upoważnienie a pełnomocnictwo - różnice

Data: 2010-10-13 08:42:25
Autor: slawek7
upoważnienie a pełnomocnictwo - różnice
Czym różni sie upoważnienie od pełnomocnictwa?
Niby to samo ale jeden urzednik nie chciał opłaty za upoważnienie bo
twierdził, że za upoważnienie sie nie kasuje opłaty administracyjnej a
za pełnomocnictwo tak?
Czy to prawda?

Data: 2010-10-13 13:49:15
Autor: matb
upoważnienie a pełnomocnictwo - różnice
Witam, nie jestem prawnikiem, wiem na podstwie własnych doświadczeń,
ze upoważnienie do jest jednorazowe, a pełnomocnictwo na określony
czas. Za pełnomocnictwo rzeczywiście wnosi się opłatę. Proszę poczekać
jeszcze na opinię kogoś bardziej kompetentnego. Pozdrawiam.

Data: 2010-10-13 16:51:01
Autor: witek
On 10/13/2010 3:49 PM, matb wrote:
[...]

a co z czyms takim?
upowazniam moja mame xyz do odbierania mojego dziecka z przedszkola.

jednorazowe czy nie?

:)

Data: 2010-10-14 06:09:51
Autor: ąćęłńóśźż
upoważnienie a pełnomocnictwo - różnice
To jest rozpuszczanie.

-- -- -

Data: 2010-10-14 09:59:53
Autor: Krzysztof
"witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał w wiadomości news:i959fo$mpk$1inews.gazeta.pl...

a co z czyms takim?
upowazniam moja mame xyz do odbierania mojego dziecka z przedszkola.
jednorazowe czy nie?

A żebyś wiedział, że dla niektórych jednorazowe. Przedszkole, do którego jakiś czas chodzili moi synowie uważało, że za każdym razem powinniśmy wystawiać nowe upoważnienia dla osób odbierających dzieci (czyli np. dla moich rodziców), bo oni je zabierają i wpinają do jakiejś dokumentacji i dlatego nie mogą być użyte po raz kolejny. No comment ;-)

K.

Data: 2010-10-14 03:22:53
Autor: witek
On 10/14/2010 2:59 AM, Krzysztof wrote:
[...]

  a to sie bardzo szybko załatwia jednym telefonem do kuratorium.
Ja w ten sposób prostowałem przedszkole, które po godzinie 8 nie wpuszczało spóźnialskich.

Data: 2010-10-14 11:35:37
Autor: .B:artek.
W dniu 13-10-2010 17:42, slawek7 pisze:
[...]

Pełnomocnictwo obejmuje dokonywanie czynności prawnych, upoważnienie - różnie, może obejmować faktyczne. W rozumieniu prawnym upoważnienie to bardziej "zgoda, zezwolenie" na dokonywanie jakichś czynności. W kontekście opłaty skarbowej, faktycznie jest od pełnomocnictwa, jednak jeżeli ktoś napisze, że "upoważnia osobę XY do występowania w jej imieniu ..." to też to będzie pełnomocnictwo.

--
..B:artek.

Data: 2010-10-14 11:55:31
Autor: grzech

Użytkownik ".B:artek." <maila@nie.ma.i.nie.bylo.pl> napisał w wiadomości news:i96it8$4ja$1news.onet.pl...
[...]

Czyli podsumowując masło jest maślane.
W rzeczywistości wygląda to tak, że pełnomocnik działa w imieniu i na rzecz osoby która pełnomocnictwa udzieliła. Upoważnia do działania w jego imieniu organ władczy, np. decyzje mogą być wydawane z upoważnienia Prezydenta Miasta. Podział ten występuje głównie w prawie administracyjnym.

Data: 2010-10-14 04:38:49
Autor: slawek7
upoważnienie a pełnomocnictwo - różnice
Ale ja osobiście nie znalazłem określenia "upoważnienie" oraz
"pełnomocnictwo"
Znacie jakies definicje tego?
A jak napisac to inaczej co npisał Bartek
"upoważnia osobę XY do występowania w jej imieniu ..."
tak aby było było to upoważnienie a nie kwalifikowało sie jako
pełnomocnictwo?

Data: 2010-10-14 07:04:20
Autor: witek
On 10/14/2010 6:38 AM, slawek7 wrote:
[...]

nie da się, upoważnienie do występowania w imieniu to jest po prostu pełnomocnictwo.

Data: 2010-10-14 13:45:41
Autor: ąćęłńóśźż
upoważnienie a pełnomocnictwo - różnice
To poszukaj:

pełnomocnik (pełnomocnictwo)
prokurent (prokura)
plenipotent (plenipotencja)
przedstawiciel (przedstawicielstwo)
reprezentant (reprezentacja)
upoważniony (upoważnienie)

-- -- -

Ale ja osobiście nie znalazłem określenia "upoważnienie" oraz "pełnomocnictwo"

Data: 2010-10-16 20:07:18
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 14 Oct 2010, slawek7 wrote:

Ale ja osobiście nie znalazłem określenia "upoważnienie" oraz
"pełnomocnictwo"
Znacie jakies definicje tego?

  Pełnomocnictwo jest w KC zdefiniowane jako jedna z odmian "umocowania",
mianowicie umocowanie *umowne*:
http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-cywilny-1_2_117.html
+++
Art. 96
  Umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się
  na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oœwiadczeniu
  reprezentowanego (pełnomocnictwo).
-- -

  Można by wnioskować iż wszelkie postacie "upoważnień" wyczerpują
prawną definicję pełnomocnictwa (dalszy podział jest od art.98,
zajrzyj).

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-10-25 11:02:11
Autor: 666
upoważnienie a pełnomocnictwo - różnice
http://e-prawnik.pl/biznes/prawo-
cywilne/pelnomocnictwo/odpowiedzi/upowaznienie-a-pelnomocnictwo.html

-- -- -