wypowiedzenie umowy windykacji mailem

Data: 2009-07-31 00:10:12
Autor: maciek
wypowiedzenie umowy windykacji mailem
Mam takie pytanie - otóż jakis czas temy wypowiedzialem umowe
windykacji pocztą elektroniczną a konkretnie sporządziłem dokument w
wordzie, wydrukowałem go, podpisałem, zeskanowałem i wysłałem jako
załacznik do maila z informacją o wypowiedzeniu umowy.
Czy to wypowiedzenie było skuteczne?
Maciek

Data: 2009-07-31 07:16:47
Autor: jureq
wypowiedzenie umowy windykacji mailem
Dnia Fri, 31 Jul 2009 00:10:12 -0700, maciek napisał(a):

Mam takie pytanie - otóş jakis czas temy wypowiedzialem umowe windykacji
[...]

A jak zawarłeś umowę? Na piśmie? Jeśli tak, to nie było skuteczne. Wysłanie mailem załącznika nie jest formą pisemną.

Kodeks Cywilny Art. 77.

§ 2. Jeżeli umowa została zawarta w formie pisemnej, jej rozwiązanie za zgodą obu stron, jak również odstąpienie od niej albo jej wypowiedzenie powinno być stwierdzone pismem.
§ 3. Jeżeli umowa została zawarta w innej formie szczególnej, jej rozwiązanie za zgodą obu stron wymaga zachowania takiej formy, jaką ustawa lub strony przewidziały w celu jej zawarcia; natomiast odstąpienie od umowy albo jej wypowiedzenie powinno być stwierdzone pismem.

Data: 2009-07-31 00:28:44
Autor: maciek
[...]

Nie pocieszyłes mnie. A jesli wypowiedzenie wysłałłem rowniez listem
zwykłym na który nie mam potwierdzenia?
Korespondencja z firmą windykacyjną odbywala sie mailowo z racji duzej
odleglosci. Mam wszystkie archiwalne maile i tak samo uznałem ze skoro
wszystko załatwiamy mailami to i umowe moge tak wypowiedziec

Data: 2009-07-31 07:33:06
Autor: jureq
Dnia Fri, 31 Jul 2009 00:28:44 -0700, maciek napisał(a):

Nie pocieszyłes mnie. A jesli wypowiedzenie wysłałłem rowniez listem
zwykłym na który nie mam potwierdzenia?

No to wszystko zalezy od tego czy oni zechcą się przyznać do otrzymania.

Korespondencja z firmą
windykacyjną odbywala sie mailowo z racji duzej odleglosci. Mam
wszystkie archiwalne maile i tak samo uznałem ze skoro wszystko
załatwiamy mailami to i umowe moge tak wypowiedziec

Cała korespondencja mailem? Łącznie z zawarciem umowy? Jeśli tak to i wypowiedzenie mailem jest ważne. Pozostaje tylko problem dowodu, że oni je otrzymali.

Data: 2009-07-31 00:39:18
Autor: maciek
wypowiedzenie umowy windykacji mailem
Cała korespondencja mailem? Łącznie z zawarciem umowy? Jeśli tak to i
wypowiedzenie mailem jest ważne. Pozostaje tylko problem dowodu, że oni
je otrzymali.

cała oprócz niestety umowy :/

Data: 2009-07-31 09:29:48
Autor: Liwiusz
maciek pisze:
[...]

   Wypowiedzenie takie jest skuteczne, pod warunkiem, że druga strona przyzna, że je dostała.

Korespondencja z firmą windykacyjną odbywala sie mailowo z racji duzej
odleglosci. Mam wszystkie archiwalne maile i tak samo uznałem ze skoro
wszystko załatwiamy mailami to i umowe moge tak wypowiedziec

   Jak widać nie wszystko załatwialiście mailem. I słusznie.

--
Liwiusz

Data: 2009-07-31 00:38:08
Autor: maciek
> [...]
> zwykłym na który nie mam potwierdzenia?

