w mBank GINĄ PIENIĄDZE!!! "NIE DAMY CI TWOICH PIENIĘDZY!" (z konta)

Data: 2011-04-11 11:15:52
Autor: xbartx
w mBank GINĄ PIENIĄDZE!!! "NIE DAMY CI TWOICH PIENIĘDZY!" (z konta)
Dnia Sun, 10 Apr 2011 07:22:02 -0700, Rzetelny napisał(a):

Podchodzę sobie wczoraj do bankomatu "Cash 4 You" (na jednej ze stacji
Metra), wkładam kartę, wciskam klawisze i wybieram wypłatę kilkuset
złotych (...)

Po pierwsze nie krzycz tyle.
Nie załapałeś się czasem na to:
http://www.mbank.pl/blog/artykul,914,przerwa-w-dostepie-do-mbanku.html

w tym hotelu nie można było zapłacić od razu kartą? Niewątpliwie uprościłoby to sprawę do minimum.

--
xbartx

Data: 2011-04-11 10:55:57
Autor: witek
On 4/11/2011 6:15 AM, xbartx wrote:
[...]

pewnie można było, ale skąd on miał o tym wiedzieć.
Przecież karta służy do wypłacania gotówki,a karty kredytowe do diabeł stworzył.

Data: 2011-04-14 11:22:35
Autor: witrak()
witek wrote:
[...]

Wiesz co ? Lepiej nic już nie pisz, bo całkowicie skompromitowałeś
się w tej dyskusji. Większości pozostałych Sebastian mógł
przynajmniej cały czas odpowiadać merytorycznie, a Tobie...

Przeczytałem cały wątek za jednym zamachem i - aczkolwiek na
początku nie było to jasne - argumentacja Sebastiana Białego byłą
jedyną, która kupy się trzyma z fachowego punktu widzenia. Zarzuty
dotyczące sformułowań (np. o VPN) odparł - bardzo słusznie -
dostosowaniem do poziomu czytelników. Ci oponenci, którzy do końca
nie przyznali mu racji, są w najlepszym razie dyletantami. Ciebie
po tej kompromitacji nawet do tej grupy zaliczyć nie można.

witrak

Data: 2011-04-14 20:35:40
Autor: xbartx
Dnia Thu, 14 Apr 2011 11:22:35 +0200, witrak() napisał(a):

[...]
poziomu czytelnikĂłw.

Dla mnie VPN to nie jest żadne sformułowanie tylko konkretna istniejąca w użytku technologia. Sformułowaniem to moglibyśmy w tym przypadku nazwać coś w stylu "komunikacja bezpieczna" albo "transmisja szyfrowana".

Data: 2011-04-14 23:37:04
Autor: witrak()
xbartx wrote:
[...]

Wybacz, ale się z Tobą nie zgodzę: dla fachowca powinno być
oczywiste, że nie idzie o VPN jako konkretne rozwiązanie
techniczne, a z kolei niefachowiec nie odróżni tego od tunelu
(którego to terminu nie zrozumie wcale), natomiast pisanie o SSL
nie ma sensu, bo większość ludzi kojarzy to wyłącznie z techniką
bezpiecznego dostępu do WWW (niektórzy wiedzą jeszcze, że do
poczty), a nie z protokołem, możliwym do zastosowania wszędzie i
do wszystkiego.

Więc taki skrót myślowy (mnie osobiście obmierzły :-) ale ja mam w
ogóle (za) wysokie wymagania ;-) ) wydaje się w pełni
usprawiedliwiony. A już od chwili, gdy to explicite objaśnił,
dalszy opór był bez sensu...

Pozdr.

witrak()

Data: 2011-04-15 12:25:58
Autor: xbartx
Dnia Thu, 14 Apr 2011 23:37:04 +0200, witrak() napisał(a):

Wybacz, ale się z Tobą nie zgodzę: dla fachowca powinno być oczywiste,
że nie idzie o VPN jako konkretne rozwiązanie techniczne, a z kolei
niefachowiec nie odróşni tego od tunelu (którego to terminu nie zrozumie
[...]

