wymienić matrycę na lepszą? (w laptopie)

Data: 2009-05-04 17:03:14
Autor: yendy.szczyrkovsky
wymienić matrycę na lepszą? (w laptopie)
Od kumpla odkupiłem (za 600zł) używany lecz zadbany laptop który na
pierwszy rzut oka bardzo mi się spodobał: Samsung x20. Jest cienki,
cichutki, ma nową baterię na której pracuje przez około 7h, matowy
wyświetlacz, i chociaż to PentiumM Centrino to szybkość jest
znakomita!
Byłem z niego bardzo zadowolony ale po tygodniu używania mam wrażenie,
że jest pewien problem... Otóż wyświetlacz po jakiejś godzinie pracy
jakoś wyjątkowo męczy wzrok, oczy strasznie łzawią! Nie wiem dlaczego?
Może to kontrast? Laptop ma 3 lata więc chociaż jest bardzo zadbany to
jednak zastanawia mnie czy wyświetlacz nie powinien być wymieniony na
nowy? A jeśli tak to czy tego samego, identycznego, typu? Czy może da
się na jakiś kompatybilny lepszej jakości / nowszy typ matrycy?

A może to tylko kwestia świetówki?
Bardzo proszę o rady...

Data: 2009-05-05 06:30:21
Autor: jureq
Dnia Mon, 04 May 2009 17:03:14 -0700, yendy.szczyrkovsky napisał(a):

[...]

A próbowałeś chociaż wyregulować kontrast i jaskrawość?

Data: 2009-05-05 01:46:34
Autor: yendy.szczyrkovsky
On May 5, 8:30 am, jureq <ju...@Xusun.to.z.adresu.Xop.pl> wrote:
A próbowałeś chociaż wyregulować kontrast i jaskrawość?

oczywiście jaskrawość cały czas próbuję regulować, niewiele to pomaga
dla zmęczenia oczu, obraz cały czas jakoś dziwnie sprawia wrażenie
jakoś niewytłumaczalnie nieprzyjaznego dla wzroku ludzkiego

teoretycznie niby wszystko jest ok ale po ponad godzinie nie mogę juz
na to patrzeć
oczywiście nie umywa się do obrazu z monitora stacjonarnego LCD ale
też mam wrażenie, że inne laptopy mają też dużo lepsze wyświetlacze -
ale nie wiem jakby było także po ponad godzinie gapienia się na nie....

Data: 2009-05-05 09:59:18
Autor: Artur Czeczko
jureq pisze:

A próbowałeś chociaż wyregulować kontrast i jaskrawość?

W laptopach zwykle nie ma możliwości regulowania kontrastu matrycy. Można to robić jedynie programowo. Być może umożliwiają to sterowniki do grafiki. Ja sobie poradziłem instalując profil kolorów ICC - od tego momentu praca na MSI Wind stała się dużo przyjemniejsza.

Pozdrawiam,
Artur

Data: 2009-05-05 01:41:06
Autor: yendy.szczyrkovsky
wymienić matrycę na lepszą? (w laptopie)
On May 5, 9:59 am, Artur Czeczko
> [...]

grafiki. Ja sobie poradziłem instalując profil kolorów ICC - od tego
momentu praca na MSI Wind stała się dużo przyjemniejsza.

profil kolorów ICC? możesz napisać coś więcej na temat tego software,
np. skąd ściągnąć? jak sama nazwa wskazuje jego działanie dotyczyć
musi głównie kolorów, a czy rzeczywiście ma on szanse wyregulować
także kontrast?

a czy jest coś takiego także na linuksa, czy xorg-server ma podobne
opcje?

Data: 2009-05-06 12:05:50
Autor: Artur Czeczko
yendy.szczyrkovsky@gmail.com pisze:

[...]

Grupa jest sprzętowa, ale może mi to zostanie wybaczone ;-)

Niestety nie wiem, jak to się robi pod windowsem (włączam ten system
raz na parę tygodni, jak ktoś kiedyś mi pokaże sensowne wirtualne
ekrany, to może będę włączał częściej ;-) ). Ale jestem głęboko
przekonany, że się da.
Pod linuksem (Ubuntu z Gnome) zrobiłem to tak:
W pliku
/etc/gdm/Init/Default
dopisałem tuż przed ostatnią linią "exit 0":
/usr/bin/xcalib -d :0 -s 0 \
    -red 1.08 5 88 -blue 1 5 100 -green 1.1 3 100 \
    /usr/local/etc/MSI-Wind.icc
xcalib pewnie musisz sobie doinstalować,
MSI-Wind.icc znajdziesz gdzieś w sieci (już nie pamiętam, skąd go mam),
pozostałe parametry dobrałem eksperymentalnie, bez tego obraz był za
bardzo różowy.

Pozdrawiam,
Artur

Data: 2009-05-06 06:28:39
Autor: yendy.szczyrkovsky
wymienić matrycę na lepszą? (w laptopie)
On May 6, 12:05 pm, Artur Czeczko
<a.czec...@wyciepaj.student.uw.edu.pl> wrote:
yendy.szczyrkov...@gmail.com pisze:

> [...]

