wlasciwosc sadu-pozew pko bankom

Data: 2011-07-06 14:20:46
Autor: piegus
wlasciwosc sadu-pozew pko bankom
w jakim sadzie powinnien byc  zlozony pozew pko bankom ktore
odpowiadaja solidarnie, z kt髍ych jeden ma siedzibe w Katowicach a
drugi w Warszawie? chodzi o odszkodowanie z tytulu  przelewu
dokonanego na blednie podany rachunek bankowy tzn nazwisko odbiorcy
nie zgadzalo sie z numerem rachunku a mimo to bank zaksiegowal kwoty
na tym rachunku.
czy w jakikolwiek sposob daloby sie uzasadnic wlasciwosc Poznania-tj
miejsca mojego zamieszkania, w ktorym takze znajduje sie oddzial
mojego banku za pomoca ktorego probowalam zrobic przelew?

Data: 2011-07-07 12:10:23
Autor: Przemek
wlasciwosc sadu-pozew pko bankom
piegus nam wczesniej objawil(a), a ja odpowiadam:
dokonanego na blednie podany rachunek bankowy tzn nazwisko odbiorcy
nie zgadzalo sie z numerem rachunku a mimo to bank zaksiegowal kwoty
na tym rachunku.

Jesli zaksiegowali na innym rachunku niz podales to sie kl骳, ale jesli numer sie zgadzal a nazwisko nie, to nie licz na cokolwiek. Zaden bank nie sprawdza w tej chwili nazwy rachunku, tylko numer konta. Gdyby zaczeli to robic, to polowa przelew體 by nie byla poprawnie zaksiegowana. Po to miedzy innymi numer kontrolny IBAN wprowadzili w numerze konta.
Przem

Data: 2011-07-07 12:16:07
Autor: spp
W dniu 2011-07-07 12:10, Przemek pisze:

dokonanego na blednie podany rachunek bankowy tzn nazwisko odbiorcy
nie zgadzalo sie z numerem rachunku a mimo to bank zaksiegowal kwoty
na tym rachunku.

Jesli zaksiegowali na innym rachunku niz podales to sie kl贸c, ale jesli
numer sie zgadzal a nazwisko nie, to nie licz na cokolwiek. Zaden bank
nie sprawdza w tej chwili nazwy rachunku, tylko numer konta. Gdyby
zaczeli to robic, to polowa przelew贸w by nie byla poprawnie
> zaksiegowana.

"A S膮d Najwy偶szy w wyroku wydanym 17 grudnia 2008 r. uzna艂, 偶e:

"W razie przes艂ania pieni臋dzy na b艂臋dnie podany rachunek, niezgodny z nazwiskiem
widniej膮cym w poleceniu przelewu, bank odpowiada za wynik艂e z tego szkody.[...]
SN zgodzi艂 si臋 z s膮dem II instancji, 偶e bank ma obowi膮zek sprawdzania numeru
konta beneficjenta przelewu i 偶e wynika on z art. 354 k.c. zobowi膮zuj膮cego do
wykonywania zobowi膮zania, m.in. w spos贸b odpowiadaj膮cy jego celowi
spo艂eczno-gospodarczemu.""

Po to miedzy innymi numer kontrolny IBAN wprowadzili w
numerze konta.

Liczba kontrolna nie s艂u偶y do sprawdzania poprawno艣ci numeru konta i nazwy jego w艂a艣ciciela.

--
spp

Data: 2011-07-07 12:21:06
Autor: Liwiusz
[...]

Ale by艂y wyroki na korzy艣膰 klienta, mo偶e nie w 100%, ale jak膮艣 cz臋艣膰 mu zwr贸cili (nie wiem, czy nie po艂ow臋). Zwyczaje bank贸w zwyczajami bank贸w, ale:

Wyrok SN z dnia 19 marca 2004 r., IV CK 158/03

Bank, kt贸ry nie sprawdzi艂, czy podany przez klienta numer rachunku
dotyczy wierzyciela oznaczonego w poleceniu przelewu, dzia艂a bez
zachowania nale偶ytej staranno艣ci wymaganej od profesjonalisty, do kt贸rego
jego kontrahent ma szczeg贸lne zaufanie.

