wyłącznik nadpradowy elektryka

Data: 2009-08-28 19:15:47
Autor: AreK
wyłącznik nadpradowy elektryka
Witam
Mam za licznikiem prądu dwa bezpieczniki topikowe 16A. Instalacja jest stara, teraz daje się tylko jeden bezpiecznik. Z uwagi że bezpieczniki automatyczne są drogie chciałbym zastąpić je wyłącznikami nadpradowymi B16. I mam pytanie, czy zamiast dwóch topików moge zastosować dwa wył. nadpradowe? Czy też powinien być tylko jeden. Dochodzę do wniosku że dwa wyłączniki to większe bezpieczestwo:) Grubość przewodów w instalacji jest na 20A
Pozdro

Data: 2009-08-28 22:25:25
Autor: Jarek P.
AreK <refer@poczta.onet.pl> wrote:
Witam
Mam za licznikiem prądu dwa bezpieczniki topikowe 16A. Instalacja jest
stara, teraz daje się tylko jeden bezpiecznik.

Te dwa bezpieczniki to są dwa obwody (np gniazdka i oświetlenie), czy też jest to jeden obwód i bezpieczniki na każdej jego żyle (kiedyś, baaardzo dawno temu faktycznie się tak robiło) i wykręcenie dowolnego z tych bezpieczników wyłacza Ci całość elektryki?

Zastąpienie topików nowoczesnymi wyłacznikami nadprądowymi oczywiście jest możliwe, jeśli tam są dwa obwody, daj dwa bezpieczniki, jesli natomiast jest to takie stare rozwiązanie z dwoma bezpiecznikami, to wymieniając to daj bezpiecznik już tylko jeden, na przewodzie fazowym. Dwa bezpieczniki w takim układzie nie tylko nie podnoszą bezpieczeństwa, a wręcz przeciwnie, pogarszają je.

J.

Data: 2009-08-29 02:14:19
Autor: AreK

Użytkownik "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:h79efl$7cm$1inews.gazeta.pl...
[...]

Jest jeden obwód i bezpieczniki na każdej jego żyle. Mam tam stare bezpieczniki automatyczne, ja chce je zamienić na wyłączniki nadpradowe. Elektryk będzie chciał dac 1 taki wyłącznik. Ale bym się upierał żeby dał dwa, mysle co dwa to nie jeden:)  Czy takie rozwiązanie jest nie dopuszczalne
AreK

Data: 2009-08-29 06:01:42
Autor: Panslavista
wyłącznik nadpradowy elektryka
On Sat, 29 Aug 2009 02:14:19 +0200, AreK wrote:

Reasumując - nie tylko można, ale bezwzględnie trzeba. Tyle, że przy
liczniku prawdopodobnie masz podobnie - zabezpieczenie na przewodzie
fazowym jak i na zerowym. Jest to niebezpieczne, gdyĹź przy przepaleniu
wkładki na przewodzie zerowym cała instalacja elektryczna znajduje się
pod pełnym napięciem fazowym i łatwo może dojść do porażenia, w
przypadku awarii lub innego nieszczęśliwego zbiegu okolicznosci.
Doraźnie możesz zwiększyć amperaż wkładki na przewodzie zerowym np.
na 25A, przy 16A na fazowym. zabezpieczy Cię to do pewnego stopnia przed
sytuacją jak wyżej. Ważna jest kolejność wykręcania wkładek -
najpierw wykręcasz tę na fazowym, później na zerowym, wkręcasz w
odwrotnej kolejności.
Musisz wziąć elektryka z koncesją na przeróbkę instalacji, gdyż
będzie musiał zerwać plomby na liczniku i go zdjąć - napisać
protokół dla ZE, aby przyjechał monter założyć je ponownie. Być
moĹźe dokona teĹź wymiany licznika.

Data: 2009-08-29 09:34:40
Autor: Irokez
Użytkownik "Panslavista" <panslavista@wp.pl> napisał w wiadomości news:pan.2009.08.29.04.01.31.519860wp.pl...
[...]

Bez sensu
Kupuje 2xB16 zespolony i jak wywali jeden to pociągnie za soba 2-gi.

Inna sprawa że ja bym tak nie robił i jednak neutralny na sztywno złączył a zabezpieczył tylko fazowy
Ciekawe jak są rozwiązane gniazdka z "bolcem" w mieszkaniu, o ile takie są.

--
Irokez

Data: 2009-08-29 13:19:24
Autor: Slavinka

Użytkownik "Irokez" <henric8@op.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> na 25A, przy 16A na fazowym. zabezpieczy Cię to do pewnego stopnia przed
> sytuacją jak wyżej. Ważna jest kolejność wykręcania wkładek -

Z sensem - za to bez przeróbek.

Kupuje 2xB16 zespolony i jak wywali jeden to pociągnie za soba 2-gi.

