wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa

Data: 2009-03-17 06:46:13
Autor: plusz
wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa
czy kto¶ z grupowiczów orientuje siê jaki wp³yw ma ³adunek samolotu na
zu¿ycie paliwa ale uwzglêdniaj±c jedynie lot na wysoko¶ci i z
prêdko¶ci± przelotow±? pomijamy start i l±dowanie.

Czy ten sam samolot pe³ny pasa¿erów i baga¿y oraz pusty bêdzie
konsumowa³ tyle samo paliwa czy inn± ilo¶æ?

Je¶li inn±, to dlaczego, skoro si³a no¶na zale¿y od prêdko¶ci?

--
plusz.pl

Data: 2009-03-17 13:55:04
Autor: waldemarkluk
On 17 Mar, 14:46, plusz <pluszpica...@googlemail.com> wrote:
[...]

przy sta³ym wspó³czynniku tarcia ciê¿ar zwiêksza opór

Data: 2009-03-17 14:34:00
Autor:
wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa
plusz <pluszpicassa@googlemail.com> napisa³(a):
czy kto=B6 z grupowicz=F3w orientuje si=EA jaki wp=B3yw ma =B3adunek samolo=
tu na
zu=BFycie paliwa ale uwzgl=EAdniaj=B1c jedynie lot na wysoko=B6ci i z
pr=EAdko=B6ci=B1 przelotow=B1? pomijamy start i l=B1dowanie.

Czy ten sam samolot pe=B3ny pasa=BFer=F3w i baga=BFy oraz pusty b=EAdzie
konsumowa=B3 tyle samo paliwa czy inn=B1 ilo=B6=E6?

Je=B6li inn=B1, to dlaczego, skoro si=B3a no=B6na zale=BFy od pr=EAdko=B6ci=
?

--
plusz.pl

Si³a no¶na zale¿y nie tylko od prêdko¶ci. Równie¿ od wspó³czynnika si³y
no¶nej, gêsto¶ci powietrza i powierzchni skrzyde³. Je¿eli lot ma byæ lotem
poziomym, to dla wiêkszej masy samolotu musimy wytworzyæ wiêksz± si³ê no¶n±,
aby si³y te siê równowa¿y³y. Przy tej samej prêdko¶ci i tej samej gêsto¶ci
powietrza mo¿emy wp³ywaæ na jeszcze jeden element wzoru czyli na wspó³czynnik
si³y no¶nej, który w praktyce zale¿y od k±ta natarcia skrzyde³. Przy wiêkszej
masie i tej samej prêdko¶ci k±t natarcia musi byæ wiêkszy dla wytworzenia
wiêkszej si³y no¶nej. Skoro wiêkszy k±t natarcia to wiêksza si³a no¶na, ale i
wiêksze opory. Skoro wiêksze opory to i wiêksze zu¿ycie paliwa. Ufff...mam
nadziejê, ¿e kto¶ co¶ z tego zrozumie, bo pro¶ciej chyba siê nie da :)

Data: 2009-03-17 17:05:35
Autor: Jaroslaw Manek
wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa

U¿ytkownik <cloudynek@WYTNIJ.gazeta.pl> napisa³ w wiadomo¶ci
> [...]

wspó³czynnik
si³y no¶nej, który w praktyce zale¿y od k±ta natarcia skrzyde³.

G³owy za to nie dam ale my¶lê, ¿e jest trochê inaczej. Za³o¿yæ mo¿na, ¿e
samolot bêdzie siê porusza³ z prêdko¶ci± optymaln±. Dla Vopt przy ró¿nym
ciê¿arze, k±t natarcia bêdzie ten sam, zmieniaæ siê bêdzie warto¶æ tej
prêdko¶ci i prêdko¶æ opadania. Widaæ to na wykresie 4.2 tutaj:
http://zmold.meil.pw.edu.pl/mech_lot/ml_i/proj-04.pdf , który pokazuje
biegunowe prêdko¶ci (linie 1,2,3) dla ró¿nego ciê¿aru. Wynika z tego, ¿e dla
utrzymania lotu poziomego trzeba wiêcej energii. Przyczyna tkwi faktycznie w
zwiêkszonym oporze ale nie wynikaj±cym ze zmiany k±ta natarcia, tylko ze
zwiêkszenia prêdko¶ci optymalnej. ¯eby by³o ciekawiej mo¿na rozpatrzeæ
przypadek, w którym statek utrzymuje tê sam± prêdko¶æ bez wzglêdu na ciê¿ar.
Wtedy z wykresu mo¿na odczytaæ, ¿e k±t natarcia faktycznie bêdzie musia³ byæ
wiêkszy. Ale czy samolot pasa¿erski bêdzie lata³ z inn± prêdko¶ci± ni¿ Vopt,
to pewnie zale¿y od tego jak wygl±daj± te wykresy dla konkretnego samolotu.

