wylaczenie darowizny ze schedy spadkowej [tylko u notariusza ?]

Data: 2011-01-21 19:50:28
Autor: lukasz
wylaczenie darowizny ze schedy spadkowej [tylko u notariusza ?]
Witam,

Matka zamierza darowac synowi kwote kilkudziesi臋ciu ty艣 z艂.
Darowizna b臋dzie zrealizowana w oparciu o umow臋 cywiln膮, a nast臋pnie do US b臋dzie z艂o偶ony druk sd-z2 w wymaganym terminie 6msc a wiec podatku od tej czynnosci nie bedzie.

W umowie darowizny zamierzamy zawrzec nastepujacy zapis:

Darczy艅ca o艣wiadcza, 偶e niniejsza darowizna na rzecz Obdarowanego dokonana jest ze zwolnieniem od obowi膮zku jej zaliczenia na sched臋 spadkow膮 w rozumieniu art. 1039kc.

1. Czy taki zapis jest prawnie skuteczny i w przyszlosci ta darowizna nie bedzie wliczana przy ustalaniu schedy spadkowej, czy moze wymagana jest wizyta u notariusza ?

2. Przelew bedzie dokonany z konta wspolnego matki i ojca. Czy oboje musza figurowac na umwie darowizny ?

3. Syn jest zonaty. Czy po otrzymaniu darowizny wchodzi ona do majatku wspolnego (brak rozlacznosci majatkowej) ?

4. Czy otrzymanie takiej darowizny nalezy gdzies wykazywac w zeznaniach podatkowych (pit), czy po zlozeniu druku sd-z2 zamkniety jest temat "papierkowy"

Z gory dziekuje
pzdrw

Data: 2011-01-21 12:53:11
Autor: witek
On 1/21/2011 12:50 PM, lukasz wrote:

W umowie darowizny zamierzamy zawrzec nastepujacy zapis:

a po jakiego grzyba ty sie zajmujesz rzeczami, za kt贸re kas臋 bierze notariusz i jeszcze za to odpowiada?

Data: 2011-01-22 09:41:25
Autor: lukasz
W dniu 2011-01-21 19:53, witek pisze:
> a po jakiego grzyba ty sie zajmujesz rzeczami, za kt贸re kas臋 bierze
> notariusz i jeszcze za to odpowiada?

napisalem ze bedzie to darowizna spisana na kartce papieru a nie poswiadczana notarialnie, wiec raczej musze sam sie za to zabrac

pzdrw

Data: 2011-01-22 09:24:50
Autor: witek
On 1/22/2011 2:41 AM, lukasz wrote:
> [...]

napisalem ze bedzie to darowizna spisana na kartce papieru a nie
poswiadczana notarialnie, wiec raczej musze sam sie za to zabrac

sie prosisz o k艂opoty ale twoja sprawa.
umowa darowizny co do zasady ma byc w formie aktu notarialnego.

Data: 2011-01-22 16:39:11
Autor: SQLwiel
witek pisze:

sie prosisz o k艂opoty ale twoja sprawa.
umowa darowizny co do zasady ma byc w formie aktu notarialnego.

P...isz.

--

Dzi臋kuj臋.
    Pozdrawiam.

Data: 2011-01-22 11:04:55
Autor: witek
On 1/22/2011 9:39 AM, SQLwiel wrote:
witek pisze:

sie prosisz o k艂opoty ale twoja sprawa.
umowa darowizny co do zasady ma byc w formie aktu notarialnego.

P...isz.

alez oczywiscie, ze p..le. Jak zwykle.
kodeks cywilny tez.

Art. 890.  搂 1. O艣wiadczenie darczy艅cy powinno by膰 z艂o偶one w formie aktu notarialnego. Jednak偶e umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje si臋 wa偶na, je偶eli przyrzeczone 艣wiadczenie zosta艂o spe艂nione.

