utrata środka trwałego, ew. wypłata ubezpieczenia

Data: 2009-06-27 13:02:21
Autor: Piotr Wozniacki
utrata środka trwałego, ew. wypłata ubezpieczenia
Witam

W ramach DG, używam profesjonalnego sprzętu elektronicznego (video) duzej wartości; oczywiście wszystko w rejestrze Środków Trwałych. Posiadam również polisę PZU DORADCA, na wypadek uszkodzenia, kradzierzy, zniszczenia itd. (ze sprzętem tym pracuję najczęściej poza siedzibą firmy).

Na skutek pożaru od pioruna, spłonęło doszczętnie pomieszczenie (zabezpieczone; w jego okolicy akurat pracowałem w ramach kilkudniowego projektu), w którym pozostawiłem  jeden z elementów tego wyposażenia - strata totalna. Nie wiem jeszcze, jak zachowa się PZU - ale w razie uznania szkody i wypłaty odszkodowania, jakie ruchy powienienem wykonać w swoich księgach?

1. Wycofanie utraconego urządzenia ze środków trwałych: jak? Na podstawie protokołu? Jakie są formalne wymagania dot. takowego?

2. Sprzęt był sprowadzony w 2008, w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej (z UK), i (zgodnie z przysługującym prawem) zaliczony w koszty jednorazowo; jakiej ewentualnej korekty rozliczenia PIT i VAT za 2008 muszę dokonać w przypadku:

          a)- gdy ubezpieczyciel z jakichś względów nie wypłaci odszkodowania
          b)- gdy otrzymam odszkodowanie?

Jestem pierwszy raz w takiej sytuacji, więc będę bardzo wdzięczny za wszelkie wskazówki. Zgóry dziękuję i pozdrawiam

Piotr

Data: 2009-06-29 13:46:34
Autor: Piotr Wozniacki

"Piotr Wozniacki" <p.wozniacki@wp.pl> wrote in message news:h24uq0$l10$1nemesis.news.neostrada.pl...
[...]

OK, może zbytnio skomplikowałem swoje pytanie poprzez wprowadzenie niewiadomej, jaką jest (będzie) zachowanie PZU...

Ale jak się likwiduje środek trwały, który uległ totalnemu zniszczeniu z przyczyn losowych, to chyba ktos tu wie?

Pozdrawiam

Piotr

Data: 2009-06-29 14:43:04
Autor: Maddy
Piotr Wozniacki pisze:

[...]

Likwidacja środka trwałego na skutek jego całkowitego zniszczenia nie ma wpływu na VAT. Nie ma znaczenia czy dostaniesz ubezpieczenie czy nie.
Jeżeli dostaniesz odszkodowanie, to będzie ono Twoim przychodem z działalności w dniu kiedy pieniądze wpłyną Ci na konto.
Nie musisz robić żadnych korekt.

Warto jednak dobrze zniszczenie udokumentować.
Ubezpieczyciel likwidując szkodę zrobił na pewno  jakiś protokół z oględzin. Przyda się w razie czego do udowodnienia, że nie oddałeś tego czegoś szwagrowi tylko faktycznie uległo zniszczeniu.
Dobrze jest zrobić zdjęcia "szczątków" i dołączyć opis okoliczności zniszczenia. Za 3-4 lata możesz zapomnieć jak to dokładnie było. Lepiej mieć to na papierze.

Jak masz ewidencję ŚT na papierze to przy tym środku trwałym piszesz 'zlikwidowano' i data likwidacji.Komputerowe ewidencje mają opcję "likwidacja".

I to zasadniczo wszystko jeśli chodzi o rytuały.

Maddy

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

utrata środka trwałego, ew. wypłata ubezpieczenia