Jaros³aw Manek

Data: 2009-03-17 15:29:43
Autor: Robakks

[...]

Najlepiej to o co pytasz zrozumieæ na przyk³adzie helikoptera wiedz±c,
¿e si³a no¶na wytworzona przez ¶mig³a helikoptera jest przeciwnie
skierowana do ciê¿aru - a wiêc im wiêkszy ciê¿ar tym szybciej musz±
obracaæ siê ¶mig³a i zu¿ywaæ wiêcej paliwa. :-)
Samolot te¿ chcia³by sobie opadaæ i zwalniaæ prêdko¶æ bowiem
si³a no¶na tworzy siê kosztem prêdko¶ci, wiêc aby utrzymaæ prêdko¶æ
i pu³ap trzeba u¿yæ si³y proporcjonalnej do ciê¿aru.
Twoje pytanie:
Je¶li inn±, to dlaczego, skoro si³a no¶na zale¿y od prêdko¶ci?
Moja odpowied¼:
Ciê¿szy samolot zu¿ywa wiêcej paliwa na utrzymanie prêdko¶ci. :-)
Edward Robak* z Nowej Huty
~>°<~
mi³o¶nik m±dro¶ci
.. . .
made by crosspost: pl.sci.filozofia,pl.rec.lotnictwo

Data: 2009-03-18 03:29:03
Autor: bartosz.slepowronski
On Mar 17, 2:29 pm, "Robakks" <Roba...@gazeta.pl> wrote:
Ciê¿szy samolot zu¿ywa wiêcej paliwa na utrzymanie prêdko¶ci. :-)

Na zmiany predkosci. Predkosc jest latwiej jest utrzymywac przy
wiekszej masie - ale ciezszy musi leciec szybciej, bo potrzebuje
wiekszej sily nosnej! :)

Pozd
BS

Data: 2009-03-18 10:50:32
Autor:
wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa
bartosz.slepowronski@gmail.com napisa³(a):

[...]

Bartoszu. Nie musi lecieæ szybciej. Post ni¿ej t³umaczê dlaczego. A w wielkim
skrócie dlatego, ¿e zwiêkszenie si³y no¶nej uzyskujemy nie tylko poprzez
zwiêkszenie prêdko¶ci. P=Cz*S*q*V2/2. Ka¿dy z tych elementów wp³ywa na P.

Data: 2009-03-18 04:03:04
Autor: bartosz.slepowronski
On Mar 18, 10:50 am, " " <cloudy...@WYTNIJ.gazeta.pl> wrote:
bartosz.slepowron...@gmail.com napisa³(a):

> [...]

zwiêkszenie prêdko¶ci. P=Cz*S*q*V2/2. Ka¿dy z tych elementów wp³ywa na P.

Dokladnie tak. Przepraszam za uproszczenie :)

Pozdrawiam
BS

Data: 2009-03-18 18:54:59
Autor: Robakks

On Mar 17, 2:29 pm, "Robakks" <Roba...@gazeta.pl> wrote:

Ciê¿szy samolot zu¿ywa wiêcej paliwa na utrzymanie prêdko¶ci. :-)

Na zmiany predkosci.

