umowa zlecenie kto może zawierać

Data: 2010-05-05 21:33:19
Autor: pawelj
umowa zlecenie kto może zawierać
Witam.
Czy możliwe jest zawieranie umów zleceń w których zleceniodawcą jest instytucja natomiast zleceniobiorcą inna firma.
Do dziś wydawało mi się że zleceniobiorca to osba fizyczna nie zaś firma.
Poza tym wszędzie mówi się że od umów zleceń idą składki -przynajmniej zdrowotne (poza studentami) - a jak oskładkować firmę.

Proszę więc o wyjasnienie czy może być tak skonstruowana?
Do zrealizowania jest remont chodnika. Urząd gminy czyli zleceniodawca podpisuje umowę-zlecenie z firmą "abc - imie nazwisko"
Czy prawo dopuszcza zawarcie "umowy" w której okreslone jest co i kiedy będzie zrealizowane, czy po słowie umowa musi być określenie rodzaju umowy w tym przypadku "zlecenie"? Jeżeli jest to umowa - zlecenie czy zawsze trzeba odprowadzać zaliczkę na podatek ?

--
PawełJ

Data: 2010-05-06 00:32:28
Autor: SDD

Użytkownik "pawelj" <p_blablabal@onet.pl> napisał w wiadomości news:4be1c7ff$0$17105$65785112news.neostrada.pl...
Witam.
Czy możliwe jest zawieranie umów zleceń w których zleceniodawcą jest instytucja natomiast zleceniobiorcą inna firma.

A kiedy firma A, prowadzaca biuro zleca firmie B - sprztatajacej biura, czy firmie C ochroniarskiej ochrone, to myslisz, ze jaka to jest umowa?
Cale prowadzenia dzialalnosci gospodarczej polega w wiekszosci przypadkow na wykonywaniu umow zlecenia albo o dzielo.
Umowy zlecenia zawierane miedzy firmami sa co chwile - czasem zawierane sa tylko ustnie a jedynym potwierdzeniem zawarcia umowy jest faktura.
Firmy nie placa osobnych skladek od umow - placa jedna skladke od dzialalnosci gospodarczej - a umow moga zawierac (ustnie czy pisemnie) tysiace.
Zaliczke na podatek - w przypadku gdy zleceniobiorca jest przedsiebiorca - oplaca zleceniobiorca i to nei od kazdej umowy ale normalnei - meisiecznie czy kwartalnie, jak kazdy inny przychod z DG - nie ma wtedy zryczaltowanych kosztow uzyskania, po prosty z umowy jest przychod a koszty dzialalnosci swoja droga moze odliczac, o ile ma odpowiednia forme opodatkowania.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2010-05-06 00:38:01
Autor: SDD
[...]

To jest bardziej umowa o dzielo niz zlecenie, ale oczywiscie moze byc.
Na wykonywaniu dziel i zlecen polega prowadzenie kazdej uslugowej dzialalnosci gospodarczej. Od pucybuta do milionera :)

[...]

Jesli Ty i zleceniobiorca jestescie firmami (lub innymi  instytucjami), to Ciebie jego podatki i skladki nie obchodza.
Zleceniobiorca wystawia fakture/rachunek, Ty mu placisz widniejaca na nim kwote, ksiegiujesz sobie to w koszty i wiecej Cie nic nie obchodzi.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2010-05-06 07:38:52
Autor: pawelj
[...]

Zgadza się. Chodzi mi tylko o formę zawarcia.

[...]

Wszystko w porządku. Tylko czy mam podpisywać na początku "umowę zlecenie"?

--
PawełJ

Data: 2010-05-06 10:04:39
Autor: Gotfryd Smolik news
umowa zlecenie kto może zawierać
On Thu, 6 May 2010, pawelj wrote:

[...komuś...]
[...]

  To nie jest kwestia podatkowa.
  Przypadek odwrotny - tj gdy istnieje umowa (pisemna) i w razie
postępowania podatkowego szuka się dowodów, to w myśl art.180 Ordynacji:
http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ordynacja-podatkowa-1_2_129.html
....można ją wyciągnąć zza pazuchy.

  Ale zasadniczo to umowa "o usługę" nie jest *dla podatków* dowodem
niczego. Opodatkowane są świadczenia, i liczy się ich wykonanie
(z tego powodu może się przydać np. protokół wydania lub wykonania)
tudzież kwitki w postaci rachunków bądź faktur.
  Przypadki opodatkowania umowy dotyczą chyba wyłącznie PCC i nie
o nich tu mowa :)

  Umowa jest dowodem wyrażenia woli strony i ma zastosowanie w sądzie,
przy dochodzeniu co kto i kiedy miał zrobić tudzieć ile, kiedy i jak
zapłacić.

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-05-06 10:39:04
Autor: SDD

Użytkownik "pawelj" <p_blablabal@onet.pl> napisał w wiadomości news:4be255ec$0$2592$65785112news.neostrada.pl...

Wszystko w porządku. Tylko czy mam podpisywać na początku "umowę zlecenie"?

