Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.lotnictwo   »   usterkê wykryto w czasie startu w Newark (howanie podwozi)

usterkê wykryto w czasie startu w Newark (howanie podwozi)

Data: 2011-11-01 21:43:48
Autor: Estera Sotecka
usterkê wykryto w czasie startu w Newark (howanie podwozi)
Data: 2011-11-01 23:23:51
Autor: Artur Górniak
usterk? wykryto w czasie startu w Newark (howanie podwozi)
Estera Sotecka <Estera .Sotecka@hotmaiil.com> wrote:
notto coraz wiencej si? dowiadujemy:

http://www.tvn24.pl/12690,1722810,0,1,usterka-30-minut-po-starcie-to-nie-do-przyjecia,wiadomosc.html

Mimo wszystko zapytam:

Czy dobrze rozumiem, że alternatywą w takim przypadku byłoby:
nocne lÄ…dowanie bez podwozia gdzieÅ› tam w stanach?

Co konkretnie mogła pokazać elektronika samolotu?
Uszkodzenie układu wysuwania podwozia? W artykule padają słowa o ryzyku przelotu nad oceanem.
Jakie rzeczywiście mogło być ryzyko wynikłe z kontrolek?
Czy rzeczywiście mogło to być ogólne uszkodzenie, które mogło się
magicznie przenieść na np. sterowność? Czy jednak precyzja
informacja o uszkodzeniu mogła sugerować problem li tylko
przy lÄ…dowaniu?

Przyjmując, że usterka zostałą dostrzeżona od razu po starcie...
Mamy sytuację gdy w nocy bez podwozia należy wylądować gdzieś
w stanach rozbijając de fakto samolot czyli wszyscy pasażerowie
muszą koniecznie czekać na zastępczy.
Dodatkowo zbiorniki pełne czyli trzeba pozbyć się najpierw paliwa.

W zasadzie latam li tylko na symulatorach, a znajomość awioniki
mam głównie z zainteresowań technicznych i nie licząc jakichś
przetasowań pomiędzy pilotami wydaje mi się większym zagrożenie
lądować w stanach niż przelecieć nad oceanem i wylądować
na miejscu docelowym.

Tyle, że ja nie mam wiedzy na temat rzeczywistej możliwości
powiÄ…zania uszkodzenia podwozia z jakimkolwiek uszkodzeniem
przydatnym podczas lotu.
tzn. moja wiedza ogólna wskazuje na brak możliwości powiązania
problemu z podwoziem z czymś co mogłoby zwiększyć ryzyko
przelotu nad oceanem.

Czy ja więc czegoś nie wiem o czym wie ów pilot komentujący
z artykułu?

Pozdrawiam.

Artur Górniak

Data: 2011-11-02 07:22:53
Autor: SP-SP19 Bravo
usterk? wykryto w czasie startu w Newark (howanie podwozi)
nocne l±dowanie bez podwozia gdzie¶ tam w stanach?

przede wszystkim przelot przez Atlantyk by³ niezgodny z procedurami bo samolot nie spe³ania³ listy MEL (my specjali¶ci wiemy o co chodzi).
Oczywi¶cie lot wola³ by do awaryjnego doszlo w DC bo koszty mniejsze. Czyta ekonomika

Pilot
////Bocian; Wilga, 767, inne////

Data: 2011-11-02 08:02:14
Autor: Szuwaks
usterk? wykryto w czasie startu w Newark (howanie podwozi)
U¿ytkownik "SP-SP19 Bravo" <bravocharlie45@hotmaiil.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:j8qnjt$cv$1news.onet.pl...
>nocne l±dowanie bez podwozia gdzie¶ tam w stanach?
przede wszystkim przelot przez Atlantyk by³ niezgodny z procedurami bo
samolot nie spe³ania³ listy MEL (my specjali¶ci wiemy o co chodzi).
Oczywi¶cie lot wola³ by do awaryjnego doszlo w DC bo koszty mniejsze. Czyta
ekonomika
Pilot
////Bocian; Wilga, 767, inne////

Powiedzia³/a specjalista/ka Kolina.