Data: 2011-01-22 20:33:24
Autor: lukasz
witek pisze:

[...]

tzn sam sobie zaprzeczas ? pisales wczesniej ze *ma* a teraz ze *powinna*

potwierdzeniem spelnienia tego przyzeczenia bedzie potwierdzenie przelewu z konta rodzicow na moje konto

a wracajac do moich pytan, zna ktos odpowiedzi ?

1. Czy taki zapis [o wylaczeniu ze schedy] jest prawnie skuteczny i w przyszlosci ta darowizna nie bedzie wliczana przy ustalaniu schedy spadkowej, czy moze wymagana jest wizyta u notariusza ?

2. Przelew bedzie dokonany z konta wspolnego matki i ojca. Czy oboje musza figurowac na umowie darowizny ?

[...]

thx

Data: 2011-01-22 14:01:23
Autor: witek
witek pisze:

[...]

kazdy czyta co chce przeczytac.
przede wszystkim napisalem "co do zasady".

potwierdzeniem spelnienia tego przyzeczenia bedzie potwierdzenie
przelewu z konta rodzicow na moje konto

i tylko tego. to znaczy wykonania darowizny, ale nie umow z ni膮 zawartych.

[...]

jak wyzej, an dwoje babka wr贸偶y艂a.
poniewaz umowa darowizny powinna miec form臋 notarialn膮, z wyj膮tkiem kiedy zosta艂a ju偶 wykonana, to sam przelew pieniedzy bedzie wystarczaj膮cy, co do tego aby nikt nie twierdzi艂, 偶e pieni膮dze w艂a艣ciciela zmieni艂y.
Co do pozosta艂ych zapis贸w zwi膮zanych z darowizn膮? A szukaj po orzeczeniach s膮d贸w.

Poniewaz art 1039 m贸wi o o艣wiadczeniu lub okolicznosciach to raczej mo偶na za艂o偶y膰, 偶e nie wymagaj膮 formy notarialnej.
Ale jak chcesz si臋 potem kopac z koniem, to prosz臋 bardzo.
Zeby ci ktos p贸藕niej nie zarzuci艂, 偶e o艣wiadczenie nie ma zwi膮zku z darowizn膮 bo odby艂o si臋 w innym czasie ni偶 darowizna.

Przede wszystkim napisz jaki jest cel wy艂膮czenia tego ze schedy spadkowej, bo mo偶e w og贸le co innego chcesz zrobi膰.

2. Przelew bedzie dokonany z konta wspolnego matki i ojca. Czy oboje
musza figurowac na umowie darowizny ?

i tu wlasnie wtopisz po raz pierwszy.
przede wszystkim b臋d膮 to dwie darowizny. od matki i od ojca.
i je艣li chcesz m贸wi膰 o wy艂膮czeniu ze schedy to o艣wiadczenia maj膮 by膰 dwa tak samo jak umowy darowizny. czy bed膮 wa偶ne? nie wiem. szuka艂bym w orzecznictwie konkretnych przypadk贸w. wg logiki powinny, ale g艂owy za to nie dam.
Dlatego dobrze radz臋 nieprzekombinowa膰 w oszczedzaniu bo mozna tylko stracic.

3. Syn jest zonaty. Czy po otrzymaniu darowizny wchodzi ona do majatku
wspolnego (brak rozlacznosci majatkowej) ?

Nie. Darowizny do maj膮tku wsp贸lnego nie wchodz膮, chyba, 偶e zosta艂o okre艣lone inaczej.

4. Czy otrzymanie takiej darowizny nalezy gdzies wykazywac w zeznaniach
podatkowych (pit), czy po zlozeniu druku sd-z2 zamkniety jest temat
"papierkowy"

pit i spadki to odzielna sprawa. nie 艂膮cz膮 si臋.

z艂o偶enie druku to podstawa, to zaczyna procedure w US, kt贸re powinna si臋 zako艅czy膰 wydaniem postanowienia o wymiarze podatku. czyli w tym przypadku zero, jak nie skopiecie.
Z waszej strony bedzie to jedyny dokument, kt贸ry nalezy z艂ozy膰.
Wizyta u notariusza i notarialna umowa darowizny zwalnia was nawet z tego obowi膮zku.

