wymiana kół

Data: 2014-04-10 10:52:11
Autor: Heraklit
wymiana kół
Jestem posiadaczem już kilkuletniej Meridy Kalahari 510 (26", mtb) z
kasetą shimano 7 rzędową i wolnobiegiem na bębenku. Czy do kół z linku
będę mógł bez problemu zamontować kasetę i wolnobieg? A ogólnie czym się
kierować przy wyborze kół poza oczywiście rozmiarem i kolorem?

--
Pozdrawiam,

Post stworzono 2014-04-10 10:42:01

Data: 2014-04-10 10:57:20
Autor: Heraklit
wymiana kół
Był sobie taki dzień: 10 kwiecień (czwartek), gdy o godzinie 10:52
*Heraklit* naskrobał(a):

zagubiony link: http://tnijurl.com/79e164341935/

--
Pozdrawiam,

Post stworzono 2014-04-10 10:57:05

Data: 2014-04-10 06:10:28
Autor: Jacek G.
wymiana kół
W dniu czwartek, 10 kwietnia 2014 10:57:20 UTC+2 użytkownik Heraklit napisał:
> [...]
> będę mógł bez problemu zamontować kasetę i wolnobieg?
A ogólnie czym się kierować przy wyborze kół poza oczywiście rozmiarem i

O różnicach między wielotrybem nakręcanym a kasetą koledzy już napisali. Co do wyboru kół - to oczywiście zależy jak i ile jeździsz, ale te z podanego linku wydają się podejrzanie tanie - 100 zł za komplet 2 kół, to na prawdę trochę za mało. Ostatnio zamawiałem przednie koło do poskładania z elementów z nienajwyższej półki i zapłaciłem ok. 200 zł. Da się kupić takie koło taniej przy jeszcze niezłej jakości, ale za 50 zł to już nie bardzo. Tania szprycha kosztuje 1 zł/szt. A gdzie piasta i obręcz ?
No i skoro zmieniasz całe koło, to faktycznie warto przejśc z wolnotrybu na kasetę (odpowiednia piasta w tylnym kole) - koło będzie mocniejsze, większy wybór elementów takich jak kaseta, możliwość wymiany niektórych zębatek indywidualnie.
Co do innych parametrów, to zwróć uwagę na to, aby obręcz była do hamulców v-brake, na wielkość otworu na wentyl, ilość otworów na szprychy - 32 czy 36 (w sumie nie takie istotne).
--
Jacek G.

Data: 2014-04-10 06:37:41
Autor: rmikke
wymiana kół
W dniu czwartek, 10 kwietnia 2014 15:10:28 UTC+2 użytkownik Jacek G. napisał:

Co do innych parametrów, to zwróć uwagę na to, aby obręcz była do hamulców v-brake, na wielkość otworu na wentyl, ilość otworów na szprychy - 32 czy 36 (w sumie nie takie istotne).

Może i nie takie istotne, ale jak się obręcz z piastą nie zgadza, to trzeba kombinować z zaplotem...

Data: 2014-04-10 06:52:44
Autor: Jacek G.
wymiana kół
W dniu czwartek, 10 kwietnia 2014 15:37:41 UTC+2 użytkownik rmikke napisał:
> [...]

Może i nie takie istotne, ale jak się obręcz z piastą nie zgadza, to trzeba kombinować z zaplotem...
Nie, no o tym, żeby dobrać piastę o innej ilości otworów niż obręcz, to nie pomyślałem :)
--
Jacek G.

Data: 2014-04-10 06:56:21
Autor: rmikke
wymiana kół
W dniu czwartek, 10 kwietnia 2014 15:52:44 UTC+2 użytkownik Jacek G. napisał:

Nie, no o tym, żeby dobrać piastę o innej ilości otworów niż obręcz, to nie pomyślałem :)

Och, byli tu już tacy, co sobie z problemem poradzili, więc uznałem,
że warto doprecyzować ;)

Data: 2014-04-10 17:46:06
Autor: PeJot
wymiana kół
W dniu 2014-04-10 15:52, Jacek G. pisze:

Nie, no o tym, żeby dobrać piastę o innej ilości otworów niż obręcz, to nie pomyślałem :)

Zawsze w obręczy jest więcej otworów niż w piaście :>

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

-- -

Data: 2014-04-10 11:18:57
Autor: bans
wymiana kół
W dniu 2014-04-10 10:57, Heraklit pisze:

Jestem posiadaczem już kilkuletniej Meridy Kalahari 510 (26", mtb) z
kasetą shimano 7 rzędową i wolnobiegiem na bębenku. Czy do kół z linku
będę mógł bez problemu zamontować kasetę i wolnobieg?