Wyrok SN z dnia 17 grudnia 2008 r., I CSK 205/08

Bank odpowiada za szkody wynikaj膮ce z przes艂ania pieni臋dzy na nieprawid艂owo podany rachunek, niezgodny z okre艣leniem nazwy podmiotu wskazanego w poleceniu przelewu.

Tak wi臋c roszczenie powoda-autora w膮tku nie jest zupe艂nie pozbawione podstaw.

--
Liwiusz

Data: 2011-07-07 12:32:14
Autor: Tomasz Kaczanowski
Liwiusz pisze:
[...]

Nie tyle zwyczaje bank贸w, co utrudniona automatyczna weryfikacja.

[...]

Dlatego, je艣li pomylimy konto i odbiorc臋, mamy mo偶liwo艣膰 dochodzenia w banku naprawy tego. Ale z automatu nie b臋dzie to robione, bo jest zbyt trudne do wykonania, a r臋czna kontrola za bardzo blokowa艂aby mo偶liwo艣膰 wykonania operacji przelew贸w, na skale, na jak膮 obecnie wykonuje si臋 w bankach. Zazwyczaj kontroli podlegaj膮 tylko wi臋ksze przelewy i wtedy zdarza si臋, 偶e kto艣 dzwoni do nas by potwierdzi膰 tak膮 operacj臋 oraz dane   podane do jej wykonania.

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2011-07-07 12:47:52
Autor: Liwiusz
W dniu 2011-07-07 12:32, Tomasz Kaczanowski pisze:

[...]

Ja si臋 tylko dziwi臋, 偶e po tych wyrokach s膮d贸w, jeszcze nikt nie wpad艂 na pomys艂 "maszynki do pieni臋dzy" - przelewania na s艂upa z b艂臋dnymi danymi i procesowaniem si臋 z bankiem.

--
Liwiusz

Data: 2011-07-07 13:27:18
Autor: Tomasz Kaczanowski
Liwiusz pisze:
[...]

S膮dz臋, 偶e wyrok s膮dowy naka偶e co najwy偶ej zwrot pieni臋dzy przez bank z konta s艂upa na konto wysy艂aj膮cego - w膮tpi臋, by jakiekolwiek odszkodowanie by艂o, bo pomy艂ka by艂a po stronie wysy艂aj膮cego, po stronie banku, co najwy偶ej niew艂a艣ciwa weryfikacja, kt贸ra z przyczyn technicznych nie moze by膰 wieksza...

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2011-07-07 12:36:06
Autor: Massai
Tomasz Kaczanowski wrote:

Liwiusz pisze:
> [...]
wysy艂aj膮cego, po stronie banku, co najwy偶ej niew艂a艣ciwa
weryfikacja, kt贸ra z przyczyn technicznych nie moze by膰 wieksza...

Wystarczy 偶e s艂up wyp艂aci te pieni膮dze od razu i ju偶 nie b臋dzie
czego zwraca膰.

Natomiast co do samego pomys艂u Liwiusza - to podk艂adanie si臋.
S艂upy z za艂o偶enia zak艂ada si臋 偶eby prawdziwy odbiorca nigdzie w
papierach si臋 nie pokaza艂. A tu prawdziwy odbiorca by sam si臋
zg艂osi艂, bo jak rozumiem to z jego konta by wysz艂y pieniadze.

--
Pozdro
Massai

Data: 2011-07-07 14:49:21
Autor: Liwiusz
W dniu 2011-07-07 14:36, Massai pisze:

[...]

Nie wiem, czy si臋 zrozumieli艣my. Chc臋 przela膰 pieni膮dze na rzecz A, ale przelewam z danymi A na konto s艂upa B. S艂up B nigdy pieni臋dzy bankowi nie oddaje (z czego ma dzia艂k臋 za fatyg臋), a nadawca przelewu odzyskuje pieni膮dze w ramach odszkodowania od banku, kt贸ry "nie sprawdzi艂", "nie dochowa艂 staranno艣ci" itp. zgodnie z wyrokiem.