--
Pozdrawiam
Szuwaks

Data: 2011-11-02 08:26:11
Autor: SP-SP19 Bravo
usterk? wykryto w czasie startu w Newark (howanie podwozi)
Szuwaks

du¿o wnios³e¶ do dyskusji....
A co ciekawe ¿adne medium polskojezyczne nieujawnia, ¿e podwozie mo¿na recznie (mechanicznie) otworzyæ. A panu me¿czyzn bylo na pokladzie...

SP

Data: 2011-11-02 08:41:35
Autor: Artur Górniak
usterk? wykryto w czasie startu w Newark (howanie podwozi)
SP-SP19 Bravo <bravocharlie45@hotmaiil.com> wrote:
du?o wnios?e? do dyskusji....
A co ciekawe ?adne medium polskojezyczne nieujawnia, ?e podwozie mo?na recznie (mechanicznie) otworzy?. A panu me?czyzn bylo na pokladzie...

Osobiście podejrzewałbym zakleszczenie...

Ale właśnie celowo pominąłem procedury formalne.

Interesuje mnie szansa na powiÄ…zane uszkodzenie przy tym co mogli
widzieć piloci w kokpicie.

Pozdrawiam.

Artur Górniak

Data: 2011-11-02 08:57:59
Autor: J.F.
usterk? wykryto w czasie startu w Newark (howanie podwozi)
Dnia Wed, 2 Nov 2011 08:26:11 +0100, SP-SP19 Bravo napisa³(a):
A co ciekawe ¿adne medium polskojezyczne nieujawnia, ¿e podwozie mo¿na recznie (mechanicznie) otworzyæ. A panu me¿czyzn bylo na pokladzie...

Ja tam nie wiem, ale podejrzewam ze skoro ty to wiesz, to piloci i inny
personel dostepny przez radio tez by wiedzieli.

J.

Data: 2011-11-03 10:50:55
Autor: Szymon Machel
usterk? wykryto w czasie startu w Newark (howanie podwozi)

U¿ytkownik "Szuwaks" <szuwaks@go2.pl> napisa³ w wiadomo¶ci


Powiedzia³/a specjalista/ka Kolina.


Zauwa¿, ¿e Kolina ju¿ dyskutuje sama z sob± :)
Szymon

Data: 2011-11-02 08:46:08
Autor: Artur Górniak
usterk? wykryto w czasie startu w Newark (howanie podwozi)
SP-SP19 Bravo <bravocharlie45@hotmaiil.com> wrote:
nocne l?dowanie bez podwozia gdzie? tam w stanach?
przede wszystkim przelot przez Atlantyk by? niezgodny z procedurami bo samolot nie spe?ania? listy MEL (my specjali?ci wiemy o co chodzi).
Oczywi?cie lot wola? by do awaryjnego doszlo w DC bo koszty mniejsze. Czyta ekonomika

A czy licencjonowanie na dany samolot obejmuje rownież wiedzę
o budowie technicznej?

Na ile dokładny jest opis techniczny od producenta dla klienta?

Dawno temu kupujący czy samochód czy telewizor dostawał
w komplecie praktycznie pełny schemat budowy.
A w przypadku samolotu na co można liczyć?

Pozdrawiam.

Artur Górniak

Data: 2011-11-02 08:56:08
Autor: J.F.
usterk? wykryto w czasie startu w Newark (howanie podwozi)
Dnia Wed, 2 Nov 2011 08:46:08 +0100, Artur Górniak napisa³(a):
A czy licencjonowanie na dany samolot obejmuje rownie¿ wiedzê
o budowie technicznej?
Na ile dok³adny jest opis techniczny od producenta dla klienta?
Dawno temu kupuj±cy czy samochód czy telewizor dostawa³
w komplecie praktycznie pe³ny schemat budowy.
A w przypadku samolotu na co mo¿na liczyæ?

No widzisz - na tyle dokladny ze w rok po katastrofie trzeba bylo probnego
przelotu zeby wiedziec jak sie prosty automat zachowa.

A odkad mamy komputery na pokladzie, to juz kompletnie nic nie wiadomo :-)

Ogolna wiedze pilot ma, ale i tak ma sprawdzic opis w instrukcji.
A tam wiadomo - ogolniki i warianty mozliwych usterek, ale akurat co jest
zasilane danym ukladem hydraulicznym to powinni napisac.

J.