   Wypowiedzenie takie jest skuteczne, pod warunkiem, że druga strona

raczej nie realne

Data: 2009-07-31 09:40:17
Autor: Liwiusz
maciek pisze:
[...]

   W takim razie wyślij wypowiedzenie umowy listem poleconym jeszcze dziś.

--
Liwiusz

Data: 2009-07-31 00:58:42
Autor: maciek
On 31 Lip, 09:40, Liwiusz <lma...@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:
maciek pisze:

> raczej nie realne

   W takim razie wyślij wypowiedzenie umowy listem poleconym jeszcze dziś.

--
Liwiusz

nic to nie zmieni poniewaz umowe wypowiedziałem we wrzesniu 2008r. w
styczniu podałem dluznika do sądu, wygrałem sprawe a firma sobie o
mnie przypomniała i przysłala mi w zwiazku z tym wezwanie do zapłaty
ze to niby z ich zasług.
Jestem w kropce

Data: 2009-07-31 00:29:28
Autor: maciek
[...]

znalazłem jeszcze cos takiego

Warto też pamiętać o przepisach kodeksu cywilnego:

art. 60 Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, wola osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej (oświadczenie woli).

art. 61 § 1 Oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią. Odwołanie takiego oświadczenia jest skuteczne, jeżeli doszło jednocześnie z tym oświadczeniem lub wcześniej.

art. 61 § 2 Oświadczenie woli wyrażone w postaci elektronicznej jest złożone innej osobie z chwilą, gdy wprowadzono je do środka komunikacji elektronicznej w taki sposób, żeby osoba ta mogła zapoznać się z jego treścią.

Data: 2009-07-31 07:30:16
Autor: Olgierd
Dnia Fri, 31 Jul 2009 07:16:47 +0000, jureq napisał(a):

[...]

Było skuteczne, o ile umowa nie zastrzegała takiej formy pod rygorem nieważności. Art. 77 par. 2 kc mówi o formie pisemnej, ale nie zastrzega takiego rygoru. Por. wyrok SN z 6 listopada 2002 r. (sygn. akt I CKN 1158/00).

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd
[Reklama]: Tanio i dobrze zrobić zdjęcia we Wrocławiu?

Data: 2009-07-31 00:32:33
Autor: maciek
On 31 Lip, 09:30, Olgierd <no.email.no.s...@no.problem> wrote:

> [...]

takiego rygoru.
Por. wyrok SN z 6 listopada 2002 r. (sygn. akt I CKN 1158/00).

Lege Artis ==>http://olgierd.bblog.pl<=> [Reklama]: Tanio i dobrze zrobić zdjęcia we Wrocławiu?
==>http://zaklad.foto-krzyki.pl<=
absolutnie umowa nie zastrzegała formy elektronicznej
ps. czyzby iskierka nadziei?

Data: 2009-07-31 09:17:18
Autor: Liwiusz
maciek pisze:
[...]

   Jeśli wypowiedzenie wymagało formy pisemnej, to nie.

--
Liwiusz

Data: 2009-07-31 00:25:34
Autor: maciek
wypowiedzenie umowy windykacji mailem
   Jeśli wypowiedzenie wymagało formy pisemnej, to nie.

--
Liwiusz

wszelkie zmiany umowy wymagały formy pisemnej por rygorem nieważności
natomiast w paragrafie dotyczącym wypowiedzenia umowy nic o formie
pisemnej nie ma

Data: 2009-07-31 09:27:21
Autor: Liwiusz
maciek pisze:
[...]

   Wypowiedzenie też jest zmianą.