Pozd
BS

A po co Ci zmiany prêdko¶ci? Przecie¿ plusz pisa³:
"pomijamy start i l±dowanie", a wiêc pomijamy zmiany prêdko¶ci. :-)
Robakks
*°"½'´¨¢`ÿ.^:;~>¤<×÷-.,²¸

Data: 2009-03-19 14:51:05
Autor: tompac
wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa

Najlepiej to o co pytasz zrozumieæ na przyk³adzie helikoptera
¶mig³owca

wiedz±c,
- a wiêc im wiêkszy ciê¿ar tym szybciej musz±
obracaæ siê ¶mig³a i zu¿ywaæ wiêcej paliwa. :-)

A co to za wiedza? ;)
Prêdko¶æ obrotowa wirnika smiglowca w czasie lot jest sta³a, zmienia sie tylko k±t natarcia ³opat

Data: 2009-03-19 15:26:18
Autor: Robakks
wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa
A co to

To wyja¶nienie :-)

Data: 2009-03-19 18:44:33
Autor: tompac
wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa

A co to

To wyja¶nienie :-)
Tylko czemu to wyjasnienie rozmija sie z rzeczywisto¶ci±?

Data: 2009-03-19 18:51:01
Autor: Robakks
wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa
A co to

To wyja¶nienie :-)

Tylko czemu to wyjasnienie rozmija sie z rzeczywisto¶ci±?

Postaw siê w roli pilota który musi utrzymaæ prêdko¶æ i pu³ap
i napisz sk±d Twoja teoria, ¿e pisz±c o rzeczywisto¶ci
rozmijam siê z rzeczywisto¶ci±?
Robakks
*°"½'´¨¢`ÿ.^:;~>¤<×÷-.,²¸

Data: 2009-03-19 15:22:35
Autor: Robakks
wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa
"JasiekS" <jasieks.no.spam@please.poczta.onet.pl>
"Robakks" <Robakks@gazeta.pl>

[...]

...relacje przyczyna-skutek.  [...]
--
JasiekS

Dok³adnie. Chodzi o relacje przyczyna-skutek.
Przyczyn± jest ³adunek, a skutkiem zwiêkszenie zu¿ycia paliwa.
Przy zachowaniu tej samej prêdko¶ci i tego samego pu³apu
samolot bez ³adunku zu¿ywa mniej paliwa bo mniej traci energii
na utrzymanie sta³ej prêdko¶ci.
Robakks
*°"½'´¨¢`ÿ.^:;~>¤<×÷-.,²¸

Data: 2009-03-17 17:07:22
Autor: Jacek Maciejewski
wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa
Dnia Tue, 17 Mar 2009 06:46:13 -0700 (PDT), plusz napisa³(a):

Czy ten sam samolot pe³ny pasa¿erów i baga¿y oraz pusty bêdzie
konsumowa³ tyle samo paliwa czy inn± ilo¶æ?
Nie, wiecej.

Je¶li inn±, to dlaczego, skoro si³a no¶na zale¿y od prêdko¶ci?
Tak, lecz by ciê¿ki samolot lecia³ poziomo z t± sam± prêdko¶ci± co pusty,
musi lecieæ przy wiêkszym k±cie natarcia skrzyde³, co powoduje niezbêdny
wzrost si³y no¶nej ale i oporu czo³owego. W³a¶nie na pokonanie tego
dodatkowego oporu pójdzie dodatkowe paliwo.

--
Jacek

Data: 2009-03-17 17:20:43
Autor: Sqeeb
wp³yw masy samolotu a zu¿ ycie paliwa
On Tue, 17 Mar 2009 17:07:22 +0100
Jacek Maciejewski <jacmacwytnij@o2.pl> wrote:

> [...]
wzrost si³y no¶nej ale i oporu czo³owego. W³a¶nie na pokonanie tego
dodatkowego oporu pójdzie dodatkowe paliwo.

Ja wiem, ¿e wszyscy macie racje, ale to przecie¿ mo¿na pro¶ciej wyt³umaczyæ...

Si³a no¶na i si³a ciê¿ko¶ci dzia³aj± w tej samej p³aszczy¼nie, wiêc przyrost
ciê¿ko¶æ musi poci±gn±æ za sob± przyrost si³y no¶nej(która zale¿y od prêdko¶ci)
albo inaczej zaczniemy opadaæ.

--
Pozdrawiam,
Sqeeb

Data: 2009-03-17 17:31:16
Autor:
wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa
Drogi Jacku.

