wytrzyma³o¶æ aluminium

Data: 2009-03-17 10:10:36
Autor: damazy.kowalski
wytrzyma³o¶æ aluminium
Witam,
stojê przed dylematem zakupu u¿ywanego roweru. Znalaz³em na allegro
fajnego Sintesi z 1998 roku, tylko mam ma³e ale.... Czy rama
aluminiowa w takim wieku bêdzie nadal tak wytrzyma³a, czy straci³a na
solidno¶ci? Z góry dziêkujê za odpowiedzi. Pozdrawiam

Data: 2009-03-17 18:17:27
Autor: kml
wytrzyma³o¶æ aluminium

U¿ytkownik <damazy.kowalski@wp.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:2ddc6c8f-10ad-4aa9-8f8e-a89c31b581a7z9g2000yqi.googlegroups.com...
[...]
-- -

Przy tak starej ramie proponujê zastsowaæ zasadê od blaszanek czyli "nie patrz na przebieg tylko na stan techniczny" Trudno siê cudów spodziewaæ ale ja bym skupi³ siê na tym jak ta rama wygl±da w tej chwili oraz czy da siê ³atwo pospawaæ czyli czy nie jest jaka¶ ultra cienko¶cienna. No i na koniec kwestia ceny - nie powinna byæ zbyt wysoka nawet je¿eli ma naklejkê sintesi.

kml
http://endurorider.pl OD NOWA!
Last update 15/03/2009

Data: 2009-03-17 10:24:29
Autor: tadeklodz
wytrzyma³o¶æ aluminium
On 17 Mar, 18:17, "kml" <AflyS...@gaOzeFta.lp> wrote:
U¿ytkownik <damazy.kowal...@wp.pl> napisa³ w wiadomo¶cinews:2ddc6c8f-10ad-4aa9-8f8e-a89c31b581a7z9g2000yqi.googlegroups.com...
[...]

up³yw czasu nie jest obojêtny dla aluminium

Data: 2009-03-17 18:34:20
Autor: kml
wytrzyma³o¶æ aluminium

U¿ytkownik <tadeklodz@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:e3b44f6d-f843-4a55-847e-ff26c67861c6y13g2000yqn.googlegroups.com...

p³yw czasu nie jest obojêtny dla aluminium

Co jasno da³em do zrozumienia autorowi w±tku.

kml
http://endurorider.pl OD NOWA!
Last update 15/03/2009

Data: 2009-03-17 19:12:34
Autor: Miko³aj \"Miki\" Menke
wytrzyma³o¶æ aluminium
Dnia 17.03.2009 18:24 u¿ytkownik tadeklodz@poczta.onet.pl napisa³ :
[...]

Bardzo odkrywcze, up³yw czasu nie jest obojêtny dla niczego.

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-03-17 12:30:20
Autor: tadeklodz
wytrzyma³o¶æ aluminium
On 17 Mar, 19:12, "Miko³aj \"Miki\" Menke" <m...@menek.one.pl> wrote:
Dnia 17.03.2009 18:24 u¿ytkownik tadekl...@poczta.onet.pl napisa³ :

> up³yw czasu nie jest obojêtny dla aluminium

Bardzo odkrywcze, up³yw czasu nie jest obojêtny dla niczego.

-- http://miki.menek.one.plm...@menek.one.pl
Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

no to Ci wy³o¿ê kawê na ³awê. Aluminium szybko robi siê kruche i
pêka. !0-letniej ramy z Al NIGDY bym nie kupi³. Stal to co innego .
Starzeje siê znacznie wolniej i 10-letnia rama stalowa wytrzyma
jeszcze d³ugo pod warunkiem ¿e nie jest SKORODOWANA. JASNE?

Data: 2009-03-17 12:39:57
Autor: Saurus
wytrzyma³o¶æ aluminium
On 17 Mar, 20:30, tadekl...@poczta.onet.pl wrote:

[...]

Gdyby to by³o takie proste, to nasze MIGi ju¿ by siê dawno rozsypa³y w
proch.
Aluminium ma znikom± odporno¶æ na zmêczenie dlatego d³ugo i/lub
intensywnie u¿ytkowana rama jest os³abiona i to w³a¶nie tam gdzie s±
najwiêksze obci±¿enia. W pewnych warunkach szkodzi mu tak¿e np. woda z
sol± któr± s± posypywane drogi, ale chroni je czê¶ciowo lakier i
naturalna warstwa tlenku.
Ale samo z siebie to NIC nie "robi siê kruche".  Aluminium tak¿e nie.

Data: 2009-03-17 21:55:24
Autor: Miko³aj \"Miki\" Menke
wytrzyma³o¶æ aluminium
Dnia 17.03.2009 20:30 u¿ytkownik tadeklodz@poczta.onet.pl napisa³ :
[...]

A co¶ wiêcej jeste¶ w stanie powiedzieæ na ten temat?

!0-letniej ramy z Al NIGDY bym nie kupi³. Stal to co innego .
Starzeje siê znacznie wolniej i 10-letnia rama stalowa wytrzyma
jeszcze d³ugo pod warunkiem ¿e nie jest SKORODOWANA. JASNE?

