wibracje przy ~100km/h

Data: 2010-04-25 16:01:21
Autor: BartekK
wibracje przy ~100km/h
OmegaB mv6 automat kombi, przy ~100km/h nawet na prawie-idealnej-A4 wpada w wibracje oko艂o 2Hz (raczej nie zale偶ne od pr臋dko艣ci jazdy ani obrot贸w silnika). Ponad 120 - wibracje znikaj膮, poni偶ej te偶 nie ma. Przy 200 r贸wnie偶 wibracji nie ma (wi臋c to nie jest wprost harmoniczna od pr臋dko艣ci jazdy).

Zmieni艂em ko艂a z zim贸wek ostatnio, co艣 si臋 zmieni艂o, ale bez rewelacji. Wi臋c pojecha艂em do wulkanizatorni wszystkie ko艂a 艣ci膮gn膮膰, wywa偶y膰 - by艂y niewielkie zmiany ci臋偶ark贸w, ale nadal wibruje.

Co dziwne - teraz zauwa偶y艂em tak膮 prawid艂owo艣膰 - wibruje czasem, jad臋 te 100km/h z tempomatem - raz wibruje raz nie. Wi臋c sobie np redukuje sztucznie na 3 (albo w艂膮czam Sport) - i wibracje znikaj膮 (nie od razu, tak p艂ynnie uciszaj膮 si臋 prawie do zera). Najmocniej wyst臋puj膮 przy ~100 i hamowaniu silnikiem - trz臋sie 偶e a偶 navi na szybie wpada w rezonans i odpada (ponad ~70 skrzynia ma lock i nie szkodzi ze to automat, hamuje silnikiem normalnie, spalanie 0,0)
艁o偶yska cichutkie, nic nie hucz膮, luz贸w brak. Ko艂a (opony+felgi) by艂y zmienione, wywa偶enie poprawione. Co jeszcze zostaje? p贸艂osie - ale to by nie mia艂o wp艂ywu prze艂o偶enie/kierunek dzia艂ania si艂y. Krzy偶ak(i) na wale? (je艣li tam s膮 w og贸le) ?

Data: 2010-04-25 16:10:30
Autor: J.F.
wibracje przy ~100km/h
On Sun, 25 Apr 2010 16:01:21 +0200,  BartekK wrote:
OmegaB mv6 automat kombi, przy ~100km/h nawet na prawie-idealnej-A4 wpada w wibracje oko硂 2Hz (raczej nie zale縩e od pr阣ko禼i jazdy ani obrot體 silnika). Ponad 120 - wibracje znikaj, poni縠j te nie ma.

posadz kogos z tylu.
Zaloze sie ze to jednak kola, a skoro nie czujesz na kierownicy to
tylne. Mozna tez zamienic kola tyl-przod.

Wi阠 pojecha砮m do wulkanizatorni wszystkie ko砤 禼i眊n辨, wywa縴 - by硑 niewielkie zmiany ci昕ark體, ale nadal wibruje.

Bo to za malo - trzeba sie jeszcze przyjrzec czy nie bija na boki.
Gumiarze to olewaja i wywaza ci wszystko.

Mozesz tez pojechac tam gdzie wywazaja na kolach - ich maszynki sa
chyba szybsze i to tez sporo daje.

Co dziwne - teraz zauwa縴砮m tak prawid硂wo舵 - wibruje czasem, jad te 100km/h z tempomatem - raz wibruje raz nie.

Z kolami tak jest. Wibruje przy 100, a za chwile przy 100 jest spokoj
a przy 120 trzesie. Dodajesz gazu - znika juz, mimo ze sie jeszcze nie
rozpedzil. Tak jakby zalezalo tez od przenoszonych sil.

J.

Data: 2010-04-25 16:42:18
Autor: BartekK
wibracje przy ~100km/h
W dniu 2010-04-25 16:10, J.F. pisze:
[...]

Ale zmieni艂em ko艂a (inne felgi, inne opony, inny rozmiar nawet, z 15" 205/60 zmienilem na 16" 225/50 czy 55) a efekt (i pr臋dko艣膰) zosta艂y. Wcze艣niej (przed zim膮) na tych samych ko艂ach efekt nie wyst臋powa艂, ko艂a sk艂adowane by艂y "na p艂asko", wi臋c nie powinny si臋 uszkodzi膰.

Data: 2010-04-25 17:00:17
Autor: J.F.
wibracje przy ~100km/h
On Sun, 25 Apr 2010 16:42:18 +0200,  BartekK wrote:
[...]
Ale zmieni砮m ko砤 (inne felgi, inne opony, inny rozmiar nawet, z 15" 205/60 zmienilem na 16" 225/50 czy 55) a efekt (i pr阣ko舵) zosta硑. Wcze秐iej (przed zim) na tych samych ko砤ch efekt nie wyst阷owa, ko砤 sk砤dowane by硑 "na p砤sko", wi阠 nie powinny si uszkodzi.

