wskaznik cisnienia oleju - jak sie nim poslugiwac

Data: 2009-11-26 14:15:46
Autor: kilar
wskaznik cisnienia oleju - jak sie nim poslugiwac
Witam,
Mam takie cos u siebie w aucie na desce rozdzielczej ale nie za bardzo
wiem, jak mam z tego korzystac. Rozumiem, ze _nie jest_ to wskaznik
poziomu oleju (nie wazne, czy mam wlasciwy poziom oleju czy suchy
bagnet - cisnienie zawsze podobne). Rowniez predkosc obrotowa silnika
nie podwyzsza cisnienia oleju. Czy w takim razie nie wystarczy tylko
kontrolka; szkodliwie niskie cisnienie (np dziura w misce olejowej) -
kontrolka sie zapala i wiadomo ze trzeba zgasic silnik.

Kilar

Data: 2009-11-27 00:21:16
Autor: Tomasz Pyra
kilar pisze:

Rowniez predkosc obrotowa silnika
nie podwyzsza cisnienia oleju.

Ale ciśnienie oleju jest silnie zależne od obrotów.
Jeżeli wskazanie Ci się nie zmienia, to może to jednak nie jest wskaźnik ciśnienia?

Czy w takim razie nie wystarczy tylko
kontrolka; szkodliwie niskie cisnienie (np dziura w misce olejowej) -
kontrolka sie zapala i wiadomo ze trzeba zgasic silnik.

W większości samochodów jest tylko kontrolka.

Co to za samochĂłd?
Jak wyskalowany jest wskaĹşnik?

Data: 2009-11-26 19:55:23
Autor: kilar
On Nov 26, 3:21 pm, Tomasz Pyra <hellf...@spam.spam.spam> wrote:
kilar pisze:

> [...]

> kontrolka sie zapala i wiadomo ze trzeba zgasic silnik.

W większości samochodów jest tylko kontrolka.

Co to za samochód?
Jak wyskalowany jest wskaźnik?

Samochod to Chevrolet Astro a wskaznik wyskalowany do 550 kPa.
Wskazowka zazwyczaj znajduje sie w okolicy 350-400kPa. Gdzies
wyczytalem ze ta wartosc jest mierzona na wyjsciu pompy olejowej. Jak
taka pompa jest zazwyczaj napedzana? Czasem wskazowka dziwnie drzy.

Moze taki wskaznik jest po to, zeby za wczasu wiedziec, ze cos
niedobrego sie dzieje, zanim cisnienie spadnie do poziomu krytycznego
i zapalenia czerwonej kontrolki.

Data: 2009-11-27 00:19:01
Autor: Rafal O.
Tomasz Pyra <hellfire@spam.spam.spam> napisał(a):
Ale ciśnienie oleju jest silnie zależne od obrotów.

Nieprawda. Od pewnej wartości minimalnej prędkości obrotowej jest nawet stałe. Ta wartość powinna być niższa niż prędkość biegu
jałowego. W całym zakresie użytecznych prędkości obrotowych silnika
ciśnienie powinno być stałe.

Jeśli obrotomierz i ciśnieniomierz oleju pokazują, że jest inaczej,
to jest coś nie halo z silnikiem (chce ostać na złomowisku).

Ciśnienie oleju jest bardziej zależne od jego temperatury. Wraz z jej wzrostem może przesuwać się w górę (rosnąć) prędkość obrotowa,
przy której ciśnienie osiąga wartość stałą.  Ale może też ta stała wartość
ciśnienia obniżyć się.

Data: 2009-11-27 07:48:34
Autor: hamberg
> [...]

Jeśli obrotomierz i ciśnieniomierz oleju pokazują, że jest inaczej,
to jest coś nie halo z silnikiem (chce ostać na złomowisku).

hahaha - otoz dowiedz sie ze cisnienie rosnie wraz z obrotami
a co powiesz na auto gdzie byl wskaznik cisnienia i silnik w
doskonalym stanie?

