upublicznianie notatek z wykładów, a ochr. wł asności intelekt. - czy są jakieś regulacje?

Data: 2011-11-26 10:19:54
Autor: bzdreg
upublicznianie notatek z wykładów, a ochr. wł asności intelekt. - czy są jakieś regulacje?
Nie chcę tutaj wszczynać flejma i roztrząsać tego tematu.
Pytam tylko, czy ktoś natknął się na jakieś regulacje, może regulaminy uczelni, cyrografy dawane do podpisania lub tp.?

Naświetlenie problemu:

Opinia studenta:
To są moje notatki i mogę z nimi robić co chcę, także sprzedawać.

Opinia profesora/uczelni:
Studenci zapłacili za pozyskanie tej wiedzy i tylko w ten sposób jest ona dostępna, w zamian za moją (profesora) pensję. Inaczej jest to kradzież w.i.

--

Dziękuję i pozdrawiam. Bzdreg.

Data: 2011-11-26 11:35:08
Autor: mvoicem
(26.11.2011 10:19), bzdreg wrote:
[...]

Jako że nie natknąłem się nigdy na regulacje w tym zakresie, będę roztrząsał i być może wszczynał flejma.

Mianowicie, sądzę że student dostaje licencję na utrwalenie tego co profesor mówi w swoim kajecie. I ten kajet, razem z zapiskami, może sprzedać, jako egzemplarz dzieła, nie naruszając praw profesora/uczelni.

Jakby jednak miał kopiować, to już IMHO by naruszał.

p. m.

Data: 2011-11-26 09:51:36
Autor: januszek
upublicznianie notatek z wykładów, a ochr. własności intelekt. - czy są jakieś regulacje?
mvoicem napisa?(a):

[...]

Wiedza jako taka nie podlega ochronie. Dopiero praktyczne jej zastosowanie (jako wynalazek, wzór przemysłowy lub użytkowy) może być (po spełnieniu wymagań zajmującego się tym urzędu). Jeśli wykład profesora potraktujemy jako Utwór (bo będzie to przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze) to notatki studenta (jeśli nie są stenograficznym zapisem wykładu) będą nowym Utworem inspirowanym Utworem profesora (który też jest inspirowany Utworami nauczycieli tego profesora z czasów kiedy sam był studentem) ;)

j.

--
http://www.predkosczabija.pl/
"Prędkość zabija. Włącz myślenie!"

Data: 2011-11-26 12:10:13
Autor: mvoicem
upublicznianie notatek z wykładów, a ochr. własności intelekt. - czy są jakieś regula cje?
(26.11.2011 10:51), januszek wrote:
mvoicem napisa?(a):

[...]

To zależy od konkretnego przypadku, ale sądzę jednak że notatki studenta nie bądą utworem inspirowanym, tylko utworem zależnym od utworu profesora. A więc np. rozpowszechnianie tego utworu (np. kopiowanie i sprzedawanie notatek) wymagałoby zgody profesora. Sprzedaż samych oryginalnych notatek z wykładu - już nie.

p. m.

Data: 2011-11-26 10:18:31
Autor: januszek
[...]

Nie zgadzam się bo notatkom daleko do tłumaczenia, przeróbki albo adaptacji i co najważniejsze "za opracowanie nie uważa się utworu, który powstał w wyniku inspiracji cudzym utworem" :)

j.

Data: 2011-11-26 19:45:21
Autor: mvoicem
(26.11.2011 11:18), januszek wrote:
[...]

Zależy jak kto notuje. Na wykładach na których ja notowałem, żywcem przepisywało się z tablicy duże partie wzorów. Już samo to jest czymś więcej niż inspiracją.

p. m.

Data: 2011-11-26 18:04:56
Autor: januszek
[...]

Jeśli tu i teraz napiszę, że E=mc2 to co konkretnie naruszam?

Data: 2011-11-26 22:18:36
Autor: mvoicem
upublicznianie notatek z wykładów, a ochr. własności intelekt. - czy są jakieś regula cje?
(26.11.2011 19:04), januszek wrote:
mvoicem napisa?(a):

[...]

