wirtualizacja: z czym to się je?

Data: 2009-05-23 17:40:52
Autor: stasio
wirtualizacja: z czym to się je?
Mam płytę Gibabyte w instrukcji której napisano, iż wspiera technologię wirtualizacji: umożliwia uruchomienie wielu systemów operacyjnych na osobnych partycjach*.

Jak wykorzystać tę funkcjonalność do jednoczesnego uruchomienia dwóch różnych systemów operacyjnych? Czy potrzebne jest jakieś dodatkowe oprogramowanie? Będę wdzięczny rozjaśnienie tematu. Jeśli to możliwe to chciałbym mieć uruchomionego linuksa i windowsy -- da się tak?

Stasiek

* dokładny zapis: allows a platform to run multiple OSes and applications in independent partitions. One computer can function as multiple virtual systems.

Data: 2009-05-23 18:57:33
Autor: Michał Pysz

http://pl.wikipedia.org/wiki/Wirtualizacja

Data: 2009-05-24 01:01:58
Autor: Mariusz
W dniu 2009.05.23 17:40, stasio pisze:
Mam płytę Gibabyte w instrukcji której napisano, iż wspiera technologię
wirtualizacji: umoĹźliwia uruchomienie wielu systemĂłw operacyjnych na
osobnych partycjach*.

A to się nie sprowadza tylko do opcji w biosie, pozwalającej włączyć wspieranie wirtualizacji na procesorach, które to oferują ?

--
Mar

Data: 2009-05-24 08:11:57
Autor: stasio
Mariusz wrote:
[...]

tak, to jest opcja w biosie. procesor też wspiera. z podesłanego linku w tym wątku wnioskuję, iż najczęściej potrzebny jest OS-host "na bazie" którego uruchamia się inne OS-guesty. nie znalazłem informacji, iż można uruchomić istniejący na innej partycji system jako OS-guest.

stasiek

Data: 2009-05-24 10:57:27
Autor: ..:: sjf ::..
W dniu 2009-05-24 08:11, stasio pisze:
[...]
Na pewno da się tak w VMWare - w każdym razie wiele lat temu, gdy dla zabawy i nabrania doświadczenia używałem to tak było - jako dysk dla wirtualnej maszyny można było podać plik dysku wirtualnego albo bezpośrednio partycję na dysku komputera (tego właśnie OS hosta).
I faktycznie działało to dość dobrze.
W VirtualBoksie, którego teraz używam nie widzę takiej możliwości.

--
Szczepan J. Fijał :: sjf @ 50°07'N 18°58'E
xmpp:sjf@jabster.pl | tlen:sjf | gg:2604451 | skype:s.fijal?call

Data: 2009-05-24 12:59:52
Autor: Saiko Kila
wirtualizacja: z czym to się je?
Proces stasio <stasio@com.pl> zwrócił błąd:
[...]

Możesz podać model płyty? Bo ten tekst pochodzi AFAIK z oficjalnego
opisu intela, i mogą go mieć wszystkie płyty które mają VT, czyli...
prawie wszystkie płyty ;)

--
SK

Data: 2009-05-28 10:03:26
Autor: Mark
Dnia Sat, 23 May 2009 17:40:52 +0200, stasio napisał(a):

[...]

Ovecnie - jest potrzebne oprogramowanie.
Microsoft Virtual PC Microsoft HyperV Server
VMWare

....a jak chcesz sie temu przyjrzec od  bardziej "ludzkiej" strony to
zainteresuj sie tematem WIndows7 z opcja XP Compability.
To taka mala "rewolucja" w podejsciu do tematu przez MS - zamiast meczyc sie
z kompatybilnoscia starych programow pod XP w 7-ce, uzyto wreszcie do
zastosowan "normalnych" technologii wirtualizacji. W efekcie czego masz 2
systemy - Windows7 i wirtualny WindowsXP. Bardzo sensownie to dziala i IMO
jest to strzal w 10.

--
Mark

Data: 2009-05-28 10:23:06
Autor: marfi
Użytkownik "Mark" <tajny@adres.w.pl> napisał w wiadomości news:1r4jelyqaszwq$.dlgsmok.wot...
[...]