Można przypuszczać, że o SSL to ktoś jeszcze słyszał i mniej więcej jak już to kojarzy mu się to z bezpieczeństwem. Co do VPN to takiego samego stwierdzenia bym raczej nie zaryzykował. No ale to już pal sześć.

Na początku zaproponowano aby każdy (zrozumiałem to że każdy na świecie) bank miał kontakt z każdym bankomatem i mniej więcej polegało to na postawieniu VPNa przez studenta. Później się pojawiło po drodze jakieś "centrum bankomatowe" a VPN już mógł być tunelem. Czym to się różni od tego co aktualnie jest w użyciu, to bladego pojęcia nie mam.

--
xbartx

Data: 2011-04-15 20:23:02
Autor: Sebastian Biały
On 2011-04-15 14:25, xbartx wrote:
Na początku zaproponowano aby każdy (zrozumiałem to że każdy na świecie)
bank miał kontakt z każdym bankomatem

Za pośrednictwem wlaściciela sieci bankomatow. Nazywane z grubsza centrum bankomatowym.

i mniej więcej polegało to na
postawieniu VPNa przez studenta.

Polegalo na postawieniu tunelu szyfrowanego chip<->serwer bankowy. Tunel ten przechodzi przez *jakieś* urzadzenia *jakąś* drogą. Dlatego nazywa się to tunelem bo nie interesuje nas przez co i jak przechodzi. Wiedza aby to zrobic nie przekracza umiejętności studenta więc tym bardziej banku.

Później się pojawiło po drodze jakieś
"centrum bankomatowe"

Było zawsze.

a VPN już mógł być tunelem.

VPN *jest* tunelem. I był zawsze.

Czym to się różni od
tego co aktualnie jest w użyciu, to bladego pojęcia nie mam.

Iteracje vs realtime.

Iteracje: np system Elixir i "Pani Krysia z torbą kart perforowanych latająca między bankami".

Realtime: moja utopijna propozycja.

Data: 2011-04-15 12:53:03
Autor: MK
On 15 Kwi, 20:23, Sebastian Biały <h...@poczta.onet.pl> wrote:

> [...]

Iteracje vs realtime.

Iteracje: np system Elixir i "Pani Krysia z torbą kart perforowanych

Ty w ogole wiesz jak przebiega obecnie autoryzacja? Wiesz jaka jest
roznica miedzy autoryzacja transakcji a jej rozliczeniem?

MK

Data: 2011-04-15 22:06:52
Autor: Sebastian Biały
On 2011-04-15 21:53, MK wrote:
Ty w ogole wiesz jak przebiega obecnie autoryzacja? Wiesz jaka jest
roznica miedzy autoryzacja transakcji a jej rozliczeniem?

Dla kowalskiego mniej więcej taka:

a) chce wypłacić 500zł.

b) coś się psuje.

c) nie mam 500zł przez 2 tygodnie.

Teraz: można podejść do sprawy biurokratycznie i powiedzieć "nie da się zrobić tego inaczej bo w *obecnym* systemie autoryzacji i rozliczania ...".

Albo można powiedzieć: "obecny system jest do dupy i mam taką piękną teorię ...".

Ja twierdze że jest do dupy *bez* względu na szczegóły implementacji wewnątrz, bez wzgledu na czym polega autoryzacja i rozliczenie. Bo te szczegóły nikogo nie interesują, a już na pewno nie interesują kogoś komu zabiera się środki na koncie z powodu dodupiowatości systemu rozliczeń pochodzacego z ubiegłego wieku. Ba, nawet nie interesują z punktu widzenia mojej propozycji, tam *nie* ma żadnego sztucznego podziału na jakiekolwiek etapy. Całość operacji na koncie jest atomowa a jej ewentualne etapy są bez znaczenia dla zewnętrzych klientów cz interfejsów.

