Data: 2009-03-17 14:34:00 | |
Autor: | |
wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa | |
plusz <pluszpicassa@googlemail.com> napisa³(a):
czy kto=B6 z grupowicz=F3w orientuje si=EA jaki wp=B3yw ma =B3adunek samolo= Si³a no¶na zale¿y nie tylko od prêdko¶ci. Równie¿ od wspó³czynnika si³y no¶nej, gêsto¶ci powietrza i powierzchni skrzyde³. Je¿eli lot ma byæ lotem poziomym, to dla wiêkszej masy samolotu musimy wytworzyæ wiêksz± si³ê no¶n±, aby si³y te siê równowa¿y³y. Przy tej samej prêdko¶ci i tej samej gêsto¶ci powietrza mo¿emy wp³ywaæ na jeszcze jeden element wzoru czyli na wspó³czynnik si³y no¶nej, który w praktyce zale¿y od k±ta natarcia skrzyde³. Przy wiêkszej masie i tej samej prêdko¶ci k±t natarcia musi byæ wiêkszy dla wytworzenia wiêkszej si³y no¶nej. Skoro wiêkszy k±t natarcia to wiêksza si³a no¶na, ale i wiêksze opory. Skoro wiêksze opory to i wiêksze zu¿ycie paliwa. Ufff...mam nadziejê, ¿e kto¶ co¶ z tego zrozumie, bo pro¶ciej chyba siê nie da :) -- |
|
Data: 2009-03-17 17:05:35 | |
Autor: Jaroslaw Manek | |
wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa | |
U¿ytkownik <cloudynek@WYTNIJ.gazeta.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:gpocco$h09$1inews.gazeta.pl... plusz <pluszpicassa@googlemail.com> napisa³(a):samolo= > tu napr=EAdko=B6ci= > ?wspó³czynnik si³y no¶nej, który w praktyce zale¿y od k±ta natarcia skrzyde³. G³owy za to nie dam ale my¶lê, ¿e jest trochê inaczej. Za³o¿yæ mo¿na, ¿e samolot bêdzie siê porusza³ z prêdko¶ci± optymaln±. Dla Vopt przy ró¿nym ciê¿arze, k±t natarcia bêdzie ten sam, zmieniaæ siê bêdzie warto¶æ tej prêdko¶ci i prêdko¶æ opadania. Widaæ to na wykresie 4.2 tutaj: http://zmold.meil.pw.edu.pl/mech_lot/ml_i/proj-04.pdf , który pokazuje biegunowe prêdko¶ci (linie 1,2,3) dla ró¿nego ciê¿aru. Wynika z tego, ¿e dla utrzymania lotu poziomego trzeba wiêcej energii. Przyczyna tkwi faktycznie w zwiêkszonym oporze ale nie wynikaj±cym ze zmiany k±ta natarcia, tylko ze zwiêkszenia prêdko¶ci optymalnej. ¯eby by³o ciekawiej mo¿na rozpatrzeæ przypadek, w którym statek utrzymuje tê sam± prêdko¶æ bez wzglêdu na ciê¿ar. Wtedy z wykresu mo¿na odczytaæ, ¿e k±t natarcia faktycznie bêdzie musia³ byæ wiêkszy. Ale czy samolot pasa¿erski bêdzie lata³ z inn± prêdko¶ci± ni¿ Vopt, to pewnie zale¿y od tego jak wygl±daj± te wykresy dla konkretnego samolotu. -- Pozdrawiam Jaros³aw Manek |
|