--
Liwiusz

Data: 2009-07-31 00:35:50
Autor: maciek
On 31 Lip, 09:27, Liwiusz <lma...@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:
maciek pisze:

> wszelkie zmiany umowy wymagały formy pisemnej por rygorem nieważności
> natomiast w paragrafie dotyczącym wypowiedzenia umowy nic o formie
> [...]

hmmm a nie jest tak ze wypowiedzenie to wypowiedzenie a zmiana to
zmiana? wg mnie to dwie rozne rzeczy ale widac nie do konca sie na tym
znam. Co innego zmieniac cos w umowie samemu bez wiedzy i akceptacji
drugiej strony a co innego umowe poprostu wypowiedziec. cholercia

Data: 2009-07-31 10:27:56
Autor: kuba
Liwiusz pisze:
maciek pisze:
[...]

Skąd ta teza? To po jakiego grzyba art. 77 KC to rozróżnia uzupełnienie, zmianę, rozwiązanie, wypowiedzenie i odstąpienie? To wszystko są inne rzeczy.

--
kuba

Data: 2009-07-31 01:37:09
Autor: maciek
On 31 Lip, 10:27, kuba <jturbanow...@gmail.com> wrote:
Liwiusz pisze:

> [...]

Skąd ta teza? To po jakiego grzyba art. 77 KC to rozróżnia uzupełnienie,
zmianę, rozwiązanie, wypowiedzenie i odstąpienie? To wszystko są inne

uff kolejna lepsza informacja
wiec moge rozumiec ze jesli w punkcie dotyczącym wypowiedzenia umowy
nie ma nic o formie pisemnej to mozna wziac pod uwage post  kolegi
Olgierda?

Data: 2009-07-31 10:39:04
Autor: kuba
maciek pisze:

uff kolejna lepsza informacja
wiec moge rozumiec ze jesli w punkcie dotyczącym wypowiedzenia umowy
nie ma nic o formie pisemnej to mozna wziac pod uwage post  kolegi
Olgierda?

Olgierd napisał oczywistą oczywistość i jeszcze to poparł wyrokiem SN-u :))

Napisałem Ci trochę bardziej szczegółowo jak sprawa wygląda poniżej.

--
kuba

Data: 2009-07-31 07:28:58
Autor: Olgierd
Dnia Fri, 31 Jul 2009 09:17:18 +0200, Liwiusz napisał(a):

maila z informacją o wypowiedzeniu umowy. Czy to wypowiedzenie było
skuteczne?

Jeśli wypowiedzenie wymagało formy pisemnej, to nie.

Jeśli wymagało pod rygorem nieważności, warto dodać (jeśli strony tak sobie zastrzegły). --

Data: 2009-07-31 10:37:36
Autor: kuba
maciek pisze:
[...]

Takie wypowiedzenie nie może być uznane za złożone z zachowaniem formy pisemnej, a taka forma powinna być zachowana z mocy ustawy (art. 77 par. 2 KC).

Z tego co piszesz, szczególnych zastrzeżeń co do formy wypowiedzenia w umowie nie było.

Forma pisemna jest zastrzeżona w ustawie nie pod rygorem nieważności, a tylko do celów dowodowych (zob. art. 74 par. 1 KC).

Oznacza to, że co do zasady nie można przesłuchać stron ani świadków na okoliczność wypowiedzenia takiej umowy. Przepis przewiduje jednak 2 wyjątki:

-zgłasza taki dowód konsument w sporze z przedsiębiorcą (Czy Twoja wierzytelność pozostaje w związku z prowadzeniem przez Ciebie przedsiębiorstwa?; jeśli nie, to sprawa załatwiona)

-fakt dokonania czynności prawnej będzie uprawdopodobniony za pomocą pisma.

W rozumieniu tego przepisu, wydruk z worda jest jak najbardziej pismem. Pokaż to w sądzie i wnieś i przesłuchanie Ciebie w charakterze strony. Jak masz jakichś świadków to jeszcze lepiej.

