wynajem mieszkania w miescie x i najem w miescie y

Data: 2015-04-22 11:29:53
Autor: NICE
wynajem mieszkania w miescie x i najem w miescie y
Witam,

Musialem przeprowadzic sie do innego miasta . WynajaÅ‚em mieszkanie w rodzinym miesciie i pobieram z tego tytuÅ‚u 1800 zÅ‚   . NajÄ…Å‚em mieszkanie w miescie w którym obecnie mieszkam i place za nie 2200  ( wszystko z umowÄ… ) czy w takim przypadku mam do oprowadzenia podatek od   mieszkania ktore wynajalem ( mysle ze tak bo w tym kraju nie ma czarów ) ale wole zapytac gdyz per saldo na tej operacji jestem -400zÅ‚/mc

Nice

Data: 2015-04-22 11:33:54
Autor: Liwiusz
wynajem mieszkania w miescie x i najem w miescie y
W dniu 2015-04-22 o 11:29, NICE pisze:
Witam,

Musialem przeprowadzic sie do innego miasta . Wynajałem mieszkanie w
[...]
) ale wole zapytac gdyz per saldo na tej operacji jestem -400zł/mc

Oczywiście, płacisz podatek od najmu - według skali lub ryczałtem (ale
jeśli nie wybrałeś tego do tej pory, to w tym roku płacisz wg skali).

--
Liwiusz

Data: 2015-04-22 12:56:27
Autor: Pete
W dniu 2015-04-22 o 11:33, Liwiusz pisze:
[...]

Ciekawe zagadnienie.
Czy w KUP dla najmu nie można wrzucić wynajmu mieszkania zastępczego? :)

--
Pete

Data: 2015-04-22 13:05:12
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-04-22 o 12:56, Pete pisze:
[...]

Niem a w tym nic ciekawego.

Czy w KUP dla najmu nie można wrzucić wynajmu mieszkania zastępczego? :)

Oczywiście nie.

--
Liwiusz

Data: 2015-04-22 14:19:57
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 22 Apr 2015, Liwiusz wrote:

W dniu 2015-04-22 o 12:56, Pete pisze:

Czy w KUP dla najmu nie mo¿na wrzuciæ wynajmu mieszkania zastêpczego? :)

Oczywi¶cie nie.

  Pytanie (jako ¿e jest ogólniejsze) zawiera (pewnie niezamierzon±)
pu³apkê. "Ten przypadek" to nie jedyny przypadek wynajmu mieszkania
zastêpczego, i oczywiscie (niekiedy) mo¿na.
  Je¶li jest *w celu* uzyskania przychodu z najmu, dajmy na to,
jako mieszkanie zastêpcze dla najemcy (na czas remontu mieszkania
wynajmowanego).

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-04-22 14:25:10
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-04-22 o 14:19, Gotfryd Smolik news pisze:
On Wed, 22 Apr 2015, Liwiusz wrote:

W dniu 2015-04-22 o 12:56, Pete pisze:

Czy w KUP dla najmu nie można wrzucić wynajmu mieszkania zastępczego? :)

Oczywiście nie.

 Pytanie (jako że jest ogólniejsze) zawiera (pewnie niezamierzonÄ…)
pułapkę. "Ten przypadek" to nie jedyny przypadek wynajmu mieszkania
zastępczego, i oczywiscie (niekiedy) można.
 JeÅ›li jest *w celu* uzyskania przychodu z najmu, dajmy na to,
jako mieszkanie zastępcze dla najemcy (na czas remontu mieszkania
wynajmowanego).

I to by przeszło? Nie sądzę. Jak najemca powie, żeby mu jeszcze samochód
kupić, to wówczas wynajmie mieszkanie, to samochód w koszty?

--
Liwiusz

Data: 2015-04-22 18:24:04
Autor: m
W dniu 22.04.2015 o 14:25, Liwiusz pisze:

> [...]
I to by przeszło? Nie sądzę. Jak najemca powie, żeby mu jeszcze samochód
kupić, to wówczas wynajmie mieszkanie, to samochód w koszty?

Co stoi na przeszkodzie?

p. m.

Data: 2015-04-23 12:55:51
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 22 Apr 2015, m wrote:

[...]
I to by przesz³o? Nie s±dzê. Jak najemca powie, ¿eby mu jeszcze samochód
kupiæ, to wówczas wynajmie mieszkanie, to samochód w koszty?

Co stoi na przeszkodzie?

