uzasadniony koszt?

Data: 2010-08-13 20:53:49
Autor: tunia
uzasadniony koszt?
Witam,
jestem radca prawnym prowadzacym kancelarie z siedziba w miejscu zamieszkania. Wlasnie wymienilam drzwi na antywlamaniowe - nie ulrywam ze takze wobec dyrektywy zapewnienia nalezytego przechowywania dokumentow, powierzonych mi w zwiazku z czynnosciami zawodowymi. No i w zwiazku z powyzszym zastanawiam sie, czy koszt zakupu tych drzwi da sie uzasadnic jako koszt uzyskania przychodu? Niestety - nie odnalazlam przepisu wprost nakazujacego mi zabezpieczenie dokumentow w taki czy iny sposob. Czy wobec tego ewentualna kontrola skarbowa nie bedzie sie jednak czepiac?...

Data: 2010-08-13 22:03:52
Autor: Gotfryd Smolik news
uzasadniony koszt?
On Fri, 13 Aug 2010, tunia wrote:

Witam,
jestem radca prawnym prowadzacym kancelarie z siedziba w miejscu zamieszkania.

  Czy można prosić o opis jaka to jest klasyfikacja przychodu dla podatku
dochodowego? DG? Przychody uzyskiwane osobi¶cie?

  W PDoOF jest "hak" - prawo do amortyzacji przysługuje wył±cznie osobom
prowadz±cym DG oraz wynajmuj±cym/dzierżawi±cym, inne Ľródła przychodu
nie maj± jak skorzystać z prawa "rozliczenia" wydatków które w sposób
oczywisty nie s± "zużyte" na konkretny przychód (również prawo zaliczenia
wyposażenia w KUP jest szczególnym przypadkiem opisanym w przepisie
o amortyzacji).
  A mi opis "radca prawny" nic nie mówi w zakresie "czy to jest DG
w rozumieniu dochodowego" :D (a nuż jest to "działalno¶ć osobista"
w rozumieniu dochodowego, zaliczana do DG tylko na potrzeby VAT
oraz ZUS).

[...]

  Ale jest za to inny przepis "wprost":
http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-dochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
art. 22
1. Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione [...]
  lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów [...]

Czy
wobec tego ewentualna kontrola skarbowa nie bedzie sie jednak czepiac?...

  Ewentualnie to przyroda zna przypadki czepiania się o zupełnie prawidłowe
rzeczy (acz wcale nie twierdzę żeby to była "norma"), więc powyższe
pytanie wiele nie wnosi :)
  Za to wersja czepiania się "w jakim¶ zakresie być może jest to
zabezpieczenie DG, ale również służy celom osobistym" wydaje się
być bardziej prawdopodobne.

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-08-13 15:56:25
Autor: witek
uzasadniony koszt?
Gotfryd Smolik news wrote:
On Fri, 13 Aug 2010, tunia wrote:

Witam,
jestem radca prawnym prowadzacym kancelarie z siedziba w miejscu zamieszkania.

 Czy moĹĽna prosić o opis jaka to jest klasyfikacja przychodu dla podatku
dochodowego? DG? Przychody uzyskiwane osobiście?

 W PDoOF jest "hak" - prawo do amortyzacji przysĹ‚uguje wyĹ‚Ä…cznie osobom
prowadzącym DG oraz wynajmującym/dzierżawiącym, inne źródła przychodu
nie mają jak skorzystać z prawa "rozliczenia" wydatków które w sposób
oczywisty nie sÄ… "zuĹĽyte" na konkretny przychĂłd (rĂłwnieĹĽ prawo zaliczenia
wyposaĹĽenia w KUP jest szczegĂłlnym przypadkiem opisanym w przepisie
o amortyzacji).
 A mi opis "radca prawny" nic nie mĂłwi w zakresie "czy to jest DG
w rozumieniu dochodowego" :D (a nuż jest to "działalność osobista"
[...]

1. Kosztami uzyskania przychodów sš koszty poniesione [...]
 lub zachowania albo zabezpieczenia ďż˝rĂłdĹ‚a przychodĂłw [...]

Czy
wobec tego ewentualna kontrola skarbowa nie bedzie sie jednak czepiac?...

 Ewentualnie to przyroda zna przypadki czepiania siÄ™ o zupeĹ‚nie prawidĹ‚owe
rzeczy (acz wcale nie twierdzę żeby to była "norma"), więc powyższe
pytanie wiele nie wnosi :)
 Za to wersja czepiania siÄ™ "w jakimĹ› zakresie być moĹĽe jest to
zabezpieczenie DG, ale również służy celom osobistym" wydaje się
być bardziej prawdopodobne.

pzdr, Gotfryd

Gotfryd,
A nie boisz sie, ze bedzie jak z rachunkami za telefon kiedy mieszasz rozmowy prywatne i "sluzbowe".
Pierwsze pytanie jakie padnie ze strony US to bedzie w jakim procencie te drzwi zabezpieczjÄ… biznes a w jakim mieszkanie prywatne.
I bedzie zonk. Bo ci zaraz US powie, ze bylo sobie drzwi wstawić do pokoju w którym przechowujesz dokumenty, a nie docałego domu/mieszkania. To już bezpieczniej bedzie duzy sejf kupic i wrzucic w koszta.
Ja bym sie nie pchał pod walec jak widać, że jedzie.

Data: 2010-08-13 23:03:38
Autor: tunia
uzasadniony koszt?
[...]