--
kuba

Data: 2009-07-31 01:50:36
Autor: maciek
wypowiedzenie umowy windykacji mailem
-zgłasza taki dowód konsument w sporze z przedsiębiorcą (Czy Twoja
wierzytelność pozostaje w związku z prowadzeniem przez Ciebie
przedsiębiorstwa?; jeśli nie, to sprawa załatwiona)

wierzytelnosc dotyczy umowy pozyczki pomiedzy osobami fizycznymi

[...]

znaczy tak - sprawy w sadzie jeszcze nie ma, ale za pewne lada moment
tam sie znajdzie bo odmowilem zaplaty, prosze mi powiedziec - Ci
swiadkowie o czym mieliby swiadczyc? o moim wyslaniu maila? tego maila
mam zarchiwizowanego na plycie wraz z załącznikiem wordowskim i chyba
najlepszym swiadkiem jest wlasnie outlook express ;) dobrze mysle?
rzecz jasna żona tez widziala ze maila wysylam...

Data: 2009-07-31 10:58:16
Autor: kuba
maciek pisze:
[...]

Czyli Ty jesteś konsumentem, a firma windykacyjna jest przedsiębiorcą. No to luz :)

[...]

Tak, dowody powinny zostać przeprowadzone na okoliczność złożenia wypowiedzenia, czyli w tym przypadku wysłania mejla o takiej treści. Zgłoś dowody z outlooka i z przesłuchania Ciebie w charakterze strony. Nie wiem, czy będzie to konieczne, ale żona też może zeznawać. Im więcej dowodów, tym sprawa pewniejsza.

--
kuba

Data: 2009-07-31 02:01:14
Autor: maciek
wypowiedzenie umowy windykacji mailem
Czyli Ty jesteś konsumentem, a firma windykacyjna jest przedsiębiorcą.
No to luz :)

luz w sensie?

> [...]

Zgłoś dowody z outlooka i z przesłuchania Ciebie w charakterze strony.
Nie wiem, czy będzie to konieczne, ale żona też może zeznawać. Im więcej

ale te dowody gdzie mam złożyc? czekac na sprawe w sadzie czy jak bo
nie bardzo zrozumiałem

Data: 2009-07-31 11:18:07
Autor: kuba
maciek pisze:
Czyli Ty jesteś konsumentem, a firma windykacyjna jest przedsiębiorcą.
No to luz :)

luz w sensie?

W takim sensie, że masz do nie będą Cię dotyczyć ograniczenia dowodowe przewidziane w art. 74 par. 1 KC. Opisałem Ci to wyżej.

ale te dowody gdzie mam złożyc? czekac na sprawe w sadzie czy jak bo
nie bardzo zrozumiałem

Tak, czekać na sprawę i zgłosić w odpowiedzi na pozew albo na rozprawie.

--
kuba

Data: 2009-07-31 03:07:30
Autor: przypadek
On 31 Lip, 10:37, kuba <jturbanow...@gmail.com> wrote:

W rozumieniu tego przepisu, wydruk z worda jest jak najbardziej pismem.
Pokaż to w sądzie i wnieś i przesłuchanie Ciebie w charakterze strony.
Jak masz jakichś świadków to jeszcze lepiej.

W ten sposób każdy mógłby sobie szybko wszystko wydrukować (i nawet
podpisać) i twierdzić, że to coś uprawdopodabnia. I byłoby bajecznie
łatwo obejść zakazy dot. formy pisemnej dla celów dowodowych.

Data: 2009-07-31 03:18:45
Autor: maciek
[...]

ale ja nie mam samego wydruku z worda tylko mam wiadomosc z otlooka
zarejestrowaną jako wysłana a w jej zalaczeniu byl dokument worda a to
raczej co innego niz to o czym piszesz

Data: 2009-07-31 03:20:07
Autor: przypadek
On 31 Lip, 12:18, maciek <ubezpiecza...@gmail.com> wrote:
> [...]

ale ja nie mam samego wydruku z worda tylko mam wiadomosc z otlooka
zarejestrowaną jako wysłana a w jej zalaczeniu byl dokument worda a to

Wszystko to mogę ci w 5 minut wyprodukować. I nie będzie to nawet
przestępstwo, bo niczego to nie poświadcza.

