wolnosc panoramy pod znakiem zapytania

Data: 2015-06-24 03:37:33
Autor: Titus Atomicus
wolnosc panoramy pod znakiem zapytania
Witam,

http://www.fotopolis.pl/n/20925/wolnosc-panoramy-pod-znakiem-zapytania/
No, nie jest fajnie.
:-(
Swoja droga (patrz mapka) nie wiedzialem, ze i teraz we Francji, we Wloszech i Grecji tez jest pod tym wzgledem niefajnie.
--
TA

Data: 2015-06-24 15:57:45
Autor: Krzysiek
W dniu 2015-06-24 o 03:37, Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world pisze:
[...]

Ciekaw jestem co ze StreetView w takim razie. Będą zamazywać wszystko
jak leci?

Data: 2015-06-24 16:43:53
Autor: Luke
wolnosc panoramy pod znakiem zapytania

Ciekaw jestem co ze StreetView w takim razie. Będą zamazywać wszystko
jak leci?

Nie, płacić wszystkim, którzy wejdą na drogę sądową, bo ich stać ;)

L.

Data: 2015-06-24 16:53:21
Autor: Chocobo
W dniu 24.06.2015 o 15:57, Krzysiek pisze:

Ciekaw jestem co ze StreetView w takim razie. Będą zamazywać wszystko
jak leci?

To chyba zależy gdzie stoją serwery :)

marcin

Data: 2015-06-24 22:57:27
Autor: jo44
W dniu 2015-06-24 o 15:57, Krzysiek pisze:

Ciekaw jestem co ze StreetView w takim razie. Będą zamazywać wszystko
jak leci?

Prawie całe Niemcy są już "zamazane". :)

Data: 2015-06-24 18:21:04
Autor: Piotrne
[...]

Wydawało mi się kiedyś, że to dotyczy pojedynczych budowli:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Atomium

"Wszystkie zdjęcia Atomium, także te robione przez turystów, są objęte
prawami autorskimi należącymi do organizacji SABAM – Société
d’Auteurs Belge – Belgische Auteurs Maatschappij (Belgijskie
Stowarzyszenie AutorĂłw, KompozytorĂłw i WydawcĂłw)"

A to zdjęcie Atomium z angielskiej Wikipedii:
https://en.wikipedia.org/wiki/Atomium#/media/File:Atomium_010-censored.png

P.

Data: 2015-07-04 12:03:04
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 24 Jun 2015, Piotrne wrote:

[...]

  A nie jest tak zwyczajnie i po prostu, że ma miejsce normalna
zasada z PA, czyli ileś-tam-lat po śmierci (ostatniego współ)autora
(w .pl bodaj 70 czy 75)?

  Z powyzszego powodu największy kłopot sprawią wszelkiej maści
nocne oświetlenia, bo kolejny żyjący autor poprzestawia lampy
i co mu zrobisz, "nowy utwór"...

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-06-24 20:41:58
Autor: Piotrne
wolnosc panoramy pod znakiem zapytania
No, nie jest fajnie.

....ale może być też tak, jak w Austrii - nie wolno nagrywać niczego:

http://hadron.pl/ban-na-kamery-samochodowe/

P.

Data: 2015-06-25 08:51:59
Autor: quent
On 2015-06-24 20:41, Piotrne wrote:
No, nie jest fajnie.

...ale może być też tak, jak w Austrii - nie wolno nagrywać niczego:

http://hadron.pl/ban-na-kamery-samochodowe/

Na tle europy PL jawi się jak oaza wolności.

--
Pozdr.
www.elipsa.info

Data: 2015-06-25 12:23:07
Autor: Maciek
On 2015-06-24 20:41, Piotrne wrote:

No, nie jest fajnie.

...ale może być też tak, jak w Austrii - nie wolno nagrywać niczego:

http://hadron.pl/ban-na-kamery-samochodowe/

Na tle europy PL jawi się jak oaza wolności.

Ciekawe, czy gdy te idiotyzmy wejdą w życie, to tak samo dobrze sobie z nimi poradzimy, jak z żarówkami? Ku wściekłości eurodebili z Brukseli.
Dla mniej zorientowanych - są nadal w sprzedaży jako kule grzewcze (uwaga efekt uboczny - świeci), żarówki wstrząsoodporne itd. Na pudełkach jest napis "zgodnie z art rozporządzenia KE z.... żarówka nie jest przeznaczona do oświetlania pomieszczeń domowych". I wszyscy są zadowoleni. Najbardziej Chińczycy u których są produkowane.

Data: 2015-06-28 16:18:08
Autor: Krzysztof Halasa
Piotrne <piotr12ne@poczta.onet.pl> writes:

...ale może być też tak, jak w Austrii - nie wolno nagrywać niczego:

http://hadron.pl/ban-na-kamery-samochodowe/

Tzn. tylko społeczeństwo nie może. Bo tzw, "służby" - mogą wszystko.
--
Krzysztof Hałasa

Data: 2015-08-06 14:07:41
Autor: J.F.
Dnia Wed, 24 Jun 2015 20:41:58 +0200, Piotrne napisał(a):
No, nie jest fajnie.
...ale może być też tak, jak w Austrii - nie wolno nagrywać niczego:
http://hadron.pl/ban-na-kamery-samochodowe/

To nie tak, ze niczego nagrywac nie wolno - sprawa austryjacka jest
skomplikowana, zakazu wprost nie ma, ale jest ustawa o ochronie danych
osobowych. Budynki akurat filmowac mozna, z ludzmi sprawa jest
niejasna.