[...]

no to jak ma byc w koncu - obnizac sie w funkcji temperatury czy
zmniejszac?

Cisninie rozgrzanego oleju jest nizsze niz zimnego

Data: 2009-12-01 20:52:06
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Fri, 27 Nov 2009 07:48:34 -0800 (PST), hamberg napisał(a):

hahaha - otoz dowiedz sie ze cisnienie rosnie wraz z obrotami

jak masz zablokowany zawór upustowy na pompie olejowej....

--
     ___________ (R)

Data: 2009-12-01 20:55:40
Autor: newsonet
wskaznik cisnienia oleju - jak sie nim poslugiwac
jak masz zablokowany zawór upustowy na pompie olejowej....

jak masz niezablokowany to tez rosnie. jak olej jest cieply to chyba normalne ze na wolnych obrotach cisnienie bedzie nizsze niz przy np 3krpm ?

Data: 2009-12-01 23:11:57
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Tue, 1 Dec 2009 20:55:40 +0100, newsonet napisał(a):

jak masz zablokowany zawór upustowy na pompie olejowej....

jak masz niezablokowany to tez rosnie. jak olej jest cieply to chyba normalne ze na wolnych obrotach cisnienie bedzie nizsze niz przy np 3krpm ?

Niekoniecznie. Może się okazac, że juz przy jałowych pompa ładuje tyle, że
się upustowy otwiera. --
     ___________ (R)

Data: 2009-12-02 15:51:27
Autor: newsonet
wskaznik cisnienia oleju - jak sie nim poslugiwac

Data: 2009-12-02 16:05:35
Autor: MarcinJM
wskaznik cisnienia oleju - jak sie nim poslugiwac

Data: 2009-12-02 16:12:25
Autor: newsonet
wskaznik cisnienia oleju - jak sie nim poslugiwac

Data: 2009-12-02 20:24:47
Autor: Adam Płaszczyca
wskaznik cisnienia oleju - jak sie nim poslugiwac

Data: 2009-12-03 14:33:02
Autor: newsonet
wskaznik cisnienia oleju - jak sie nim poslugiwac
Owszem, daje. Nadwyżki energii bierze akumulator.

owszem nie, akumulator bierze tyle ile sam moze przyjac.

Data: 2009-12-03 15:20:29
Autor: MarcinJM
newsonet pisze:
Owszem, daje. Nadwyżki energii bierze akumulator.

owszem nie, akumulator bierze tyle ile sam moze przyjac.

A reszta jest nieprodukowana. Regulacja jest na wejsciu, w pompie olejowej na wyjsciu i to cala roznica.

MarcinJM

Data: 2009-12-05 23:12:49
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Thu, 3 Dec 2009 14:33:02 +0100, newsonet napisał(a):

Owszem, daje. Nadwyżki energii bierze akumulator.

owszem nie, akumulator bierze tyle ile sam moze przyjac.

Owszem nie, reszte rozprasza w postaci ciepła. --
     ___________ (R)

Data: 2009-12-05 23:58:25
Autor: J.F.
On Sat, 5 Dec 2009 23:12:49 +0100,  Adam Płaszczyca wrote:
Dnia Thu, 3 Dec 2009 14:33:02 +0100, newsonet napisał(a):
Owszem, daje. Nadwyżki energii bierze akumulator.
owszem nie, akumulator bierze tyle ile sam moze przyjac.
Owszem nie, reszte rozprasza w postaci ciepła.

Wodoru i tlenu, ale dopiero po przekroczeniu 14V ..

J.

Data: 2009-12-06 01:09:41
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Sat, 05 Dec 2009 23:58:25 +0100, J.F. napisał(a):

Owszem nie, reszte rozprasza w postaci ciepła.

Wodoru i tlenu, ale dopiero po przekroczeniu 14V ..

