniobiorcę s± wszelkie
postacie "niestaranno¶ci".
  I teraz konsekwencje zależ± od tego, czy z umowy wynika że na wypadek
choroby zleceniobiorca:
- miał powiadomić zleceniodawcę (i finito!)
- miał *przewidzieć* zastępstwo (które powinno samo ruszyć do boju
   na wie¶ć o chorobie, na odpowiedzialno¶ć zleceniobiorcy rzecz jasna)

Sprawdz tylko co zapisałe¶ w umie w przypadku niewywi±zania się zleceniobirocy z umowy w terminie.

  Je¶li mowa o terminie, to mamy do czynienia z umow± o dzieło,
zakamuflowan± pod tytułem umowy zlecenia, więc na mocy art.65 KC
wnoszę jak na wstępie ;)

pracownik a raczej zleceniobiorca się pochorował
no to jej zus zapłaci.

....i być może na tym kończy się sprawa i "problem" zleceniobiorcy.
  Chyba, że się zobowi±zał do zapewnienia zastępstwa.

Sytuacja dotyczy nauczycielki zatrudnionej na umowę-zlecenie przy
realizacji projektu unijnego.

to szukaj zastepstwa i obci±ż zleceniobiorcę.

  Nie ma podstaw IMO, zdanie przeciwne proszę poprzeć przepisem :)
  Zapłaci zastępcy ze *swoich* pieniędzy, których *nie wypłacił*
zleceniobiorcy!
  W żadnym razie nie powinno być tak, że pieni±dze pójd± "przez
zleceniobiorcę"!

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-12-29 09:19:59
Autor: witek
On 12/29/2010 7:52 AM, Gotfryd Smolik news wrote:
Zapłaci zastępcy ze *swoich* pieniędzy, których *nie wypłacił*
zleceniobiorcy!

chyba, ze wyjdzie drozej.
to mialem na mysli.

Data: 2010-12-29 23:06:02
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 29 Dec 2010, witek wrote:

[...]

  Ale to przy "dziele" :)
  Przy zleceniu nie ma podstaw - siła wyższa. Oczywi¶cie co innego,
jakby dało się zarzucić "niedochowanie staranno¶ci" (np. nie
powiadomił że chory, choć mógł).

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-12-28 20:46:19
Autor: pawelj
[...]
Dla u¶ci¶lenia jeszcze dodam, że nauczycielka przez chyba miesi±c projektu była zatrudniona na umowę o pracę. PóĽniej przyszedł drugi etap projektu - nowe wytyczne i obowi±zek zawierania umów zleceń a nie umów o pracę. I może nie wnikajmy tu w zasadno¶ć takiej a nie innej umowy. Tak jest i tego nie zmienimy.

--
PawełJ

Data: 2010-12-28 22:28:53
Autor: RoMan Mandziejewicz

Tuesday, December 28, 2010, 8:46:19 PM, you wrote:

[...]

Mam mocn± obawę, że ZUS nie uzna tej umowy-zlecenia przy najbliższej
kontroli...

--
Best regards,

Data: 2010-12-29 09:49:13
Autor: pawel jajko
umowa zlecenie a niezdolno¶c do pracy

Mam mocn± obawę, że ZUS nie uzna tej umowy-zlecenia przy najbliższej

kontroli...

Mi też się nie podoba takie zawarcie tej umowy, ale jako¶ zus się nie czepia...

--
pawelj

Data: 2010-12-29 14:43:43
Autor: Gotfryd Smolik news
umowa zlecenie a niezdolno¶c do pracy
On Tue, 28 Dec 2010, witek wrote:

Zlecenie ma być wykonane zgodnie z umowa, w konkretnym terminie

  W kwestii formalnej: rzucasz przykładami, które podejrzanie przystaj±
do umowy *O DZIEŁO*!
  Przypomnę, że kryterium różni±cym zlecenie od dzieła s±:
- termin vs. okres obowi±zywania
- wykonanie vs. "dochowanie staranno¶ci".

  A zapłata za zlecenie należy się (w pełnej wysoko¶ci) *mimo*
nieosi±gnięcia skutku, *je¶li tylko* realizator "dochował
staranno¶ci" (nie można mu zarzucić niestaranno¶ci jak kto woli)

pzdr, Gotfryd

umowa zlecenie a niezdolno¶c do pracy