wymiana halogenów 12V na LEDy.

Data: 2014-11-04 08:23:25
Autor: kogutek444
wymiana halogenów 12V na LEDy.
W dniu wtorek, 4 listopada 2014 01:36:07 UTC+1 użytkownik nos...@yahoo.com napisał:
Witam, Poproszę o poradę odnośnie wymiany halogenów na LEDy.

Mam obecnie w łazience 8 halogenów 25W w oprawkach GU5.3 MR16.
Instalacja jest 12V. Transformator toroidalny.

Czy dla LED SMD 12V muszę wymienić ten transformator?

Pewno nie musisz. To czy musisz okaże się samo. Jeśli zaczną padać ledówki to będzie to z winy transformatora. Ale jeśli nie musisz to warto wymienić na dedykowany do ledów. Straty w tym transformatorze co masz są porównywalne z mocą ledówek jakie chcesz zainstalować. Dalej będzie energooszczędnie ale sporo gorzej. Te halogeny co masz włączasz jednym włącznikiem czy masz więcej włączników?

Data: 2014-11-04 22:53:50
Autor: nospam@yahoo.com
W dniu 2014-11-04 o 17:23, kogutek444@gmail.com pisze:
[...]

No właśnie o to chciałem zapytać. Czy niedociążony transformator
toroidalny spowoduje jakieś dodatkowe straty, jakiego rzędu ? Wyłącznik
mam pojedynczy na całe pomieszczenie. Zakładalem po prostu włożenie
nowych żarówek LED typu GU5.3 MR16.

Data: 2014-11-04 14:33:27
Autor: kogutek444
W dniu wtorek, 4 listopada 2014 22:54:36 UTC+1 użytkownik nos...@yahoo.com napisał:

> [...]
toroidalny spowoduje jakieś dodatkowe straty, jakiego rzędu ? Wyłącznik
mam pojedynczy na całe pomieszczenie. Zakładalem po prostu włożenie

jak masz`włącznik przed transformatorem to specjalnie nie masz się czym przejmować. Światło w łazience nie świeci się cały czas. Transformatory w każdym stopni obciążenia generują straty. Tym większe im obciążenie większe. Możesz to sprawdzić. Jak rosną straty to rośnie temperatura transformatora. Do strat dochodzi jeszcze prąd jałowy transformatora, to też strata. Toroidy teoretycznie są trochę lepsze od innych nie elektronicznych transformatorów. Bardzo dobrze zaprojektowane i wykonane będą miały straty na poziomie 2-3%. Ale takie to w wahadłowcach montują. Taki do halogenów może mieć sporo więcej. Jak gdzieś jest jakaś rezerwa ze jeszcze działa i nie zagraża pożarem to jest z czego ująć. Jak fabryka zrobi 10 milionów transformatorów i na każdym oszczędzi 10 centów to ma górką milion dolców. A że klient za prąd zapłaci niewiele więcej to ich nie obchodzi. Poza tym wiedzą ze klient mało świadomy. Na oko jak podłączysz 3W x 8 sztuk =24W. Drugie tyle może dołożyć transformator co zasilał 8x25W. Bilans nie wyjdzie bardzo źle bo i tak taki transformator jak masz z ledówkami pobierze prawie 10 razy mniej prądu niż halogeny które masz czy miałeś.

Data: 2014-11-27 11:40:04
Autor: Ghost

Użytkownik  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:54594aed$0$12641$65785112@news.neostrada.pl...

> [...]

No właśnie o to chciałem zapytać. Czy niedociążony transformator
toroidalny spowoduje jakieś dodatkowe straty

Nie przejmowal bym sie nimi. Klopot jak jest transformator "elektroniczny".

wymiana halogenów 12V na LEDy.