Si³a no¶na zale¿y M.IN. od prêdko¶ci. Przy tej samej prêdko¶ci wiêksz± si³ê
no¶n± zapewni± nam wiêksza gêsto¶æ powietrza lub wiêksza powierzchnia skrzyde³
lub wiêkszy k±t natarcia (wspó³czynnik si³y no¶nej). Równanie na si³ê no¶n±
sk³ada siê wiêc z kilku elementów i nie mo¿na go sprowadziæ do twierdzenia, ¿e
zale¿y ona jedynie od prêdko¶ci, bo to nieprawda. Zwiêkszone zu¿ycie paliwa
ciê¿kiego samolotu nie wynika z wiêkszej prêdko¶ci, lecz z wiêkszego oporu,
który jest skutkiem ubocznym wytworzenia wiêkszej si³y no¶nej poprzez
zwiêkszenie k±ta natarcia skrzyd³a.

Data: 2009-03-17 17:32:53
Autor:
wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa
  <cloudynek@WYTNIJ.gazeta.pl> napisa³(a):
[...]

Oj przepraszam. Powinno byæ DROGI SQEEBie :)

Data: 2009-03-17 20:35:11
Autor: Sqeeb
wp³yw masy samolotu a zu¿ ycie paliwa
On Tue, 17 Mar 2009 17:32:53 +0000 (UTC)
" " <cloudynek@WYTNIJ.gazeta.pl> wrote:

> [...]
> zwiêkszenie k±ta natarcia skrzyd³a.
> Oj przepraszam. Powinno byæ DROGI SQEEBie :)

Dziêkuje za wyja¶nienie, ale nie krzycz na mnie ;-p

--
Pozdrawiam,
Sqeeb

Data: 2009-03-17 21:50:08
Autor: J.F.
wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa
U¿ytkownik "plusz" <pluszpicassa@googlemail.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:71616156-fdd4-4683-a94e-f08b9b5aab44j35g2000yqh.googlegroups.com...
czy kto¶ z grupowiczów orientuje siê jaki wp³yw ma ³adunek samolotu na
zu¿ycie paliwa ale uwzglêdniaj±c jedynie lot na wysoko¶ci i z
prêdko¶ci± przelotow±?

Lotnicy twierdza ze ma. Stad np optymalizacja tankowan paliwa.

Czy ten sam samolot pe³ny pasa¿erów i baga¿y oraz pusty bêdzie
konsumowa³ tyle samo paliwa czy inn± ilo¶æ?

Je¶li inn±, to dlaczego, skoro si³a no¶na zale¿y od prêdko¶ci?

Ale opory tez zaleza od predkosci.

No i sila nosna zalezy od kata ustawienia plata. Opory tez.

J.

Data: 2009-03-18 18:36:55
Autor: Piotr [trzykoty]
wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa

"plusz" <pluszpicassa@googlemail.com> wrote
czy kto¶ z grupowiczów orientuje siê jaki wp³yw ma ³adunek >samolotu na
zu¿ycie paliwa ale uwzglêdniaj±c jedynie lot na wysoko¶ci i z
prêdko¶ci± przelotow±?

Wyt³umaczyæ mo¿na prosto:
wiêkszy ciê¿ar - konieczna wiêksza si³a no¶na.
¯eby zwiêkszyæ s.n. to zwiêkszasz prêdko¶æ lub k±t natarcia, co z kolei powoduje wzrost oporu.
Wiêkszy opór=wiêksze zu¿ycie paliwa

Data: 2009-03-19 09:27:26
Autor: JasiekS
wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa

U¿ytkownik "Piotr [trzykoty]" <trzykoty@NOSPAM.o2.pl> napisa³ w
wiadomo¶ci news:gprbfh$rjg$1z-news.wcss.wroc.pl...

[...]

Brawo! Jako JEDYNY (do tej pory) w w±tku uchwyci³e¶ relacje
przyczyna-skutek. Panowie awiatorzy, si³a no¶na (i inne pochodne si³y
aerodynamiczne) nie zale¿y od wzoru, tylko od fizyki. Celem æwiczenia
jest lot na sta³ej wysoko¶ci, ze sta³± prêdko¶ci±. Dalej to ju¿
staruszek Newton...

--
JasiekS

wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa