wYpłata nietypowej waluty

Data: 2014-03-26 10:16:59
Autor: pwz
wYpłata nietypowej waluty
Witam!

Wakacje za pasem, więc proszę o radę: jak najwygodniej i najszybciej wypłacić (tu: z Alior Kantor) nietypowe waluty? Pytam, ponieważ w zwykłym Aliorowym okienku na pewno mogę dostać USD, EUR i bodaj GBP, tymczasem będę potrzebował gotówkę na przykład w HUF albo CZK - można je kupić w aliorkantorze, ale (chyba) nie ma możliwości wypłaty. Czy w związku z tym pozostaje mi tylko "analogowy" kantor?

Będę wdzięczny za podpowiedzi
pwz

Data: 2014-03-26 04:12:10
Autor: luc
wYpłata nietypowej waluty
W dniu środa, 26 marca 2014 10:16:59 UTC+1 użytkownik pwz napisał:
[...]

Ja tam się nie bawiłem w egzotyczną gotówkę braną z Polski, tylko kupiłem USD w aliorowym kantorze, zamówiłem kartę do konta USD i wypłaciłem CZK na miejscu w bankomacie.

pzdrwm
luc

Data: 2014-03-26 14:11:11
Autor: pwz
wYpłata nietypowej waluty
W dniu 2014-03-26 12:12, luc pisze:
Ja tam się nie bawiłem w egzotyczną gotówkę braną z Polski, tylko kupiłem USD w aliorowym kantorze, zamówiłem kartę do konta USD i wypłaciłem CZK na miejscu w bankomacie.

OK, OK, ale zanim znajdziesz bankomat, najpierw musisz kupić winietę na autostradę itp. Czasami faktycznie można zapłacić za nią w EUR, ale po straszliwym kursie - jadąc przez kilka państw/granic, zaczyna się to średnio kalkulować...
pwz

Data: 2014-03-26 14:30:37
Autor: Krzysztof
wYpłata nietypowej waluty

Użytkownik "pwz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:lgujlg$ddf$1@node1.news.atman.pl...

[...]

-- -- -- -- -- -- -- -
Generalnie polskie banki operuja gotowka w EUR,USD, czasami GBP i jeszcze rzadziej CHF. Nordea oferowala jeszcze waluty skandynawskie, ale to juz chyba powoli przeszlosc, bo zniknie z rynku przejeta przez PKOBP. Reszte walut to raczej tylko w kantorze nabedziesz gotowkowo, ewentualnie moze sa kantory hybrydowe, ze kupisz on-line a odbierzesz w stacjonarnym, ale nie wiem czy cos takiego istnieje.

Data: 2014-03-26 11:43:20
Autor: Glaukon
wYpłata nietypowej waluty
Generalnie polskie banki operuja gotowka w EUR,USD, czasami GBP i jeszcze rzadziej CHF. Nordea oferowala jeszcze waluty skandynawskie, ale to juz chyba powoli przeszlosc, bo zniknie z rynku przejeta przez PKOBP.

Czy PKO BP będzie mógł odmówić wypłaty w koronach ze zlikwidowanej lokaty przejętej po Nordea?

Data: 2014-03-26 22:15:07
Autor: Krzysztof
wYpłata nietypowej waluty

Użytkownik "Glaukon"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:4c9fe243-1c2f-43a2-8939-0cd652583179@googlegroups.com...

[...]

-- -- -- -- -- --
Musisz zajrzec do regulaminu lokat. Wydaje mi sie, ze nie, ale pewnie bedzie jakis termin, po, ktorym bank wypowie takie lokaty. To przejmowanie Nordei bedzie mialo rozne etapy, gdzies to kiedys opisywali.

Data: 2014-03-26 23:44:52
Autor: J.F
wYpłata nietypowej waluty
Użytkownik "Krzysztof"  napisał w wiadomości grup
[...]

akurat korony norweskie, dunskie i czeskie to PKO BP w ofercie walutowej jakby ma
http://www.pkobp.pl/waluty/#rates

Natomiast koron czeskich jakby nie ..

J.

