wykresy z hamowni - parametr "straty"

Data: 2013-07-21 15:21:02
Autor: BartekK
wykresy z hamowni - parametr "straty"
Ogl膮daj膮c r贸偶ne wykresy z r贸偶nych hamowni (podwoziowych) wida膰 uwzgl臋dniany parametr P-strat "moc strat" - na przyk艂adowym wykresie zielony:
http://images43.fotosik.pl/1893/8b4e7e1d8bfecb04med.jpg

Jak si臋 domy艣lam (i z tego co wiem o takich pomiarach) to pomiar polega na pomiarze mocy oddawanej na ko艂ach, a 偶eby przeliczy膰 to na moc oddawan膮 przez silnik - wprowadza si臋 ten parametr "P-straty", kt贸ry powinien uwzgl臋dnia膰 opory toczenia k贸艂, mostu, skrzyni itd, - tak by po jego dodaniu doj艣膰 do mocy "na wale".

To niech mi kto艣 wyt艂umaczy, dlaczego w 99% znajdowanych wykres贸w z hamowni, tam gdzie jest pomiar "przed" i "po" jakim艣 tuningu - ten parametr si臋 zmienia. Czasem nawet znacznie. Dlaczego? Gdzie zmieniaj膮 si臋 opory np w skrzyni (skoro to samo prze艂o偶enie, te same obroty), czy na ko艂ach (ta sama 艣rednica opon, te same opony, itd)?
(pomijaj膮c kwestie prawdziwych dragster贸w o tysi膮cach KM, gdzie wraz z moc膮 i obrotami znacznie zmienia si臋 geometria opon).

Oraz druga zagadka - jak ten parametr jest wyznaczany? Pomijaj膮c mo偶liwo艣膰 "oszacowania" (tzn tak go dobrania, by osi膮gn膮膰 oczekiwan膮 moc), to mo偶na by go mierzy膰 np "na luzie" kr臋c膮c ko艂ami + skrzyni膮 zewn臋trznym silnikiem elektrycznym, i mierz膮c pob贸r mocy w zale偶no艣ci od obrot贸w tego silnika, ale to powinno mie膰 kiepsk膮 dok艂adno艣膰, zw艂aszcza przy skrzyniach automatycznych, gdzie smarowanie (czyli te偶 opory) zale偶膮 od obrot贸w silnika (bo z niego nap臋dzany jest obieg oleju), a nie k贸艂.

Data: 2013-07-21 11:10:28
Autor: kogutek444
wykresy z hamowni - parametr "straty"
W dniu niedziela, 21 lipca 2013 15:21:02 UTC+2 u縴tkownik BartekK napisa:
Ogl眃aj眂 r罂ne wykresy z r罂nych hamowni (podwoziowych) wida uwzgl阣niany parametr P-strat "moc strat" - na przyk砤dowym wykresie zielony:

http://images43.fotosik.pl/1893/8b4e7e1d8bfecb04med.jpg

Jak si domy秎am (i z tego co wiem o takich pomiarach) to pomiar polega na pomiarze mocy oddawanej na ko砤ch, a 縠by przeliczy to na moc oddawan przez silnik - wprowadza si ten parametr "P-straty", kt髍y powinien uwzgl阣nia opory toczenia k蟪, mostu, skrzyni itd, - tak by po jego dodaniu doj舵 do mocy "na wale".

To niech mi kto wyt硊maczy, dlaczego w 99% znajdowanych wykres體 z hamowni, tam gdzie jest pomiar "przed" i "po" jakim tuningu - ten parametr si zmienia. Czasem nawet znacznie. Dlaczego? Gdzie zmieniaj si opory np w skrzyni (skoro to samo prze硂縠nie, te same obroty), czy na ko砤ch (ta sama 秗ednica opon, te same opony, itd)?

(pomijaj眂 kwestie prawdziwych dragster體 o tysi眂ach KM, gdzie wraz z moc i obrotami znacznie zmienia si geometria opon).