--
Liwiusz

Data: 2011-07-07 15:14:30
Autor: Massai
Liwiusz wrote:

> [...]

nadawca przelewu odzyskuje pieni膮dze w ramach odszkodowania od
banku, kt贸ry "nie sprawdzi艂", "nie dochowa艂 staranno艣ci" itp.

Dok艂adnie.
Poniewa偶 bank stwierdza 偶e sprawa 艣mierdzi, bo s艂up B jest jakim艣
bezdomnym, zg艂asza w膮tpliwo艣ci na policj臋 i ta pierwsze co to
przyciska s艂upa i robi konfrontacj臋, pokazuj膮c mu Ciebie - "czy to
ten pan pana wys艂a艂 do fryzjera, da艂 garnitur etc"?

Nawet je艣li nie po pierwszym myku, to ju偶 po drugim.

Normalnie ze s艂upami jest problem taki, 偶e nawet jak si臋 dajmy na to
pijaczka przyci艣nie, to on ch臋tnie wy艣piewa kto go w to wprowadzi艂
- ale zwyczajnie nie wie. "Taki 艂ysy, z szerokim karkiem".

I przy wy艂udzeniach typu "podmianka numeru konta na allegro" - policja
nie ma punktu zahaczenia. Kogo mu pokaza膰 偶eby zidentyfikowa艂?

W przypadku natomiast przekr臋tu z przelewem - Ty jako nadawca przelewu
jeste艣 pierwszym podejrzanym, zaraz po tobie Ten typ A, co to jego
dane wpisa艂e艣, a numer konta s艂upa.

Pewnie, mo偶esz wciaga膰 szersz膮 grup臋, w to, tylko pytanie czy si臋
op艂aci, i czy je艣li tak pu艣cisz np. 100 tysi臋cy pln przelewem -
s膮d nie uzna 偶e jednak przy takiej kwocie powiniene艣 numer konta
dok艂adniej sprawdzi膰 na potwierdzeniu.

--
Pozdro
Massai

Data: 2011-07-07 17:26:57
Autor: Liwiusz
W dniu 2011-07-07 17:14, Massai pisze:
Liwiusz wrote:

[...]

Po pierwsze: po to jest w艂a艣nie s艂up, aby trudno go by艂o znale藕膰.

Po drugie: Nawet jak si臋 s艂upa znajdzie, to nic nie powie, konto mia艂 od dawna, dosta艂 jakie艣 pieni膮dze, przehula艂 i tyle w temacie

Po trzecie: dla skomplikowania sprawy s艂up mo偶e by膰 d艂u偶nikiem, kt贸remu komornik wzi膮艂 pieni膮dze na poczet d艂ugu dla podmiotu Z - kolejnego zamieszanego "w sprawie".

Nawet je艣li nie po pierwszym myku, to ju偶 po drugim.

S臋k w tym w艂a艣nie, aby myki robi艂y dziewicze w tym temacie osoby.

Normalnie ze s艂upami jest problem taki, 偶e nawet jak si臋 dajmy na to
pijaczka przyci艣nie, to on ch臋tnie wy艣piewa kto go w to wprowadzi艂
- ale zwyczajnie nie wie. "Taki 艂ysy, z szerokim karkiem".

Znaczy si臋 藕le dobrany s艂up :) Sk膮d za艂o偶enie, 偶e s艂up to tylko bezdomny menel?

[...]

Dlatego si臋 dziwi臋, 偶e nikt tego nie sprawdzi艂, czy si臋 da. A mo偶e w艂a艣nie te wyroki na niekorzy艣膰 banku by艂y efektem takich kombinacji? Z jednej strony mo偶na si臋 pomyli膰 i wpisa膰/wklei膰 nie to konto, kt贸re chcemy, z drugiej strony... mo偶e kto艣 w艂a艣nie "testowa艂 system"?

--
Liwiusz

Data: 2011-07-08 06:16:57
Autor: Massai
Liwiusz wrote:

> [...]
> "czy to ten pan pana wys艂a艂 do fryzjera, da艂 garnitur etc"?

