wpisywac do ewidencji?...

Data: 2010-11-23 09:57:18
Autor: Tunia
wpisywac do ewidencji?...
....fakture zakupu towaru zwolnionego z VAT. Wpisywac do ewidencji nabycia towarow i uslug czy tylko do ksiegi rozchodow i przychodow?

Data: 2010-11-24 21:15:18
Autor: Gotfryd Smolik news
wpisywac do ewidencji?...
On Tue, 23 Nov 2010, Tunia wrote:

...fakture zakupu towaru zwolnionego z VAT. Wpisywac do ewidencji nabycia
towarow i uslug

  Zakazu nie ma.
  A powód do nakazu jest znany (mi) tylko jeden: w razie stosowania
proporcji zakupów. Przyznajê ¿e w±tpiê i¿ stosujesz, ale kto tam wie... ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-11-25 09:31:56
Autor: Maddy
wpisywac do ewidencji?...
On Tue, 23 Nov 2010, Tunia wrote:

...fakture zakupu towaru zwolnionego z VAT. Wpisywac do ewidencji nabycia
towarow i uslug

Zakazu nie ma.

Ale nie ma tez potrzeby.

W przypadku gdy prowadzimy ewidencję ręcznie, na papierze, najrozsądniej jest wpisywać do ewidencji VAT tylko te zakupy, od których ów VAT można odliczyć. Po co sobie dokładać roboty, skoro w PKPIR musimy i tak wszytko jeszcze raz wpisać?
Przypomnę, że jedyną konsekwencją nieujęcia faktury w rejestrze jest niemożność odliczenia z niej VAT. Odliczenie VAT zaś jest prawem, z którego można nie skorzystać i nie trzeba się tłumaczyć, dlaczego (chociaż kontrolerzy potrafią pytać - w głowie im się nie mieści, że ktoś chce podarować VAT państwu).

Opcję "prowadzę sobie w arkuszu" pomijam, bo tutaj to już kwestia wygody i ewentualnego powiązania rejestrów VAT i PKPiR powoduje, że to temat - rzeka.

W przypadku, gdy prowadzimy nasze rejestry w dedykowanym do tego programie, wszystko zależy od jego konstrukcji.

W tym którego ja używam, zapisy w PKPIR księguje się automatem, który pobiera dane z rejestru VAT. Dokument w rejestrze można oznaczyć "bez odliczenia" i taka faktura nie pokaże się na wydruku rejestru i nie będzie zsumowana na deklaracji, za to w PKPIR zostanie ujęta brutto.

Dodam, że wpisanie faktury do rejestru i klikniecie "ksiÄ™guj" - a ksiÄ™gować można jednym klikniÄ™ciem dowolna ilość faktur, wystarczy je zaznaczyć -  szybsze i wygodniejsze (w tym konkretnym programie) niż wpisywanie dokumenty z rÄ™ki do PKPIR, wiec 90% dokumentów jedzie przez rejestr VAT, nawet rachunki i polisy.
Plus w rejestrze wygodniej siÄ™ wyszukuje faktury.

Pracowałam też kiedyś na programie, w którym dokumenty wpisywało się do PKPIR i tam w formatce był znacznik "dodaj do rej. VAT" - jak się zaznaczyło to się tabelka VATowska otwierała.
Moim zdaniem dość niewygodne, wolę odwrotną formułę, ale de gustibus....

Podsumowując - wpisanie nie jest wielkim błędem, ale ewentualna kontrola może marudzić. Moje marudzą jak się faktury "zw" dorzuca do sumy netto na deklaracji (czyli jak ktoś zapomni zahaczyć "bez odliczenia"). Ale to jest marudzenie bez dalszych konsekwencji.
Raz tylko musiałam pisać wyjaśnienie.