  Wersji z lokalem zastêpczym (dla najemcy) czy ze *sprzeda¿±* samochodu?
  Bo w tym drugim przypadku (na przeszkodzie stoj±) - definicje umów
nazwanych z KC.
  Nie ma jak "spi±æ" ze sob± tego samochodu i mieszkania (no dobra, ja
nie umiem :D), mamy dwie odrêbne umowy najmu lokalu i sprzeda¿y rzeczy
ruchomej.
  Natomiast jak mia³aby to byæ rzecz (ruchoma), ale maj±ca cechy
"przy³±czenia do lokalu" (meble, "du¿e AGD" itp), a do tego rozumieæ
¿e najemca chce ¿eby nie tyle "mu kupiæ" co "kupiæ to lokalu", to rzecz
jasna siê zgadzam. Z zastrze¿eniem, ¿e pewnie w rachubê wejdzie
amortyzacja a nie "wprost KUP" :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-04-24 10:15:56
Autor: m
W dniu 23.04.2015 o 12:55, Gotfryd Smolik news pisze:
On Wed, 22 Apr 2015, m wrote:

[...]

Z udostêpnieniem samochodu.

[...]

Jak ju¿ to wynajmu/u¿yczenia.

[...]

Chodzi o to ¿eby samochód by³ "na wyposa¿eniu" lokalu.

p. m.

Data: 2015-04-29 16:49:08
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 24 Apr 2015, m wrote:

W dniu 23.04.2015 o 12:55, Gotfryd Smolik news pisze:
On Wed, 22 Apr 2015, m wrote:

Jak najemca powie, ¿eby
mu jeszcze samochód
      ^^^
[...]

  Grupowicz dostaje komentarz do tego co napisa³ ;), po prostu "mu"
wzbudza(³o) w±tpliwo¶ci.

jasna siê zgadzam. Z zastrze¿eniem, ¿e pewnie w rachubê wejdzie
amortyzacja a nie "wprost KUP" :)

Chodzi o to ¿eby samochód by³ "na wyposa¿eniu" lokalu.

  IMVHO k³opot jak wy¿ej, niezale¿nie od w±tpliwo¶ci czy takie powi±zanie
jest prawid³owe  - okres amortyzacji wszystkiego co "wchodzi w sk³ad lokalu"
jest tragicznie d³ugi. Ile tam jest, 50 lat?
  Ju¿ np. przy sieciach jest to pewien problem - jak kto¶ 20 lat temu k³ad³
"wchodz±ce w sk³ad lokalu" instalacje komputerowe, to raczej CAT6 to
nie by³o.
  IMVHO, z tego powodu rozwi±zanie jest takie sobie (w odró¿nieniu od
kosztu w postaci wynajmu "sk³adnika", wchodz±cego wprost w koszty :D)
i kto (i co) tylko mo¿e daj±ce siê wydzieliæ sk³adniki traktuje osobno.

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-04-23 12:45:25
Autor: Gotfryd Smolik news
[...]

  Jakby na mnie trafi³o, to nie waha³bym siê u¿yæ.
  Oczywist± podstaw± jest ustawowy obowi±zek zapewnienie mieszkania
zastêpczego na czas remontu.
  Jest to wiêc *ustawowy* sk³adnik umowy najmu (nikt nie bêdzie
¶mia³ twierdziæ, ¿e tê umowê mo¿na inaczej "podzieliæ" na
inne czynno¶ci gospodarcze).
  Mam szukaæ UoWL, czy wierzymy w moj± zawodn± pamiêæ? ;)

Nie s±dzê.

  A ja tak :)

Jak najemca powie, ¿eby mu jeszcze samochód
kupiæ, to wówczas wynajmie mieszkanie, to samochód w koszty?

  Nie, bo samochód nijak nie bêdzie "przywi±zany" do mieszkania.
  Ani z umow± najmu.

  To mo¿e byæ jedna sprzeda¿, ale dwie "transakcje gospodarcze",
zupe³ne przeciwieñstwo sprzedawania paru ton cegie³, cementu,
piasku i robocizny (osobno, zamiast sprzeda¿y domu :D))

  Natomiast jak takie "przywi±zanie" istnieje, i to niezale¿nie
czy wynika z faktu *umowy najmu* (to jest umowa nazwana,
zdefiniowana ustawowo, i nie ma tam wersji powi±zania
z zakupem rzeczy ruchomej nie wchodz±cej w sk³ad lokalu :))
czy z samego istnienia lokalu, to tak.
  Oczywiscie "ka¿dy odpowiada za siebie", ale ja bym zalicza³.

  W tym drugim przypadku ("sk³adu lokalu" lub jego istnienia)
mam na my¶li "rzecz przy³±czon±" w postaci typowego "mieszkaniowego"
wyposa¿enia, które nie s³u¿y do samoistnego u¿ywania np. na wycieczce.
  I IMHO[1] w przypadku wynajmu "wyposa¿onego mieszkania", tak
samo jak mo¿na warto¶æ mebli i pralki doliczyæ do podstawy
amortyzacji, tak samo da siê koszt wynajmu pralki wliczyæ
w KUP wynajmu.
  Oczywi¶cie nie chcia³bym byæ w skórze kogo¶, u kogo US stwierdzi³
¿e ta pralka nie stoi tam gdzie ma staæ :> (w wynajmowanym
mieszkaniu), nawet wywóz do naprawy poprzedzi³bym wziêciem
kwitu zg³oszenia do serwisu :>

[1] literka "H" dlatego, ¿e o ile ustawowy obowi±zek jest nie
do ruszenia, to rzecz jasna *ka¿d±* warto¶æ umown± US mo¿e
chcieæ podwa¿yæ, nie wy³±czaj±c na³o¿enia podatku od freeware
tudzie¿ odmawiaj±c uznania za KUP np. kosztów wynik³ych
z rozliczenia u¿ywania telefonu stacjonarnego - co siê zdarza³o,
na co minister wyda³ interpretacjê, a ja wtopi³em bo siê burzy³em
na tê interpretacjê - minister oczywi¶cie nie raczy³ podaæ
numerka artyku³u KC na którym opar³ rozumowania, a ja
doczyta³em dopiero pó¼niej ;))

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-05-05 19:59:38
Autor: J.F.
wynajem mieszkania w miescie x i najem w miescie y
U¿ytkownik "Gotfryd Smolik news"  napisa³ w
[...]

Probowac mozna, ale pamietasz, ze to sie moze zle skonczyc :-)

Jak najemca powie, ¿eby mu jeszcze samochód
kupiæ, to wówczas wynajmie mieszkanie, to samochód w koszty?
Nie, bo samochód nijak nie bêdzie "przywi±zany" do mieszkania.
Ani z umow± najmu.

A czemu nie ? Lokal zastepczy byl daleko, wiec trzeba bylo zapewnic najemcy srodek transportu :-)

Ale ... to ciagle najemca.
Chcesz to zastosowac do wlasciciela, czy najemca ma w razie czego falszywie zaswiadczyc, ze mieszkal w tym drugim mieszkaniu przez pol roku, do czasu zakonczenia remontu?

Wynajecie mieszkania dla siebie, w celu przeprowadzenia remontu w posiadanym lokalu, w celu jego pozniejszego wynajmowania za pieniadze .... o, to mi juz wyglada na KUP.
No ale w czasie trwania tego remontu nie wypada go wynajmowac, i raczej nie mozna miec innego lokalu.

Pozostaje nam wiec przypadek najciekawszy - wynajecie przez posiadacza malego i taniego mieszkania, celem wynajecia swojego duzego mieszkania za duze pieniadze.
No, troche smierdzi KUPem, ale wolalbym wczesniej miec jakies orzeczenie NSA :-)

Wniesc mieszkanie wraz z lokatorem (soba) aportem do spolki, spolka wynajmie mieszkanie dla lokatora, przeniesie, wynajmie mieszkanie ... no ale wartosc rynkowa mieszkania wypadaloby pomniejszyc o wartosc lokatora :-)
Wtedy spadnie odpis amortyzacyjny i wzrosnie zysk spolki, opodatkowany.
Ale co na koncu, przy likwidacji spolki ?

 I IMHO[1] w przypadku wynajmu "wyposa¿onego mieszkania", tak
samo jak mo¿na warto¶æ mebli i pralki doliczyæ do podstawy
amortyzacji, tak samo da siê koszt wynajmu pralki wliczyæ
w KUP wynajmu.

Bez problemu ... o ile to w ramach dzialalnosci, bo przy wynajmie prywatnym, to moga byc inne przepisy.

J.

Data: 2015-05-06 09:40:44
Autor: Gotfryd Smolik news
wynajem mieszkania w miescie x i najem w miescie y
On Tue, 5 May 2015, J.F. wrote:

U¿ytkownik "Gotfryd Smolik news"  napisa³ On Wed, 22 Apr 2015, Liwiusz
Nie, bo samochód nijak nie bêdzie "przywi±zany" do mieszkania.
Ani z umow± najmu.

