W dniu niedziela, 21 lipca 2013 15:21:02 UTC+2 użytkownik BartekK napisał:
Oglądając różne wykresy z różnych hamowni (podwoziowych) widać uwzględniany parametr P-strat "moc strat" - na przykładowym wykresie zielony:
http://images43.fotosik.pl/1893/8b4e7e1d8bfecb04med.jpg
Jak się domyślam (i z tego co wiem o takich pomiarach) to pomiar polega na pomiarze mocy oddawanej na kołach, a żeby przeliczyć to na moc oddawaną przez silnik - wprowadza się ten parametr "P-straty", który powinien uwzględniać opory toczenia kół, mostu, skrzyni itd, - tak by po jego dodaniu dojść do mocy "na wale".
To niech mi ktoś wytłumaczy, dlaczego w 99% znajdowanych wykresów z hamowni, tam gdzie jest pomiar "przed" i "po" jakimś tuningu - ten parametr się zmienia. Czasem nawet znacznie. Dlaczego? Gdzie zmieniają się opory np w skrzyni (skoro to samo przełożenie, te same obroty), czy na kołach (ta sama średnica opon, te same opony, itd)?
(pomijając kwestie prawdziwych dragsterów o tysiącach KM, gdzie wraz z mocą i obrotami znacznie zmienia się geometria opon).
Oraz druga zagadka - jak ten parametr jest wyznaczany? Pomijając możliwość "oszacowania" (tzn tak go dobrania, by osiągnąć oczekiwaną moc), to można by go mierzyć np "na luzie" kręcąc kołami + skrzynią zewnętrznym silnikiem elektrycznym, i mierząc pobór mocy w zależności od obrotów tego silnika, ale to powinno mieć kiepską dokładność, zwłaszcza przy skrzyniach automatycznych, gdzie smarowanie (czyli też opory) zależą od obrotów silnika (bo z niego napędzany jest obieg oleju), a nie kół.
-- | Bartłomiej Kuźniewski
| sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173
Trzecia zagadka. Ile pali silnik benzynowy oddający na wale 200 koni. a) 15 litrów. b) 60 litrów
c) 100 litrów.
|