wiało i zwiało

Data: 2019-03-12 21:55:55
Autor: stefan
wiało i zwiało
W dniu 2019-03-12 o 12:32, borsuk pisze:
W dniu 2019-03-11 o 15:38, adam pisze:
W dniu 2019-03-11 o 12:36, Olin pisze:
Wiatr zdmuchnął turystów ze zbocza Śnieżki.
(...)

Przy okazji tego zdarzenia wyczytałem, że rekord wiatru na Śnieżce to ok 320 km/h.
A ile wynosi dla Tatr?
Kiedyś zdarzyło mi się iść na czworakach przy przejściu ze Skupniów Upłazu na Karczmisko. Nie można było ustać, a groziło zwianie do dol. Jaworzynki. Wszyscy (to znaczy kilka osób) tak przechodzili.

Różnie podają. Najlepszy wynik:
Tamten halny wiał dokładnie 6 maja 1968 roku, pamiętam go doskonale, ponieważ w ten dzień pełniłem dyżur w obserwatorium meteorologicznym na Kasprowym Wierchu. Siłę szalejącego wówczas żywiołu mierzyłem właśnie ja. Jego prędkość dochodziła do 240 kilometrów na godzinę na samym szczycie Kasprowego. Jeszcze mocniej, według ówczesnych pomiarów, wiało w okolicach Myślenickich Turni, gdzie prędkość wiatru dochodziła nawet do 288 km/godz.

Czytaj więcej: https://gazetakrakowska.pl/to-byl-najbardziej-katastrofalny-halny-w-historii/ar/1075920
https://gazetakrakowska.pl/to-byl-najbardziej-katastrofalny-halny-w-historii/ar/1075920
pozdr
Stefan

-- -

Data: 2019-03-13 22:34:24
Autor: borsuk
wiało i zwiało
W dniu 2019-03-12 o 21:55, stefan pisze:
Tamten halny wiał dokładnie 6 maja 1968 roku, pamiętam go doskonale, ponieważ w ten dzień pełniłem dyżur w obserwatorium meteorologicznym na Kasprowym Wierchu.
Ja w sierpniu 68 byłem pierwszy raz w Tatrach i tego się nie zapomina. Te leżące pokotem powalone smreki. Przy okazji, może pamiętasz jak nazywała się "droga wspinaczkowa" dookoła po ścianach Murowańca, chyba droga Zięblica, czy jakoś podobnie? Trafiliśmy początkowo na fatalną pogodę (przez trzy dni mgła jak mleko) i to było początkowo nasze główne zajęcie.
Pozdrawiam
borsuk

Data: 2019-03-14 01:00:16
Autor: stefan
wiało i zwiało
W dniu 2019-03-13 o 22:34, borsuk pisze:
[...]
To o dyżurze to nie ja, to słowa Apoloniusza Rajwy :)
Jakies trawersy i filarki zaliczaliśmy ale to było daaawno, teraz dostojni siwi starcy tylko leją wodę o broniszu (na ten przykład) z asekuracją szpulki nici i agrafek :))
pozdr
stefan

-- -

Data: 2019-03-14 09:01:12
Autor: J.F.
wiało i zwiało
Dnia Wed, 13 Mar 2019 22:34:24 +0100, borsuk napisał(a):
[...]

Pododnie bylo w 2004 na Slowacji.
Ale tam chyba nawet nie bylo jakis rekordowych predkosci, a wiatr
grasowal w nizszych partiach.

I tak troche dziwnie - powalony kawalek lasu, zadne drzewo nie stoi ..
a obok las stoi nietkniety

https://www.youtube.com/watch?v=PgczlfitnvQ

A w 2014 powtorka mala
https://gazetakrakowska.pl/tatry-ogolocone-z-drzew-nastepca-velkej-kalamity-powalil-slowacki-las/ar/3442725