Data: 2009-07-31 03:36:29
Autor: maciek
wypowiedzenie umowy windykacji mailem
Wszystko to mogę ci w 5 minut wyprodukować. I nie będzie to nawet
przestępstwo, bo niczego to nie poświadcza.

nie rozumiem
jak mozna wyprodukowac cos co bylo wyslane prawie rok temu

Data: 2009-07-31 04:02:56
Autor: przypadek
On 31 Lip, 12:36, maciek <ubezpiecza...@gmail.com> wrote:
> Wszystko to mogę ci w 5 minut wyprodukować. I nie będzie to nawet
> przestępstwo, bo niczego to nie poświadcza.

nie rozumiem
jak mozna wyprodukowac cos co bylo wyslane prawie rok temu

1. Sposób łatwiejszy:

przestawiasz datę w komputerze
robisz wszystko co trzeba
wysyłasz
drukujesz,
podpisujesz.

2. Sposób trudniejszy:

Nic nie przestawiasz, produkujesz pisma bawiąc się grafiką (tak aby
wyglądało jak drukuje outlook domyślnie).

Data: 2009-07-31 04:17:46
Autor: maciek
On 31 Lip, 13:02, przypadek <przypa...@gazeta.pl> wrote:

> nie rozumiem
> jak mozna wyprodukowac cos co bylo wyslane prawie rok temu

> [...]

banalnie proste, jednakze nie wiem czy pomyślałes o tym, ale odbiorca
otrzymuje maila z datą dzisiejszą a nie przestawioną i ma dowód
oszustwa

2. Sposób trudniejszy:

Nic nie przestawiasz, produkujesz pisma bawiąc się grafiką (tak aby
wyglądało jak drukuje outlook domyślnie).

jakoś nie moge sobie wyobrazic wyprodukowania maila z zalacznikiem i
przerobienie go graficznie na inną date
kombinujesz Waść przeciez to widac, poza tym musialbys tego maila
dzisiaj wyslac wiec tak czy tak dotrze do odbiorcy w dniu wyslania
wiec Wasze maile bedą ciut rozbieżne

ps. polak potrafi

Data: 2009-08-01 19:28:47
Autor: tg
"maciek" <ubezpieczanie@gmail.com> wrote in message news:af18bd26-d1cd-4da5-adef-d664e0eb43a9t13g2000yqt.googlegroups.com...
banalnie proste, jednakze nie wiem czy pomyślałes o tym, ale odbiorca
otrzymuje maila z datą dzisiejszą a nie przestawioną i ma dowód
oszustwa

gdybys nawet mial maila w wyslanych na serwerze z ktorego korzystasz i
logi by to potwierdzaly to dalej niz z tego nie wynika - mogl na przyklad
wlasnie ten mail (np. z powodu zalacznika) trafic do skrzynki spam
odbiorcy

odbiorca moze tez powiedziec (co zapewne zrobi w tym przypadku) ze zadnego
maila sobie nie przypomina i jak mu udowodnisz ze ten mail do niego
wogole dotarl?

tak samo z listem zwyklym

dlatego jest list polecony do rak wlasnych za potwierdzeniem odbioru
co w 99.9% przypadkow nie pozostawia watpliwosci i mozliwosci kombinacji

a skrzynke (nie mowiac juz o samym mailu) outlookowa mozna sobie
przygotowac w 5 minut, w zadnym wypadku nie trzeba nic wysylac, w koncu
to przeciez tylko plik na dysku

Data: 2009-07-31 09:12:35
Autor: jureq
Dnia Fri, 31 Jul 2009 10:37:36 +0200, kuba napisał(a):

Takie wypowiedzenie nie może być uznane za złożone z zachowaniem formy
pisemnej, a taka forma powinna być zachowana z mocy ustawy (art. 77 par.
2 KC).

Nieco przesadziłeś. W 77.2 jest tylko wymóg "stwierdzenia pismem" a nie formy pisemnej. To może być na przykład pisemne potwierdzenie od drugiej strony, że wypowiedzenie otrzymała.

