wyrwane mocowanie szprychy - jak naprawic?

Data: 2012-01-25 11:43:25
Autor: Paveu
wyrwane mocowanie szprychy - jak naprawic?
Jadąc na starym holendrze, najechałem (chyba) zbyt szybko na jakiś krawężnik. W pierwszej chwili zdało mi się, że pękła szprycha. Dotarłem do celu i nuże macać szprychy. Rzeczywiście, jedna dynda luzem, ale okazało się, że cała. Nie główka się urwała (jak przeważnie bywa), ale odleciał kawałek rantu piasty z dziurką, w której główka szprychy tkwiła. Widać to na fotkach:

http://img193.imageshack.us/img193/8118/kolo1u.jpg
http://img214.imageshack.us/img214/9784/kolo3g.jpg
http://img407.imageshack.us/img407/4779/kolo2b.jpg
http://img560.imageshack.us/img560/9256/kolo4.jpg

Jakieś pomysły na "załatanie" tego? Tzn. na zamocowanie tej szprychy, bo bez niej obręcz się rozcentrowała i opona ociera o błotnik i tylny widelec.
Z góry dziękuję za pomysły typu wymiana piasty czy całego koła, bo koszt przekroczy wartość całego roweru. W piaście jest bowiem 5-biegowe Torpedo Pentasport (2 linki) i hamulec bębnowy.

Data: 2012-01-25 07:23:53
Autor: tadek
wyrwane mocowanie szprychy - jak naprawic?
On 25 Sty, 11:43, Paveu <pamis...@gmail.com> wrote:
Jad±c na starym holendrze, najecha³em (chyba) zbyt szybko na jaki¶
krawê¿nik. W pierwszej chwili zda³o mi siê, ¿e pêk³a szprycha. Dotar³em
do celu i nu¿e macaæ szprychy. Rzeczywi¶cie, jedna dynda luzem, ale
okaza³o siê, ¿e ca³a. Nie g³ówka siê urwa³a (jak przewa¿nie bywa), ale
odlecia³ kawa³ek rantu piasty z dziurk±, w której g³ówka szprychy
tkwi³a. Widaæ to na fotkach:

http://img193.imageshack.us/img193/8118/kolo1u.jpghttp://img214.imageshack.us/img214/9784/kolo3g.jpghttp://img407.imageshack.us/img407/4779/kolo2b.jpghttp://img560.imageshack.us/img560/9256/kolo4.jpg

Jakie¶ pomys³y na "za³atanie" tego? Tzn. na zamocowanie tej szprychy, bo
bez niej obrêcz siê rozcentrowa³a i opona ociera o b³otnik i tylny widelec.
Z góry dziêkujê za pomys³y typu wymiana piasty czy ca³ego ko³a, bo koszt
przekroczy warto¶æ ca³ego roweru. W pia¶cie jest bowiem 5-biegowe
Torpedo Pentasport (2 linki) i hamulec bêbnowy.

co by¶ nie zrobi³ zbieraj kasê na nowe ko³o /rower/

Data: 2012-01-25 19:44:11
Autor: pablo eldiablo
wyrwane mocowanie szprychy - jak naprawic?
tadek <tadeklodz@poczta.onet.pl> napisa³(a):

co by¶ nie zrobi³ zbieraj kasê na nowe ko³o /rower/

I to jest wlasciwe podsumowanie tematu :-)

Data: 2012-01-25 12:12:42
Autor: szaman (Baker)
On 01/25/2012 11:43 AM, Paveu wrote::

[...]

Podcentruj kółko bez tej jednej szprychy. Spokojnie niewyczynowo możesz tak jeździć:)

sz

Data: 2012-01-25 13:00:57
Autor: Jacek Maciejewski
wyrwane mocowanie szprychy - jak naprawic?
Dnia Wed, 25 Jan 2012 11:43:25 +0100, Paveu napisa³(a):

http://img193.imageshack.us/img193/8118/kolo1u.jpg

Wywieræ dziurkê na lewo od tej urwanej, w po³owie pozosta³ego miejsca i daj
d³u¿sz± szprychê. Jaki¶ czas (do nastêpnego przeci±¿enia) powinno trzymaæ.
--
Jacek

Data: 2012-01-25 13:05:39
Autor: Tomasso
wyrwane mocowanie szprychy - jak naprawic?
U¿ytkownik "Paveu" napisa³:

odlecia³ kawa³ek rantu piasty z dziurk±

Ja tu widzê opcjê z nawierceniem nowego otworu (z zachowaniem odstepu od krawêdzi wy³omu) i zamocowaniem nowej szprychy o odpowiednio zmienionej d³ugo¶ci. Ta kolejna szprycha te¿ jest zagro¿ona, bo materia³ odpad³ niebezpiecznie blisko otworka. W sumie tê szprychê tez mo¿naby przy okazji przesun±æ, chyba, ¿e wolisz poczekaæ, a¿ odpry¶nie.