Data: 2011-11-03 15:45:00
Autor: Artur Górniak
usterk? wykryto w czasie startu w Newark (howanie podwozi)
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Dnia Wed, 2 Nov 2011 08:46:08 +0100, Artur Górniak napisał(a):
A czy licencjonowanie na dany samolot obejmuje rownież wiedzę
o budowie technicznej?
Ogolna wiedze pilot ma, ale i tak ma sprawdzic opis w instrukcji.
A tam wiadomo - ogolniki i warianty mozliwych usterek, ale akurat co jest
zasilane danym ukladem hydraulicznym to powinni napisac.

A to tylko w formie książkowej jest?

Czy można się spodziewać w PDA wersję "system ekspercki" posiadać?

Systemy eksperckie w zasadzie chyba jeszcze z lat 70-tych pochodzÄ….
(wiki mi to potwierdza w systemach ekspertowych).

Może taki Boeing dorobił się takowej wersji na potrzeby czy to
smartfona, PDA czy tableta?
Z filmów to zawsze jako grube tomiszcze się objawia.

Pozdrawiam.

Artur Górniak

Data: 2011-11-03 15:53:17
Autor: JJR
usterk? wykryto w czasie startu w Newark (howanie podwozi)
Użytkownik "Artur Górniak" <ag-spam@argo.pl.eu.org> napisał

A to tylko w formie książkowej jest?

Oficjalnie owszem, dlatego jak na razie na razie w kabinach obowiązkowe są całe skoroszyty.
Jak zawsze w lotnictwie, wszystko rozbija się o certyfikację. Żaden PDA dotąd nie wykazał że jest równie niezawodny co kartka papieru. Ale oczywiście pracują nad tym i to tylko kwestia czasu.

--
pzdr,
Jędrzej

Nie jestem leniwy, tylko energooszczędny.

Data: 2011-11-03 18:10:42
Autor: Artur Górniak
usterk? wykryto w czasie startu w Newark (howanie podwozi)
JJR <jaxa@uni.wroc.pl> wrote:
Użytkownik "Artur Górniak" <ag-spam@argo.pl.eu.org> napisał
A to tylko w formie książkowej jest?

Oficjalnie owszem, dlatego jak na razie na razie w kabinach obowiązkowe są całe skoroszyty.
Jak zawsze w lotnictwie, wszystko rozbija się o certyfikację. Żaden PDA dotąd nie wykazał że jest równie niezawodny co kartka papieru. Ale oczywiście pracują nad tym i to tylko kwestia czasu.

A procedura normalna to:

Zawsze szukać knigi i w niej szukać odpowiedzi?

Czy sobie przypomnieć i jeśli są wątpliwości szukać w papierze?

Ja nie mam zamiaru twierdzić, że coś co się trzyma w kieszeni
będzie pewniejsze niż to co się trzyma w szafce za plecami... ;-)

Informacje te sÄ… jakoÅ› bardziej chronione licencjami?
Czy np. noszenie sobie w telefonie w kieszeni daje jedynie
ryzyko braku dostępności w sytuacji gdy się "zgubi"
bez posÄ…dzenia o wyciek tajnych informacji?

Pozdrawiam.

Artur Górniak

Data: 2011-11-05 13:29:29
Autor: J.F.
usterk? wykryto w czasie startu w Newark (howanie podwozi)
Dnia Thu, 3 Nov 2011 18:10:42 +0100, Artur Górniak napisa³(a):
JJR <jaxa@uni.wroc.pl> wrote:
A to tylko w formie ksi±¿kowej jest?

Oficjalnie owszem, dlatego jak na razie na razie w kabinach obowi±zkowe s± ca³e skoroszyty.
Jak zawsze w lotnictwie, wszystko rozbija siê o certyfikacjê. ¯aden PDA dot±d nie wykaza³ ¿e jest równie niezawodny co kartka papieru. Ale oczywi¶cie pracuj± nad tym i to tylko kwestia czasu.

A procedura normalna to:
Zawsze szukaæ knigi i w niej szukaæ odpowiedzi?
Czy sobie przypomnieæ i je¶li s± w±tpliwo¶ci szukaæ w papierze?

Czytajac wspomnienia pilotow z symulatorow - zawsze szukac.