Data: 2011-04-15 23:12:05
Autor: reik
w mBank GINĄ PIENIĄDZE!!! "NIE DAMY CI TWOICH PIENIĘDZY!" (z konta)
> Ja twierdze że jest do dupy *bez* względu na szczegóły implementacji
wewnątrz, bez wzgledu na czym polega autoryzacja i rozliczenie.

Autoryzacje wstępne zostały sprzedane klientom jako remedium na ich problemy - w trosce o ich bezpieczeństwo są blokowane pieniądze, żeby nie wydali więcej niż mają i nie zrobili sobie "kuku" i niedozwolonego debetu na koncie.

Jak widać idea się trochę zmieniła w czasie. A można by to tak łatwo rozwiązać - jak klient twierdzi, że nie wypłacił kasy z bankomatu to zdjąć mu blokadę na koncie na jego odpowiedzialność. Najwyżej wpadnie w niedozwolony debet jak będzie chciał pokombinować.

r.

Data: 2011-04-15 23:24:44
Autor: Sebastian Biały
On 2011-04-15 23:12, reik wrote:
[...]

Gdyby mozna bylo wproawadzić real-time transakcje:

Jaki jest sens blokowania pieniędzy na koncie skoro po 30 sekundach od rozpoczęcia transakcji w bankomacie wiadomo czy doszla czy nie do skutku?

Jaki jest sens blokowania pieniedzy na koncie skoro po kilkuset milisekundach wiadomo czy przelew doszedl czy nie do innego banku?

Data: 2011-04-17 14:45:35
Autor: Krzysztof Halasa
reik <reik@poczta.onet.pl> writes:

[...]

Ty tak powaznie?

Bo w rzeczywistosci blokady zostaly wprowadzone tylko po to, by mozna
bylo wydawac karty dowolnym klientom, nawet takim, ktorzy wygladaja na
"slupy".
--
Krzysztof Halasa

Data: 2011-04-17 21:19:40
Autor: reik
[...]

Dzięki za uświadomienie. Wygląda na to, że dałem się nabrać na ładnie sprzedaną i przekonującą ściemę marketingową :-(

r.

Data: 2011-04-16 03:49:25
Autor: MK
w mBank GINĄ PIENIĄDZE!!! "NIE DAMY CI TWOICH PIENIĘDZY!" (z konta)
On 15 Kwi, 22:06, Sebastian Biały <h...@poczta.onet.pl> wrote:

Dla kowalskiego mniej wi cej taka:

a) chce wyp aci 500z .

b) co si psuje.

c) nie mam 500z przez 2 tygodnie.

Kowalski, skoro tylko tyle wiesz to proponuje zabrac sie za lukture i
wrocic tu bedy zweryfikowac swoje pomysly :).

MK

Data: 2011-04-16 13:22:07
Autor: Sebastian Biały
On 2011-04-16 12:49, MK wrote:
Kowalski, skoro tylko tyle wiesz to proponuje zabrac sie za lukture i
wrocic tu bedy zweryfikowac swoje pomysly :).

Wygląda to niezwykle podobnie do tego co przedstawiłem. Tylko że połaczenie [karta|terminal]<->bank nie zawsze jest:

a) w ogóle dostepne.

b) trwa do konca transakcji.

Było by to zrozumiałe w 2000 roku, ale nie dzisiaj gdzie internet można zrobic nawet na środku jeziora kartą gsm.

To że uzywamy systemu iteracyjnego *nie* oznacza ze jest on doskonały. A już na pewno takie koncepcje jak blokowanie środków przez określony czas jest skandaliczne bo nie ma żadnego uzasadnienia gdy mamy do dyspozycji sieć i techniczne możliwości wykonywania operacji atomowych i natychmiastowych.

Możesz natomiast uzasadnić dlaczego system iteracyjny jest przyjaźniejszy / lepszy / doskonalszy dla Kowalskiego. Z chęcią usłyszę choć *jeden* argument w tej dyskusji. Na razie padały głównie banały.

w mBank GINĄ PIENIĄDZE!!! "NIE DAMY CI TWOICH PIENIĘDZY!" (z konta)