Data: 2012-01-25 13:32:01
Autor: ToMasz
wyrwane mocowanie szprychy - jak naprawic?
W dniu 25.01.2012 13:05, Tomasso pisze:
U�ytkownik "Paveu" napisa�:

odlecia� kawa�ek rantu piasty z dziurk�

Ja tu widz� opcj� z nawierceniem nowego otworu (z zachowaniem odstepu od
kraw�dzi wy�omu) i zamocowaniem nowej szprychy o odpowiednio zmienionej
d�ugo�ci. Ta kolejna szprycha te� jest zagro�ona, bo materia� odpad�
niebezpiecznie blisko otworka. W sumie t� szprych� tez mo�naby przy okazji
przesun��, chyba, �e wolisz poczeka�, a� odpry�nie.
Ja natomiast widzÄ™ potrzebÄ™ zadeklarowania sposobu kodowania tekstu w outluku
ToMasz

Data: 2012-01-25 14:55:35
Autor: Paveu
wyrwane mocowanie szprychy - jak naprawic?
W dniu 2012-01-25 13:05, Tomasso:
Użytkownik "Paveu" napisał:

odleciał kawałek rantu piasty z dziurką

Ja tu widzÄ™ opcjÄ™ z nawierceniem nowego otworu (z zachowaniem odstepu od
krawędzi wyłomu) i zamocowaniem nowej szprychy o odpowiednio zmienionej
długości. Ta kolejna szprycha też jest zagrożona, bo materiał odpadł
niebezpiecznie blisko otworka. W sumie tę szprychę tez możnaby przy okazji
przesunąć, chyba, że wolisz poczekać, aż odpryśnie.

Prawda, że tę następną widać częściowo przez szparę w wyłomie. Na wszelki wypadek trochę ją popuściłem, podcentrowując koło, żeby nie ocierało o ramę i błotnik. Jeśli uda mi się bezszkodowo wywiercić otwór gdzieś obok, to może tę też przesunę.

P.

Data: 2012-01-25 13:11:11
Autor: ToMasz
W dniu 25.01.2012 11:43, Paveu pisze:
[...]

doraźnie wywalić tÄ… szprychÄ™ i wywiercić nowy otwór i dać dÅ‚uższÄ…/krótszÄ… szprychÄ™. tak naprawdÄ™ to by jeszcze trzeba byÅ‚o zaspawać. Z drugiej strony jak to siÄ™ "samo staÅ‚o" to w najbliższym czasie, "samo siÄ™ stanie"  w innym miejscu.

ToMasz

Data: 2012-01-25 14:52:54
Autor: Paveu
wyrwane mocowanie szprychy - jak naprawic?
W dniu 2012-01-25 13:11, ToMasz:
[...]

doraźnie wywalić tą szprychę i wywiercić nowy otwór i dać
dłuższą/krótszą szprychę. tak naprawdę to by jeszcze trzeba było
zaspawać. Z drugiej strony jak to się "samo stało" to w najbliższym
czasie, "samo siÄ™ stanie" w innym miejscu.

Swoją drogą zastanowił mnie wygląd materiału na "ulecianym" fragmencie - wygląda jak odlew aluminiowy. W naiwności swojej myślałem, że takie rzeczy robi się zawsze ze stali, jako materiału znacznie mniej kruchego, choć o większej gęstości.
Zastanowię się nad nawierceniem, ale obawiam się trochę owej kruchości metalu.

P.

Data: 2012-01-25 17:25:35
Autor: kamil/Endurorider.pl
Użytkownik "Paveu" <pamis007@gmail.com> napisał w wiadomości news:jfp1fm$991$1inews.gazeta.pl...

[...]

Nikt nie robi tego ze stali z bardzo prostej przyczyny, którą jest koszmarna waga elementu.

--
pozdrawiam kamil
http://Endurorider.pl

Data: 2012-01-25 17:26:35
Autor: Jan Srzednicki
On 2012-01-25, Paveu wrote:
W dniu 2012-01-25 13:11, ToMasz:
[...]

Takie rzeczy siÄ™ aktualnie robi praktycznie tylko z aluminium, nie
licząc jakiegoś kompletnego low-endu (i rowerów dla syna PeJota,
zapewne).

Data: 2012-01-25 09:44:03
Autor: irackman
wyrwane mocowanie szprychy - jak naprawic?
Rozple¶æ piastê ze strony wyrwy, dotoczyæ opaskê ze stali (minimalnie
mniejsz± od ¶rednicy ko³nierza z dziurkami pod szprychy), piastê
sch³odziæ, opaskê rozgrzaæ i za³o¿yæ na piastê (nie zapominaj±c o
do³o¿eniu brakuj±cego fragmentu piasty)

Data: 2012-01-25 19:30:30
Autor: kamil/Endurorider.pl
wyrwane mocowanie szprychy - jak naprawic?
U¿ytkownik "irackman" <witczak.tomasz@gmail.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:2418d8c8-8972-44f3-87fb-0ddc9626d0c1n6g2000vbz.googlegroups.com...
==

Spraktykowa³e¶ kiedy¶ ten sposób?

Data: 2012-01-25 20:37:03
Autor: PeJot
wyrwane mocowanie szprychy - jak naprawic?
W dniu 2012-01-25 18:26, Jan Srzednicki pisze:

Takie rzeczy siê aktualnie robi praktycznie tylko z aluminium, nie
licz±c jakiego¶ kompletnego low-endu (i rowerów dla syna PeJota,
zapewne).

Jednego mniej.

--
P. Jankisz
"Dopóki nie skorzysta³em z Internetu, nie wiedzia³em, ¿e na ¶wiecie jest

wyrwane mocowanie szprychy - jak naprawic?