wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa

Data: 2009-03-17 17:07:22
Autor: Jacek Maciejewski
wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa
Dnia Tue, 17 Mar 2009 06:46:13 -0700 (PDT), plusz napisa³(a):

Czy ten sam samolot pe³ny pasa¿erów i baga¿y oraz pusty bêdzie
konsumowa³ tyle samo paliwa czy inn± ilo¶æ?
Nie, wiecej.

Je¶li inn±, to dlaczego, skoro si³a no¶na zale¿y od prêdko¶ci?
Tak, lecz by ciê¿ki samolot lecia³ poziomo z t± sam± prêdko¶ci± co pusty,
musi lecieæ przy wiêkszym k±cie natarcia skrzyde³, co powoduje niezbêdny
wzrost si³y no¶nej ale i oporu czo³owego. W³a¶nie na pokonanie tego
dodatkowego oporu pójdzie dodatkowe paliwo.

--
Jacek

Data: 2009-03-17 17:20:43
Autor: Sqeeb
wp³yw masy samolotu a zu¿ ycie paliwa
On Tue, 17 Mar 2009 17:07:22 +0100
Jacek Maciejewski <jacmacwytnij@o2.pl> wrote:

> [...]
wzrost si³y no¶nej ale i oporu czo³owego. W³a¶nie na pokonanie tego
dodatkowego oporu pójdzie dodatkowe paliwo.

Ja wiem, ¿e wszyscy macie racje, ale to przecie¿ mo¿na pro¶ciej wyt³umaczyæ...

Si³a no¶na i si³a ciê¿ko¶ci dzia³aj± w tej samej p³aszczy¼nie, wiêc przyrost
ciê¿ko¶æ musi poci±gn±æ za sob± przyrost si³y no¶nej(która zale¿y od prêdko¶ci)
albo inaczej zaczniemy opadaæ.

--
Pozdrawiam,
Sqeeb

Data: 2009-03-17 17:31:16
Autor:
wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa
Drogi Jacku.

Si³a no¶na zale¿y M.IN. od prêdko¶ci. Przy tej samej prêdko¶ci wiêksz± si³ê
no¶n± zapewni± nam wiêksza gêsto¶æ powietrza lub wiêksza powierzchnia skrzyde³
lub wiêkszy k±t natarcia (wspó³czynnik si³y no¶nej). Równanie na si³ê no¶n±
sk³ada siê wiêc z kilku elementów i nie mo¿na go sprowadziæ do twierdzenia, ¿e
zale¿y ona jedynie od prêdko¶ci, bo to nieprawda. Zwiêkszone zu¿ycie paliwa
ciê¿kiego samolotu nie wynika z wiêkszej prêdko¶ci, lecz z wiêkszego oporu,
który jest skutkiem ubocznym wytworzenia wiêkszej si³y no¶nej poprzez
zwiêkszenie k±ta natarcia skrzyd³a.

Data: 2009-03-17 17:32:53
Autor:
wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa
  <cloudynek@WYTNIJ.gazeta.pl> napisa³(a):
[...]

Oj przepraszam. Powinno byæ DROGI SQEEBie :)

Data: 2009-03-17 20:35:11
Autor: Sqeeb
wp³yw masy samolotu a zu¿ ycie paliwa
On Tue, 17 Mar 2009 17:32:53 +0000 (UTC)
" " <cloudynek@WYTNIJ.gazeta.pl> wrote:

> [...]
> zwiêkszenie k±ta natarcia skrzyd³a.
> Oj przepraszam. Powinno byæ DROGI SQEEBie :)

Dziêkuje za wyja¶nienie, ale nie krzycz na mnie ;-p

--
Pozdrawiam,
Sqeeb

wp³yw masy samolotu a zu¿ycie paliwa