wielowątkowa numeracja faktur VAT UE

Data: 2010-02-25 15:21:31
Autor: Reaven
wielowątkowa numeracja faktur VAT UE
Witam,

Pozmieniały nam się przepisy dot. wystawiania faktur kontrahentom zagranicznym, jakaś sierotka ministerialna wymyśliła, by nakazać firmom transportowym wystawiać faktury zagraniczne w dniu wykonania usługi, nie biorąc zupełnie pod uwagę, że nieraz dokumentacja z wykonania takiej usługi trafia do firmy i po 2-3 tygodniach... Narobił się bajzel, trzeba teraz planować wystawianie faktur na tygodnie do przodu, zostawiać puste miejsca, numerki, cyrk straszny.

I tak wymyśliłem jakby chociaż trochę sobie dopomoć w temacie nie popełniania co chwilę błędów w numeracji. Otóż chciałbym wprowadzić podział numeracji na kontrahentów - dla każdego osobny schemat. Zetknąłem się już z informacjami, że można np. numerować osobno różne usługi, szukam potwierdzenia, że tak, mój pomysł jest zgodny z prawem i mogę go wprowadzić, zanim wszystko pogrąży się w chaosie.. ;)

Chciałbym to zrobić tak:  Mam np. trzy firmy, ABC,  EFG,  RST. Wszystkie mają swoje siedziby za granicą, na terenie UE. I wystawiam faktury według schematu:

1/ABC/2010/EU  - numer kolejny/ firma / rok / zaznaczenie, że to europejska [i w walucie]

I tak np. w ciągu miesiąca wystawiam faktury  [w nawiasach data wystawienia]:

1/ABC/2010/EU  -  [12.02.2010]
2/ABC/2010/EU  -  [14.02.2010]
3/ABC/2010/EU  -  [15.02.2010]

1/EFG/2010/EU  -  [13.02.2010]
2/EFG/2010/EU  -  [15.02.2010]

1/RST/2010/EU  -  [14.02.2010]
2/RST/2010/EU  -  [15.02.2010]
3/RST/2010/EU  -  [18.02.2010]

Są kolejno numerowane, są jasno określone, która jest czyja. W ogólnym zestawieniu wyglądałoby to tak:

1/ABC/2010/EU  -  [12.02.2010]
1/EFG/2010/EU  -   [13.02.2010]
2/ABC/2010/EU  -  [14.02.2010]
1/RST/2010/EU  -   [14.02.2010]
3/ABC/2010/EU  -  [15.02.2010]
2/EFG/2010/EU  -   [15.02.2010]
3/RST/2010/EU  -   [18.02.2010]

I teraz pytanie docelowe:  czy jest jakiś przepis, który by mówił, że jest to BŁĘDNE numerowanie? Niedozwolone i w ogóle?
Skoro można zrobić podział na usługi, czyli np. 1/foto/2010 , 1/transport/2010 ,  itd., to czy podział np. na kraje UE lub na firmy docelowe jest w jakiś sposób błędny? Oznaczenie się nie zmienia, jedynie jego znaczenie. Firm takich zagranicznych powiedzmy mam 5, stałych, chociaż nie powinno to mieć znaczenia, ile ich jest - chciałem tylko zaznaczyć, że nie spowoduje to problemu w postaci setki faktur, każda z innym oznaczeniem.

Z góry dziękuję za wszelką konkretną pomoc w temacie.

Krzysztof Moszyński

Data: 2010-02-25 16:42:42
Autor: Tomek
Dnia 25-02-2010 o 15:21:31 Reaven <reaven@wytnijrut.wytnijpl> napisał(a):

Chciałbym to zrobić tak:  Mam np. trzy firmy, ABC,  EFG,  RST. Wszystkie  mają swoje siedziby za granicą, na terenie UE. I wystawiam faktury  według schematu:

1/ABC/2010/EU  - numer kolejny/ firma / rok / zaznaczenie, Ĺźe to  europejska [i w walucie]

Nasze rozporządzenie tego nie zabrania, natomiast przepis dyrektywy wprost  to dopuszcza:
(

                           Sekcja 4

          Dane umieszczane na fakturach

                           Artykuł 226

Bez uszczerbku dla przepisĂłw szczegĂłlnych przewidzianych
w niniejszej dyrektywie, faktury wystawione zgodnie z przepi-
sami art. 220 i 221, do celów VAT, zawierają wyłącznie
następujące dane:

(1)  datę wystawienia faktury;

(2)  kolejny numer, nadany w ramach jednej lub kilku serii,
      ktĂłry w sposĂłb jednoznaczny identyfikuje fakturę;

Tomek

Data: 2010-02-25 18:22:11
Autor: cef
Reaven wrote:

Otóż chciałbym wprowadzić
podział numeracji na kontrahentów - dla każdego osobny schemat.

Z góry dziękuję za wszelką konkretną pomoc w temacie.

Ja tak kiedyś miałem jak prowadziłem usługi dla kilku firm
i chciałem, żeby każdy kontrahent myślał, że pracuję tylko dla niego :-).
Nie widziałem wtedy przeciwwskazań i nie przypominam żeby się coś zmieniło,
a jak Tomek twierdzi, że dyrektywa pozwala, to jazda - tylko sobie zaprowadź
rejestry sprzedaży VAT odrębne - dla wygody.

Data: 2010-02-27 19:35:33
Autor: Bogdan
[...]

Ilość rejestrów VAT w jednej firmie nie jest ograniczona żadnym przepisem podatkowym.

Bogdan

Data: 2010-02-27 19:43:56
Autor: Tomek
wielowÂątkowa numeracja faktu r VAT UE
Dnia 27-02-2010 o 19:35:33 Bogdan <bkusunto@pro.onet.pl> napisał(a):

Zetknąłem się juĹź z informacjami, Ĺźe moĹźna np. numerować osobno róşne  usługi, szukam potwierdzenia, Ĺźe tak, mĂłj pomysł jest zgodny z prawem i  mogę go wprowadzić, zanim wszystko pogrąży się w chaosie.. ;)

Ilość rejestrĂłw VAT w jednej firmie nie jest ograniczona Ĺźadnym  przepisem podatkowym.

Ba, ilość serii faktur wpisywanych do jednego rejestru też nie jest ;)

--
Tomek

Data: 2010-03-01 10:33:52
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 27 Feb 2010, Bogdan wrote:

[...]

....z czego niekiedy korzystałem, dokonując "rozliczenia wyjazdu" na
jednym kwitku, przy okazji sumując sobie np. VAT od biletów :|
(ta tzw. "delegacja" stanowi jednocześnie "rejestr do celów rozliczenia
odliczenia z tego wyjazdu").

pzdr, Gotfryd

wielowątkowa numeracja faktur VAT UE