wia這 i zwia這

Data: 2019-03-11 12:36:20
Autor: Olin
wia這 i zwia這
Wiatr zdmuchn掖 turyst闚 ze zbocza 好ie磬i. Spadli 400 m. Kobieta jest
ci篹ko ranna i wych這dzona

http://wroclaw.wyborcza.pl/wroclaw/7,35771,24534304,wiatr-zdmuchnal-turystow-ze-sniezki-spadli-400-m-kobieta.html#a=190&c=8000

"Do wypadku dosz這 7 marca na zboczach 好ie磬i. Silny wiatr zdmuchn掖 dwoje
turyst闚. Podmuch sprawi, 瞠 zsun瘭i si z g鏎y o oko這 400 m. Kobieta
jest ci篹ko ranna i wych這dzona.

Zdarzenie mia這 miejsce po stronie czeskiej. By wiecz鏎, wok馧 ciemno i
wia bardzo silny wiatr. Temperatura wynosi豉 oko這 0 stopni Celsjusza,
widoczno嗆 si璕a豉 zaledwie 50 m.

Jak podaj czescy ratownicy z Horskiej Sluzby, m篹czyzna spadaj帷 ze
好ie磬i zatrzyma si na krzakach kosodrzewiny, a kobieta zjecha豉 jeszcze
kilkadziesi徠 metr闚 ni瞠j.

Niestety podczas upadku m篹czyzna zgubi telefon kom鏎kowy. Sytuacja by豉
wi璚 kryzysowa. Ranni tury軼i noc sp璠zili osobno, czekaj帷 na ratunek.

- O 鈍icie m篹czyzna wspi掖 si na 好ie磬 i wezwa pomoc. Natychmiast
wyruszyli鄉y z niezb璠nym sprz皻em i rozpocz瘭i鄉y poszukiwania -
powiedzia Tom廜 Nov嫜, ratownik Pogotowia G鏎skiego. W tym samym czasie
ratownicy zwr鏂ili si do Regionalnego Centrum Operacyjnego Pogotowia
Ratunkowego w Hradcu Kr嫮ov o przys豉nie 鄉ig這wca.

Z pomoc sprz皻u wspinaczkowego i kolejki linowej uda這 si wych這dzon i
ci篹ko rann kobiet przetransportowa na szczyt do budynku Czeskiej Poczty
na 好ie盧e.

Stamt康 zabrano j 鄉ig這wcem do szpitala. Mia豉 objawy hipotermii. Do
szpitala zabrano tak瞠 m篹czyzn, kt鏎emu udzielano pomocy medycznej na
szczycie.

Szef Pogotowia G鏎skiego Pavel Jirsa przypomina, 瞠by po zmroku zawsze mie
przy sobie latark i uwa瘸 na porywisty wiatr. Tury軼i nie powinni
wychodzi w g鏎y bez odpowiedniego przygotowania."

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

"Potrzeba jednej iskry, by spali las, ale ca貫j paczki zapa貫k,
瞠by rozpali grilla."
autor nieznany

http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

Data: 2019-03-11 15:38:40
Autor: adam
wiao i zwiao
W dniu 2019-03-11 o12:36, Olin pisze:
Wiatr zdmuchn掖 turyst闚 ze zbocza 好ie磬i.
(...)

Przy okazji tego zdarzenia wyczyta貫m, 瞠 rekord wiatru na 好ie盧e to ok 320 km/h.

Data: 2019-03-11 21:54:05
Autor: J.F.
wia這 i zwia這
Dnia Mon, 11 Mar 2019 15:38:40 +0100, adam napisa(a):
W dniu 2019-03-11 o12:36, Olin pisze:
Wiatr zdmuchn掖 turyst闚 ze zbocza 好ie磬i.
(...)

Przy okazji tego zdarzenia wyczyta貫m, 瞠 rekord wiatru na 好ie盧e to ok 320 km/h.

I nasze talerze to wytrzymaly.

Ale cos mi sie kojarzy, ze tam byla jakas drewniana czeska buda ...
tez wytrzymala ?