A powód do nakazu jest znany (mi) tylko jeden: w razie stosowania
proporcji zakupów. Przyznaję że wątpię iż stosujesz, ale kto tam wie... ;)

Myślę, że jeżeli kolega sam prowadzi sobie księgi, to gdyby stosował proporcję, nie pytałyby o takie rzeczy.
No, chyba że stosuje, ale nie zna zasad tej metody. Wtedy - ups...
Duże UPS....

ps. Znałam jedną osobę, która stosowała proporcję zakupów - w małej kebabowni, przez pół roku - potem stwierdziła, że wszystko lepsza niż ta dziobanina i założyła dobrowolnie kasę fiskalną.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-11-25 12:46:20
Autor: gonia
wpisywac do ewidencji?...
W dniu 25-11-2010 09:31, Maddy pisze:

ps. Znałam jedną osobę, która stosowała proporcję zakupów - w małej
kebabowni, przez pół roku - potem stwierdziła, że wszystko lepsza niż ta
dziobanina i założyła dobrowolnie kasę fiskalną.

tak przez ciekawość........w tej kebabowni to rozumiem, ze handlowano czymś jeszcze??
bo przyznam bez bicia, że nei pamiÄ™tam kiedy miaÅ‚am do czynienia z rozliczaniem sprzedaży strukturÄ… zakupów, ale z tego co kojarzÄ™ dotyczyÅ‚o  to tylko i wyÅ‚Ä…cznie handlu. Gastronomia byÅ‚a z tego wyÅ‚Ä…czona - tu należąło zapisywać ile czego sprzedano w jakiej stawce (i to dopiero byÅ‚o ciekawe, jak sobie z tym gastronomicy radzili)

g.

Data: 2010-11-25 12:52:31
Autor: Maddy
wpisywac do ewidencji?...
W dniu 25-11-2010 12:46, gonia pisze:
[...]

czymÅ› jeszcze??
bo przyznam bez bicia, że nei pamiętam kiedy miałam do czynienia z
rozliczaniem sprzedaży strukturą zakupów, ale z tego co kojarzę
dotyczyło to tylko i wyłącznie handlu. Gastronomia była z tego wyłączona
- tu należąło zapisywać ile czego sprzedano w jakiej stawce (i to
dopiero było ciekawe, jak sobie z tym gastronomicy radzili)

Nie mam pojęcia, to była koleżanka ojca, nie ja jej to prowadziłam.
Pytała mnie tylko o formalności przy zakładaniu kasy i przy okazji się dowiedziałam że "ta cholerna proporcja" to jest dla masochistów i że przeboleje te pieniądze na kasę, bo ma dość.
Czy robiła to zgodnie z prawem - nie wiem.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-11-25 18:42:26
Autor:
wpisywac do ewidencji?...
[...]

Jakiś program z błędem, czy można zaznaczyć "dodaj do pkpir netto"? W końcu fakt, że nie skorzystałaś ze swojego prawa nie oznacza automatycznie, że kosztem jest kwota brutto.

Data: 2010-11-26 08:28:36
Autor: Maddy
wpisywac do ewidencji?...
W dniu 25-11-2010 18:42, sympatyczna_poczta_a@amorki.pl pisze:
[...]

W KPIR można sobie ręcznie kwotę poprawić albo do rejestru wpisać netto jako NPO. Albo sobie ręcznie zaksięgować od razu w książce.

Pewnie autor programu założył, że ktokolwiek go używa, myśli podczas pracy. Faktycznie, to jest błąd, takie założenie - zupełnie z księżyca wzięte. Komputer przecież zwalnia od myślenia.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-11-25 22:56:25
Autor: Gotfryd Smolik news
wpisywac do ewidencji?...
On Thu, 25 Nov 2010, Maddy wrote:

[...]

  Nie ma, i to chcia³em wyraziæ.
  Skoro pytaj±cy stawia pytanie o to czy wpisywaæ jako samoistn± czynno¶æ,
to ¼ród³a jego chêci nie znamy - a nu¿ tylko ma taki kaprys ;) (i chce
wiedzieæ czy wolno).

Podsumowuj±c - wpisanie nie jest wielkim b³êdem, ale ewentualna kontrola mo¿e marudziæ. Moje marudz± jak siê faktury "zw" dorzuca do sumy netto na deklaracji (czyli jak kto¶ zapomni zahaczyæ "bez odliczenia"). Ale to jest marudzenie bez dalszych konsekwencji.

  :)

pzdr, Gotfryd

wpisywac do ewidencji?...