Mam na myśli dużo bardziej skomplikowane wyprowadzenia, z komentarzami prowadzącego, często z jego "autorskimi" oznaczeniami.

p. m.

Data: 2011-11-27 00:15:04
Autor: Bydlê
On 2011-11-26 21:18:36 +0000, mvoicem <mvoicem@gmail.com> said:

(26.11.2011 19:04), januszek wrote:
mvoicem napisa?(a):

Zale¿y jak kto notuje. Na wyk³adach na których ja notowa³em, ¿ywcem
przepisywa³o siê z tablicy du¿e partie wzorów. Ju¿ samo to jest czym¶
wiêcej ni¿ inspiracj±.

Je¶li tu i teraz napiszê, ¿e E=mc2 to co konkretnie naruszam?

Mam na my¶li du¿o bardziej skomplikowane wyprowadzenia, z komentarzami prowadz±cego, czêsto z jego "autorskimi" oznaczeniami.

I teraz rodzi si proste pytanie (a nawet kilka):
- wolno ci rejestrowaæ wyk³ad? Wolno.
- wolno ci zwielokrotniæ zarejstrowany wyk³ad? Wolno.
- wolno ci odtwarzaæ zarejestrowany wyk³ad? Wolno.
- wolno ci uczyæ innych tego, co pozna³e¶ podczas wyk³adu? Wolno.

To dlaczego tylko kilka form rejestracji i odtwarzania jest stawianych w z³ym ¶wietle?

--
Bydlê

Data: 2011-11-27 09:59:52
Autor: mvoicem
upublicznianie notatek z wyk³adów, a ochr. w³asno¶ci intelekt. - czy s± jakie¶ regulacje?
(27.11.2011 00:15), Bydlê wrote:
On 2011-11-26 21:18:36 +0000, mvoicem <mvoicem@gmail.com> said:

[...]

To zale¿y :). Je¿eli przez rejestracjê rozumiesz notowanie "w kajecie" tego co prowadz±cy mówi - to tak. Uwa¿am ¿e udzieli³ mi na to licencji :).

Je¿eli przez rejestracjê rozumiesz nagrywanie na dyktafon/kamerê - wolno, dozwolony u¿ytek w³asny.

- wolno ci zwielokrotniæ zarejstrowany wyk³ad? Wolno.

Wolno. Na w³asny u¿ytek. Nie mo¿esz tych zwielokrotnionych kopii jednak rozpowszechniaæ.

- wolno ci odtwarzaæ zarejestrowany wyk³ad? Wolno.

Na w³asny u¿ytek - tak. W krêgu rodziny/znajomych - tak (dozwolony u¿ytek). Osobom trzecim - nie.

- wolno ci uczyæ innych tego, co pozna³e¶ podczas wyk³adu? Wolno.

Wolno. To ju¿ jest inspiracja.

To dlaczego tylko kilka form rejestracji i odtwarzania jest stawianych w
z³ym ¶wietle?

Rejestracja i odtwarzanie s± jak najbardziej w dobrym ¶wietle. W z³ym ¶wietle jest rozpowszechnianie.

p. m.

Data: 2011-11-27 12:30:15
Autor: Pawe³
upublicznianie notatek z wyk³adów, a ochr. w³asnoœci intelekt. - czy s¹ jakieœ regulacje?
Dnia Sun, 27 Nov 2011 00:15:04 +0100, Bydlê <pan.bydle@gmail.com>
napisa³:

On 2011-11-26 21:18:36 +0000, mvoicem <mvoicem@gmail.com> said:
iami.

I teraz rodzi si proste pytanie (a nawet kilka):
- wolno ci rejestrowaæ wyk³ad? Wolno.

Nie wolno bez zgody prowadz±cego wyk³ad. Wyk³adowcy podlegaj± pod ustawê o prawach autorskich.
Rekestracja polega na zapisie "s³owo w s³owo", a wiêc nagrywanie,
flmowanie i stenografowanie wymaga zgody autora (nie uczelni).