A nie przyp* zima bokiem w kraweznik ? auto na podnosnik i zakrec kolem, zacznij od tylu ..

No chyba ze faktycznie juz wal ..

J.

Data: 2010-04-25 17:03:00
Autor: BartekK
wibracje przy ~100km/h
W dniu 2010-04-25 17:00, J.F. pisze:
[...]

Ja nie (mo偶e 偶ona si臋 nie przyzna艂a), aczkolwiek ja nie je偶dz臋 delikatnie, pokonywanie zwalniaczy bez zwalniania itp... Auto mia艂em podniesione u gumiarza i kr臋ci艂em w powietrzu, przy licznikowych 100 - na moje oko kr臋ci si臋 to idealnie i nie bije, wibracji nie wyczuwa si臋 w aucie (zw艂aszcza jak na 4 podporach gumowych stoi zamiast na ko艂ach), ale w艂azi膰 pod auto by z艂apa膰 w takim momencie np za wahacz/most/skrzynie nie mia艂bym odwagi ;) A poza tym - efekt wibracji zmienia si臋 wraz z obci膮偶eniem/prze艂o偶eniem, wiec "w powietrzu" wcale nie musi wyst膮pi膰.

Data: 2010-04-25 21:03:54
Autor: Czarek Daniluk
wibracje przy ~100km/h
W dniu 2010-04-25 17:03, BartekK pisze:

[...]

Luzy w zawieszeniu sprawdzone ??
Kiedy艣 si臋 spotka艂em z podobnym przypadkiem, jak geometria k贸艂 z przodu by艂a w malinach ;)

Pozdrawiam !!

Data: 2010-04-25 21:14:56
Autor: Michal
wibracje przy ~100km/h
a ja dzisiaj sie zdziwilem, bo kupilem nowe felgi alu...
na starych stalowkach (10lat, jazda miejska) - niby nie pogiete cos mi na a4 ciagle
telepalo i niby wywazenie i wsjo ok...

a na nowych alu zupelnie inna  jazda...
zero wibracji, takze to ze wywazenie ok i pogiec nie widac to nic nie znaczy...

M __________ Informacja programu ESET NOD32 Antivirus, wersja bazy sygnatur wirusow 5059 (20100425) __________

Data: 2010-04-26 00:04:44
Autor: wawior85
wibracje przy ~100km/h
BartekK pisze:
[...]

Witam!

Z g贸ry przepraszam za troch臋 offtopic, ale mam dwa pytania ;)

1) Jak interpretowa膰 te 2Hz? 2 uderzenia na sek?

2) Co to oznacza "wi臋c to nie jest wprost harmoniczna od pr臋dko艣ci jazdy"? Mi si臋 wydaje, 偶e krzywa harmoniczna jest taka troch臋 paraboliczna, tzn., 偶e drgania si臋 odczuwa w pewnym zakresie (gdy aplitudy si臋 wzmacniaj膮) pr臋dko艣ci obrotowej ko艂a. Po przekroczeniu tej pr臋dko艣ci drga艅 nie ma. Oczywi艣cie pewnie mo偶e by膰 tak, 偶e szeroko艣膰 tej krzywej jest bardzo du偶a i pewnie o to Tobie chodzi艂o (?)

Nie wiem, nie znam si臋 i dlatego dzi臋ki wyja艣nienie ;)

Pozdr
--
http://qos.wawit.pl

Data: 2010-04-26 02:07:25
Autor: BartekK
wibracje przy ~100km/h
W dniu 2010-04-26 00:04, wawior85 pisze:
BartekK pisze:
[...]
Tak, taka jest zasadniczo idea podawania cz臋stotliwo艣ci (cz臋sto艣ci). 2Hz = 2 zdarzenia na sekund臋. W tym przypadku "uderzenie" to mo偶e z艂e okre艣lenie, okres drga艅 jest bardziej pasuj膮cy. Co艣 jak jazda po kostce brukowej "kocie 艂by" ale nie takie "chaotyczne" jak losowa kostka, r贸wne drgania ca艂ego auta typu "dy-dy-dy-dy" z pr臋dko艣ci膮 dwa "dy" na sekund臋.

