wybór prawa i sądu w umowie

Data: 2009-03-19 06:15:17
Autor: whatlogin
wybór prawa i sądu w umowie
Witam,

Będę podpisywał umowę z podmiotem z innego kraju w UE. Umowa jest
sporządzona w j.angielskim (ale kraj siedziby nie jest anglojęzyczny)
i dotyczy reprezentowania firmy na terenie kraju. Umowa "na oko" jest
zgodna z kodeksem cywilnym - umowy agencjne.

Czy stosowny jest zapis w sytlu:
1. Sprawy sporne reguluje Kodeks Cywilny właściwy ze względu na
siedzibę pozwanego.

2. Sądem właściwym do rozstrzygania sporów jest sąd powszechny
właściwy ze względu na siedzibę pozwanego

Dzieki pozdrawiam,
Whatlogin

Data: 2009-03-19 14:26:37
Autor: Cavallino
wybór prawa i sądu w umowie
Użytkownik <whatlogin@gmail.com> napisał w wiadomości news:

[...]

Chcesz składać pozwy w sądzie w innym kraju?
I uczyć się innego systemu prawnego?
Lepiej od razu ustal, że sądem właściwym jest sąd właściwy dla Twojej siedziby.

Data: 2009-03-19 14:36:16
Autor: Liwiusz
wybór prawa i sądu w umowie
whatlogin@gmail.com pisze:
[...]

   To mi pachnie nonsensem. W razie sporu nie wiadomo jak rozumieć umowę, dopóki ktoś kogoś nie pozwie (wtedy będzie wiadomo, na którym kc się oprzeć???)

2. Sądem właściwym do rozstrzygania sporów jest sąd powszechny
właściwy ze względu na siedzibę pozwanego

   Uważam podobnie jak Calvallino - najlepszy sąd to najbliższy sąd.

--
Liwiusz

Data: 2009-03-19 08:26:27
Autor: whatlogin
wybór prawa i sądu w umowie
On 19 Mar, 14:36, Liwiusz <lma...@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:
whatlo...@gmail.com pisze:

> [...]

   To mi pachnie nonsensem. W razie sporu nie wiadomo jak rozumieć
umowę, dopóki ktoś kogoś nie pozwie (wtedy będzie wiadomo, na którym kc

No właśnie - ale tak jeżeli tak samo myślą obie strony ? Ja chcę u
siebie i kontrahent chce u siebie, i każdy tu ma racje. Przecież nie
wpiszemy arbitrażowego! Jak z tego wybrnąć, żeby było dla każdego w
sam raz.

Pozdrawiam,
Whatlogin

Data: 2009-03-19 16:35:17
Autor: Cavallino
wybór prawa i sądu w umowie
[...]

Agencja ma być na terenie Polski?
No to sąd również.
Jak nie chcesz to nie wpisuj właściwości sądu, wpisz za to miejsce podpisania umowy w Polsce, skutek będzie ten sam. ;-)

Data: 2009-03-19 10:13:48
Autor: whatlogin
wybór prawa i sądu w umowie
On 19 Mar, 16:35, "Cavallino" <cavallinoBEZ-SP...@konto.pl> wrote:
> Agencja ma być na terenie Polski?
No to sąd również.
Jak nie chcesz to nie wpisuj właściwości sądu, wpisz za to miejsce
podpisania umowy w Polsce, skutek będzie ten sam. ;-)

No kurcze :) czyli nie da się tak żeby było tu i tu. Ja mam nieco
mniejszą pozycję przetargową żeby sobie coś wpisywać, i zostanie
obczyzna :/

Dzieki!
Whatlogin

Data: 2009-03-20 07:30:53
Autor: Olgierd
wybór prawa i sądu w umowie
Dnia Thu, 19 Mar 2009 14:36:16 +0100, Liwiusz napisał(a):

   To mi pachnie nonsensem. W razie sporu nie wiadomo jak rozumieć
umowę, dopóki ktoś kogoś nie pozwie (wtedy będzie wiadomo, na którym kc
się oprzeć???)

Decydując się na wniesienie wybierasz sąd.

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd
Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

Data: 2009-03-20 01:52:28
Autor: whatlogin
wybór prawa i sądu w umowie
On 20 Mar, 08:30, Olgierd <no.email.no.s...@no.problem> wrote:

Decydując się na wniesienie wybierasz sąd.

Dzięki Olgierd,
Jeżeli to się dzieje na terenie Polski to nie ma problemu, zapis o
sądzie jest OK. Ale co w drugiej kwestii czyli wyboru prawa ?
Obowiazuje właściwe dla sądu pozwanego ? Może w ogóle nie pisać jakie
prawo reguluje umowę ?

Pozdrawiam
Whatlogin

Data: 2009-03-20 10:51:00
Autor: Olgierd
wybór prawa i sądu w umowie
Dnia Fri, 20 Mar 2009 01:52:28 -0700, whatlogin napisał(a):

[...]

Ja bym zaczął od czytania p.p.m.

http://www.lex.com.pl/bap/student/Dz.U.1965.46.290.html

Data: 2009-03-20 10:48:47
Autor: whatlogin
wybór prawa i sądu w umowie
On 20 Mar, 11:51, Olgierd <no.email.no.s...@no.problem> wrote:
> Ja bym zaczął od czytania p.p.m.

http://www.lex.com.pl/bap/student/Dz.U.1965.46.290.html

Dzięki,

Widziałem to, nie jestem prawnikiem i widzę tam albo odpowiedź na
pytanie dotyczące jakie prawo będzie stosowane w sprawach spornych lub
jakie zapisy odnośnie tego mogą być zastosowane. Nie widzę odpowiedzi
na pytanie czy mogę zawrzeć w umowie zapis jak powyżej. Ale teraz to
już nieaktualne - ostatecznie stosowane będzie prawo PL :) więc nie
mam już problemu.

Pozdrawiam
Whatlogin

wybór prawa i sądu w umowie