Data: 2014-03-26 19:24:50
Autor: Slavekk
wYpłata nietypowej waluty
W dniu 2014-03-26 14:11, pwz pisze:
[...]

a po co w EUR?
Kupujesz na pierwszej stacji benzynowej w CZ, płacąc tą samą kartą Alior Kantor USD

- jadąc przez kilka państw/granic, zaczyna się to
średnio kalkulować...

Zupełna bzdura.
Winiety np. austriackie kupujesz płacąc kartą, ale równocześnie wychodzisz z wątku "waluty egzotyczne" bo do tego celu wyciągasz kartę z dobrymi kursami EUR czyli np. Polbankowy MC.
Jeśli zamierzasz pozostać w nurcie walut egzotycznych to:
- winietę HU kupujesz przez internet (virpay.hu - koniecznie w języku madziarskim bo tylko wtedy zapłacisz w HUF)
- winietę RO kupujesz też przez internet
- winietę BG kupujesz na pierwszej stacji benzynowej w BG, płacąc tą samą kartą Alior Kantor USD

Do Turcji można dojechać nie kalkulując ;)

Sławek

Data: 2014-03-26 20:16:26
Autor: pwz
wYpłata nietypowej waluty
W dniu 2014-03-26 19:24, Slavekk pisze:
(...)
Do Turcji można dojechać nie kalkulując ;)

No zupełnie nie ten kierunek. U mnie będzie Słowacja (być może też CZK), Węgry, Serbia, Macedonia, Grecja. Pierwszy i ostatni no problem bo EUR, ale Madziarzy i Serbowie pieszczą się ze swoimi papierzyskami i często nie chcą przyjmować waluty obcej (winieta, knajpa, hotel), tylko chcą koniecznie:
1. swoją,
2. żywą gotówkę.
Ich kraj, ich prawo, stąd moje poszukiwania, bo rachunek pt. nocleg+śniadanie+winieta zaczyna wyglądać nieciekawie po głupich przeliczeniach gotówkowych...
pwz

Data: 2014-03-26 21:12:59
Autor: Slavekk
wYpłata nietypowej waluty
W dniu 2014-03-26 20:16, pwz pisze:
W dniu 2014-03-26 19:24, Slavekk pisze:
(...)
Do Turcji można dojechać nie kalkulując ;)

No zupełnie nie ten kierunek. U mnie będzie Słowacja

na stacji benzynowej - możesz zapłacić kartą (EUR)

> (być może też CZK),

jak pisałem - stacja benz. - karta USD/AK

[...]

Szukasz problemów tam gdzie ich nie ma.

HU - pisałem
- winieta HU przez internet + karta USD/AK
- paliwo - karta USD/AK
- hotel - karta USD/AK
reszta może być gotówką - bankomat + karta USD/AK

SRB
- bar po przekroczeniu granicy (na autostradzie) - karta USD/AK
- paliwo -  karta USD/AK
- autostrady - na wszystkich bramkach - karta USD/AK
- hotel - karta USD/AK
reszta może być gotówką - bankomat + karta USD/AK

Nie ma ŻADNEGO powodu by zaraz za granicą dokonywać jakiejś ekwilibrystyki. Gotówka nie jest potrzebna natychmiast po przekroczeniu granicy, zdążysz spokojnie odwiedzić bankomat.
Oprócz przejazdów tranzytowych mieszkałem tydzień w Serbii i gotówki używałem tylko do zakupu biletów komunikacji i zapłaty za pensjonat (ale to w EUR ;)). W sklepach i restauracjach bez problemu płaciłem kartą.

Sławek

Data: 2014-03-27 08:44:48
Autor: pwz
wYpłata nietypowej waluty
(...)W dniu 2014-03-26 21:12, Slavekk pisze:

[...]

OK, to wszystko brzmi b. przekonująco. Jedno pytanie tylko: czy pisząc o karcie USD/AK, masz na myśli także kartę w EUR? Czy jest jakiś specjalny trik z dolarami (w przeciwieństwie do euro)?