Data: 2009-07-31 11:25:22
Autor: kuba
jureq pisze:
[...]

W życiu bym nie wpadł na to, że wymóg "stwierdzenia pismem" to coś innego niż wymóg zachowania formy pisemnej ;) I szczerze mówiąc w polskiej doktrynie cywilistycznej, też chyba nikt na to nie wpadł, bo się z czymś takim nie spotkałem.

Na ten sam wymóg zachowania formy czynności prawnej ustawodawca używa różnych określeń: "powinna być stwierdzona pismem", "wymaga zachowana formy pisemnej", "powinna być zawarta na piśmie". Tak sądzę...

--
kuba

Data: 2009-07-31 10:08:49
Autor: jureq
wypowiedzenie umowy windykacji mailem
Jeśli uda ci się do tego dotrzeć to przejrzyj wyrok SN z 2004-09-29 II CK 527/03. Tam jest (jeśli dobrze pamiętam bo nie mam pod ręką treści) ciekawa interpretacja znaczenia "stwierdzenia pismem". Wynika z niej, że to pismo może nawet nie pochodzić od stron umowy.

Data: 2009-07-31 12:42:32
Autor: kuba
jureq pisze:
[...]

Dotarłem do tezy. Faktycznie ciekawa, dzięki za zasygnalizowanie. Nie mam teraz grubszej literatury pod ręką, ale zainteresuję się tematem. Ten wyrok odnosił się akurat to pożyczki, ale jak w morę strzelił sformułowanie "powinna być stwierdzona pismem" jest takie samo.

--
kuba

Data: 2009-07-31 12:50:25
Autor: wombi
jureq pisze:
[...]

Jeszcze w art.514 k.c. pada to hasło.

Data: 2009-07-31 10:16:44
Autor: Olgierd
Dnia Fri, 31 Jul 2009 11:25:22 +0200, kuba napisał(a):

[...]

Mało tego, jest jeszcze coś takiego jak "na piśmie" (np. w prawie bankowym), a to będzie oznaczało coś jeszcze innego niż "forma pisemna".

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd

Data: 2009-07-31 20:09:41
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "maciek" <ubezpieczanie@gmail.com> napisał w wiadomości news:087ad49a-223f-426c-b659-fdf520779d6cc14g2000yqm.googlegroups.com...
[...]

Wypowiedzenie - moim zdaniem - nie jest skuteczne, bowiem nie zachowano formy pisemnej. Ale, to nie znaczy wcale, że firma windykacyjna ma prawo do wynagrodzenia. Przecież wynagrodzenie ni przysługuje za zawarcie umowy, tylko za wykonanie konkretnych czynności. Ty gościa pozwałeś, jak rozumiem sprawę wygrałeś i dokonałeś windykacji. Za co zatem wynagrodzenia oczekuje firma windykacyjna? Czy wykonała jakieś czynności po Twoim (choć prawnie nieskutecznym) oświadczeniu, ze rezygnujesz z ich usług?

Data: 2009-07-31 22:24:16
Autor: Liwiusz
Robert Tomasik pisze:
[...]

   Zwykle w tego typu umowach jest ustalone, że wynagrodzenie należy się za kwoty spłacone przez dłużnika w trakcie trwania umowy. Motywy, jakimi kieruje się dłużnik przy spłacie są nieistotne.

--
Liwiusz

Data: 2009-07-31 23:12:11
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "Liwiusz" <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:h4vjtq$sb0$1news.onet.pl...

Zwykle w tego typu umowach jest ustalone, że wynagrodzenie należy się za kwoty spłacone przez dłużnika w trakcie trwania umowy. Motywy, jakimi kieruje się dłużnik przy spłacie są nieistotne.

No to ja bym takiej umowy w życiu nie podpisał będąc wierzycielem. Nic nie będą robić, tylko czekać na kasę. To oczywiste.

wypowiedzenie umowy windykacji mailem