Po pierwsze: po to jest w艂a艣nie s艂up, aby trudno go by艂o

Wsp贸艂cze艣nie ka偶dego pr臋dzej czy p贸藕niej mo偶na znale藕膰, jak
si臋 ma jego dane.
Firmy zak艂adane na s艂upy, czy kredyty brane na s艂upy w wi臋kszo艣ci
przypadk贸w dotycz膮 w艂a艣nie takich s艂up贸w. Menel wyci膮gni臋ty
spod mostu, odpicowany etc.
S艂up jest po to 偶eby jak go znajd膮 - d艂ug by艂 nie艣ci膮galny.

Po drugie: Nawet jak si臋 s艂upa znajdzie, to nic nie powie, konto
mia艂 od dawna, dosta艂 jakie艣 pieni膮dze, przehula艂 i tyle w
temacie

Chyba 艣nisz. 呕eby s艂up nie wy艣piewa艂, musia艂by mie膰 mocn膮
psychik臋, albo dobr膮 motywacj臋.
A taki s艂up to niby jak膮 motywacj臋 ma mie膰? Wy艣piewa za flaszk臋
w贸dki.
Zreszt膮, s艂up ch臋tnie 艣piewa, takie jest za艂o偶enie nawet
organizator贸w kantu.
"Pan si臋 nie martwi, na policji powie pan 偶e pan nie wiedzia艂 co pan
podpisuje, 偶e jest pan uzale偶niony od alkoholu/narkotyk贸w i na
g艂odzie wszystko by pan podpisa艂. Dadz膮 panu najwy偶ej wyrok w
zawiasach, o ile w og贸le jakikolwiek".

Trop si臋 urywa i dupa.

Tylko... prawda jest taka 偶e policja, jakby chcia艂a - to by ustali艂a
prawdziwych sprawc贸w.
Bo taka lista jest ograniczona, w jakim艣 mie艣cie wojew贸dzkim to jest
mo偶e kilkudziesi臋ciu, mo偶e dwustu potencjalnych sprawc贸w.
Sprawdzi膰 za kolej膮, i ju偶. Do tego do艂膮czy膰 technik臋,
przegl膮dn膮膰 kamery z s膮siednich ulic, czy cho膰by z banku (kto艣 go
do tego banku musia艂 przyprowadzi膰, ktos musia艂 go pilnowa膰 przy
wybieraniu got贸wki) sprawdzi膰 numery samochod贸w, por贸wna膰...
Ale musia艂oby im si臋 chcie膰.

Po trzecie: dla skomplikowania sprawy s艂up mo偶e by膰 d艂u偶nikiem,
kt贸remu komornik wzi膮艂 pieni膮dze na poczet d艂ugu dla podmiotu Z
- kolejnego zamieszanego "w sprawie".

Kwestia czy w takiej sytuacji bank s膮downie nie wydob臋dzie tych
pieni臋dzy - bo fizycznie to one s膮, czy u komornika czy u tego Z.

> Nawet je艣li nie po pierwszym myku, to ju偶 po drugim.

S臋k w tym w艂a艣nie, aby myki robi艂y dziewicze w tym temacie osoby.

No to musia艂by艣 przelewa膰 spor膮 kas臋, 偶eby si臋 op艂aca艂o za
ka偶dym razem montowa膰 "zesp贸艂".
A przy du偶ej kasie s膮d mo偶e uzna膰 偶e nie dochowa艂e艣 nale偶ytej
staranno艣ci.

Sam mia艂em kiedy艣 tak膮 sytuacj臋, kasjerka spisa艂a numer konta z
telefonu, machn臋艂a si臋, wzi膮艂em potwierdzenie, i wieczorem mnie
tkn臋艂o 偶eby sprawdzi膰.

Rano zadzwoni艂em i bez problemu przelew zatrzymali, a dok艂adniej
wycofali. z systemu rozlicze艅 mi臋dzy bankowych czy jak tam to si臋
zwie. Ale to by艂y grosze.