Oraz druga zagadka - jak ten parametr jest wyznaczany? Pomijaj眂 mo縧iwo舵 "oszacowania" (tzn tak go dobrania, by osi眊n辨 oczekiwan moc), to mo縩a by go mierzy np "na luzie" kr阠眂 ko砤mi + skrzyni zewn阾rznym silnikiem elektrycznym, i mierz眂 pob髍 mocy w zale縩o禼i od obrot體 tego silnika, ale to powinno mie kiepsk dok砤dno舵, zw砤szcza przy skrzyniach automatycznych, gdzie smarowanie (czyli te opory) zale勘 od obrot體 silnika (bo z niego nap阣zany jest obieg oleju), a nie k蟪.

-- | Bart硂miej Ku糿iewski

Trzecia zagadka. Ile pali silnik benzynowy oddaj眂y na wale 200 koni. a) 15 litr體. b) 60 litr體
c) 100 litr體.

Data: 2013-07-23 18:42:14
Autor: BartekK
wykresy z hamowni - parametr "straty"
W dniu 2013-07-21 20:10, kogutek444@gmail.com pisze:
Trzecia zagadka. Ile pali silnik benzynowy oddaj膮cy na wale 200 koni.
a) 15 litr贸w.
b) 60 litr贸w
c) 100 litr贸w.
Ale na co? Na 100km, na godzin臋, na miesi膮c, i czego?

Data: 2013-07-21 17:22:03
Autor: t岽
BartekK wrote:

To niech mi kto艣 wyt艂umaczy, dlaczego w 99% znajdowanych wykres贸w z
hamowni, tam gdzie jest pomiar "przed" i "po" jakim艣 tuningu - ten
parametr si臋 zmienia. Czasem nawet znacznie. Dlaczego?

On zale偶y od tego, jak mocno przypniesz auto pasami do rolek, wiec
analizowanie go nie ma wi臋kszego sensu.

Oraz druga zagadka - jak ten parametr jest wyznaczany?

Odwrotnie ni偶 moc -- wtedy, gdy auto "hamuje" po w艂a艣ciwym
pomiarze.

--
ss岽壥卶 s岽 菨蓴u蓯晒ou蓳岽

Data: 2013-07-21 20:45:21
Autor: Lewis
W dniu 2013-07-21 19:22, t岽 pisze:
BartekK wrote:

[...]

Fuck nie spodziewa艂em si臋 偶e jeszcze kiedykolwiek zobacz臋 jaki艣 merytoryczny post z "Twojej klwiatury"

Lewis

Data: 2013-07-21 20:13:50
Autor: t岽
Lewis wrote:

Fuck nie spodziewa艂em si臋 偶e jeszcze kiedykolwiek zobacz臋 jaki艣
merytoryczny post z "Twojej klwiatury"

Jestem dzisiaj w wyj膮tkowo dobrym humorze, a to dlatego, 偶e zast膮pi艂em w moim Polonezie Trucku Royu p艂yn hamulcowy moczem wy偶艂a, a si艂a hamowania spad艂a bardzo nieznacznie. W ten prosty spos贸b zaoszcz臋dzi艂em 20 z艂. I jak tu si臋 nie cieszy膰?

--
ss岽壥卶 s岽 菨蓴u蓯晒ou蓳岽

Data: 2013-07-22 01:41:57
Autor: BartekK
[...]

Ale przewa偶nie, cokolwiek by nie by艂o robione w aucie - na drugim (po-tuningowym) wykresie jest on wy偶szy.
Ale tak sobie my艣l臋, czy przypadkiem nie jest tutaj tak, 偶e kto艣 (by uzyska膰 wykresy potwierdzaj膮ce fikcyjny wzrost mocy) kliknie w konfiguracji/ustawieniach hamowni jaki艣 parametr (zmieniaj膮cy np tarcie/temperatur臋 czy co艣tam), i dzi臋ki temu "wszystkie wykresy id膮 w g贸r臋" - i ten nieszcz臋sny Pstraty te偶 (cho膰 nie powinien), ujawniaj膮c w艂a艣nie t膮 modyfikacj臋?

