wesele - odstapienie od umowy

Data: 2009-07-06 22:37:09
Autor: Gan
wesele - odstapienie od umowy

jest taki problem:
- jest podpisana umowa na lokal i organizacje wesela
- jest wpłacona zaliczka
- na 2 miesiące przed terminem wykonawca poinformował że tego wesela nie zorganizuje
- w umowie nie ma żadnego zapisu o tym co się dzieje w przypadku niewywiązania się z umowy przez wykonawce

i co teraz? czy kodeks cywilny przewiduje jakieś "sankcje" wobec wykonawcy?
czy wykonawca może na piśmie odstąpić od umowy (i czy na pewno "odstąpić" - w przypadku "odstąpienia od umowy" efekt będzie chyba taki jakby umowy nie było, a więc nie będzie można w razie czego dochodzić jakiś odszkodowań).

co z tym fantem zrobić?

z góry dzięki za jakieś informacje,
  SM

Witam,
prawo odstąpienia jest prawem umownym. Skoro umowa nie zawiera uregulowań dot. odstąpienia, stosuje się zasady jak przy niewykonaniu zobowiązania. W takim wypadku wykonawca odpowiada za szkodę poniesioną przez zamawiającego. Szkoda musi być wymierna i udowodniona - np. różnica w cenie ze względu na to, że na tak krótko przed imprezą trzeba było zarezerwować lokal (więc pewnie droższy).
O odpowiedzialności kontraktowej poczytać możesz w art 471 i nast. kc
pozdrawiam
Gan

Data: 2009-07-06 22:42:16
Autor: Gan
[...]

Oczywiście zwrot zaliczki również obowiązuje.

Data: 2009-07-07 06:44:30
Autor: SM
Gan pisze:
[...]

Zacząłem studiować KC i tez mi się tak wydaje. Możliwość odstąpienia
musi być ujeta w umowie (można nawet przewidzieć odstępne - karę za
zerwanie umowy). Ponadto nie jest np. możliwe zastrzeżenia prawa
odstąpienia jeśli nie został w umowie określony termin takiej możliwości.

Co do szczegółów odnoszących się do umowy to nie wiem jak taką
umowę na salę i organizację wesela traktować - umowa zlecenie czy
umowa o dzieło

SM

Data: 2009-07-07 10:37:06
Autor: wombi
SM pisze:
Co do szczegółów odnoszących się do umowy to nie wiem jak taką
umowę na salę i organizację wesela traktować - umowa zlecenie czy
umowa o dzieło

sala=najem
organizacja=świadczenie usług (750 kc)

wesele - odstapienie od umowy