Ale tak prawde mowiac, to zawsze mnie zastanawialo, dlaczego prawa
autorskie do zdjecia budynku naleza do fotografa, a nie do architekta,
przynajmniej w czesci.

J.

Data: 2015-08-07 16:54:58
Autor: Luke
W dniu 2015-08-06 o 14:07, J.F. pisze:

autorskie do zdjecia budynku naleza do fotografa, a nie do architekta,
przynajmniej w czesci.

Ponieważ budynek stoi w przestrzeni publicznej, a dodatkowo wykonanie
jego zdjęcia nie jest taką "reprodukcją dzieła", jak wybudowanie
identycznego budynku.

Tak samo zdjęcie samochodu należy do fotografa, a nie do projektanta
tego samochodu. Zdjęcie latarni nie należy do projektanta ulicy, latarni
ani do robotnika, który tę latarnię postawił. Zdjęcie róży nie należy do
hodowcy tej róży (nawet jeśli jest to odmiana, która do legalnego
rozmnażania wymaga opłat licencyjnych). Zdjęcie mebla nie należy do
projektanta tego mebla. Zdjęcie Ciebie w odzieży nie należy częściowo do
jej projektanta.

Gdybyśmy zaprzeczyli powyższemu, nie wolno byłoby sfotografować po
prostu NIC. Bo zawsze w obiektywie będzie czyjaś twórczość. A
przynajmniej nie wolno by było nic opublikować. A opublikowanie
czegokolwiek w sposób legalny wymagałoby pół roku działań średniej
kancelarii prawnej (takie przypadki opisywał Lessig w przypadku
wykorzystywania fragmentów filmów w filmie dokumentalnym o aktorze).

L.

Data: 2015-08-10 16:35:14
Autor: J.F.
Dnia Fri, 07 Aug 2015 16:54:58 +0200, Luke napisał(a):
[...]

Ale jak fotograf sprzedaje potem pocztowki z budynkiem, to przyznasz,
ze architekt moze sie czuc poszkodowany.

[...]

Roza ja roza - trudno hodowce nazwac tworca.
Ale rodzicow modelki czemu pomijac ?

[...]

Na tle natury. Albo obojetnym. Albo wlasnego obrazu :-)

J.

Data: 2015-08-11 13:08:25
Autor: Luke
W dniu 2015-08-10 o 16:35, J.F. pisze:

Ale jak fotograf sprzedaje potem pocztowki z budynkiem, to przyznasz,
ze architekt moze sie czuc poszkodowany.

Nie powinien. W sposób analogiczny do projektanta każdej innej rzeczy,
która może być sfotografowana. Ulga w tej prostej zasadzie prowadzi do
ogromnego zagmatwania znanego z krajów o ograniczonej panoramie.

We Francji nie możesz bez licencji sprzedawać zdjęć Luwru, bo narusza to
prawa autorskie projektanta piramidy. Jeśli zrobisz zdjęcie Paryża z
Wieży Eiffla, to na tym zdjęciu też jest piramida. I możesz je sprzedać
tylko wtedy, jeśli piramida nie stanowi więcej niż ileś tam powierzchni
- cudowne, prawda? Aby zrozumieć absurd, znowu trzeba sięgnąć do Lessiga.

Całe normalne rozumowanie wychodzi od faktu, że zawsze tworząc coś,
korzystamy z wytworów innych ludzi. Zbyt duże ograniczenia w ich użyciu
blokują twórczość i blokują kulturę.

Roza ja roza - trudno hodowce nazwac tworca.

Akurat tu prawo jest jasne i jest wiele odmian z opłatami licencyjnymi.
Ale nie na fotografowanie, tylko na rozmnażanie.

Na tle natury. Albo obojetnym. Albo wlasnego obrazu :-)

Wtedy naruszałoby to prawa autorskie projektanta zieleni w parku. A
własny obraz... projektanta receptury farb? ;-)

L.

Data: 2015-06-26 08:20:58
Autor: Czarek Grądys
W dniu 24.06.2015 o 03:37, Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world pisze:
[...]

Zupełnie jak te komunistyczne tabliczki "Zakaz fotografowania".

--
Cezary Grądys
czarekgr@wa.onet.pl

Data: 2015-06-26 13:28:07
Autor: Maciek
Użytkownik Czarek Grądys napisał:
[...]

Raczej bym powiedział, że gorzej. Tabliczki wisiały tylko na niektórych obiektach. Według planów, czy tego co się już dzieje, robiąc panoramę z jakiejś wieży, możesz ją sobie zachować wyłącznie dla najbliższych znajomych. Publicznie pokazując, możesz ją tylko zamalować na czarno.
Tak, wiem - jest zbieżność prawnej "wolności panoramy" z faktyczną panoramą ale tak mi się skojarzyło i wyobraziłem sobie te okładki na książkach :-)

wolnosc panoramy pod znakiem zapytania