Innym razem bank mi zaj膮艂 na koncie 31500 pln, bo si臋 pani
machn臋艂a i zamiast 300 pln za mandat +15 pln koszt贸w - nie wklepa艂
si臋 jej przecinek, i z 315,00 zrobi艂o si臋 31500. Na drugi dzie艅
pieni膮dze jeszcze by艂y w systemie rozliczeniowym.

> [...]
> karkiem".

Znaczy si臋 藕le dobrany s艂up :) Sk膮d za艂o偶enie, 偶e s艂up to

A dlaczego 藕le? Bardzo dobrze. Nie zna macher贸w, wi臋c nie ma co
wy艣piewa膰.

Zasada "need to know" jest szeroko stosowana. Nasze s艂u偶by te偶
wyznaja zasad臋 偶e najbezpieczniej dla zachowania tajemnicy jest
je艣li jak najmniej os贸b j膮 zna, i jesli nie masz rzeczywistej
potrzeby - nie masz prawa dost臋pu do np. dokumentu.

--
Pozdro
Massai

Data: 2011-07-08 09:17:05
Autor: Tomasz Kaczanowski

Liwiusz wrote:

[...]

Dodam jeszcze, 偶e operacje przelew贸w do os贸b trzecich powy偶ej pewnej kwoty - bank nierzadko wyrywkowo potwierdza telefonicznie dzwoni膮c do Ciebie, je艣li zlecasz przelew, aby potwierdzi膰, 偶e rzeczywi艣cie si臋 nie pomyli艂e艣...

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2011-07-08 08:00:01
Autor: Massai
Tomasz Kaczanowski wrote:

[...]

"wyrywkowo" nie rozwi膮zuje problemu, bo mo偶na liczy膰 偶e nie
sprawdz膮 akurat nas, a nawet jak sprawdz膮 to "och jejku, dobrze 偶e
sprawdzili艣cie, oczywi艣cie to nie ten numer konta".

Faktem jest 偶e system kt贸ry by precyzyjnie i automatycznie sprawdza艂
zgodno艣膰 danych - powodowa艂by 偶e 99% przelew贸w by nie dociera艂o.
Ot kto艣 ma w swoim banku wpisany adres jako "Modra 6 m. 14", i
przelewy typu "Modra 6/14", "Modra 6m14" i ju偶 niezgodno艣膰 danych.

A nazwy firm? Kto zna pe艂n膮 i dok艂adn膮 nazw臋, co do litery i
znaku, cho膰by swojego operatora kom贸rkowego? PTC czy Polska Telefonia
Cyfrowa?Dostawcy energii, gazu?

Rozwi膮zaniem by艂by system "live", czyli panienka w banku wpisuje
numer konta i jej si臋 wype艂nia nazwa odbiorcy z adresem - ci膮gnie z
bazy mi臋dzybankowej.
Ale takie zintegrowanie to pole do nadu偶y膰.
Ju偶 nie m贸wi臋 偶e pracownik m贸g艂by co艣 wynie艣膰, ale co z
przelewami internetowymi?
Wpisujesz numer konta, i dostajesz pe艂ne dane odbiorcy. Giodo by chyba
w艣cieklizny dosta艂o ;-)

--
Pozdro
Massai

Data: 2011-07-07 14:04:32
Autor: Liwiusz
W dniu 2011-07-07 13:27, Tomasz Kaczanowski pisze:

S膮dz臋, 偶e wyrok s膮dowy naka偶e co najwy偶ej

Przeczytaj ca艂y w膮tek, to dowiesz si臋 jakie wyroki by艂y w podobnych sprawach.

--
Liwiusz

Data: 2011-07-07 16:58:28
Autor: Przemek
wlasciwosc sadu-pozew pko bankom
Liwiusz nam wczesniej objawi艂(a), a ja odpowiadam:
Tak wi臋c roszczenie powoda-autora w膮tku nie jest zupe艂nie pozbawione podstaw.

Ok, przyjmuj臋 do wiadomo艣ci.
Przem

wlasciwosc sadu-pozew pko bankom