Data: 2011-01-23 14:34:32
Autor: lukasz
W dniu 2011-01-22 21:01, witek pisze:

Przede wszystkim napisz jaki jest cel wy艂膮czenia tego ze schedy
spadkowej, bo mo偶e w og贸le co innego chcesz zrobi膰.

moglbys cos szerzej napisac ?

[...]

czyli sugerujesz dokonanie np dwoch przelewow po 50% wartosci darowizny i spisanie dwoch odrebnych umow darowizny: jednej z matka, drugiej z ojcem ?

czy rozwiazaniem jest wpisanie jako Darczyncow na jednej umowie obojga rodzicow ?

pkt 3 i 4. ok, dzieki

PS: orientujesz sie jaki jest orientacyjny koszt zalatwiania darowizny poprzez notariusza ?

pzdrw

Data: 2011-01-23 09:14:18
Autor: witek
On 1/23/2011 7:34 AM, lukasz wrote:
W dniu 2011-01-22 21:01, witek pisze:

Przede wszystkim napisz jaki jest cel wy艂膮czenia tego ze schedy
spadkowej, bo mo偶e w og贸le co innego chcesz zrobi膰.

moglbys cos szerzej napisac ?

to ty napisz szerzej po co chcecie wylaczenia ze schedy spadkowej.
co chcecie osi膮gn膮c.

[...]

przelew moze byc jeden papierkologie (szczegolnei do US) b臋d膮 dwie.

czy rozwiazaniem jest wpisanie jako Darczyncow na jednej umowie obojga
rodzicow ?

mowilem, zebys poszedl do notariusza.

pkt 3 i 4. ok, dzieki

PS: orientujesz sie jaki jest orientacyjny koszt zalatwiania darowizny
poprzez notariusza ?

notariusz nie wie?

Data: 2011-01-23 16:40:14
Autor: lukasz
W dniu 2011-01-23 16:14, witek pisze:
[...]

to ze jezeli w spadku po rodzicach zostanie powiedzmy tylko 50.000 a darowizna bedzie na 60.000 to niezaliczenie do schedy bedzie skutkowalo tym ze z tych 50.000 bedzie mi sie cos ustawowo nalezalo. Jezeli bedzie to zaliczone to nie dostane nic. Rozumowanie prawidlowe czy nie ?

notariusz nie wie?

w poniedzialek pewnie bedzie wiedzial, w niedziele malo ktory pracuje ;)
sprawdze w poniedzialek

pzdrw,

Data: 2011-01-23 10:13:01
Autor: witek
On 1/23/2011 9:40 AM, lukasz wrote:

[...]

prawidlowe,

przy czym nie zwolni cie to od wyp艂acenia zachowku od darowizny pozosta艂ym, co wiekszosc wlasnie chce osi膮gn膮膰 i im sie nie udaje.

Data: 2011-01-23 18:03:16
Autor: lukasz
W dniu 2011-01-23 17:13, witek pisze:

przy czym nie zwolni cie to od wyp艂acenia zachowku od darowizny
pozosta艂ym, co wiekszosc wlasnie chce osi膮gn膮膰 i im sie nie udaje.

jestem swiadom tego ze darowizny zawsze wliczane sa przy obliczaniu naleznego zachowku

poniewaz jednak dalej nie wiem jak przeprowadzic przekazanie pieniedzy i zakup za nich wspolnie z zona mieszkania mam dalej wiele pytan i bede wdzieczny za udzielenie odpowiedzi

Ja widze dwa warianty (do obliczen przyjalem 50.000pln):
1. Ten dyskutowany. Czyli rodzice dokonuja przelewu z konta wspolnego na moje konto indywidualne w wysokosci 50.000. Ja skladam dwa druki sd-z2 do US w jednym jest przekazanie darowiny w wysokosci 25.000 od ojca dla syna i w drugim 25.000 od matki dla syna. Czy beda jakies problemy ze cala ta kwota zostanie przekazana sprzedawcy mieszkania ktore bedzie wspolne (mojej i zony). Reszta kwoty, powiedzmy 100.000 bedzie pochodzila z mojego rachunku (ale po slubie srodki na tym rachunku staly sie wspolne ?)