I druga sprawa: z tą kartą w hotelu/motelu (a zwłaszcza w pensjonacie) oraz w restauracjach to różnie bywa. Za granicą bardzo niechętnie przyjmują karty - co samo w sobie stanowi osobny temat na grupę. Na szczęście biorą 'twardą' walutę w stylu EUR. Jakkolwiek na Węgrzech w zeszłym roku miałem przykrą niespodziankę, kiedy właśnie w przyautostradowej restauracji odmówiono mi płatności kartą ("terminal nie działa" tere fere), a co gorsza - nie chciano gotówki EUR, tylko i wyłącznie forinty. Na szczęście stało się to przed zamówieniem, od tego czasu najpierw pytam o formy płatności, dopiero potem zamawiam obiad.
pwz

Data: 2014-03-27 09:25:56
Autor: Kamil Jońca
wYpłata nietypowej waluty
pwz <pwz@onet.eu> writes:

[...]
OK, to wszystko brzmi b. przekonująco. Jedno pytanie tylko: czy pisząc
o karcie USD/AK, masz na myśli także kartę w EUR? Czy jest jakiś
specjalny trik z dolarami (w przeciwieństwie do euro)?
Tak. O ile ja dobrze rozumiem zasady przeliczeń w AK to dla kart "nie-$"
egzotyczna waluta jest przeliczana na USD->PLN->Waluta rachunku

W przypadku USD, są przeliczane na wprost na USD.

Jeśli bredzę to niech ktoś skoryguje.
KJ

--
http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/

Data: 2014-03-27 15:05:14
Autor: Krzysztof
wYpłata nietypowej waluty
karty Aliora:
konto USD z karta: waluta XXX<-- USD (kursy MC) i ta kwota obciaza nam rachunek w USD, brak dodatkowych oplat i przewalutowan.
dla porownania
konto EUR z karta: waluta XXX<-- USD(kursy MC)<-- PLN (kupno USD po tabeli z duzym spreadem)<-- PLN (sprzedaz EUR po tabeli z duzym spreadem)-EUR (oryginalna waluta konta)

W zadnym wypadku nie mozna placic karta do rach. w EUR w egzotycznych walutach, bo ponosimy koszty 2x przewalutowania - czyli ok 14% na oba przewalutowania przez PLN od kursu sredniego

Data: 2014-03-27 19:02:31
Autor: pwz
wYpłata nietypowej waluty
W dniu 2014-03-27 15:05, Krzysztof pisze:
[...]

Dzięki za poradę. Nie byłem tego świadomy.
pwz

Data: 2014-03-27 19:16:44
Autor: xbartx
wYpłata nietypowej waluty
W dniu 27.03.2014 19:02, pwz pisze:

Dzięki za poradę. Nie byłem tego świadomy.

Pamiętaj tylko, że z kantorze Aliora masz tylko jedną darmową wypłatę z bankomatu w miesiącu, więc jak będziesz jechał na przełomie miesiąca to możesz się załapać na dwie wypłaty ale jeżeli nie to, jak będzie więcej osób, zabezpiecz się w więcej kart i zawsze będzie jakieś pole manewru. Co do płatności to jak już napisano kantorową Aliora płacisz wszystko prócz EUR i GBP. Do EUR możesz mieć też kartę Aliora aczkolwiek do wypłat z bankomatów lepsza jest tutaj karta z mBanku, bo nie ma limitu wypłat i w pierwszym roku jest darmowa.

Xenocide

Data: 2014-03-28 12:50:07
Autor: pwz
wYpłata nietypowej waluty
W dniu 2014-03-27 19:16, xbartx pisze:
Pamiętaj tylko, że z kantorze Aliora masz tylko jedną darmową wypłatę z
bankomatu w miesiącu,
(...)

Tak, o tym pamiętam, dzięki.
pwz

Data: 2014-03-27 18:21:44
Autor: Slavekk
wYpłata nietypowej waluty
W dniu 2014-03-27 08:44, pwz pisze:

OK, to wszystko brzmi b. przekonująco. Jedno pytanie tylko: czy pisząc o
karcie USD/AK, masz na myśli także kartę w EUR?

Nie
Karta Alior Kantor USD służy do rozliczeń w USD i innych walutach, za wyjątkiem EUR i GBP. To znaczy  - w EUR czy GBP też można ale nie warto, jeśli się chce mieć dobry przelicznik.