Co ma spory sens, bo to i pamiec moze zawiesc, albo odwrotnie - mozna cos
pamietac dobrze .. tylko z innego samolotu.
A przeciez moze sie jeszcze cos zmienic po remoncie/modernizacji, moze
producent doslac nowa instrukcje, i nie wiem jak tam z upgrade
oprogramowania - byc moze nikt juz nie wie kiedy mu nowa wersje wgraja :-)

Ja nie mam zamiaru twierdziæ, ¿e co¶ co siê trzyma w kieszeni
bêdzie pewniejsze ni¿ to co siê trzyma w szafce za plecami... ;-)
Informacje te s± jako¶ bardziej chronione licencjami?

Raczej slabiej. Formalna ochrona pewnie jest, chocby standardowe prawo
autorskie, ale watpie zeby ktos chcial karac za niekomercyjne kopiowanie.

Czy np. noszenie sobie w telefonie w kieszeni daje jedynie
ryzyko braku dostêpno¶ci w sytuacji gdy siê "zgubi"
bez pos±dzenia o wyciek tajnych informacji?

tam moga byc rysunki, a telefon za maly.

Podejrzewam ze raczej wejdzie to w komputery pokladowe.
A na polke wejdzie Biblia, na wypadek niepowodzenia przy restarcie :-)

J.

Data: 2011-11-02 09:01:09
Autor: Artur Górniak
usterk? wykryto w czasie startu w Newark (howanie podwozi)
Artur Górniak <ag-spam@argo.pl.eu.org> wrote:
SP-SP19 Bravo <bravocharlie45@hotmaiil.com> wrote:
nocne l?dowanie bez podwozia gdzie? tam w stanach?
przede wszystkim przelot przez Atlantyk by? niezgodny z procedurami bo samolot nie spe?ania? listy MEL (my specjali?ci wiemy o co chodzi).
Oczywi?cie lot wola? by do awaryjnego doszlo w DC bo koszty mniejsze. Czyta ekonomika

UproszczÄ™ pytanie:

Czy można to kwalifikować bardziej jako:

nie działają krótkie światła, a jedziemy autostradą...

czy raczej jako:

coś się dzieje z elektryką ale może się w szczerym polu
po nocy nie stanie?

czy jednak tak jak w jakimÅ› komentarzu:
ciśnienie niskie... może będzie się dało na końcu drogi zatrzymać.


procedury w takim przypadku w zasadzie z mojego punktu widzenia
wskazują: "bezwględnie skonsultować się z fachowcem i założyć
powrót na najbliższe bezpieczne lądowisko".

Ja to tak z utopijnego menadżerska, które by chciało mieć
tylko inteligentnych pracowników i inteligentnych klientów,
którzy potencjalnie mogliby potem jakieś roszczenia wnosić.

Pozdrawiam.

Artur Górniak

Data: 2011-11-02 09:18:34
Autor: Artur Górniak
usterk? wykryto w czasie startu w Newark (howanie podwozi)
Artur Górniak <ag-spam@argo.pl.eu.org> wrote:
tylko inteligentnych pracowników i inteligentnych klientów,
którzy potencjalnie mogliby potem jakieś roszczenia wnosić.

Inteligentnych klientów, którzy potrafią powiedzieć coś więcej niż:
"no przecież mi cały czas brakuje poczucia, że z moim udziałem
pieniążki się przesuwają"...

Pozdrawiam.

Artur Górniak

Data: 2011-11-02 15:24:14
Autor: Artur Górniak
usterk? wykryto w czasie startu w Newark (howanie podwozi)
SP-SP19 Bravo <bravocharlie45@hotmaiil.com> wrote:
przede wszystkim przelot przez Atlantyk by? niezgodny z procedurami bo samolot nie spe?ania? listy MEL (my specjali?ci wiemy o co chodzi).
Oczywi?cie lot wola? by do awaryjnego doszlo w DC bo koszty mniejsze. Czyta ekonomika

Cokolwiek mówi ekonomika...

w oryginale jest to center i poprawnie powinno być:
środkowy system hydrauliczny

jeśli centralny to tylko wraz z informacją o lewym i prawym systemie,
a na pewno błędnym było stwierdzenie, że uszkodzony został
"centralny system" zamiast "jeden z systemów hydraulicznych".

to tak zupełnie przy okazji (profesjonalizm od jakiegokolwiek
przedstawiciela czy rzecznika wydaje się być równie oczekiwany
co od np. pilota, a tutaj oszczędność to oszczędność
efektu, a nie oszczędność słów).

