wymiana wolnobiegu na kasetę

Data: 2010-10-26 02:54:50
Autor: danadam
wymiana wolnobiegu na kasetę
Witam!

Mam rower Unibike Pamir (http://wwww.katalogrowerowy.pl/produkt.php?
id_produktu=1038&kr=2009) rocznik 2007. Jakiś czas temu (zbyt
dawno :-) ) wymieniałem łańcuch, tylne zębatki i piastę (ośka pękła).
Teraz znowu nadszedł czas wymiany i zastanawiałem się nad wymianą
wolnobiegu na kasetę. W związku z tym mam kilka pytań:
1. Po pierwsze czy warto?
2. Czy oprócz: łańcucha, kasety, piasty będzie coś jeszcze potrzebne?
Gdzieś czytałem, że taka operacja wymaga przeplecenia koła, czyli
dodatkowo szprychy. Prawda to?
3. Czy przerzutka/manetki 7-biegowe będą działały z kasetą 8-biegową
(nawet jeśli jedna zębatka nie będzie osiągalna)?
4. Jeśli będę wymieniał również przednie zębatki, to wymienia się
tylko tarcze czy cały mechanizm korbowy?

Data: 2010-10-26 12:08:49
Autor: Adampio
W dniu 2010-10-26 11:54, danadam pisze:

Mam rower Unibike Pamir (http://wwww.katalogrowerowy.pl/produkt.php?
id_produktu=1038&kr=2009) rocznik 2007. Jakiś czas temu (zbyt
dawno :-) ) wymieniałem łańcuch, tylne zębatki i piastę (ośka pękła).
Oo, to jak pęknie ośka to się wyminmia cala piaste a nie ośkę???

Teraz znowu nadszedł czas wymiany i zastanawiałem się nad wymianą
wolnobiegu na kasetę. W związku z tym mam kilka pytań:
(...)
2. Czy oprócz: łańcucha, kasety, piasty będzie coś jeszcze potrzebne?
Gdzieś czytałem, że taka operacja wymaga przeplecenia koła, czyli
dodatkowo szprychy. Prawda to?
Skoro wymienia się piastę to jak sobie kolega to wyobraża bez rozplecenia koła

3. Czy przerzutka/manetki 7-biegowe będą działały z kasetą 8-biegową
(nawet jeśli jedna zębatka nie będzie osiągalna)?
Bedą, sam tak mam. Kaset 7-rzędowych coraz mniej wiec odejmuje sie najmniejsza koronke z kasety 8-rzędowej

4. Jeśli będę wymieniał również przednie zębatki, to wymienia się
tylko tarcze czy cały mechanizm korbowy?

Łańcuch współpracuje (czytaj przeskakuje) tylko z zębatkami

P.

Data: 2010-10-26 03:45:46
Autor: danadam
On Oct 26, 12:08 pm, Adampio <adam...@op.pl> wrote:
> [...]

> dawno :-) ) wymieniałem łańcuch, tylne zębatki i piastę (ośka pękła).

Oo, to jak pęknie ośka to się wyminmia cala piaste a nie ośkę???

Ok, może wymienili tylko ośkę. Dawno to było.

> [...]
> dodatkowo szprychy. Prawda to?

Skoro wymienia się piastę to jak sobie kolega to wyobraża bez

Na razie sobie nic nie wyobrażam. Nigdy tego nie robiłem i nie
zaglądałem
jeszcze w tamte okolice koła. Podejrzewam, że i tak będzie to robił
serwis.
Na razie chciałem się tylko zorientować jakie części będą mi
potrzebne.

> 4. Jeśli będę wymieniał również przednie zębatki, to wymienia się
> tylko tarcze czy cały mechanizm korbowy?

Łańcuch współpracuje (czytaj przeskakuje) tylko z zębatkami

Chodziło mi o to czy to jest na tyle rozbieralne, żeby wymienić tylko
tarcze.
I czy same tarcze są łatwo dostępne do kupienia oddzielnie?

Data: 2010-10-26 12:57:25
Autor: Fabian
W dniu 26.10.2010 12:45, danadam pisze:
[...]

W najtańszych korbach się nie da, w tańszych się nie opłaca wymieniać
zębatek osobno (raczej).

Fabian.

Data: 2010-10-26 12:22:27
Autor: Jan Kowalski
Adampio wrote:

[...]

A po co?

Jeżdżę na 8 biegowej kasecie na 20" kole. Gdyby mi ktoś zabrał najmniejszą zębatkę to.... bym machal nogami jak ptaszek skrzydełkami...
A tymczasem nei mam dostępnej największej tarczy 34 (na co mi na 20" kole?) i jeżdżę na pozostalych 7 zębatkach i jest ok. (przerzutka SIS)

Data: 2010-10-27 14:49:42
Autor: Adampio
W dniu 2010-10-26 12:22, Jan Kowalski pisze:
Adampio wrote:

[...]

Ja po pierwsze mam bebenek 7-rzędowy, a  po drugie na najmniejszej zębatce jedzę zupełnie spordycznie (z wiatrem i z górki) za to na najwiekszej często. Poza tym w linku jest rower na kolach 26 calowych...