2. Kwota wolna od podatku dla podatkowo najblizszych, jak i dla pierwszej grupy (tesc, tesciowa, synowa) wynosi obecnie 9637pln.
Dodatkowo wystepuje ulga mieszkaniowa, ktora ?chyba? rowniez obejmuje tesciow / ziecia / synowa i wynosi rowniez 9637pln. Maksymalnie na osobe od kilku darczyncow mozna otrzymac 19274pln.

Rozwazmy teraz taka sytuacje:
aby bylo po rowno i kazdy mial rowny wklad wlasny w kupowane mieszkanie (nie wiem czy to jest konieczne) rodzice daruja mi 25.000 i mojej zonie (ich synowej) rowniez 25.000. 艁acznie daruja 50.000.

Darowizna dla syna i synowej nie musi byc zglaszana wogole do US poniewaz obie darowizny mieszcza sie w limitach:
SYN
9637 od ojca zwyklej
9637 od matki zwyklej
9637 od ojca mieszkaniowej
9637 od matki mieszkaniowej
razem 38.548pln

SYNOWA
j.w.

Jezeli kalkulacja jest prawidlowa to z tego wnioskuje ze rodzice moga zrobic dwa przelewy: do 38.500 na moje konto i do 38.500 na konto synowej i w takiej sytuacji nie ma koniecznosci informowania US o czymkolwiek.

Jakkolwiek w propozycji 2 (drugiej) nie bylo mowy o wylaczeniu darowizn ze schedy spadkowej ale to co proponowane w rozwiazniu 1 moge zastosowac w darowiznie od rodzicow dla syna, ztcw dla synowej nie ma takiej mozliwosci

pozdrawiam

Data: 2011-01-23 11:46:41
Autor: witek
On 1/23/2011 11:03 AM, lukasz wrote:
[...]

tak.

Czy beda jakies problemy ze
cala ta kwota zostanie przekazana sprzedawcy mieszkania ktore bedzie
wspolne (mojej i zony).

pod warunkiem, ze to ty przekarzesz i ze swojego konta , a nie rodzice ze swojego.
bo sie po偶egnasz ze zwolnieniem z podatku.
przelew najpierw na twoje konto a potem r贸b co chcesz.

  Reszta kwoty, powiedzmy 100.000 bedzie
pochodzila z mojego rachunku (ale po slubie srodki na tym rachunku staly
sie wspolne ?)

nie sta艂y si臋 wsp贸lne. wszystko co przed s艂ubem by艂o twoje dalej jest twoim maj膮tkiem oddzielnym, darowizna od rodzic贸w te偶 jest twoim maj膮tkiem oddzielnym, czyli de facto wyk艂adasz kas臋 ze swojego maj膮tku oddzielnego.
a kupi膰 chcesz do maj膮tku wsp贸lnego, czyli 偶onie po艂ow臋 zakupu podarowa膰.
no to sie zastan贸w jak bardzo US sie do tego dowali i co z tym fantem zrobic.

podpowiedz: idz do doradcy podatkowego.

[...]

obejmuje,
poszukaj jeszcze paragrafu o tym, ze z przeznaczeniem na cele budowalane kwota mo偶e by膰 podw贸jna co nie przeszkadza w darowiznie na cele niebudowlane,

Maksymalnie na osobe
od kilku darczyncow mozna otrzymac 19274pln.

maksymalnie to mo偶na isc w nieskonczonosc.
wszystko zalezy od wielkosci rodziny.

[...]

razy 2
9637 od matki mieszkaniowej
razy 2
razem 38.548pln

SYNOWA
j.w.

a wszystko razy dwa, bo "synowa" tez ma rodzic贸w. pod warunkiem, ze maja kase na darowizne.