  Rewolucją bym tego nie nazwał bo to Virtual PC z XP - stosuję to skutecznie od blisko trzech lat :)
W Windows 7 MS chyba zrezygnował z wirtualizacji portu LPT co zniecheca mnie do tego systemu (uzywam klucza zabezpieczjącego na LPT).

--
marfi

Data: 2009-05-29 09:22:14
Autor: Mark
Dnia Thu, 28 May 2009 10:23:06 +0200, marfi napisał(a):

  Rewolucją bym tego nie nazwał bo to Virtual PC z XP - stosuję to skutecznie od blisko trzech lat :)

....stosowali to ci co wiedzieli "z czym to sie je" :) Ja jednak bede sie
upieral przy slowie rewolucja - chodzi mi glownie o podejscie do tematu ze
strony MS. I przyblizeniu tematu dla "zwyklego smiertelnika" - ktory juznie
musi instalowac Virtual PC, ani nic innego.. Po prostu ma to w systemie -
przetestowalem, faktycznie fajnie t dziala - po prostu "klikasz i masz".
Zdecydowanie bardziej "user friendly" z punktu widzenia zwyklego usera - bo
uzytkownik zaawansowany, potrzebujacy wiecej, oczywiscie wybierze bardziej
zaawansowane narzedzia.
Sam wielokrotnie korzystalem z VirtualPC/Virtual Server  lub HyperV dlatego
dobrze widze roznice miedzy tym.. oraz zalety tego "nowego" rozwiazania.

--
Mark

Data: 2009-05-29 10:22:09
Autor: marfi
Użytkownik "Mark" <tajny@adres.w.pl> napisał w wiadomości news:9dun3ex9e4zd$.dlgsmok.wot...
[...]

  IMHO dla "zwyklego smiertelnika" nie będzie to tak łatwo dostępne bo chyba ma być tylko w droższych wersjach.

--
marfi

Data: 2009-05-29 13:47:44
Autor: Mark
Dnia Fri, 29 May 2009 10:22:09 +0200, marfi napisał(a):

  IMHO dla "zwyklego smiertelnika" nie będzie to tak łatwo dostępne bo chyba ma być tylko w droższych wersjach.

...w wersjach ktore to beda wykorzystywac, czyli wersja np profesional.
Oczywiscie tez Ultimate.
Z zalozenia - do wykorzystania w celach biurowych, przy aplikacjach/sprzecie
biurowym..a  piszac o "zwyklym smiertelniku" mialem na mysli rozne panie
Kasie, Zosie itp :) obslugujace komputer w pracy. Ktore pewnie sie nawet nie
zorientuja co uruchamiaja, ze to program zainstalowany na systemie
wirtualnym.

--
Mark

Data: 2009-05-29 13:57:45
Autor: marfi
Użytkownik "Mark" <tajny@adres.w.pl> napisał w wiadomości news:scf5bohpl4vt.dlgsmok.wot...
[...]

I ktoś kupi pani Kasi nowy komputer z nowym systemem do obsługi starych programów?

--
marfi

Data: 2009-05-29 14:47:34
Autor: Mark
Dnia Fri, 29 May 2009 13:57:45 +0200, marfi napisał(a):

I ktoś kupi pani Kasi nowy komputer z nowym systemem do obsługi starych programów?

Oczywiscie. Jesli w  firmie sa stare programy a trzeba bedzie wymienic lub
dolozyc sprzet - to owszem. Bo niby skad wezmie Xp-ka? Gdzie go kupi, i po
co? OIDP, to do 30 maja tego roku Microsoft przesunal dystrybytorom termin
skladania zamowien na XP - potem, jesli nie przesuna, bedzie dostepne to co
w magazynach. powiedzmy, pare miesiecy. I koniec z XP.
I jak bedzie do wyboru downgrade z Visty biznes lub Windows7 z Compability
Pack. to oczywiscie ze ta druga opcja jest sensowniejsza.

--
Mark

wirtualizacja: z czym to się je?