Nie rozumiem, jak to kasetę I wolnobieg? Albo to, albo to...

Wyraźnie masz napisane "posiada gwint na 5,6,7,8-rzędowy wolnobieg nakrecany" - czyli kaseta odpada.

A druga sprawa - te koła są montowane na nakrętki, nie na mechanizm QR, jesteś pewien, że takie chcesz?

--
bans

Data: 2014-04-10 12:38:54
Autor: Heraklit
wymiana kół
Był sobie taki dzień: 10 kwiecień (czwartek), gdy o godzinie 11:18
*bans* naskrobał(a):

Nie rozumiem, jak to kasetę I wolnobieg? Albo to, albo to...
Wyraźnie masz napisane "posiada gwint na 5,6,7,8-rzędowy wolnobieg nakrecany" - czyli kaseta odpada.
Sądziłem, że kaseta (zębatki) może być wyposażona w wolnobieg lub kaseta
(zębatki) montowana jest na bębenek piasty. Ale mogę oczywiście coś
kręcić...

A druga sprawa - te koła są montowane na nakrętki, nie na mechanizm QR, jesteś pewien, że takie chcesz?
A widzisz, nie dostrzegłem tego, dzięki.

--
Pozdrawiam,

Post stworzono 2014-04-10 12:23:41

Data: 2014-04-10 12:56:12
Autor: karbar
wymiana kół
W dniu 2014-04-10 12:38, Heraklit pisze:
[...]

Kaseta to są same zębatki, które są montowane na bębenek w piaście, wolnobieg to zębatki razem z... wolnobiegiem nakręcane na gwint na korpusie piasty.

Zaletą kasety jest to, że łożyska są szerzej rozmieszczone, przez co trudniej jest zgiąć oś piasty.

pozdrawiam
karbar
ps. Chociaż jak teraz zastanowić się nad nazewnictwem, to faktycznie może być mylące.

--
[wro][Leniwa MuShellka]
rower: GT Avalanche Expert, RS Recon Race

Data: 2014-04-10 13:23:31
Autor: abn140
wymiana kół

Kaseta to są same zębatki, które są montowane na bębenek w piaście, wolnobieg to zębatki razem z... wolnobiegiem nakręcane na gwint na korpusie piasty.
czyli jesli ktos lata non stop na jednej koronce i ja 'zjedzie' to bez problemu wymieni tylko te koronke?
czy mimo wszystko wszystkie 7,8,9, 10? naraz trzeba?

Data: 2014-04-10 13:34:08
Autor: qrt
wymiana kół
Dnia Thu, 10 Apr 2014 13:23:31 +0100, abn140 napisał(a):

[...]

można wymienić koronkę choć niekoniecznie da sie ją łatwo kupić. No i
należy też wziąść pod uwagę iż wieksze kornki są ze sobą znitowane.

Data: 2014-04-10 13:00:58
Autor: Budzik
wymiana kół
Użytkownik qrt m@il.jakis ...

[...]

No i jak zjechana koronka to pewnie łancuch do wymiany.
No i skoro łancuch to pytanie co z korbą?

Data: 2014-04-10 13:32:19
Autor: qrt
wymiana kół
Dnia Thu, 10 Apr 2014 12:38:54 +0200, Heraklit napisał(a):

[...]

kręcisz

Kaseta - montowana jest na bębenek piasty. Kaseta ne posiada sprzęgła. Kaseta to sa
tylko zębatki i nic wiecej. Sprzęgło jest częścią piasty Tak zwany wolnobieg z kolei posiada własne sprzęgło i jest przykręcany do
piasty która nie ma sprzęgła. Kaseta jest ok, wolnobieg nie jest ok. Przy piascie pod kasete łożyskowanie
jest znacznie szersze i nie powoduje wygniania osi co może nastąpić przy
wolnobiegu gdzie piasta ma łozyska dość wąsko rozstawione.

