wymiana wolnobiegu na kaset臋

Data: 2010-10-26 13:48:13
Autor: PeJot
wymiana wolnobiegu na kaset臋
W dniu 2010-10-26 11:54, danadam pisze:
Witam!

Mam rower Unibike Pamir (http://wwww.katalogrowerowy.pl/produkt.php?
id_produktu=1038&kr=2009) rocznik 2007. Jaki艣 czas temu (zbyt
dawno :-) ) wymienia艂em 艂a艅cuch, tylne z臋batki i piast臋 (o艣ka p臋k艂a).
Teraz znowu nadszed艂 czas wymiany i zastanawia艂em si臋 nad wymian膮
wolnobiegu na kaset臋. W zwi膮zku z tym mam kilka pyta艅:
1. Po pierwsze czy warto?

MSZ jest to na granicy op艂acalno艣ci.

2. Czy opr贸cz: 艂a艅cucha, kasety, piasty b臋dzie co艣 jeszcze potrzebne?

Regulacja przerzutki tylnej, by膰 mo偶e wymiana pancerzy i linki steruj膮cej.

Gdzie艣 czyta艂em, 偶e taka operacja wymaga przeplecenia ko艂a, czyli
dodatkowo szprychy. Prawda to?

Na og贸艂 tak - stare szprychy mog膮 nie znie艣膰 przeplatania. A mo偶e uda si臋 kupi膰 tanio ca艂e ko艂o pod kaset臋 ?

3. Czy przerzutka/manetki 7-biegowe b臋d膮 dzia艂a艂y z kaset膮 8-biegow膮
(nawet je艣li jedna z臋batka nie b臋dzie osi膮galna)?

Jak najbardziej.

4. Je艣li b臋d臋 wymienia艂 r贸wnie偶 przednie z臋batki, to wymienia si臋
tylko tarcze czy ca艂y mechanizm korbowy?

O ile korby rozbieralne to mo偶na wymieni膰 same koronki, ale w sprz臋cie tej klasy wymienia si臋 ca艂e korby. O ile koronki w zno艣nym stanie, wymiana  nie jest niezb臋dna.

--
P. Jankisz
"Dop贸ki nie skorzysta艂em z Internetu, nie wiedzia艂em, 偶e na 艣wiecie jest

Data: 2010-10-26 07:00:24
Autor: danadam
On Oct 26, 1:48爌m, PeJot <Pe...@02.pl> wrote:
W dniu 2010-10-26 11:54, danadam pisze:

> Witam!

> Mam rower Unibike Pamir (http://wwww.katalogrowerowy.pl/produkt.php?
> id_produktu=1038&kr=2009) rocznik 2007. Jaki czas temu (zbyt
> dawno :-) ) wymienia砮m 砤馽uch, tylne z阞atki i piast (o秌a p阫砤).
> Teraz znowu nadszed czas wymiany i zastanawia砮m si nad wymian
> wolnobiegu na kaset. W zwi眤ku z tym mam kilka pyta:
> 1. Po pierwsze czy warto?

MSZ jest to na granicy op砤calno禼i.

A czy b阣zie to bardziej wytrzyma砮? Ta sytuacja z p阫ni阾 o秌, to
nie by硂 tak, 縠 ja to zauwa縴砮m. Przy wymianie 砤馽ucha i z阞atki
okaza硂 si, 縠 o秌a jest p阫ni阾a. Nie wiem na ile (nie)bezpieczna
jest jazda z p阫ni阾 o秌, ale wola砨ym tego w przysz硂禼i unikn辨,
albo przynajmniej zmniejszy prawdopodobie駍two. Z tego co wiem (znowu
gdzie wyczyta砮m) w przypadku wolnobiegu piasta nie jest obci笨ona
r體nomiernie. Pytanie czy to mog硂 si przyczyni do p阫ni阠ia?

Data: 2010-10-26 22:13:46
Autor: PeJot
W dniu 2010-10-26 16:00, danadam pisze:

[...]