Pozdrawiam.

Artur Górniak

Data: 2011-11-03 16:07:44
Autor: Artur Górniak
usterk? wykryto w czasie startu w Newark (howanie podwozi)
SP-SP19 Bravo <bravocharlie45@hotmaiil.com> wrote:
przede wszystkim przelot przez Atlantyk by? niezgodny z procedurami bo samolot nie spe?ania? listy MEL (my specjali?ci wiemy o co chodzi).
Oczywi?cie lot wola? by do awaryjnego doszlo w DC bo koszty mniejsze. Czyta ekonomika

Pilot
////Bocian; Wilga, 767, inne////

Nie wiem co w tym kontekście 767 znaczy..
mam nadzieję, że nie Bocian 767

Mam jednak konkretne pytanie względem B767.

Czy jest w nim podobnie jak w B737 możliwość sterowania samolotem
zupełnie bez działającego systemu wspomagania hydraulicznego?

Przy czym opieram siÄ™ tutaj na informacjach znalezionych w sieci.
Nie dysponujÄ™ opisem ani B737 ani B767.

Pozdrawiam.

Artur Górniak

Data: 2011-11-03 13:13:29
Autor: Artur Górniak
usterk? wykryto w czasie startu w Newark (howanie podwozi)
Artur Górniak <ag-spam@argo.pl.eu.org> wrote:
Czy dobrze rozumiem, że alternatywą w takim przypadku byłoby:
nocne lÄ…dowanie bez podwozia gdzieÅ› tam w stanach?

Może ktoś z doświadczeniem się odniesie...

Moje doświadczenie symulatorowe z dużych samolotów mówi:

W nocy lepiej się ląduje niż w dzień.

Czy w rzeczywistości również tak to wygląda?


Oczywiście mowa o normalnym lądowaniu, a nie o "rozbijaniu się".

Szkoda, że nikt nie zadał tego pytania ale osobiście
jestem ciekawy czy po wylądowaniu konieczne było korygowanie
toru czy też poszło gładziutko tak jak wyglądało.

Pozdrawiam.

Artur Górniak

Data: 2011-11-03 13:31:21
Autor: Bogdan Idzikowski
usterk? wykryto w czasie startu w Newark (howanie podwozi)

Użytkownik "Artur Górniak" <ag-spam@argo.pl.eu.org> napisał w wiadomości news:94dao8-b22.ln1news.argo.pl.eu.org...
Artur Górniak <ag-spam@argo.pl.eu.org> wrote:
Czy dobrze rozumiem, że alternatywą w takim przypadku byłoby:
nocne lÄ…dowanie bez podwozia gdzieÅ› tam w stanach?

Może ktoś z doświadczeniem się odniesie...

Moje doświadczenie symulatorowe z dużych samolotów mówi:

W nocy lepiej się ląduje niż w dzień.

Czy w rzeczywistości również tak to wygląda?


Oczywiście mowa o normalnym lądowaniu, a nie o "rozbijaniu się".

Szkoda, że nikt nie zadał tego pytania ale osobiście
jestem ciekawy czy po wylądowaniu konieczne było korygowanie
toru czy też poszło gładziutko tak jak wyglądało.

A ja sądziłem, że we mgle najlepiej! Ale chyba jestem w błędzie?

Data: 2011-11-03 13:53:39
Autor: JJR
usterk? wykryto w czasie startu w Newark (howanie podwozi)
Użytkownik "Artur Górniak" <ag-spam@argo.pl.eu.org> napisał

Moje doświadczenie symulatorowe z dużych samolotów mówi:
W nocy lepiej się ląduje niż w dzień.

Tyle na temat użyteczności doświadczenia symulatorowego :)

A mówiÄ…c poważnie lÄ…dowanie w Warszawie byÅ‚o lepsze nie tylko ze wzglÄ™du na porÄ™ dnia, ale również (a może przede wszystkim)  z powodu doskonaÅ‚ej znajomoÅ›ci lotniska.
Pamiętaj też że dzień pomaga nie tylko pilotowi - w przypadku awaryjnego lądowania równie ważne jest to, że pomaga wszystkim służbom na lotnisku. Wszelkie akcje gaśnicze i ratownicze za dnia przebiegają dużo sprawniej niż w nocy :)