Oraz druga zagadka - jak ten parametr jest wyznaczany?
Odwrotnie ni偶 moc -- wtedy, gdy auto "hamuje" po w艂a艣ciwym
pomiarze.
Czyli mierzymy "moc hamowania silnikiem" (nap臋dzaj膮c go bezw艂adno艣ciowo z rolek hamowni)? Troch臋 kiepsko i niedok艂adnie, bo wiruj膮ce cz臋sci nap臋du - te偶 maj膮 swoj膮 energi臋 do wytracenia, a nie tylko rolki z zewn膮trz (zw艂aszcza 偶e r贸偶ne konstrukcje zupe艂nie dziwnie zachowuj膮 si臋 przy hamowaniu silnikiem, wcale niekoniecznie propocjonalnie do strat mocy przy rozp臋dzaniu), to ju偶 pomiar "na luzie" opor贸w toczenia skrzyni wydaje mi si臋 sensowniejszy.

Data: 2013-07-22 23:08:47
Autor: t岽
BartekK wrote:

[...]

Je艣li przypn膮 mocniej, to opory wyjd膮 wy偶sze, ale moc na ko艂ach ni偶sza, moc na silniku taka sama.

Wielu nieuczciwych tuner贸w stosuje natomiast taki trick, 偶e hamuj膮 auto przed tuningiem z w艂膮czon膮 klim膮, a potem j膮 wy艂膮czaj膮 -- to doda kilka KM, a i na wykresie strat mo偶e by膰 pewnie widoczne. Zreszt膮 da si臋 oszuka膰 na wiele sposob贸w, wi臋c trzeba jecha膰 po prostu do sprawdzonego tunera, cho膰by dlatego, 偶e s艂abo zrobiony program mo偶e Ci z czasem zepsu膰 auto.

Czyli mierzymy "moc hamowania silnikiem" (nap臋dzaj膮c go bezw艂adno艣ciowo
z rolek hamowni)?

Zdaje si臋, 偶e to jest na luzie czy tam z wci艣ni臋tym sprz臋g艂em.

[...]

To nie ma wielkiego znaczenia, bo opory jako takie nikogo specjalnie nie interesuj膮. Typowa hamownia mierzy zasadniczo moc na ko艂ach, potem straty, potem dodaje jedno do drugiego no i z tego wszystkiego wylicza tez moment. Wi臋c b艂膮d pomiaru strat znosi si臋 z b艂臋dem pomiaru mocy.

--
ss岽壥卶 s岽 菨蓴u蓯晒ou蓳岽

Data: 2013-07-22 17:04:33
Autor: kogutek444
wykresy z hamowni - parametr "straty"
W dniu wtorek, 23 lipca 2013 01:08:47 UTC+2 u偶ytkownik t谩麓聫 napisa艂:
BartekK wrote:

> [...]

To nie ma wielkiego znaczenia, bo opory jako takie nikogo specjalnie nie interesuj膮. Typowa hamownia mierzy zasadniczo moc na ko艂ach, potem straty, potem dodaje jedno do drugiego no i z tego wszystkiego wylicza tez moment. Wi臋c b艂膮d pomiaru strat znosi si臋 z b艂臋dem pomiaru mocy.

Doda膰 jeszcze trzeba 偶e te wszystkie poprawki w samochodach potrzebne s膮 jak szankier na chuju.

Data: 2013-07-23 08:48:37
Autor: Lewis
W dniu 2013-07-23 02:04, kogutek444@gmail.com pisze:

Doda膰 jeszcze trzeba 偶e te wszystkie poprawki w samochodach potrzebne s膮 jak szankier na chuju.

Mia艂e艣 kiedy艣 samoch贸d, kt贸ry by艂 naprawd臋 solidnie nad艂ubany? Od hamulc贸w przez zawieszenie po silnik a nie obwieszony ledami z "cheap rezystorem"?

Lewis

Data: 2013-07-23 04:20:00
Autor: kogutek444
wykresy z hamowni - parametr "straty"
W dniu wtorek, 23 lipca 2013 08:48:37 UTC+2 u縴tkownik Lewis napisa:
W dniu 2013-07-23 02:04, kogutek444@gmail.com pisze:

> Doda jeszcze trzeba 縠 te wszystkie poprawki w samochodach potrzebne s jak szankier na chuju.

Mia砮 kiedy samoch骴, kt髍y by naprawd solidnie nad硊bany? Od hamulc體 przez zawieszenie po silnik a nie obwieszony ledami z "cheap rezystorem"?