Niekoniecznie - wystarczy drobna różnica, nie ma dwu takich samych...

Inna sprawa że ja bym tak nie robił i jednak neutralny na sztywno złączył
zabezpieczył tylko fazowy

    He..he, przy odwróceniu na pionie wykręcenie bezpiecznika na zerze
pozwala na pobór prądu bez jego obrotów - do dowolnego zera "na rurze"...
Sąsiad tak tutaj zrobił, a nakablował na mnie, przyszli, gdy byłem w pracy i
za przecinaki, nawet kawałek dziury w ścianie wykuli, ale drugi poszedł po
rozum do głowy i u sąsiada w bojlerze elektrycznym wykryli "zerowanie"...
    Okazało się, ze krany "kopały" względem wanny - u mnie też - ja
połączyłem baterię z przelewem (metalowe sitko) więc mogłem bezpiecznie
rodzinę kąpać, zmierzone napięcie ~120V.
    Poskutkowało to remontem instalacji - wymiana przewodów w pionach i
liczników odpornych na te manewry... :-))))))))))

Ciekawe jak są rozwiązane gniazdka z "bolcem" w mieszkaniu, o ile takie
są.

Naprawiałem RTV wiele lat - w jednej chałupince na wsi znalazłem radio
Talizman - to byl taki czeski Pionier - drut od gniazda do doniczki z
kwiatkiem - takie "uziembienie" było...

Data: 2009-08-29 15:56:30
Autor: Irokez
Użytkownik "Slavinka" <slavinka@wp.pl> napisał w wiadomości news:h7b2vp$t53$1atlantis.news.neostrada.pl...

> [...]

Kupuje 2xB16 zespolony i jak wywali jeden to pociągnie za soba 2-gi.

Niekoniecznie - wystarczy drobna różnica, nie ma dwu takich samych...

Się nie zrozumieliśmy
Legrand S302
http://www.partnerproduct.pl/index.php?k=25&p=347
I róznica nawet większa może se być.

[...]

Ale to juz jest przekombinowane.

--
Irokez

Data: 2009-08-29 11:10:34
Autor: Jarek P.
[...]

nie upieraj się, zaufaj elektrykowi, wie, co robi. Dwa bezpieczniki w takim układzie nie tylko nie podnoszą bezpieczeństwa a wręcz je pogarszają. W przypadku jakiejkolwiek awarii prowadzącej do zwarcia czy przeciążenia, masz czystą loterię, który z nich pierwszy wywali, czy ten na przewodzie fazowym, czy neutralnym. Nie wdając się w niuanse, masz 50% szans, że wywali ten na neutralnym. Czyli faza zostaje. Jeśli urządzenie jest z pierwszą klasą izolacji (czyli wszystko, co metalowe, pralka, lodówka itp.) i masz tam wykonane zerowanie w gniazdkach (a przy dwuprzewodowej instalacji jest to niemal pewne), skutek jest taki, że obudowa wszystkich takich urządzeń znajdzie się na pełnym potencjale fazy.

Tak więc niech elektryk robi tak, jak mówi, nie ulepszaj jego pracy!

J.

Data: 2009-08-29 19:42:22
Autor: AreK

Użytkownik "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:h7araa$4h4$1inews.gazeta.pl...
[...]

Czyli będzie to samo co mam dotychczas, dwa topiki:) Czy wiecie że prawie wszystkie te Legrandy i inne sa produkowane w Chinach 8-)

Data: 2009-08-29 23:06:02
Autor: Slavinka

Użytkownik "AreK" <refer@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
Czyli będzie to samo co mam dotychczas, dwa topiki:) Czy wiecie że prawie
wszystkie te Legrandy i inne sa produkowane w Chinach 8-)

A nie w Suwałkach?

Data: 2009-08-30 00:04:35
Autor: Jarek P.
wyłącznik nadpradowy elektryka
AreK <refer@poczta.onet.pl> wrote:

Czyli będzie to samo co mam dotychczas, dwa topiki:)

Nie rozumiem. Zostajesz przy rozwiązaniu niewygodnym i potencjalnie niebezpiecznym? Dlaczego?

Czy wiecie że
prawie wszystkie te Legrandy i inne sa produkowane w Chinach 8-)

Chiny są baaardzo duże. Pomieszczą się tam zarówno nowoczesne fabryki z reżimem renomowanego producenta, a bazujące jedynie na taniej sile roboczej, jak i szopy i garaże produkujące badziewia składane byle jak i z byle czego, rączkami chińskich 6latków.

J.

Data: 2009-08-29 00:34:49
Autor: geyb
wyłącznik nadpradowy elektryka
Nie znasz się, zapłać elektrykowi, żebyś nie narobił sobie "dobrze".

wyłącznik nadpradowy elektryka