umowny zapis o bezskuteczności roszczeń: niesie skutki czy jest tylko oszukiwaniem jeleni?

Data: 2010-03-20 13:57:35
Autor: zwyklyklientwieluzwyklychbankow2
umowny zapis o bezskuteczności roszczeń: niesie skutki czy jest tylko oszukiwaniem jeleni?
W umowie z podmiotem udającym podmiot zaufania publicznego
natrafiłem na taki oto kuriozalny zapis:

Świadomy konsekwencji finansowych, (imię i nazwisko), pod rygorem BEZSKUTECZNOŚCI ewentualnych roszczeń) NIEODWOŁALNIE oświadcza, że nie wysunie roszczeń finansowych  wobec podmiotu X (nazwa podmiotu), dotyczących (...), a skuteczne roszczenia mogą dotyczyć jedynie (...).

co o tym sądzicie?

o ile mi wiadomo, nieodwołalne oświadczenie nie może być odwołane, wtedy
i tylko wtedy gdy jest to uzasadnione "przyczyną uzasadnioną treścią
stosunku prawnego" przykładem jest choćby art. 101 §1 kodeksu cywilnego

Pełnomocnictwo może być w każdym czasie odwołane, chyba że mocodawca
zrzekł się odwołania pełnomocnictwa z przyczyn uzasadnionych treścią
stosunku prawnego będącego podstawą pełnomocnictwa.

A więc przykładowo w pełnomocnictwie (choćby i notarialnym)
nie wystarczy napisać sobie że jest ono "nieodwołalne i już" (i
liczyć na nieuwagę mocodawcy), trzeba jeszcze uzasadnić *dlaczego* ono
jest nieodwołalne i to *uzasadnienie* musi mieć *sens* i nie wyglądać
w oczach prawników na próbę dokonania jakiegoś wałka wobec mocodawcy (i
nie wystarcza "mocodawca i pełnomocnik tak chcą i odwalcie się od nich")

co prawda tutaj mówimy o umowie a nie o pełnomocnictwie, ale przypuszczam (tylko
przypuszczam, pewności nie mam) że będą obowiązywać podobne zasady.

--

umowny zapis o bezskuteczności roszczeń: niesie skutki czy jest tylko oszukiwaniem jeleni?