Ale co najważniejsze, w Newark nikt jeszcze nie przypuszczaÅ‚ że bÄ™dzie problem z podwoziem. Na pokÅ‚adzie sÄ… checklisty na każdÄ… sytuacjÄ™, usterka centralnego ukÅ‚adu hydraulicznego też jest tam opisana. I skoro producent mówi że po wykonaniu takich i takich czynnoÅ›ci (odÅ‚Ä…czenie systemu, wyÅ‚Ä…czenie pomp żeby nie pracowaÅ‚y na sucho powodujÄ…c pożar itp)  można lecieć normalnie, to siÄ™ leci normalnie.
Samolot był już na pułapie i w konfiguracji przelotowej, wtedy nie masz do wykonywania żadnych wielkich manewrów, kolejnym który cię czeka jest dopiero lądowanie. Skoro samolot i tak miał do wylatanai ileś tam godzin ze względu na paliwo, nie miało znaczenia gdzie je będzie spalał, a lądowanie w Warszawie było z wielu względów korzystniejsze.

To, ze podwozie nie wyszło, to jest osobna sprawa, niekoniecznie związana z usterką hydrauliki. Awaryjny sytem który miał je wypuścić polega na elektrycznym otwarciu luków i blokad oraz grawitacyjnym opadnięciu podwozia. Tymczasem nie chciało wyjść nawet przy próbie "wyciśnięcia" go za pomocą przeciążenia. Producent na pewno się wiele z tego nauczy, kiedy przyczyny zostaną opisane.

Szkoda, że nikt nie zadał tego pytania ale osobiście
jestem ciekawy czy po wylądowaniu konieczne było korygowanie
toru czy też poszło gładziutko tak jak wyglądało.

Kiedy jedziesz na brzuchu a nie na kołach, to w sprawie kierunku możesz się już tylko pomodlić. Pomyśl tylko jak wygląda opór stawiany przez lotki w stosunku do oporu kadłuba jadącego po betonie.

--
pzdr,
Jędrzej

Bóg stworzyÅ‚ czÅ‚owieka, ponieważ rozczarowaÅ‚ siÄ™ maÅ‚pÄ…. Z dalszych eksperymentów zrezygnowaÅ‚.   -  Mark Twain

Data: 2011-11-03 13:34:34
Autor: Sergiusz Rozanski
usterk? wykryto w czasie startu w Newark (howanie podwozi)
Dnia 03.11.2011 JJR <jaxa@uni.wroc.pl> napisa³/a:

Szkoda, ¿e nikt nie zada³ tego pytania ale osobi¶cie
jestem ciekawy czy po wyl±dowaniu konieczne by³o korygowanie
toru czy te¿ posz³o g³adziutko tak jak wygl±da³o.

Kiedy jedziesz na brzuchu a nie na ko³ach, to w sprawie kierunku mo¿esz siê ju¿ tylko pomodliæ. Pomy¶l tylko jak wygl±da opór stawiany przez lotki w stosunku do oporu kad³uba jad±cego po betonie.

Jest jeszcze czas, krótkotrwa³y opór z jednej strony, np nierównomiernie zdarty
silnik po lewej stawia przez chwilê wiêkszy opór. A lotkami masz oddzia³ywanie ciag³e.
Tzn trasa raczej by siê nie zmieni³a przy tej masie i prêdko¶ci, ale obrót nie
by³ wykluczony gdyby oba silniki nie osiad³y jednocze¶nie tak precyzyjnie i w niewielkim
stopniu pewnie sz³o to skorygowaæ sterem kierunku. Szczególnie przez pierwsze sekundy
gdy skrzyd³a jeszcze jak±¶ tam si³ê no¶n± mia³y i nacisk maszyny na p³ytê nie by³ pe³ny.
No i 'opór kad³uba' to te¿ ma³o konsekwentnie. Ja tam widzia³em 3 punkty podparcia w
sumie 2 pod silnikami i jeden w koñcowej czê¶ci kad³uba - bior±c pod uwagê gabaryty,
prêdko¶æ i masê i decyduj±ce kilka sekund po przyziemieniu to w³a¶ciwie by³ podparty
punktowo. Dodatkowo 'mokry' pas - IMO mia³ szansê na lekk± korektê sterami ;)

--
"A có¿ to za sens kupowaæ samochód, ¿eby je¼dziæ po asfalcie? Tam, gdzie jest  asfalt, nie ma nic ciekawego,  a gdzie  jest co¶ ciekawego, tam nie ma asfaltu".
               Strugaccy - Poniedzia³ek zaczyna siê w sobotê.