[...]

troche wiecej.
jak wyzej,
szukaj moich postow mniej wiecej sprzed 2 lat, ajk byla akcja US dobierania sie m艂odym ma艂偶e艅stwom do ty艂ka pod tytu艂em sk膮d mieli kas臋 na mieszkanie.

[...]

pytanie.
jak jestes chory to idziesz do lekarza, czy leczysz sie sam?
jak ci sie zepsuje telewizor to grzebiesz w nim sam czy dzownisz po serwis.

to po jak膮 choler臋 majstrujesz samodzielnei przy kwotach przekraczaj膮cych zdrowo ponad 100 tys?

wez stowe idz do doradcy podatkowego, wez drug膮 st贸w臋 idz do prawnika,
dowiedz sie ile zap艂acisz u notariusza za umowe darowizny.
nawet jak oni co艣 skopi膮 to bedzie szansa odzyskania tego.

偶al ci 300 z艂, a wtopi膰 mo偶esz kilkana艣cie tysi臋cy.

Data: 2011-01-23 18:06:53
Autor: lukasz
W dniu 2011-01-23 18:03, lukasz pisze:

2. Kwota wolna od podatku dla podatkowo najblizszych, jak i dla
pierwszej grupy (tesc, tesciowa, synowa) wynosi obecnie 9637pln.

moja pomylka - dla podatkowo najblizszych kwota 9637 to nie kwota wolna od podatku, tylko kwota powyzej ktorej nalezy zlozyc deklaracje do US. Oczywiscie najblizsi podatkowo nie maja limitu pod rygorem zachowania terminu powiadomienia US i przekazania srodkowo przelewem lub przekazem

sorka

Data: 2011-01-23 18:34:14
Autor: spp
W dniu 2011-01-23 18:06, lukasz pisze:
[...]

Wiesz, 偶e 'prawdziwsza' jest pierwsza wersja Twojej odpowiedzi?
呕ona autora w膮tku zap艂aci ten podatek od nadwy偶ki.

--
spp

Data: 2011-01-23 18:47:48
Autor: lukasz
W dniu 2011-01-23 18:34, spp pisze:
[...]

no to teraz sie pogubilem :(:(

podatkowo najblizsi czyli m.in syn nie placi nic jezeli zglosi darowizne powyzej 9637 (powyzej ok 19274 na cele mieskzaniowe) od kazdego z rodzicow. Do wysokosci tych kwot nie musi nic zglaszac do US a powzyej dlaej nie placi podatku ale sd-z2 jest obowiazkowy.

grupa I czyli synowa, ma limit 9637 od tescia i tesciowej osobno, czyli lacznie ok 19274 + ta sama kwota na cele mieszkaniowe. Powyzej 2*19274 bedzie dopiero podatek i zgloszenie do US.

gdzie popelniam blad ?

dzieki

Data: 2011-01-23 19:34:55
Autor: spp
W dniu 2011-01-23 18:47, lukasz pisze:

[...]

Do podatku od spadk贸w i darowizn utworzono podgrup臋 do kt贸rej zaliczaj膮 si臋: ma艂偶onek, zst臋pni, wst臋pni, pasierb, rodze艅stwo, ojczym, macocha - ci nie p艂ac膮 podatku (po spe艂nieniu innych warunk贸w typu zg艂oszenie czy przelew) bez wzgl臋du na wysoko艣膰 kwoty.
Jak widzisz brakuje tu te艣ci贸w, zi臋ci贸w, synowych itp. planktonu - ich obowi膮zuj膮 normalne zasady - podatek od nadwy偶ki 9637 z艂. :(

--
spp

Data: 2011-01-25 12:40:28
Autor: kam
[...]

o ile b臋d膮 mieli roszczenie o zachowek, przecie偶 50.000 w spadku zostaje

Data: 2011-01-25 09:09:39
Autor: witek
On 1/25/2011 5:40 AM, kam wrote:
[...]