Opcja z kaset to i owszem. Ale jest jeszcze jedno rozwi眤anie: zachowa nap阣 z wolnobiegiem, ale zamieni o na dr笨on ( z zaciskiem ). Milcz眂o zak砤dam 縠 w chwili obecnej masz ko硂 mocowane na 秗uby. Zacisk nieco wzmacnia gn眂 si o.

--
P. Jankisz
"Dop髃i nie skorzysta砮m z Internetu, nie wiedzia砮m, 縠 na 秝iecie jest

Data: 2010-10-26 22:43:02
Autor: D縠jm
[...]

Hmm, ale nie zawsze. W moim przypadku o秌i pe硁e tylko si gi瓿y a takie z zaciskiem p阫a硑. Kasety rz眃z ;) !

Data: 2010-10-27 06:54:13
Autor: PeJot
wymiana wolnobiegu na kaset臋
W dniu 2010-10-26 22:43, D偶ejm pisze:
Opcja z kaset膮 to i owszem. Ale jest jeszcze jedno rozwi膮zanie:
zachowa膰 nap臋d z wolnobiegiem, ale zamieni膰 o艣 na dr膮偶on膮 ( z
zaciskiem ). Milcz膮co zak艂adam 偶e w chwili obecnej masz ko艂o mocowane
na 艣ruby. Zacisk nieco wzmacnia gn膮c膮 si臋 o艣.

Hmm, ale nie zawsze. W moim przypadku o艣ki pe艂ne tylko si臋 gi臋艂y a takie
z zaciskiem p臋ka艂y.

Osie dr膮偶one te偶 bywaj膮 r贸偶nej jako艣ci.

Data: 2010-10-27 13:07:51
Autor: Dariusz K. dziak
wymiana wolnobiegu na kaset
U縴tkownik D縠jm napisa:
[...]

Dok砤dnie. Wolnobiegi zintegrowane (nakr阠ane na piast) dobre by硑 w epoce czterotryb體. Im wi阠ej z阞atek tym bardziej ku 秗odkowi piasty trzeba odsun辨 prawe 硂縴sko - zwi阫sza si odcinek wisz眂ej osi co mechanicznie dobre nie jest. Uk砤d kasetowy to raz na zawsze wkr阠ony w piast korpus wolnobiegu kasetowego i osadzone w tym korpusie (a nie w samej pia禼ie) 硂縴sko prawe - czyli niezale縩ie od szeroko禼i wielotrybu 硂縴sko jest blisko mocowania osi do ramy. I taki m.in. by pow骴 stworzenia tego rozwi眤ania.

--
Darek

Data: 2010-10-28 07:31:13
Autor: PeJot
W dniu 2010-10-27 13:07, "Dariusz K. 艁adziak" pisze:

Hmm, ale nie zawsze. W moim przypadku o艣ki pe艂ne tylko si臋 gi臋艂y a takie
z zaciskiem p臋ka艂y. Kasety rz膮dz膮 ;) !

Dok艂adnie. Wolnobiegi zintegrowane (nakr臋cane na piast臋) dobre by艂y w
epoce czterotryb贸w.

Wolnobiegi nakr臋cane s膮 dobre i dzisiaj, ale w jednym, jedynym zastosowaniu - w rowerach dla dzieci. Tam gi臋cie osi nie wyst臋puje, za to mamy zestaw koronek bardziej adekwatny do mo偶liwo艣ci dziecka, taki kt贸ry nie wyst臋puje w postaci kasety. *Najmniejsza* koronka w typowym wolnobiegu  to 14 z臋b贸w  i jest adekwatna do mo偶liwo艣ci dziecka. Kaseta zaczyna si臋 od 11 z臋b贸w i raczej takich prze艂o偶e艅 dziecko u偶ywa膰 nie b臋dzie. Do tego dochodzi jeszcze cena - wolnobieg 7 rz臋dowy z logiem Shimano kosztuje po艂ow臋 tego co kaseta, a inwestowanie w trwa艂e komponenty w rowerze dla dziecka mija si臋 z celem.