J.

Data: 2019-03-11 22:27:31
Autor: Jaros豉w Soko這wski
wia這 i zwia這
Pan J.F. napisa:

[...]

Mam w domu pozostalo嗆 po sprz璚ie meteorologicznym (sam 瞠m go
fabrykowa), kt鏎y podobny wicher na 好ie盧e stara si przetrwa.
Alumieniowe profile poorane p璠z帷ymi kamieniami, bry豉mi lodu,
czy czort wie czym. Po kwarcowym wzierniku ani 郵adu.

Jarek

--
Jak pod Helem raz powia這,
畝gle zdar豉 moc nieludzka,

Data: 2019-03-12 11:42:54
Autor: adam
wiao i zwiao
[...]

200 km/h wysysa wod z jeziora, trudno sobie wyobrazi co potrafi zrobi 300 km/h.

Data: 2019-03-12 12:32:58
Autor: borsuk
wiao i zwiao
W dniu 2019-03-11 o15:38, adam pisze:
W dniu 2019-03-11 o12:36, Olin pisze:
Wiatr zdmuchn掖 turyst闚 ze zbocza 好ie磬i.
(...)

Przy okazji tego zdarzenia wyczyta貫m, 瞠 rekord wiatru na 好ie盧e to ok 320 km/h.
A ile wynosi dla Tatr?
Kiedy zdarzy這 mi si i嗆 na czworakach przy przej軼iu ze Skupni闚 Up豉zu na Karczmisko. Nie mo積a by這 usta, a grozi這 zwianie do dol. Jaworzynki. Wszyscy (to znaczy kilka os鏏) tak przechodzili.

Data: 2019-03-12 21:55:55
Autor: stefan
wiao i zwiao
W dniu 2019-03-12 o12:32, borsuk pisze:
[...]

R騜nie podaj. Najlepszy wynik:
Tamten halny wia dok豉dnie 6 maja 1968 roku, pami皻am go doskonale, poniewa w ten dzie pe軟i貫m dy簑r w obserwatorium meteorologicznym na Kasprowym Wierchu. Si喚 szalej帷ego w闚czas 篡wio逝 mierzy貫m w豉郾ie ja. Jego pr璠ko嗆 dochodzi豉 do 240 kilometr闚 na godzin na samym szczycie Kasprowego. Jeszcze mocniej, wed逝g 闚czesnych pomiar闚, wia這 w okolicach My郵enickich Turni, gdzie pr璠ko嗆 wiatru dochodzi豉 nawet do 288 km/godz.

Czytaj wi璚ej: https://gazetakrakowska.pl/to-byl-najbardziej-katastrofalny-halny-w-historii/ar/1075920
https://gazetakrakowska.pl/to-byl-najbardziej-katastrofalny-halny-w-historii/ar/1075920
pozdr
Stefan

-- -
Ta wiadomo嗆 zosta豉 sprawdzona na obecno嗆 wirus闚 przez oprogramowanie antywirusowe Avast.

Data: 2019-03-13 22:34:24
Autor: borsuk
wiao i zwiao
W dniu 2019-03-12 o21:55, stefan pisze:
Tamten halny wia dok豉dnie 6 maja 1968 roku, pami皻am go doskonale, poniewa w ten dzie pe軟i貫m dy簑r w obserwatorium meteorologicznym na Kasprowym Wierchu.
Ja w sierpniu 68 by貫m pierwszy raz w Tatrach i tego si nie zapomina. Te le膨ce pokotem powalone smreki. Przy okazji, mo瞠 pami皻asz jak nazywa豉 si "droga wspinaczkowa" dooko豉 po 軼ianach Murowa鎍a, chyba droga Zi瑿lica, czy jako podobnie? Trafili鄉y pocz徠kowo na fataln pogod (przez trzy dni mg豉 jak mleko) i to by這 pocz徠kowo nasze g堯wne zaj璚ie.
Pozdrawiam
borsuk

Data: 2019-03-14 01:00:16
Autor: stefan
wiao i zwiao
W dniu 2019-03-13 o22:34, borsuk pisze:
[...]
To o dy簑rze to nie ja, to s這wa Apoloniusza Rajwy :)
Jakies trawersy i filarki zaliczali鄉y ale to by這 daaawno, teraz dostojni siwi starcy tylko lej wod o broniszu (na ten przyk豉d) z asekuracj szpulki nici i agrafek :))
pozdr
stefan

-- -
Ta wiadomo嗆 zosta豉 sprawdzona na obecno嗆 wirus闚 przez oprogramowanie antywirusowe Avast.