50 tys, do podzia艂u nalezy im sie z definicji
co nie zmienia fatku dochodzenia zachowku od darowizny.

Data: 2011-01-25 19:37:17
Autor: kam
W dniu 2011-01-25 16:09, witek pisze:
50 tys, do podzia艂u nalezy im sie z definicji
co nie zmienia fatku dochodzenia zachowku od darowizny.

ale przecie偶 tylko wtedy je艣li to, co otrzymali z 50.000 nie zaspokoi ich udzia艂u w pierwotnych 110.000

Data: 2011-01-25 13:17:07
Autor: witek
On 1/25/2011 12:37 PM, kam wrote:
[...]

Wydaje mi sie z nie.

60 tys byloby w spadku gdyby nie darowizna.
poniewaz byla darowizna to nalezy im sie zachowek od 60 tys.

tak jak piszesz by艂oby gdyby ten 50 tys, pozostali dostali rowniez w darowiznie, wowczas kompensowa艂o by to roszczenie o zachowek.

Je艣li jest to masa spadkowa, to tak sie nie dzieje

Data: 2011-01-25 23:10:39
Autor: kam
W dniu 2011-01-25 20:17, witek pisze:
[...]

a tak z przepisu, to kiedy przys艂uguje roszczenie o zachowek?

KG

Data: 2011-01-25 16:23:05
Autor: witek
On 1/25/2011 4:10 PM, kam wrote:
[...]

je艣li przy dziedziczeniu ustawowym co艣 by dosta艂, a z powodu innego rozporz膮dzenia maj膮tkiem tego zaszczytu nie dost膮pi艂.

w贸wczas ma roszczenie o zachowek, kt贸re pomniejsza si臋 o darowizny, kt贸re sa otrzyma艂, zapisy testamentowe na niego, koszty ponadstandardowego wychowania i takie tam podobne.

Natomiast jesli nie ma nic, to sama pozosta艂a masa spadkowa nie ma wp艂ywu na wysoko艣膰 nale偶nego zachowku z tyu艂u rozporz膮dzenia maj膮tkiem poprzez testament lub darowizny na rzecz innych osob.

Data: 2011-01-26 08:58:56
Autor: kam
W dniu 2011-01-25 23:23, witek pisze:
je艣li przy dziedziczeniu ustawowym co艣 by dosta艂, a z powodu innego
rozporz膮dzenia maj膮tkiem tego zaszczytu nie dost膮pi艂.

ale tu przecie偶 dosta艂, skoro pozosta艂o 50.000 w spadku

w贸wczas ma roszczenie o zachowek, kt贸re pomniejsza si臋 o darowizny,
kt贸re sa otrzyma艂, zapisy testamentowe na niego, koszty
ponadstandardowego wychowania i takie tam podobne.

a tak偶e to co otrzyma艂 w wyniku powo艂ania do spadku (art.991 par.2), przy czym nie ma znaczenia czy powo艂anie by艂o z ustawy czy na podstawie testamentu

Natomiast jesli nie ma nic,to sama pozosta艂a masa spadkowa nie ma
wp艂ywu na wysoko艣膰 nale偶nego zachowku z tyu艂u rozporz膮dzenia maj膮tkiem
poprzez testament lub darowizny na rzecz innych osob.

w rezultacie pozosta艂a masa spadkowa ma znaczenie, bo w jej zakresie nast臋puje powo艂anie do spadku

KG

Data: 2011-01-22 09:47:29
Autor: spp
W dniu 2011-01-22 09:41, lukasz pisze:

> [...]

napisalem ze bedzie to darowizna spisana na kartce papieru a nie
poswiadczana notarialnie, wiec raczej musze sam sie za to zabrac

Hmm, a nie pro艣ciej u偶y膰 jej bez pisania?
"Moc" takiej kartki mo偶e by膰 nawet wi臋ksza - pisanie mo偶e os艂abi膰 w艂贸kna i kartka 艂atwiej si臋 przerwie.

--
spp

wylaczenie darowizny ze schedy spadkowej [tylko u notariusza ?]