-- Pozdrawiam

Lewis

Nie. Samoch骴 to dla mnie zu縴waj眂a si rzecz przeznaczona do okre秎onego celu. Nie jest nim poprawianie wygl眃u 縠bym si lepiej czu psychicznie. Lod體k i pralk te tuningujesz?

Data: 2013-07-23 20:35:04
Autor: ddddddd
W dniu 2013-07-23 13:20, kogutek444@gmail.com pisze:

[...]

a co maj hamulce, zawieszenie czy silnik do poprawiania wygl眃u?

Lukasz

Data: 2013-07-23 11:48:33
Autor: kogutek444
wykresy z hamowni - parametr "straty"
W dniu wtorek, 23 lipca 2013 20:35:04 UTC+2 u縴tkownik ddddddd napisa:

> [...]

a co maj hamulce, zawieszenie czy silnik do poprawiania wygl眃u?

To samo co zwi阫szenie obrot體 w pralce. Fabryka wie co robi. G硊pi ludzie najcz甓ciej nie wiedz.

Data: 2013-07-23 19:05:24
Autor: masti
wykresy z hamowni - parametr "straty"
Dnia pi臋knego Tue, 23 Jul 2013 11:48:33 -0700 osobnik zwany kogutek444
napisa艂:

To samo co zwi臋kszenie obrot贸w w pralce. Fabryka wie co robi.

jasne, 偶e wie. Robi produkt, kt贸ry ma si臋 zepsu膰 w okre艣lonym momencie

G艂upi
ludzie najcz臋艣ciej nie wiedz膮.

jak wida膰 ty wierzysz w te bzdury, 偶e to dla twojego dobra.

mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam l臋k gruntu! -Chyba wysoko艣ci? -Wiem co m贸wi臋, to grunt zabija!" T.Pratchett

Data: 2013-07-27 09:20:48
Autor: t岽
masti wrote:

To samo co zwi臋kszenie obrot贸w w pralce. Fabryka wie co robi.

jasne, 偶e wie. Robi produkt, kt贸ry ma si臋 zepsu膰 w okre艣lonym momencie

Kurwa, kolejny nawiedzony.

--
ss岽壥卶 s岽 菨蓴u蓯晒ou蓳岽

Data: 2013-07-29 12:12:53
Autor: masti
wykresy z hamowni - parametr "straty"
Dnia pi臋knego Sat, 27 Jul 2013 09:20:48 +0000 osobnik zwany t岽 napisa艂:

masti wrote:

To samo co zwi臋kszenie obrot贸w w pralce. Fabryka wie co robi.

jasne, 偶e wie. Robi produkt, kt贸ry ma si臋 zepsu膰 w okre艣lonym momencie

Kurwa, kolejny nawiedzony.

tak, tak. Bo w fabrykach pracuj膮 sami dobroczy艅cy ludzko艣ci

Data: 2013-07-27 09:18:46
Autor: t岽
kogutek444 wrote:

Doda膰 jeszcze trzeba 偶e te wszystkie poprawki w samochodach potrzebne s膮
jak szankier na chuju.

Kogutek, Ty jak co艣 pierdolniesz...

--
ss岽壥卶 s岽 菨蓴u蓯晒ou蓳岽

Data: 2013-07-22 16:31:40
Autor: Tomasz Pyra
wykresy z hamowni - parametr "straty"
Dnia Sun, 21 Jul 2013 15:21:02 +0200, BartekK napisa(a):

To niech mi kto wyt硊maczy, dlaczego w 99% znajdowanych wykres體 z hamowni, tam gdzie jest pomiar "przed" i "po" jakim tuningu - ten parametr si zmienia.

To jest dziwne - u mnie przy r罂nych kombinacjach przy silniku wykres mocy
oczywi禼ie si zmienia, ale strat nie.
No chyba 縠 m體isz o r罂nicach rz阣u b酬du pomiarowego.

Oraz druga zagadka - jak ten parametr jest wyznaczany?

Po wykonaniu w砤禼iwego pomiaru, mierzy czas hamowania rolek.
Wydaje mi si 縠 jest wtedy wci秐i阾e sprz阦硂.

W stosunku do czasu hamowania samych rolek wyznacza si ten parametr.
Potem dodaje si go do mocy zmierzonej na rolkach i daje to niby moc na
wale korbowym.

wykresy z hamowni - parametr "straty"