Data: 2019-03-14 09:01:12
Autor: J.F.
wia這 i zwia這
Dnia Wed, 13 Mar 2019 22:34:24 +0100, borsuk napisa(a):
[...]

Pododnie bylo w 2004 na Slowacji.
Ale tam chyba nawet nie bylo jakis rekordowych predkosci, a wiatr
grasowal w nizszych partiach.

I tak troche dziwnie - powalony kawalek lasu, zadne drzewo nie stoi ..
a obok las stoi nietkniety

https://www.youtube.com/watch?v=PgczlfitnvQ

A w 2014 powtorka mala
https://gazetakrakowska.pl/tatry-ogolocone-z-drzew-nastepca-velkej-kalamity-powalil-slowacki-las/ar/3442725

J.

Data: 2019-03-12 21:57:54
Autor: stefan
wiao i zwiao
[...]

jeszcze Apoloniusz Rajwa tak m闚i
https://dobrapogoda24.pl/artykul/najsilniejszy-wiatr-na-kasprowym-wierchu
Rekordowy halny wyst徙i 6 maja w 1968 roku. O tym zjawisku po latach opowiedzia Apoloniusz Rajwa, przewodnik tatrza雟ki i geograf, kt鏎y pracowa wtedy w Wysokog鏎skim Obserwatorium Meteorologicznym na Kasprowym Wierchu.

,,Nie by to typowy halny. Na halny bowiem na這篡 si tzw. niskotroposferyczny pr康 strumieniowy. W troposferze wyst瘼uj wiatry o bardzo du篡ch pr璠ko軼iach. Zacz窸o si od typowego halnego, kt鏎y wia z pr璠ko軼i w porywach do 30 - 50 m/s. Nast瘼nego dnia niskostrumieniowy pr康 zszed na wysoko嗆 szczyt闚 tatrza雟kich. Od godziny 16 do 18 鈔ednia pr璠ko嗆 wiatru wynosi豉 ponad 60 metr闚 na sekund. Ta warto嗆 by豉 ju ostatni, kt鏎 rejestrowa anemograf. Mia jednak pewn tolerancj. Dodatkowo, mieli鄉y jednak jeszcze r璚zny anemograf. Z moich cogodzinnych oblicze wynika這, 瞠 najwi瘯sza pr璠ko嗆 wiatru wynios豉 w闚czas 80 metr闚 na sekund, czyli 288 km na godzin. To jest najsilniejszy wiatr zarejestrowany dot康 w Tatrach Polskich i S這wackich. Gdy wychodzi貫m dokona pomiaru na taras, trzyma貫m si r瘯ami metalowej por璚zy, 瞠by mnie nie zwia這. Dodatkowo przywi您a貫m si lin taternick do kaloryfera. Wiatr by tak silny, 瞠 nad obserwatorium lata造 kamienie wielko軼i pi窷ci. Porwa這 r闚nie deski o d逝go軼i 5 metr闚, zgromadzone na budow wyci庵u krzese趾owego na Goryczkowej. Wiatr przerzuci je wszystkie do G御ienicowej. W pewnym momencie z okna zaobserwowa貫m, 瞠 wiatr zrobi tr帳 wodn. Wyssa cz窷 wody z jednego ze stawk闚 na G御ienicowej. Tr帳a lecia豉 na zachodni 軼ian Ko軼ielca i tam si roztrysn窸a" - wspomina A. Rajwa na 豉mach portalu naszkasprowy.pl

-- -