wycinanie aktorów/scen z filmów

Data: 2010-04-23 16:20:43
Autor: MaW
wycinanie aktorów/scen z filmów

Użytkownik "Piotrek" <pilarp@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:3461.00001d1c.4bd17aa4newsgate.onet.pl...
Niedawno czytałem o tym, że kolejna nasza "gwiazda" (u nas jest mimo to
tytułowana "gwiazdą", więc chyba wszyscy wiedzą o kogo chodzi) została w
całości wycięta z amerykańskiego filmu. Oczywiście mnie to rozbawiło-gdyby tak
się nią zachwycili, to by jej nie wycinali. Taki sam los podobno spotkał
trochę wcześniej Tomasza Karolaka. Tomek przynajmniej w Polsce jest na topie,
a ta druga osóbka-nigdzie, więc na nim psów wieszał nie będę. Zainteresowała
mnie jednak ogólna praktyka wycinania aktorów/scen z filmów, bo nie tylko
Polacy próbujący swych sił w tym fachu za granicą padają ofiarą takich
zabiegów (choć najwyraźniej w tym przodujemy).

Domyślam się, że ogólny powód jest prosty: ktoś na etapie składania filmu w
całość dochodzi do wniosku, że jest za długi, jakieś sceny/całe wątki są
niepotrzebne i idą do kosza. Tyle tylko, że takie cięcie po fakcie jest bez
sensu. Nie byłoby taniej przeczytać 2 razy scenariusz i jeszcze przed
włączeniem kamery ustalić jak długo film ma trwać/kto ma w nim
występować/jakie sceny mają do niego wejść? Jak dla mnie postępowanie w takich
przypadkach "od dupy strony" jest przejawem debilizmu twórców filmu. Przecież
nakręcenie tych scen idących do kosza też ileś trwa i kosztuje, a osoby, które
w nich zagrały, mimo że na ekranie się nie pojawią, też trzeba opłacić-czyste
marnotrawstwo. Wyjaśnijcie mi sens tych praktyk.

Napisze tak: kiedys  Stalin, gdy dowiedział sie że tylko 10% filmów jest dobrych, powiedział: "To róbcie tylko te dobre". Film to nie jest most gdzie sie najpierw projektuje przy desce a potem trzyma ścisle projektu. Film to dzieło - powstaje w trakce robienia, zmiany moga pojawic się na kazdym etapie produkcji. Nawet sporo później może zostać wycięte,  przemontowane (np. nowa "Ziemia obiecana"), zrobiona "wersja reżyserska" etc.
A i tak efekt końcowy trudno przewidzieć - świadcza o tym klapy wielu wysokobudżetowych filmów

MaW

wycinanie aktorów/scen z filmów