Nale¿y okre¶liæ, jaki charakter maj± notatki, je¶li zupe³nie lu¼ny,
przedstawiaj±cy ogóln± wiedzê i komentarz np:. prof X twierdzi... to
mo¿na to sobie rozpowszechniaæ, ewentualnie nara¿aj±c sie na proces,
¿e dany wyk³adowca jednak twierdzi co¶ innego (oczywi¶cie w sytuacji
ekstremalnej).
Jezeli w notatkach znajdzie siê element autorski np. rycina to ju¿
mo¿e  to byæ rozpowszechnianie dzie³a bez zgody autora.
Inn± kwesti±, jest "dozwolony u¿ytek" mo¿na zaprezentowaæ tak± rycinê
ucz±c innych z zaznaczeniem autora ryciny.

Najczê¶ciej problem z notatkami jest taki, ¿e studenci podczas
notowania stosuj± skróty my¶lowe, czasem ca³kowicie wypaczaj±ce wyk³ad
i puszczaj± "w ¶wiat" tre¶ci, które nie zosta³y wyg³oszone ;-)

- wolno ci zwielokrotniæ zarejstrowany wyk³ad? Wolno.

j.w

Pawe³

Data: 2011-11-27 09:17:08
Autor: witek
On 11/27/2011 5:30 AM, Pawe³ wrote:
I teraz rodzi si proste pytanie (a nawet kilka):
>- wolno ci rejestrowaæ wyk³ad? Wolno.
Nie wolno bez zgody prowadz±cego wyk³ad.

bo tak sobie wyk³adowca powiedzia³?

Data: 2011-11-27 13:53:36
Autor:
upublicznianie notatek z wyk³adów, a ochr. w³asno?ci intelekt. - czy s¹ jakie? regulacje?
I teraz rodzi si proste pytanie (a nawet kilka):
- wolno ci rejestrowaæ wyk³ad? Wolno.

Nie wolno bez zgody prowadz±cego wyk³ad.

Bo? Jaki¶ przepis (poza wewnêtrznym regulaminem uczelni)?

Wyk³adowcy podlegaj± pod ustawê o prawach autorskich.

Wyk³adowcy pogledaj± innym ustawom i wewnêtrzym regulaminom uczelni. W tym w±tku nie ma to kompletnie znaczenia.

Rekestracja polega na zapisie "s³owo w s³owo",

Dziêki za wyja¶nienie znaczenia  s³owa "rekestracja". Nie wiedzia³em nawet, ¿e takie istnieje.

a wiêc nagrywanie,
flmowanie i stenografowanie wymaga zgody autora (nie uczelni).

Nadal pytam. Bo? Mo¿e jaki¶ przepis (poza wewnêtrznym regulaminem uczelni)?

--
Chcesz wys³aæ jaki¶ spam?  Wy¶li go do tych, którzy spamuj± moje skrzynki. Oni wysy³aj± reklamy bez pytania o zgodê:
marketing@mitel.pl * anna.nowacka@forum-press.com.pl * info@junique.pl

Data: 2011-11-27 15:49:34
Autor: Pawe³
upublicznianie notatek z wyk³adów, a ochr. w³asno?ci intelekt. - czy s¹ jakie? regulacje?
Dnia Sun, 27 Nov 2011 13:53:36 +0100, <sympatyczna_poczta_a@amorki.pl>
napisa³:

Dziêki za wyja¶nienie znaczenia  s³owa "rekestracja". Nie wiedzia³em nawet, ¿e takie istnieje.

Rozumiem, ¿e argumenty merytoryczne Ci siê skoñczy³y...

Bo? Jaki¶ przepis (poza wewnêtrznym regulaminem uczelni)?

Przeczytaj ze _zrozumieniem_ :
USTAWA z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach
pokrewnych.

Pawe³

Data: 2011-11-27 09:16:18
Autor: witek
On 11/27/2011 8:49 AM, Pawe³ wrote:
[...]

Nie skonczyly sie.
Ale paln±³e¶ tak± bzdurê, ¿e trudno by³o tego w z³o¶liwy sposób nieskomentowaæ.

2. dobrze, ¿e nie odes³a³e¶ do ca³ego ustawodawstwa. By³oby jeszcze precyzyjniej.