Do płatności w EUR lepiej uzyć karty do rachunku w EUR

I druga sprawa: z tą kartą w hotelu/motelu (a zwłaszcza w pensjonacie)
oraz w restauracjach to różnie bywa. Za granicą bardzo niechętnie
przyjmują karty

Jeździsz do jakiejś innej zagranicy.
Oczywiście zawsze się może zdarzyć awaria albo automat akceptujący karty tylko miejscowych banków (stacje benz. Włochy Szwajcaria).
  Ale to nie powód do siania paniki.

Sławek

Data: 2014-03-27 19:13:07
Autor: xbartx
wYpłata nietypowej waluty
W dniu 27.03.2014 18:21, Slavekk pisze:

Jeździsz do jakiejś innej zagranicy.
Oczywiście zawsze się może zdarzyć awaria albo automat akceptujący karty
tylko miejscowych banków (stacje benz. Włochy Szwajcaria).
  Ale to nie powód do siania paniki.

Z tym to trzeba uważać. W połowie grudnia zawiało mnie we włoskie alpy (okolice Trento) na ostatniej bramce w Austrii jak i pierwszej we Włoszech nie zadziałała żadna karta ani kk Polbankowa MC, ani Multibanku MC debetowa (VISA żadnej nie mieliśmy) no ale była gotówka, więc luz.

Xenocide

Data: 2014-03-28 12:53:20
Autor: pwz
wYpłata nietypowej waluty
W dniu 2014-03-27 19:13, xbartx pisze:
[...]

No właśnie - w razie tego typu wydarzeń wolę się zawsze zabezpieczyć jakąś tubylczą gotówką czy innymi paciorkami ;-)  Polska jest niesamowicie nasycona bankomatami i terminalami, nawet na prowincji bez zdziwienia i pytania można płacić każdym "plastikiem". Wyjeżdżając w którąkolwiek stronę czasami czuję się, jakbym cofnął się o kilkanaście lat w systemie bankowości. Serio. Rzecz jasna nie dotyczy to DUŻYCH ośrodków czy stolic, ale wystarczy właśnie jakieś mniej uczęszczane przejście graniczne, zjechanie w bok od głównej trasy turystycznej, czy knajpka w Pipidówie Małej i można obejść się smakiem...
pwz

Data: 2014-03-28 16:45:42
Autor: J.F
wYpłata nietypowej waluty
Użytkownik "pwz"  napisał w wiadomościh
[...]

Zalezy gdzie, w jakims malym pensjonacie moze byc problem

[...]

Stacja narciarska w Janskich Lazniach w Czechach - duzy kabinowy wyciag, budynek chyba na 4 pietra, z dziesiec innych mniejszych, parking na kilkaset aut ... a kart nie. Nie, bo nie. No chyba ze sie juz zdazyli przeprosic.

Niemcow swego czasu zniechecily wysokie prowizje Visy. te 3% w niektorych sklepach to jest duzo.
Wymyslili sobie swoje Eurocheque (nie sami, z cala EU), gdzie oplaty byly znacznie mniejsze.
No i "Visy nie obslugujemy".
EC  zniklo, Maestro chyba zwiekszylo oplaty, wiec "nie obslugujemy" zostalo.

J.

Data: 2014-04-01 13:14:10
Autor: Mirek Ptak
wYpłata nietypowej waluty
Dnia 2014-03-28 12:53,  *pwz* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby odpisać:
Wyjeżdżając w którąkolwiek stronę czasami czuję się, jakbym cofnął się o
kilkanaście lat w systemie bankowości. Serio. Rzecz jasna nie dotyczy to
DUŻYCH ośrodków

Czasami i dużych - Grecka restauracja Sorbas w Bochum - musiałem tydzień temu drałować ponad 500 m w jedna stronę do bankomatu po kasę...

Pozdrawiam - Mirek
--
Mirek Ptak
kolczan( a t )outlook(kropek) c om

Data: 2014-03-26 23:38:48
Autor: J.F
wYpłata nietypowej waluty
[...]

Akurat winiete to pewnie mozesz kupic placac karta bezgotowkowo.

J.

wYpłata nietypowej waluty