MSI-Wind.icc znajdziesz gdzieś w sieci (już nie pamiętam, skąd go mam),
pozostałe parametry dobrałem eksperymentalnie, bez tego obraz był za

Z tego co widzę w xorg.conf w sekcji "Monitor" można ustawić korekcję
"Gamma" zarówno jedną wspólną wartość (w zakresie 0.1 - 10.0) jak i 3
niezależne dla poszczególnych składowych RGB... Tylko nie wiem czym
się kierować bo metodą prób i błędów to można cały dzień na to zużyć
lub więcej... Tym bardziej, że chodzi przecież o rzeczy których nie
widać od razu, wzrok dopiero po ponad godzinie gapienia się pokaże
swoją reakcję, czy oczy bolą czy nie...

Data: 2009-05-06 06:28:53
Autor: yendy.szczyrkovsky

Data: 2009-05-06 15:50:16
Autor: Gotfryd Smolik news
OT, virtual screen, było: wymienić mat rycę [...]
On Wed, 6 May 2009, Artur Czeczko wrote:

Grupa jest sprzętowa, ale może mi to zostanie wybaczone ;-)

  Skorzystam i ponarzekam ;)

Niestety nie wiem, jak to się robi pod windowsem (włączam ten system
raz na parę tygodni, jak ktoś kiedyś mi pokaże sensowne wirtualne
ekrany, to może będę włączał częściej ;-) ).

  Akurat używam Windows, ale co do virtual screen pozostaje się zgodzić
w całej rozciągłości. Nawet kupiłem specjalnie kartę ATI (bo NVidia
w ogóle w driverach nie ma takiej opcji, pomijając już system)
żeby się przekonać że cosik toto jest mocno ułomne :(

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-05-05 07:02:09
Autor: KILu
Użytkownik wrote:
Byłem z niego bardzo zadowolony ale po tygodniu używania mam wrażenie,
że jest pewien problem... Otóż wyświetlacz po jakiejś godzinie pracy
jakoś wyjątkowo męczy wzrok, oczy strasznie łzawią! Nie wiem dlaczego?

Moze po prostu pracujesz ze zbyt rozjasniona matryca? Jak na 15" matryca
nie jest zbyt gesta, wiec... pewnie to kwestia przyzwyczajenia. Zalezy, na
czym pracowales do tej pory.

Jesli matryca swietni jasno i rownomiernie i nie jest przeżółcona to nie
musisz niczego wymieniac. Zreszta na dobra sprawe i tak jedynym elementem,
ktory moze sie zuzyc jest swietlowka.

k,

Data: 2009-05-05 01:57:40
Autor: yendy.szczyrkovsky
On May 5, 7:02 am, "KILu" <by...@wp.pl> wrote:
Moze po prostu pracujesz ze zbyt rozjasniona matryca?

nie nie, właśnie cały czas próbuję non stop dostosowywać jasność do
swoich oczu, ale nic to nie pomaga...

Jesli matryca swietni jasno i rownomiernie i nie jest przeżółcona

w jakim sensie przeżółcona? jak to sprawdzić, czy jest jakiś software-
test albo coś takiego?

to nie
musisz niczego wymieniac. Zreszta na dobra sprawe i tak jedynym elementem,
ktory moze sie zuzyc jest swietlowka.

czy jesteś tego pewien że tylko świetlówka? a jakie wtedy są objawy
zużycia świetlówki? to przeżółcenie to też wina świetlówki?

Data: 2009-05-05 11:10:41
Autor: ąćęłńóśźż
wymienić matrycę na lepszą? (w laptopie)
Na początek kliknij prawym klawiszem myszy na pulpicie i poczytaj, jakie są ustawienia.

Czy rozdzielczość zgadza się z rozdzielczością sprzętu, czy częstotliwość to 60 Hz, czy kolory to 16 Bit (ewentualnie 24 bit, ale ustawiałbym 16 bo i tak nie zauwazysz róznicy na plus), czy masz wybraną Standardową czy Dużą czcionkę (polecam dużą), zlikwiduj na poczatek w windzie wygładzanie itp.

Ale jesli ekran ma za dużą rozdzielczość (jak i mój) to ideału nie osiagniesz.

JaC
PS. Referencyjny jest Nokia Monitor Test, do ściągnięcia.

-- -- -

jak to sprawdzić, czy jest jakiś software-test albo coś takiego?

Data: 2009-05-05 03:18:05
Autor: yendy.szczyrkovsky
On May 5, 11:10 am, ąćęłńóśźż <usun...@wp.eu> wrote:
 czy kolory to 16 Bit (ewentualnie 24 bit, ale ustawiałbym 16 bo i tak nie zauwazysz róznicy na plus),

teraz zmieniłem z 32 na 16 (tylko takie opcje są) i mam wrażenie
poprawienia kontrastu
czy to możliwe czy tylko autosugestia?
(matryca ma 18 bit)

Data: 2009-05-05 12:52:49
Autor: animka
[...]

Zmniejsz jasność i ostrość i gamma. Mój minitor tak świecił, że mało co nie ośleplam.

--
animka

Data: 2009-05-05 14:04:17
Autor: ąćęłńóśźż
wymienić matrycę na lepszą? (w laptopie)
Na dobrą sprawe to w lapkach są do tego zwykle skróty klawiaturowe (np. F coś tam u góry niebieskim drukiem).
JaC

-- -- -

Mój minitor tak świecił, że mało co nie ośleplam.

Data: 2009-05-05 09:34:39
Autor: ąćęłńóśźż
wymienić matrycę na lepszą? (w laptopie)
Niestety mam podobnie z matrycą 15'' 1600*1200, nie ma to jak podłączenie porządnego monitora stacjonarnego SuperFine TFT ;-)
JaC

-- -- -