A czemu nie ?

  Bo, jak to NSA czasem ujmuje, "przepisy podatkowe nie tworz± zdarzeñ
do opodatkowania" - one je tylko opodatkowuj±.
  Co do samych "zdarzeñ", s± one opisane w KC i podobnych (prawa
autorskiego i podobnych nie wy³±czaj±c).
  Z rzadka zdarza siê, ¿e sprawy podatkowe l±duj± w "zwyk³ym" s±dzie
(nie administracyjnym) w³a¶nie dlatego, ¿e spór idzie o zakres
definicji (cywilnoprawnej) "zdarzenia".

Lokal zastepczy byl daleko, wiec trzeba bylo zapewnic najemcy srodek transportu :-)

  Przyjrzyjmy siê ;)
  Sugerujesz, ¿e w takim uk³adzie, po zapewnieniu samochodu, daj±cy
w najem osi±ga przychód z nieodp³atnego zdarzenia?
  Bo wszak, z tytu³u "bycia daleko", jak sam uznajesz, najemcy
przys³uguje darmowy *transport*.
  A daj±cy lokal w najem go nie zapewnia, daj±c tylko "¶rodek", wiêc
oszczêdza koszt zapewnienia transportu w wysoko¶ci "obs³ugi",
ergo oszczêdza, czyli powinien podatek zap³aciæ ;>

Ale ... to ciagle najemca.
Chcesz to zastosowac do wlasciciela, czy najemca ma w razie czego falszywie zaswiadczyc, ze mieszkal w tym drugim mieszkaniu przez pol roku, do czasu zakonczenia remontu?

  Moment!

  Kto mówi³ o *FA£SZYWYM* za¶wiadczaniu?

  Ja (jak zwykle) przyczepi³em siê faktu rzucania kwantyfikatorami
ogólnymi! (mowa by³a o tym, ¿e WCALE nie da siê zaliczyæ wynajmu
"lokalu trzeciego" w koszty, a nie ¿e W TYM PRZYPADKU siê da)

Wynajecie mieszkania dla siebie, w celu przeprowadzenia remontu w posiadanym lokalu, w celu jego pozniejszego wynajmowania za pieniadze ... o, to mi juz wyglada na KUP.

  Sir, to siê nazywa "koszty ulepszenia" i w KUP IMO da siê wrzuciæ, ale
tylko poprzez amortyzacjê "lokalu wraz z kosztami ulepszania".
  Mo¿emy zgodziæ siê na tê wersjê?
  :)

No ale w czasie trwania tego remontu nie wypada go wynajmowac, i raczej nie mozna miec innego lokalu.

  No niestety.
  Raz jeszcze - posz³o o "zapis generalny", czyli tezê, ¿e najmu "lokalu
trzeciego" tak po prostu nie da siê zaliczyæ w KUP (bez warunków
i zastrze¿eñ). No to wyrazi³em listê zastrze¿eñ w liczbie sztuk jedna,
co wystarcza do podwa¿enia tezy "zawsze" :)

[...]

  Na mój rozum nie ma ró¿nicy.
  Po prostu pralka stanowi "wyposa¿enie lokalu", "przedmiot do³±czony
do przemujaj±cego u¿ytku" (co pokre¶lê, *tego lokalu*), jak chce KC,
co pozwala go traktowaæ jako "czê¶æ wynajêtego lokalu" (a tym samym
najem potraktowaæ jako najem ca³o¶ci).
  I oczywi¶cie równie dobrze mo¿na tê pralkê wynaj±c "odrêbnie", co
mia³oby swoje zalety (i pewnie wady te¿).

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-05-05 11:15:26
Autor: ±æê³ñ󶼿
wynajem mieszkania w miescie x i najem w miescie y
Ja kiedy¶ kombinowa³em jak koñ pod górê z umow± trójstronn±, ³yknê³o, ale du¿o zachodu.
Na dobr± sprawê mo¿na wyst±piæ z wnioskiem o interpretacjê indywidualn±.

-- -- -
Ciekawe zagadnienie.
Czy w KUP dla najmu nie mo¿na wrzuciæ wynajmu mieszkania zastêpczego?

Data: 2015-05-05 10:25:39
Autor: witek
wynajem mieszkania w miescie x i najem w miescie y
  ����󶼿 wrote:
Na dobrą sprawę można wystąpić z wnioskiem o interpretację indywidualną.

A jeszcze to funkcjonuje?

wynajem mieszkania w miescie x i najem w miescie y