Mozesz ja podpisywac, mozecie ja zawrzec ustnie i zamiast podpisu podac sobie reke przy swiadklach, a na koniec dowodem jej zawarcia bedzie wystawiona i zalacona faktura. Jak chcecie.

Jak wsiadasz do pociagu (o ile nie zostal odwolany), to przeciez nie podpisujesz z maszynista ani kierpociem ani z pania w okienku umowy-zlecenie na przewizienie czterech liter (czy umowy przewozu), tylko zawierasz ja ustnie a dowodem jej zawarcia jest bilet. Jak sobie idziesz do fryzjera zgolic czupryne, to tez nie podpisujesz z fryzjerem umowy o dzielo - a przeciez moglbys - tylko siadasz, on Cie goli - a Ty placisz po wszystkim.
Tak wiec tylko od przyjetych zwyczajow, biurokracji i *potrzeb* *dowodowych* zalezy, czy sobie podpiszcie taka umowe, czy zawrzecie ja ustnie.

Im sprawa wiekszego kalibru, tym lepiej podpisac, bo potem w sadzie latwiej wykazac na co sie konkretnie umawialiscie, czy mial to byc chodnik z kostki brukowej, czy moze z kocich lbow, czy mial miec 5 m. szerokosci, a moze 4,5. I tak dalej.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2010-05-06 07:48:30
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 5 May 2010, pawelj wrote:

Czy prawo dopuszcza zawarcie "umowy" w której okreslone jest co i kiedy
będzie zrealizowane,

"ma być zrealizowane", tak dla porządku :)
  A dlaczego by nie?

czy po słowie umowa musi być określenie rodzaju umowy
w tym przypadku "zlecenie"?

  Prawo nie uzależnia skutków umowy od podania właściwego tytułu, lecz od
merytorycznej treści umowy. Napisanie na faktycznej umowie umowie o dzieło
tytułu "zlecenie" nie spowoduje, że przestanie to być umowa o dzieło,
tak dla przykładu.

Jeżeli jest to umowa - zlecenie czy zawsze trzeba
odprowadzać zaliczkę na podatek ?

  Dwie sprawy.

  Chyba źle ująłeś pytanie - bo pewnie bardziej Cię interesuje *która
strona* umowy ma odprowadzić zaliczkę (i jak wyliczoną).
  Przy umowie osobistej zaliczkę odprowadza płatnik, w ryczałtowej
wysokości, rozliczonej "indywidualnie" dla każdej umowy", przy umowie
gospodarczej zaliczkę odprowadza wykonawca, rozliczając należne
przychody i wydatki *łącznie* (z wszystkich umów).

  A sprawa druga i chyba ważniejsza - umowa nie jest opodatkowana!
  Opodatkowana jest *usługa* bądź *sprzedaż* wynikła z umowy.

  Opodatkowany jest *PRZYCHÓD* wynikły z umowy - do czego dowodem
księgowym jest rachunek, sama umowa jest co najwyżej innym dowodem
na fakt że wykonanie *usługi* dotyczyło konkretnego zdarzenia.

  To, że się umówimy że coś tam mi zrobisz, nie powoduje obowiązku
podatkowego.

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-05-06 16:53:40
Autor: pawelj
[...]

No właśnie nie wiem. Osoba, która zasiała moje wątpliwości twierdzi, że umowa musi się nazywać czyli, że nie można zawszeć samej "umowy" a jedynie "umowę zlecenie", "umowę o dzieło", "umowę jakąś"

 Chyba źle ująłeś pytanie - bo pewnie bardziej Cię interesuje *która
strona* umowy ma odprowadzić zaliczkę (i jak wyliczoną).
Faktycznie :)

[...]

I to jest chyba sedno mojego problemu. Umowa osobista i gospodarcza - o ile dobrze rozumiem.
Umowa osobista to taka którą zawieram z os. fizyczną a gospodarcza z firmą?

I w dalszym ciągu chodzi mi o nazwanie umowy. Wogóle czy ma to jakieś znaczenie.
Zeby bardziej zobrazować - kupuję druczek samokopiujący umów zleceń w którym w polu zleceniobiorca jest napisane "imie i nazwisko". I taki druczek wypisuję ale w polu imię i nazwisko wstawiam dane firmy wykonującej dla mnie pracę. Czy to jest prawidłowe?

 A sprawa druga i chyba ważniejsza - umowa nie jest opodatkowana!
 Opodatkowana jest *usługa* bądź *sprzedaż* wynikła z umowy.
No tak i o to mi chodziło - założyłem, że podpisana umowa zostaje zrealizowana a więc i jest co opodatkowywać.

--
PawełJ

Data: 2010-05-06 17:01:57
Autor: SDD

Użytkownik "pawelj" <p_blablabal@onet.pl> napisał w wiadomości news:4be2d7f5$0$19175$65785112news.neostrada.pl...

I w dalszym ciągu chodzi mi o nazwanie umowy. Wogóle czy ma to jakieś znaczenie.