Ciepła, ciepła, to też ciepło, tylko w energii chemicznej zaklęte ;)

--
     ___________ (R)

Data: 2009-12-02 20:24:21
Autor: Adam Płaszczyca
wskaznik cisnienia oleju - jak sie nim poslugiwac

Data: 2009-11-27 09:44:49
Autor: Tomasz Pyra
Rafal O. pisze:
[...]

No właśnie mam wątpliwości czy niższa.
Jednak w tych samochodach których dane czytałem wartość ciśnienia dla obrotów biegu jałowego była niższa (i to tak sporo niższa) niż wartość maksymalna którą osiąga dopiero przy jakiś tam obrotach.

Data: 2009-11-27 00:37:59
Autor: Rafal O.
wskaznik cisnienia oleju - jak sie nim poslugiwac
A dzieje się tak dlatego, że w układzie smarowania jest prosty
zawór nadmiarowo-przelewowy, który ogranicza ciśnienie do zadanej
konstrukcyjnie wartości.

Tak więc IMO bardziej przydatny jest wskaźnik temperatury oleju.

Data: 2009-11-27 01:42:08
Autor: newsonet
wskaznik cisnienia oleju - jak sie nim poslugiwac
A dzieje się tak dlatego, że w układzie smarowania jest prosty
zawór nadmiarowo-przelewowy, który ogranicza ciśnienie do zadanej
konstrukcyjnie wartości.

tak ale ponizej tej wartosci cisnienie zmienia sie liniowo w zaleznosci od obrotow. czyli do pewnych obrotow cisnienie rosnie a pozniej juz stoi w miejscu mimo ze obroty ida dalej do gory.

Data: 2009-11-27 07:35:23
Autor: MarcinJM
Tomasz Pyra pisze:
kilar pisze:

Rowniez predkosc obrotowa silnika
nie podwyzsza cisnienia oleju.

Ale ciśnienie oleju jest silnie zależne od obrotów.
Jeżeli wskazanie Ci się nie zmienia, to może to jednak nie jest wskaźnik ciśnienia?

Po to sa zawory przelewowe, zeby utrzymac cisnienie w odpowiednich "widelkach", przewaznie 3-4 bar. Na jalowym nie powinno spasc ponizej bodajze 1.5bar.
Z tego co kojarze w autach sportowych nieznacznie podnosi sie cisnienie oleju, ale nie wiem do jakiej wartosci.
Przy spieprzonych zaworach przelewowych cisnienie rzeczywiscie moze przekroczyc nawet 10bar, ale nie jest to zdrowe dla silnika (wiedza z ksiazki, nie potrafie uzasadnic)

MarcinJM

Data: 2009-11-27 09:45:25
Autor: Tomasz Pyra
MarcinJM pisze:

Przy spieprzonych zaworach przelewowych cisnienie rzeczywiscie moze przekroczyc nawet 10bar, ale nie jest to zdrowe dla silnika (wiedza z ksiazki, nie potrafie uzasadnic)

Pewnie najbardziej niezdrowe to będzie dla pompy oleju, bo będzie pracować pod dużo większym obciążeniem.

Data: 2009-11-27 14:26:36
Autor: newsonet
wskaznik cisnienia oleju - jak sie nim poslugiwac
Pewnie najbardziej niezdrowe to będzie dla pompy oleju, bo będzie pracować pod dużo większym obciążeniem.

wiesz ty w ogole jak zbudowana jest pompa oleju? dwa wielkie kola zebate z wielkimi grubymi zebami. nic jej nie bedzie.