Data: 2011-11-27 14:45:07
Autor: januszek
upublicznianie notatek z wyk³adów, a ochr. w³asno?ci intelekt. - czy s¹ jakie? regulacje?
Pawe³ napisa?(a):

Przeczytaj ze _zrozumieniem_ :
USTAWA z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach
pokrewnych.

Ciekawy jestem uzasadnienia, że wykład to utwór naukowy (czyli przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze). Trzeba także pamiętać, że zgodnie z tą ustawą: "Ochroną objęty może być wyłącznie sposób wyrażenia; nie są objęte ochroną odkrycia, idee, procedury, metody i zasady działania oraz koncepcje matematyczne".
Ciekawy jest także art 12 - przez co wypadałoby zajrzeć do umowy o pracę wykładowcy.

j.

Data: 2011-11-27 10:54:24
Autor: witek
upublicznianie notatek z wyk³adów, a och r. w³asno?ci intelekt. - czy s¹ jakie? regu lacje?
On 11/27/2011 8:45 AM, januszek wrote:
Pawe³ napisa?(a):

[...]

wlasnie sposób wyrażenia jest chroniony.
Przygotowane rysunki, schematy, przykłady oraz sposób ich prezentacji.

tak długo jak długo korzystasz z nagranego wykładu na swój własny uzytek nikomu nic do tego.
Cała awantura zacznie sie dopiero wtedy kiedy zaczniesz zarejestrowany wykład upubliczniać lub np. uzywać we własnych zajęciach. Wowczas ktoś cię może pociągnąć za ucho.

Tylko, ze wykładowcy trudno jest wyłapać takie używanie, wieć z góry woli zabronić nagyrwania w ogóle i mieć święty spokój.
Przy czym ty chyba jacyś wykładowcy, którym brak poczucia własnej wartości w tym przodują.

Co do notatek to sprawa jest bardziej skomplikowana. z własnymi notatkami (w sensie tekstu pisanego ze słuchu) możesz zrobić co chcesz. Ale przyznać musisz, że rysunek wykładowcy przemalowany z tablicy na pewno już nie jest twojego autorstwa. No chyba, że wykładowca też je skądś zerżnął.
Zwykle dotyczy to przedmiotów technicznych.

Ciekawy jest także art 12 - przez co wypadałoby zajrzeć do umowy o pracę
wykładowcy.

to jest straszna dziura, bo to w ogóle nie jest unormowane i jak narazie wszystko to traktują jako temat "nie ruszac bo zacznie smierdziec".
Uzywane jest w zasadzie tylko do policzenia 50% KUP i do niczego więcej.

Data: 2011-11-28 11:08:49
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sun, 27 Nov 2011, witek wrote:

On 11/27/2011 8:45 AM, januszek wrote:

Ciekawy jest tak¿e art 12 - przez co wypada³oby zajrzeæ do umowy o pracê
wyk³adowcy.

to jest straszna dziura, bo to w ogóle nie jest unormowane

  Co nieunormowanego widaæ w tym przepisie, albo inaczej: czym praca
wyk³adowcy ró¿ni siê od pracy np. programisty, ¿e tre¶æ stanowi±ca
wykonanie tej pracy - czyli np. wymieniane tu w w±tku rysunki i inne
takie - nie mia³yby "przej¶æ prawnie" na pracodawc±?
  Oczywi¶cie z p. widzenia dyskusji o prawie wykorzystania przez
s³uchacza stron± - zamiast wyk³adowcy - bêdzie uczelnia, ale pozostañmy
tu przy samym fakcie "przej¶cia praw" (bez rozpatrywania czy to
na co¶ studentowi pozwala lub nie pozwala).

i jak narazie wszystko to traktuj± jako temat "nie ruszac bo zacznie smierdziec".
Uzywane jest w zasadzie tylko do policzenia 50% KUP i do niczego wiêcej.

  IMO zaakceptowanie 50% KUP w sposób "oczywisty" prowadzi do wniosku,
¿e wyk³adowca dobrowolnie pozbywa siê *ewentualnych* praw maj±tkowych
na rzecz uczelni.

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-11-28 01:07:07
Autor:
[...]

