Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.lotnictwo   »   wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa

wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa

Data: 2009-03-17 14:34:00
Autor:
wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa
plusz <pluszpicassa@googlemail.com> napisa³(a):
czy kto=B6 z grupowicz=F3w orientuje si=EA jaki wp=B3yw ma =B3adunek samolo=
tu na
zu=BFycie paliwa ale uwzgl=EAdniaj=B1c jedynie lot na wysoko=B6ci i z
pr=EAdko=B6ci=B1 przelotow=B1? pomijamy start i l=B1dowanie.

Czy ten sam samolot pe=B3ny pasa=BFer=F3w i baga=BFy oraz pusty b=EAdzie
konsumowa=B3 tyle samo paliwa czy inn=B1 ilo=B6=E6?

Je=B6li inn=B1, to dlaczego, skoro si=B3a no=B6na zale=BFy od pr=EAdko=B6ci=
?

--
plusz.pl

Si³a no¶na zale¿y nie tylko od prêdko¶ci. Równie¿ od wspó³czynnika si³y
no¶nej, gêsto¶ci powietrza i powierzchni skrzyde³. Je¿eli lot ma byæ lotem
poziomym, to dla wiêkszej masy samolotu musimy wytworzyæ wiêksz± si³ê no¶n±,
aby si³y te siê równowa¿y³y. Przy tej samej prêdko¶ci i tej samej gêsto¶ci
powietrza mo¿emy wp³ywaæ na jeszcze jeden element wzoru czyli na wspó³czynnik
si³y no¶nej, który w praktyce zale¿y od k±ta natarcia skrzyde³. Przy wiêkszej
masie i tej samej prêdko¶ci k±t natarcia musi byæ wiêkszy dla wytworzenia
wiêkszej si³y no¶nej. Skoro wiêkszy k±t natarcia to wiêksza si³a no¶na, ale i
wiêksze opory. Skoro wiêksze opory to i wiêksze zu¿ycie paliwa. Ufff...mam
nadziejê, ¿e kto¶ co¶ z tego zrozumie, bo pro¶ciej chyba siê nie da :)

--


Data: 2009-03-17 17:05:35
Autor: Jaroslaw Manek
wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa

U¿ytkownik <cloudynek@WYTNIJ.gazeta.pl> napisa³ w wiadomo¶ci
news:gpocco$h09$1inews.gazeta.pl...
plusz <pluszpicassa@googlemail.com> napisa³(a):

> czy kto=B6 z grupowicz=F3w orientuje si=EA jaki wp=B3yw ma =B3adunek
samolo=
> tu na
> zu=BFycie paliwa ale uwzgl=EAdniaj=B1c jedynie lot na wysoko=B6ci i z
> pr=EAdko=B6ci=B1 przelotow=B1? pomijamy start i l=B1dowanie.
>
> Czy ten sam samolot pe=B3ny pasa=BFer=F3w i baga=BFy oraz pusty b=EAdzie
> konsumowa=B3 tyle samo paliwa czy inn=B1 ilo=B6=E6?
>
> Je=B6li inn=B1, to dlaczego, skoro si=B3a no=B6na zale=BFy od
pr=EAdko=B6ci=
> ?
>
> --
> plusz.pl

Przy tej samej prêdko¶ci i tej samej gêsto¶ci
powietrza mo¿emy wp³ywaæ na jeszcze jeden element wzoru czyli na
wspó³czynnik
si³y no¶nej, który w praktyce zale¿y od k±ta natarcia skrzyde³.

G³owy za to nie dam ale my¶lê, ¿e jest trochê inaczej. Za³o¿yæ mo¿na, ¿e
samolot bêdzie siê porusza³ z prêdko¶ci± optymaln±. Dla Vopt przy ró¿nym
ciê¿arze, k±t natarcia bêdzie ten sam, zmieniaæ siê bêdzie warto¶æ tej
prêdko¶ci i prêdko¶æ opadania. Widaæ to na wykresie 4.2 tutaj:
http://zmold.meil.pw.edu.pl/mech_lot/ml_i/proj-04.pdf , który pokazuje
biegunowe prêdko¶ci (linie 1,2,3) dla ró¿nego ciê¿aru. Wynika z tego, ¿e dla
utrzymania lotu poziomego trzeba wiêcej energii. Przyczyna tkwi faktycznie w
zwiêkszonym oporze ale nie wynikaj±cym ze zmiany k±ta natarcia, tylko ze
zwiêkszenia prêdko¶ci optymalnej. ¯eby by³o ciekawiej mo¿na rozpatrzeæ
przypadek, w którym statek utrzymuje tê sam± prêdko¶æ bez wzglêdu na ciê¿ar.
Wtedy z wykresu mo¿na odczytaæ, ¿e k±t natarcia faktycznie bêdzie musia³ byæ
wiêkszy. Ale czy samolot pasa¿erski bêdzie lata³ z inn± prêdko¶ci± ni¿ Vopt,
to pewnie zale¿y od tego jak wygl±daj± te wykresy dla konkretnego samolotu.

--
Pozdrawiam
Jaros³aw Manek

wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa

Nowy film z video.banzaj.pl wiêcej »
Redmi 9A - recenzja bud¿etowego smartfona