[...]
Nie chodzi艂o mi o 偶adn膮 krzyw膮 harmoniczn膮. Chodzi艂o mi o mechaniczne powi膮zanie drgania z elementem drgaj膮cym. Je艣li element ma w艂asn膮 cz臋stotliwo艣膰 rezonansow膮 - powiedzmy 藕le wywa偶one ko艂o - 2Hz, i akurat przy jego 艣rednicy i danej pr臋dko艣ci obrotowej to niewywa偶enie b臋dzie si臋 z t膮 pr臋dko艣ci膮 porusza膰 (pobudza膰 ko艂o do drga艅), to w okolicy cz臋stotliwo艣ci rezonansowej wyst膮pi wzmocnienie drga艅. I to u mnie wyst臋puje. W wi臋kszo艣ci przypadk贸w je艣li cia艂o rezonuje na swojej podstawowej cz臋stotliwo艣膰i, to te偶 b臋dzie rezonowa膰 (najwy偶ej s艂abiej) na cz臋stotliwo艣ciach harmonicznych, kt贸re s膮 ca艂kowit膮 wielokrotno艣ci膮 podstawowej. Patrz kurs fizyki, "ile sinusoid si臋 zmie艣ci w strunie" itp. Drgania harmoniczne cia艂 sta艂ych. To dotyczy te偶 pobudzania - mo偶esz pobudza膰 do drga艅 z inn膮 cz臋stotliwo艣ci膮, cia艂o b臋dzie drga艂o z swoj膮 w艂asn膮 rezonansow膮, aczkolwiek przy pobudzaniu zgodnie z rezonansow膮 - b臋dzie najwi臋kszy efekt z pobudzania.

Je艣li to by by艂o na skutek pr臋dko艣ci auta = szybko艣ci obrotowej ko艂a, i przy 50km/h wzmocnienie drga艅 nie wyst臋puj膮, to podstawow膮 cz臋stotliwo艣ci膮 by艂oby cz臋sto艣膰 pobudzania przy 100km/h, czyli i przy 200km/h powinno zjawisko wyst臋powa膰. Mo偶臋 si臋 myl臋. W ka偶dym razie wyst臋powanie drga艅 o mniej-wi臋cej sta艂ej cz臋stotliwo艣ci przy jednej pr臋dko艣ci (+/- 5km/h i ju偶 zanikaj膮) wygl膮da mi na ewidentnie co艣 niewywa偶one/wpadaj膮ce w rezonans. Ale kurde co i jak to namierzy膰?

Data: 2010-04-26 08:53:49
Autor: Massai
wibracje przy ~100km/h
BartekK wrote:

[...]

Jesli zmiana obrot贸w zmienia sytuacj臋, to mo偶e kt贸ra艣 poduszka
silnika posz艂a si臋 kocha膰?
Silnik si臋 szarpie wpadaj膮c w rezonans w艂a艣ciwy dla siebie, zmiana
obort贸w zmienia cz臋stotliwo艣膰 szarpni臋膰 uk艂adu korbowego i w
efekcie stopniowo wygasza drgania?

--
Pozdro
Massai

Data: 2010-04-26 11:27:45
Autor: BartekK
wibracje przy ~100km/h
W dniu 2010-04-26 10:53, Massai pisze:
[...]
Fakt, mo偶liwe, cho膰 mo偶e powinno to wyst臋powa膰 przy innych pr臋dko艣ciach a tych samych obrotach, albo i nie - przy innej pr臋dko艣ci i tych samych obrotach jest inna si艂a "skr臋caj膮ca" silnik bo z inn膮 si艂膮 nap臋dza i naciska na poduszki. Ehh 偶e to nie jest maluch, gdzie spr臋偶yn臋+gumy mo偶na by艂o wymieni膰 na 艣wiat艂ach, a poduszki skrzyni kosztowa艂y 7z艂 (komplet) ;)

Data: 2010-04-26 10:42:53
Autor: Massai
wibracje przy ~100km/h
BartekK wrote:

> [...]
nie jest maluch, gdzie spr臋偶yn臋+gumy mo偶na by艂o wymieni膰 na
艣wiat艂ach, a poduszki skrzyni kosztowa艂y 7z艂 (komplet) ;)

Wiesz, po prostu manewry z k贸艂kami kt贸re robi艂e艣 teoretycznie
wykluczaj膮 kwesti臋 niewywa偶enia (cho膰 je艣li robi艂e艣 w tym samym
zak艂adzie, to mo偶e maj膮 spieprzony sprz臋t). Pojed藕 gdzie indziej,
bo, jak piszesz - po zmianie opon "co艣 si臋 zmieni艂o".

W dodatku jak jest niewywa偶one ko艂o to raczej g艂贸wnie czu膰 na
kierownicy - 偶eby wibrowa艂 ca艂y samoch贸d to musi ju偶 solidna masa
drga膰. Ot, co艣 jak silnik ;-) No, albo ko艂o kompletnie niewywa偶one.
A mechanik z 艂omem szybko i tanio sprawdzi czy poduchy ca艂e.

--
Pozdro
Massai

Data: 2010-04-28 02:18:43

[...]