Ci siê kurwa we ³bie popierdoli³o? Ja ci dziêkujê za wyja¶nienie znaczenia nowego dla mnie s³owa (nigdy wcze¶niej go nie s³ysza³em) a ty pieprzysz, jakby to by³o bardzo bolesne podziêkowania.

Bo? Jaki¶ przepis (poza wewnêtrznym regulaminem uczelni)?

Przeczytaj ze _zrozumieniem_ :
USTAWA z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach
pokrewnych.

Znam ustawê, ty chyba niekoniecznie. Wska¿ mi, co tam jest o wyk³adowcach uczelnianych. Domy¶lam siê co mia³e¶ na my¶li, ale napisa³e¶ co napisa³e¶ czyli "Wyk³adowcy podlegaj± pod ustawê o prawach autorskich". Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych jest o czym innym, a nie o wyk³adowcach.

Data: 2011-11-28 11:19:13
Autor: Gotfryd Smolik news
upublicznianie notatek z wyk³adów, a ochr. w³asno?ci intelekt. - czy s¹ jakie? regulacje?
On Sun, 27 Nov 2011, sympatyczna_poczta_a@amorki.pl wrote:

[...komu¶, BTW: piêtno za brak wrotek!...]

Wyk³adowcy podlegaj± pod ustawê o prawach autorskich.

Wyk³adowcy pogledaj± innym ustawom i wewnêtrzym regulaminom uczelni.

  Z tego wcale nie wynika, ¿e nie podlegaj± takiej czy innej ustawie.

W tym w±tku nie ma to kompletnie znaczenia.

  A to mo¿e oczywi¶cie byæ prawdziwe, tyle, ¿e trzeba wskazaæ które
aspekty zachowania wyk³adowcy nie podlegaj± pod tak± czy inn± ustawê,
skoro negujesz podleganie.
  Ale jestem sk³onny siê zgodziæ ¿e wszystkie ;)
(za¶ poprzednikowi chodzi³o o podleganie tego kto *korzysta*
z wyk³adu, a nie wyk³adowcy).

a wiêc nagrywanie,
flmowanie i stenografowanie wymaga zgody autora (nie uczelni).

Nadal pytam. Bo? Mo¿e jaki¶ przepis (poza wewnêtrznym regulaminem uczelni)?

"Prawo kaduka"? :)
  Kiedy¶ w przychodzi zosta³em (s³ownie) zaatakowany za fotografowanie
godzin przyjmowania pacjentów :P

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-11-27 00:52:51
Autor: Przemek Lipski
upublicznianie notatek z wyk³adów, a ochr. w³asno¶ci intelekt. - czy s± jakie¶ regulacje?

U¿ytkownik "bzdreg" <bzdreg@null.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:jaqavg$irh$1news.onet.pl...
Nie chcê tutaj wszczynaæ flejma i roztrz±saæ tego tematu.
Pytam tylko, czy kto¶ natkn±³ siê na jakie¶ regulacje, mo¿e regulaminy uczelni, cyrografy dawane do podpisania lub tp.?

Na¶wietlenie problemu:

Opinia studenta:
To s± moje notatki i mogê z nimi robiæ co chcê, tak¿e sprzedawaæ.

Opinia profesora/uczelni:
Studenci zap³acili za pozyskanie tej wiedzy i tylko w ten sposób jest ona dostêpna, w zamian za moj± (profesora) pensjê. Inaczej jest to kradzie¿ w.i.

Czy ta wiedzaz jest w³asno¶ci± profesora? Czy jest on odkrywc±, autorem, tego o czym uczy?

Pozdro , Przemek

Data: 2011-11-26 19:03:50
Autor: witek
On 11/26/2011 6:52 PM, Przemek Lipski wrote:
[...]

czasami tak, czasami nie.
ale to akurat jest mniej istotne, bo wiedzy prawo autorskie nie chroni.
ale np. jego w³asne przyk³ady czy rysunki ju¿ s± chronione

Chronione jest równie¿ to w jaki sposób tego uczy.

upublicznianie notatek z wykładów, a ochr. wł asności intelekt. - czy są jakieś regulacje?