Data: 2011-11-03 15:05:27
Autor: JJR
usterk? wykryto w czasie startu w Newark (howanie podwozi)
U¿ytkownik "Sergiusz Rozanski" <write-only-with-spf@media-lab.com.pl> napisa³

Tzn trasa raczej by siê nie zmieni³a przy tej masie i prêdko¶ci,

Co nale¿a³o wykazaæ :)

ale obrót nie
by³ wykluczony gdyby oba silniki nie osiad³y jednocze¶nie

Gdyby.
Ja celowo napisa³em o l±dowaniu na brzuchu, gdzie du¿o wiêksza jest powierzchnia styku z pod³o¿em i opór.
W naszym przypadku na filmie widaæ korekty orczykiem po przyziemieniu
http://www.youtube.com/watch?v=h7Q3gTXLOjI
Ale oczywi¶cie nie mog³o to trwaæ d³ugo, po kilku sekundach w miarê spadku si³y no¶nej i wzrostu oporu  mo¿esz coraz mniej.

--
pzdr,
Jêdrzej

Optymi¶ci wierz±, ¿e ¶wiat stoi przed nimi otworem. Pesymi¶ci wiedz±, co to za otwór.

Data: 2011-11-03 14:05:52
Autor: Jaros³aw Soko³owski
usterk? wykryto w czasie startu w Newark (howanie podwozi)
Pan JJR napisa³:

Moje do¶wiadczenie symulatorowe z du¿ych samolotów mówi:
W nocy lepiej siê l±duje ni¿ w dzieñ.

Tyle na temat u¿yteczno¶ci do¶wiadczenia symulatorowego :)

Dlatego debe¶ciaki nie korzystaj± z symulatorów.

A mówi±c powa¿nie l±dowanie w Warszawie by³o lepsze nie tylko ze wzglêdu
na porê dnia, ale równie¿ (a mo¿e przede wszystkim) z powodu doskona³ej znajomo¶ci lotniska.

Gdyby co¶ nie wysz³o z l±dowaniem w Newark, to by da³o siê t³umaczyæ
ciemno¶ciami, z³± pogod±, zbyt ciê¿kim samolotem, nieznanym terenem,
niekompetentnymi kontrolerami lotu. Decyduj±c siê na lot do Warszawy
kapitan wzi±³ na siebie wiêksze ryzyko -- tutaj takie t³umaczenia na
nic by siê nie zda³o. Od razu widaæ, ¿e taki pilot nie ma ¿adnej
przydatno¶ci bojowej.

--
Jarek

Data: 2011-11-03 14:22:53
Autor: PL(N)umber_One
usterk? wykryto w czasie startu w Newark (howanie podwozi)
Witam
Z dzisiejszej konferencji prasowej LOT - po podniesienu samolotu, podwozie uda³o siê wypu¶ciæ  - cytat "z wnêtrza samolotu". Kto¶ wie co¶ wiêcej, jak to zrobili - z kabiny pilotów normalnie, czy u¿ywaj±c awaryjnego systemu linek. Sugestia która pad³a na konferencji by³a taka, ¿e na skutek wstrz±su, przy l±dowaniu na brzuchu, co¶ siê mog³o odblokowaæ. Ciekawe.
PP



--


Data: 2011-11-03 20:05:54
Autor: Mikolaj Machowski
usterk? wykryto w czasie startu w Newark (howanie podwozi)
PL(N)umber_One napisał:
Witam
Z dzisiejszej konferencji prasowej LOT - po podniesienu samolotu, podwozie udaÅ‚o siÄ™ wypuÅ›cić  - cytat "z wnÄ™trza samolotu". KtoÅ› wie coÅ› wiÄ™cej, jak to zrobili - z kabiny pilotów normalnie, czy używajÄ…c awaryjnego systemu linek.

Przedstawiciele Boeinga z kabiny pilotów.

m.

usterkê wykryto w czasie startu w Newark (howanie podwozi)

Nowy film z video.banzaj.pl wiêcej »
Redmi 9A - recenzja bud¿etowego smartfona