Data: 2009-11-27 19:04:02
Autor: Przemek
MarcinJM wrote:
Tomasz Pyra pisze:
kilar pisze:

Przy spieprzonych zaworach przelewowych cisnienie rzeczywiscie moze
przekroczyc nawet 10bar, ale nie jest to zdrowe dla silnika (wiedza z
ksiazki, nie potrafie uzasadnic)
Podobno rwie sie film olejowy na panewkach przy zbyt wysokim cisnieniu (tego nie sprawdzalem)
Ale na pewno w aucie z hydrauliczna regulacja zaworow zbyt wysokie cisnienie potrafi spowodowac ze popychacze beda za bardzo
rozsuniete - to sam trenowalem ,  zimny silnik gasl powyzej 3000 obrotow a pozniej przy kreceniu rozrusznikiem krecil bardzo lekko  zachowywal sie jakby nie mial kompresji
, okazalo siwe ze zawor wyrobil sobie obudowe i nie otwieral sie do konca -jak olej byl gesty to cisnienie dochodzilo przy 3000 obrotow do 14barow

Data: 2009-11-27 00:28:52
Autor: Michał
[...]

też nie wiem jak to działa ale zaobserwowoałem:

-jak brakuje bardzo oleju to jest nisko i sie podnosi
po dodaniu gazu.

-jak jest ok olej to generalnie stałe, delikatnie się podnosi jak z jałowego go na maxa pokręce.

-raz nalałem za dużo, i to jeszcze innego niż był, to było gdzies w okolicy maxa cały czas.

silnik volvo w renaulcie. czujniki kompletnego braku oleju ma chyba oddzielne.

pozdrawiam.

Data: 2009-11-27 07:31:26
Autor: MarcinJM
  Michał pisze:
> [...]

-raz nalałem za dużo, i to jeszcze innego niż był, to było gdzies w okolicy maxa cały czas.

Rozumiem, ze twoje auto jedzie szybciej jak ma wiecej paliwa w zbiorniku?
Nie fantazjuj na tematy, o ktorych nie masz pojecia.

MarcinJM

Data: 2009-11-27 10:14:49
Autor: Jakub Witkowski
MarcinJM pisze:
 Michał pisze:
> [...]

Rozumiem, ze twoje auto jedzie szybciej jak ma wiecej paliwa w zbiorniku?
Nie fantazjuj na tematy, o ktorych nie masz pojecia.

Jakby napisał wyłącznie "nalałem za dużo", to byś się słusznie czepiał.
Ale przecież podał dwie okoliczności, z których jedna może mieć związek.

Data: 2009-11-28 00:05:06
Autor: Michał
> [...]

Rozumiem, ze twoje auto jedzie szybciej jak ma wiecej paliwa w zbiorniku?
Nie fantazjuj na tematy, o ktorych nie masz pojecia.

no ba...

powiem więcej, jak mu naleje 80litrów to nawet wskazówka jest na maxa.

pozdrawiam.

Data: 2009-11-28 00:47:47
Autor: WIHEDCNF
wskaznik cisnienia oleju - jak sie nim poslugiwac

Użytkownik "MarcinJM"

-raz nalałem za dużo, i to jeszcze innego niż był, to było gdzies w okolicy maxa cały czas.

Rozumiem, ze twoje auto jedzie szybciej jak ma wiecej paliwa w zbiorniku?

Moje jedzie wolniej

Data: 2009-12-01 20:51:11
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Thu, 26 Nov 2009 14:15:46 -0800 (PST), kilar napisał(a):

[...]

Dzieki temu możesz na przykład zobaczyć, że po ostrej jeździe masz obniżone
ciśnienie oleju i warto by było silnik schłodzić. Również możesz
(pośrednio) wyczaić, że masz za mało oleju, jesli ciśnienie zacznie spadać
przy niezbyt ostrej jeździe. Ale w sumie, dla większości kierowców (czytaj - tłuków) to za skomplikowane
i dlatego została tylko kontrolka. --

Data: 2009-12-04 17:50:10
Autor: kilar
wskaznik cisnienia oleju - jak sie nim poslugiwac
On Dec 1, 11:51 am, Adam Płaszczyca <trzyp...@oldfield.spamnie.org.pl>
wrote:
> [...]

przy niezbyt ostrej jeździe.
Ale w sumie, dla większości kierowców (czytaj - tłuków) to za skomplikowane

Dzieki za ciekawa odpowiedz.

wskaznik cisnienia oleju - jak sie nim poslugiwac