umowa zlecenie kto może zawierać

Data: 2010-05-06 07:48:30
Autor: Gotfryd Smolik news
umowa zlecenie kto może zawierać
On Wed, 5 May 2010, pawelj wrote:

Czy prawo dopuszcza zawarcie "umowy" w której okreslone jest co i kiedy
będzie zrealizowane,

"ma być zrealizowane", tak dla porządku :)
  A dlaczego by nie?

czy po słowie umowa musi być określenie rodzaju umowy
w tym przypadku "zlecenie"?

  Prawo nie uzależnia skutków umowy od podania właściwego tytułu, lecz od
merytorycznej treści umowy. Napisanie na faktycznej umowie umowie o dzieło
tytułu "zlecenie" nie spowoduje, że przestanie to być umowa o dzieło,
tak dla przykładu.

Jeżeli jest to umowa - zlecenie czy zawsze trzeba
odprowadzać zaliczkę na podatek ?

  Dwie sprawy.

  Chyba źle ująłeś pytanie - bo pewnie bardziej Cię interesuje *która
strona* umowy ma odprowadzić zaliczkę (i jak wyliczoną).
  Przy umowie osobistej zaliczkę odprowadza płatnik, w ryczałtowej
wysokości, rozliczonej "indywidualnie" dla każdej umowy", przy umowie
gospodarczej zaliczkę odprowadza wykonawca, rozliczając należne
przychody i wydatki *łącznie* (z wszystkich umów).

  A sprawa druga i chyba ważniejsza - umowa nie jest opodatkowana!
  Opodatkowana jest *usługa* bądź *sprzedaż* wynikła z umowy.

  Opodatkowany jest *PRZYCHÓD* wynikły z umowy - do czego dowodem
księgowym jest rachunek, sama umowa jest co najwyżej innym dowodem
na fakt że wykonanie *usługi* dotyczyło konkretnego zdarzenia.

  To, że się umówimy że coś tam mi zrobisz, nie powoduje obowiązku
podatkowego.

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-05-06 16:53:40
Autor: pawelj
[...]

No właśnie nie wiem. Osoba, która zasiała moje wątpliwości twierdzi, że umowa musi się nazywać czyli, że nie można zawszeć samej "umowy" a jedynie "umowę zlecenie", "umowę o dzieło", "umowę jakąś"

 Chyba źle ująłeś pytanie - bo pewnie bardziej Cię interesuje *która
strona* umowy ma odprowadzić zaliczkę (i jak wyliczoną).
Faktycznie :)

[...]

I to jest chyba sedno mojego problemu. Umowa osobista i gospodarcza - o ile dobrze rozumiem.
Umowa osobista to taka którą zawieram z os. fizyczną a gospodarcza z firmą?

I w dalszym ciągu chodzi mi o nazwanie umowy. Wogóle czy ma to jakieś znaczenie.
Zeby bardziej zobrazować - kupuję druczek samokopiujący umów zleceń w którym w polu zleceniobiorca jest napisane "imie i nazwisko". I taki druczek wypisuję ale w polu imię i nazwisko wstawiam dane firmy wykonującej dla mnie pracę. Czy to jest prawidłowe?

 A sprawa druga i chyba ważniejsza - umowa nie jest opodatkowana!
 Opodatkowana jest *usługa* bądź *sprzedaż* wynikła z umowy.
No tak i o to mi chodziło - założyłem, że podpisana umowa zostaje zrealizowana a więc i jest co opodatkowywać.

--
PawełJ

Data: 2010-05-06 17:01:57
Autor: SDD

Użytkownik "pawelj" <p_blablabal@onet.pl> napisał w wiadomości news:4be2d7f5$0$19175$65785112news.neostrada.pl...

I w dalszym ciągu chodzi mi o nazwanie umowy. Wogóle czy ma to jakieś znaczenie.

Mozesz sobie ja nazwac "Umowac-zlecenie, "Umowa o dzielo", "Umowa o remont chodnika" albo nawet  "Jerzy Aleksander de Dupa Kwiatkowski", as you want. Z tresci bedzie wynikalo, co to jest za umowa. Jesli ma to byc remont chodnika, to bedzie to albo umowa o dzielo, albo umowa zlecenie.
W pierwszym przypadku zgodnym zamiarem stron jest uzyskanie stosownego rezultatu, a w drugim staranne dzialanie

[...]

Jest, aczkolwiek taka umowe mozesz sobie rownei dobrze zworbic w Wordzie i wydrukowac.
Wazne, by opisac, co jest przedmioem umowy, by w razie trudnosci w dogadaniu sie byl jakis dowod na co si eumawialiscie a na co nie.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2010-05-06 19:05:38
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 6 May 2010, pawelj wrote:

[...]

  W myśl prawa o kwalifikacji umowy *nie* decyduje jej tytuł, lecz
treść. *FAKTYCZNA* treść, czyli "zgodny zamiar stron" dodajmy,
co niekoniecznie musi się pokrywać z tym co napisano :>
(hint: umowa pozorna).
  Tyle, że tego co napisano relatywnie łatwo dowieść, przynajmniej
w zakresie samej *umowy* (czyli wyrażenia zamiaru), pokazując
kartkę z treścią i podpisem.

I to jest chyba sedno mojego problemu. Umowa osobista i gospodarcza - o ile
dobrze rozumiem.
Umowa osobista to taka którą zawieram z os. fizyczną a gospodarcza z firmą?

  Jako *KTO* i z *jaką* osobą fizyczną, a ściślej - *w jakiej roli*?
  Przykładowo - jestem przedsiębiorcą. Twierdzisz może, że nie jestem
osobą fizyczną? ;)
  Mamy niestety poważny problem językowy :(, brakuje dobrego słowa na
określenie kogoś, kogo np. ustawa o VAT określa jako OFnpDGlRR :>
(osobę fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej lub
rolnika ryczałtowego).
  Do tego ta sama osoba (przedsiębiorca) może zawrzeć umowę w innej
roli - nie ma przeszkód do zawarcia umowy o pracę ani "cywilnej"
umowy o dzieło lub zlecenie, która nie będzie miała nic wspólnego
z tym co (przedsiębiorca) robi w zakresie DG.
  Ale z grubsza chyba "intencja się zgadza" :D

I w dalszym ciągu chodzi mi o nazwanie umowy. Wogóle czy ma to jakieś
znaczenie.

  Mniej więcej takie samo, jak to czy treść umowy zapisano po polsku
czy po polskawemu :]
  Zarówno błędy językowe jak i błędy formalnoprawne (od rzeczonego
tytułu poczynając) mogą utrudnić dojście (w razie wystąpienia sporu,
i to zarówno między stronami umowy, jak i dajmy na to którąś ze
stron a US, ZUS czy inną instytucją) do "treści rzeczywiście
zamierzonej".
  Głupio wpiszesz, przypadkiem w zakresie w którym owa głupota może
mieć znaczenie (np. dla ZUS albo klasyfikacji podatkowej), akurat
wpadnie kontrola (albo papier obejrzy urzędnik w ramach "czynności
sprawdzajacych") i będziesz się tłumaczył że nie jesteś wielbłądem.

[...]

"A dlaczego by nie"?
  W szczególności, jeśli firma jest osoby fizycznej, to określenie będzie
ścisłe.

[...]

  :)
  Napisałem żeby ktoś nie wydedukował, że skoro jest umowa to już
podatek się należy.

pzdr, Gotfryd

umowa zlecenie kto może zawierać