Tylko Bogiem a prawda nie ma jednego pokoju w ktorym dokumenty sa przechowywane. A nawet jezeli zebrac je do kupy (razem co najmniej z laptopem, w ktorym sa rowniez "dane wrazliwe" to bym musiala szafe pancerna a nie sejf zakupic. Koszt porownywalny. I nikt na zasadzie radosnie tworczej dzialalnosci ksiegowo-podatkowej nic z tego nie urodzi?...

Data: 2010-08-13 16:25:38
Autor: witek
uzasadniony koszt?
tunia@poczta.onet.pl wrote:
Gotfryd,
A nie boisz sie, ze bedzie jak z rachunkami za telefon kiedy mieszasz rozmowy prywatne i "sluzbowe".
Pierwsze pytanie jakie padnie ze strony US to bedzie w jakim procencie te drzwi zabezpieczj� biznes a w jakim mieszkanie prywatne.
I bedzie zonk. Bo ci zaraz US powie, ze bylo sobie drzwi wstawi� do pokoju w którym przechowujesz dokumenty, a nie doca�ego domu/mieszkania. To juş bezpieczniej bedzie duzy sejf kupic i wrzucic w koszta.
Ja bym sie nie pcha� pod walec jak wida�, şe jedzie.

Tylko Bogiem a prawda nie ma jednego pokoju w ktorym dokumenty sa przechowywane.

a to tylko twój problem, że masz bałagan. :)

A nawet jezeli zebrac je do kupy (razem co najmniej z laptopem, w ktorym sa rowniez "dane wrazliwe" to bym musiala szafe pancerna a nie sejf zakupic. Koszt porownywalny.

skoro nie wiekszy to kup szafe pancerna.

I nikt na zasadzie radosnie tworczej dzialalnosci ksiegowo-podatkowej nic z tego nie urodzi?...

Licz na Gotfryda i Maddy. Na wiecej bym nie liczył.

Data: 2010-08-14 00:07:24
Autor: Gotfryd Smolik news
uzasadniony koszt?
On Fri, 13 Aug 2010, tunia@poczta.onet.pl wrote:

I nikt na zasadzie radosnie tworczej dzialalnosci ksiegowo-podatkowej
nic z tego nie urodzi?...

  Jest problem z jasnymi regulacjami nt. "mieszanego" użycia wydatków
wykorzystywanych *również* w DG.
  Jasne regulacje s± dla:
- przypadku, kiedy wydatek służy różnym celom opodatkowanym (przychodowi
   z DG i innemu przychodowi), z wył±czeniem "trudnych" przypadków,
   w¶ród których wskazałbym ST wykorzystywane do przychodu innego niż
   DG lub wynajem/dzierżawa (do innych Ľrodeł nie przysługuje amortyzacja)
- wydatków na *utrzymanie* lokalu/mediami, jasno uregulowanych w rozporz±dzeniu
   o KPiR par.14.2.7

....i być może paru podobnych wyj±tków (w tej chwili nie kojarzę).

  Dla innych przypadków wykorzystania do celów nieopodatkowanych mamy
zapis z art.23.1.49 (bodaj, nie mam przed nosem, ale przed chwil±
zagl±dałem przy innym po¶cie).

  Żeby było ¶mieszniej - w zakresie VAT jest AFAIR prosciej.
  AFAIR s± orzeczenia ETS że wykorzystywanie do DG wystarcza do prawa do
odliczenia. Ale czytać to trzeba tak: "jak w razie czego kto¶ ma zdrowie,
to raczej wygra w sporze s±dowym" :>

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-08-13 23:54:21
Autor: Gotfryd Smolik news
uzasadniony koszt?
On Fri, 13 Aug 2010, witek wrote:

Gotfryd Smolik news wrote:
 Za to wersja czepiania się "w jakim¶ zakresie być może jest to
zabezpieczenie DG,
ale również służy celom osobistym" wydaje się
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
[...]

  Wydawało mi się, że własnie o tym napisałem, jak nie do¶ć jasno
to przepraszam :]
  Do tego w zakresie "swobody interpretacji" miotamy się między sławnym
art.23.1.49 a przyjęciem iż takie drzwi stanowi± "ulepszenie podatkowe"
(z problemem pt. "ale mieszkanie nie zostało zaliczone do ST,
a niezaliczenie do ST nie uprawnia do uznania za prosty koszt, co
najwyżej uniemożliwia koszt w ogole, z wył±czeniem ST i ulepszeń
o WP<3500 zł").

Ja bym sie nie pchał pod walec jak widać, że jedzie.

  :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-08-13 22:38:54
Autor: tunia
uzasadniony koszt?
prowadze dzialalnosc gospodarcza pt kandelaria radcy prawnego, zarejestrowana jestem Osoba fiz prowadzaca dzialalnosc gospd), regon etc.

Kwestia na ile moge podciagac to pod zabezpieczenie dzialalnosci (czyt. przychodu z dzialalnosci) a na ile kontrola ewentualna skarbowa moze mi to zakwestionowac jako zabezbieczenie totalnie prywatne - jest wlasnie podstawowym tematem moich zainteresowan na ten moment. Niestety nie specjalizuje sie w podatkach i boli mnie za kazdym razem, jak musze sie w tym paprac, stad moje pytanie.

A czy istnieje mozliwosc, no nie wiem - czesciowego odliczenia? Biorac pod uwage ze przynajmniej w jakims zakresie to jednak jest wydatek poczyniony na potrzeby dzialalnosci (zabezpieczenia przychodu)?

Data: 2010-08-13 15:57:07
Autor: witek
uzasadniony koszt?
tunia@poczta.onet.pl wrote:
[...]