Data: 2014-04-10 17:06:42
Autor: __Maciek
wymiana kół
Thu, 10 Apr 2014 13:32:19 +0200 qrt <m@il.jakis> napisał:

[...]

Tu jest ładna ilustracja:
http://sheldonbrown.com/images/freewheel-vs-k7.jpg

http://sheldonbrown.com/freewheels.html

Data: 2014-04-10 20:18:56
Autor: ToMasz
wymiana kół
W dniu 10.04.2014 10:52, Heraklit pisze:
[...]

po kija chcesz nowe koła? To co na linku to są zwykłe aluminiowe koła z bikelandu. (wejdź sobie na stronę www). Takie koła "dają radę", ale kupuje się je do rowerów w których umarły zwykłe badziewiarskie kółeczka z supermarketu. Ja bym Ci arrivów nie polecił jako zasępstwo czegoś co merida zrobiła, chyba ze musisz "dociągnąć" końca sezonu czy cośtam.

Jak chesz "upgradować" rower, to kup koło na KASETE, takie z wbudowanym bębenkiem (grzechotką, żołędziem) i na nie 7 (albo niepotrzebnie drożej 8) zębatek. na "dole" będziesz miał wyścigowe 11ząbków i możliwość wymiany pojedyńczych kół zębatych.
ToMasz

Data: 2014-04-11 11:07:45
Autor: Heraklit
wymiana kół
Był sobie taki dzień: 10 kwiecień (czwartek), gdy o godzinie 20:18
*ToMasz* naskrobał(a):

[...]
Już zrozumiałem, że to nie warte zachodu i odpuściłem sobie.

[...]
Pomyślę o tym po tym sezonie, bo to rozwiązanie nakręca koszty: najpierw
koła, potem kaseta, dalej przerzutki, korba, manetki...

--
Pozdrawiam,

Post stworzono 2014-04-11 11:01:44

Data: 2014-04-11 04:21:27
Autor: Jacek G.
wymiana kół
W dniu piątek, 11 kwietnia 2014 11:07:45 UTC+2 użytkownik Heraklit napisał:

> Jak chesz "upgradować" rower, to kup koło na KASETE, takie z wbudowanym

Pomyślę o tym po tym sezonie, bo to rozwiązanie nakręca koszty: najpierw
koła, potem kaseta, dalej przerzutki, korba, manetki...
Nie podałeś powodu, dla którego zmieniasz koła - czy się uszkodziły, czy zużyły obręcze, czy piasta nawala? I czy napęd (wielotryb, łańcuch, korba) są OK, czy do wymiany? Od tego zależy co i w jakiej kolejności warto wymieniać. Być może da się koszty wymiany rozłożyć w czasie.
A jakie komponenty kupić na wymianę, to już zależy od tego ile, gdzie i jak jeździsz. Ja jak muszę coś wymienić, to na co najmniej tej samej lub nieco lepszej klasy niż dotychczasowe.
--
Jacek G.

Data: 2014-04-11 14:31:50
Autor: Heraklit
wymiana kół
Był sobie taki dzień: 11 kwiecień (piątek), gdy o godzinie 13:21 *Jacek
G.* naskrobał(a):

[...]
Powodów nie podałem, bo się wstydzę...;) A poważnie to chciałem tylko
moje nijakie takie koła wymienić na takie ładne czarne:)

--
Pozdrawiam,

Post stworzono 2014-04-11 14:28:25

Data: 2014-04-11 22:06:53
Autor: ToMasz
wymiana kół

moje nijakie takie koła wymienić na takie ładne czarne:)
niema się czego wstydzić. Pomaluj sobie! Najpeirw umyj koła, potem taśmą malarską, paskami po 10cm zaklej szprychy i nyple, rozkręć (rozpędź, zapedałuj w powietrzu) koło i psiknij sprajem. następnego dnia zdejmij taśmę i ciesz sie kołami o 2 stówy droższymi ( z wyglądu)

ToMasz

wymiana kół