Mozesz sobie ja nazwac "Umowac-zlecenie, "Umowa o dzielo", "Umowa o remont chodnika" albo nawet  "Jerzy Aleksander de Dupa Kwiatkowski", as you want. Z tresci bedzie wynikalo, co to jest za umowa. Jesli ma to byc remont chodnika, to bedzie to albo umowa o dzielo, albo umowa zlecenie.
W pierwszym przypadku zgodnym zamiarem stron jest uzyskanie stosownego rezultatu, a w drugim staranne dzialanie

[...]

Jest, aczkolwiek taka umowe mozesz sobie rownei dobrze zworbic w Wordzie i wydrukowac.
Wazne, by opisac, co jest przedmioem umowy, by w razie trudnosci w dogadaniu sie byl jakis dowod na co si eumawialiscie a na co nie.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2010-05-06 19:05:38
Autor: Gotfryd Smolik news
[...]

  W myśl prawa o kwalifikacji umowy *nie* decyduje jej tytuł, lecz
treść. *FAKTYCZNA* treść, czyli "zgodny zamiar stron" dodajmy,
co niekoniecznie musi się pokrywać z tym co napisano :>
(hint: umowa pozorna).
  Tyle, że tego co napisano relatywnie łatwo dowieść, przynajmniej
w zakresie samej *umowy* (czyli wyrażenia zamiaru), pokazując
kartkę z treścią i podpisem.

I to jest chyba sedno mojego problemu. Umowa osobista i gospodarcza - o ile
dobrze rozumiem.
Umowa osobista to taka którą zawieram z os. fizyczną a gospodarcza z firmą?

  Jako *KTO* i z *jaką* osobą fizyczną, a ściślej - *w jakiej roli*?
  Przykładowo - jestem przedsiębiorcą. Twierdzisz może, że nie jestem
osobą fizyczną? ;)
  Mamy niestety poważny problem językowy :(, brakuje dobrego słowa na
określenie kogoś, kogo np. ustawa o VAT określa jako OFnpDGlRR :>
(osobę fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej lub
rolnika ryczałtowego).
  Do tego ta sama osoba (przedsiębiorca) może zawrzeć umowę w innej
roli - nie ma przeszkód do zawarcia umowy o pracę ani "cywilnej"
umowy o dzieło lub zlecenie, która nie będzie miała nic wspólnego
z tym co (przedsiębiorca) robi w zakresie DG.
  Ale z grubsza chyba "intencja się zgadza" :D

I w dalszym ciągu chodzi mi o nazwanie umowy. Wogóle czy ma to jakieś
znaczenie.

  Mniej więcej takie samo, jak to czy treść umowy zapisano po polsku
czy po polskawemu :]
  Zarówno błędy językowe jak i błędy formalnoprawne (od rzeczonego
tytułu poczynając) mogą utrudnić dojście (w razie wystąpienia sporu,
i to zarówno między stronami umowy, jak i dajmy na to którąś ze
stron a US, ZUS czy inną instytucją) do "treści rzeczywiście
zamierzonej".
  Głupio wpiszesz, przypadkiem w zakresie w którym owa głupota może
mieć znaczenie (np. dla ZUS albo klasyfikacji podatkowej), akurat
wpadnie kontrola (albo papier obejrzy urzędnik w ramach "czynności
sprawdzajacych") i będziesz się tłumaczył że nie jesteś wielbłądem.

[...]

"A dlaczego by nie"?
  W szczególności, jeśli firma jest osoby fizycznej, to określenie będzie
ścisłe.

[...]

  :)
  Napisałem żeby ktoś nie wydedukował, że skoro jest umowa to już
podatek się należy.

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-03-02 13:35:19
Autor: netinvest.pl
umowa zlecenie kto może zawierać
W dniu środa, 5 maja 2010 21:33:19 UTC+2 użytkownik pawelj napisał:
Witam.
Czy mo�liwe jest zawieranie um�w zlece� w kt�rych zleceniodawc� jest instytucja natomiast zleceniobiorc� inna firma.
Do dzi� wydawa�o mi si� �e zleceniobiorca to osba fizyczna nie za� firma.
Poza tym wsz�dzie m�wi si� �e od um�w zlece� id� sk�adki -przynajmniej zdrowotne (poza studentami) - a jak osk�adkowa� firm�.

Prosz� wi�c o wyjasnienie czy mo�e by� tak skonstruowana?
Do zrealizowania jest remont chodnika. Urz�d gminy czyli zleceniodawca podpisuje umow�-zlecenie z firm� "abc - imie nazwisko"
Czy prawo dopuszcza zawarcie "umowy" w kt�rej okreslone jest co i kiedy b�dzie zrealizowane, czy po s�owie umowa musi by� okre�lenie rodzaju umowy w tym przypadku "zlecenie"? Je�eli jest to umowa - zlecenie czy zawsze trzeba odprowadza� zaliczk� na podatek ?

-- Pawe�J

Jeżeli maja osobowość prawną, to tak.
--
Bodhi - http://umowa-zlecenie.netinvest.pl/