Data: 2010-10-26 13:48:13
Autor: PeJot
[...]

MSZ jest to na granicy opłacalności.

2. Czy oprócz: łańcucha, kasety, piasty będzie coś jeszcze potrzebne?

Regulacja przerzutki tylnej, być może wymiana pancerzy i linki sterującej.

Gdzieś czytałem, że taka operacja wymaga przeplecenia koła, czyli
dodatkowo szprychy. Prawda to?

Na ogół tak - stare szprychy mogą nie znieść przeplatania. A może uda się kupić tanio całe koło pod kasetę ?

3. Czy przerzutka/manetki 7-biegowe będą działały z kasetą 8-biegową
(nawet jeśli jedna zębatka nie będzie osiągalna)?

Jak najbardziej.

4. Jeśli będę wymieniał również przednie zębatki, to wymienia się
tylko tarcze czy cały mechanizm korbowy?

O ile korby rozbieralne to moĹźna wymienić same koronki, ale w sprzęcie tej klasy wymienia się całe korby. O ile koronki w znośnym stanie, wymiana  nie jest niezbędna.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2010-10-26 07:00:24
Autor: danadam
On Oct 26, 1:48 pm, PeJot <Pe...@02.pl> wrote:
> [...]

> Teraz znowu nadszedł czas wymiany i zastanawiałem się nad wymianą
> wolnobiegu na kasetę. W związku z tym mam kilka pytań:

A czy będzie to bardziej wytrzymałe? Ta sytuacja z pękniętą ośką, to
nie było tak, że ja to zauważyłem. Przy wymianie łańcucha i zębatki
okazało się, że ośka jest pęknięta. Nie wiem na ile (nie)bezpieczna
jest jazda z pękniętą ośką, ale wolałbym tego w przyszłości uniknąć,
albo przynajmniej zmniejszyć prawdopodobieństwo. Z tego co wiem (znowu
gdzieś wyczytałem) w przypadku wolnobiegu piasta nie jest obciążona
równomiernie. Pytanie czy to mogło się przyczynić do pęknięcia?

Data: 2010-10-26 22:13:46
Autor: PeJot
W dniu 2010-10-26 16:00, danadam pisze:

[...]

Opcja z kasetą to i owszem. Ale jest jeszcze jedno rozwiązanie: zachować napęd z wolnobiegiem, ale zamienić oś na drążoną ( z zaciskiem ). Milcząco zakładam że w chwili obecnej masz koło mocowane na śruby. Zacisk nieco wzmacnia gnącą się oś.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2010-10-26 22:43:02
Autor: Dżejm
[...]

Hmm, ale nie zawsze. W moim przypadku ośki pełne tylko się gięły a takie z zaciskiem pękały. Kasety rządzą ;) !

Data: 2010-10-27 06:54:13
Autor: PeJot
W dniu 2010-10-26 22:43, DĹźejm pisze:
[...]

Osie drążone też bywają różnej jakości.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2010-10-27 13:07:51
Autor: Dariusz K. Ładziak
Użytkownik Dżejm napisał:
[...]

Dokładnie. Wolnobiegi zintegrowane (nakręcane na piastę) dobre były w epoce czterotrybów. Im więcej zębatek tym bardziej ku środkowi piasty trzeba odsunąć prawe łożysko - zwiększa się odcinek wiszącej osi co mechanicznie dobre nie jest. Układ kasetowy to raz na zawsze wkręcony w piastę korpus wolnobiegu kasetowego i osadzone w tym korpusie (a nie w samej piaście) łożysko prawe - czyli niezależnie od szerokości wielotrybu łożysko jest blisko mocowania osi do ramy. I taki m.in. był powód stworzenia tego rozwiązania.

--
Darek

Data: 2010-10-28 07:31:13
Autor: PeJot
wymiana wolnobiegu na kasetę

Hmm, ale nie zawsze. W moim przypadku ośki pełne tylko się gięły a takie
z zaciskiem pękały. Kasety rządzą ;) !

Dokładnie. Wolnobiegi zintegrowane (nakręcane na piastę) dobre były w
epoce czterotrybĂłw.

Wolnobiegi nakręcane są dobre i dzisiaj, ale w jednym, jedynym zastosowaniu - w rowerach dla dzieci. Tam gięcie osi nie występuje, za to mamy zestaw koronek bardziej adekwatny do moĹźliwości dziecka, taki ktĂłry nie występuje w postaci kasety. *Najmniejsza* koronka w typowym wolnobiegu  to 14 zębĂłw  i jest adekwatna do moĹźliwości dziecka. Kaseta zaczyna się od 11 zębĂłw i raczej takich przełoĹźeń dziecko uĹźywać nie będzie. Do tego dochodzi jeszcze cena - wolnobieg 7 rzędowy z logiem Shimano kosztuje połowę tego co kaseta, a inwestowanie w trwałe komponenty w rowerze dla dziecka mija się z celem.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

wymiana wolnobiegu na kasetę