NIEJASNE. Starzenie w stali niskowêglowej po zgniocie jest niekorzystne, w przeciwieñstwie do takiego starzenia naturalnego w stopach Al-Cu przy utwardzaniu dyspersyjnym.

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-03-18 07:04:51
Autor: Adam Kadlubek
wytrzyma³o¶æ aluminium
On 17 Mar, 20:30, tadekl...@poczta.onet.pl wrote:

no to Ci wy³o¿ê kawê na ³awê. Aluminium szybko robi siê kruche i
pêka. !0-letniej ramy z Al NIGDY bym nie kupi³.

Bzdura. Stan ramy zale¿y od przebiegu w KM i stopnia skatowania, nie
od wieku.
Pozdrawiam.
--
Adam Kad³ubek

Data: 2009-03-17 23:08:50
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
wytrzyma³o¶æ aluminium

[...]

Masz aparat rentgenowski w oczach?
Wiesz co to jest zmêczenie materia³u?

zyga

Data: 2009-03-18 09:25:29
Autor: kml
wytrzyma³o¶æ aluminium

U¿ytkownik "Zygmunt M. Zarzecki" <zygmunt@malpa.zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:gpp9me$tsa$1news.interia.pl...

Masz aparat rentgenowski w oczach?
Wiesz co to jest zmêczenie materia³u?

A po co mi aparat  rentegenowskido oceny stanu technicznego ramy? Widaæ wszystkie wgnioty etc, spawy na wierzchu wiêc mo¿na sobie jak±¶ opiniê wyrobiæ na temat jak i przez kogo by³a u¿ywana. Rzucisz okiem na ramê i wiesz jak zmêczony jest materia³ - je¿eli tak to jestem pod wra¿eniem.

Moja rama z 2000 roku to szrot ale znam cz³owieka, który ma rower co¶ ko³o 98 i rama wygl±da jak nówka sztuka i by³a ultra ma³o je¿dzona wiêc mo¿na kupiæ taki rower ale ze ¶wiadomo¶ci±, ¿e ma nieco dziwne k±ty jak na obecne standardy.

kml
http://endurorider.pl OD NOWA!
Last update 15/03/2009

Data: 2009-03-18 06:54:48
Autor: rafallubicz
wytrzyma³o¶æ aluminium
A ja mam rower na ramie Klein Pulse z roku co najmniej 96 i u¿ywam go
na maksa i jako¶ siê trzyma. Co ciekawe geometria wcale nie jest taka
staro¶wiecka. My¶lê, ¿e jeszcze sporo poci±gnie, chocia¿ trochê
trzeszczy.

Data: 2009-03-18 15:20:41
Autor: kml
wytrzyma³o¶æ aluminium

U¿ytkownik <rafallubicz@gmail.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:c69c29be-495b-4797-adf0-def9ce6bc54dc9g2000yqm.googlegroups.com...
[...]

Sory ale dla mnie Klein Pulse to _NIECO_INNA_LIGA ni¿ sintesi. Ramy Kleina by³y/s±/bêd± piêkne a ich poziom zaawansowania do tej pory budzi mój zachwyt. Co prawda przedwczoraj mia³em tak± jedn± popêkan± w rêkach ale to by³a rama u¿ywana do skakania :)

kml
http://endurorider.pl OD NOWA!
Last update 15/03/2009

Data: 2009-03-18 20:20:24
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
wytrzyma³o¶æ aluminium

[...]

Wiesz co robi± z autami by je sprzedaæ?
Kilogramy szpachli, spawy gdzie popadnie itd.
Z rowerem mo¿e byæ podobnie.

zyga

Data: 2009-03-18 20:23:32
Autor: kml
wytrzyma³o¶æ aluminium

U¿ytkownik "Zygmunt M. Zarzecki" <zygmunt@malpa.zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:gprgm5$m5g$1news.interia.pl...

Wiesz co robi± z autami by je sprzedaæ?
Kilogramy szpachli, spawy gdzie popadnie itd.
Z rowerem mo¿e byæ podobnie.

Wiem i dlatego jak by mia³ kupiæ 10 letni± ramê, która jest ¶wiezo malowana to bym siê nie zdecydowa³ ale gdyby by³a nie odpicowana to mo¿na zacz±æ ogl±daæ.

kml
http://endurorider.pl OD NOWA!
Last update 15/03/2009

Data: 2009-03-17 20:36:44
Autor: Raist
wytrzyma³o¶æ aluminium

U¿ytkownik <damazy.kowalski@wp.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:2ddc6c8f-10ad-4aa9-8f8e-a89c31b581a7z9g2000yqi.googlegroups.com...
[...]

to zalezy do czego bedzie Ci potrzebny ten rower i kto/jak na nim jezdzil
jesli do scigania, a rama robila 10 000 km rocznie pod du¿ym facetem, to warto obejrzeæ spawy i sprawdzic czy nie trzeszczy
Raist

Data: 2009-03-18 08:32:22
Autor: Rafa³ VFR
wytrzyma³o¶æ aluminium
[...]

Witam
Mam Sintesi z 99 roku. Co prawda Jade a nie X Winga ale zawsze mi sie X WIng marzy³.
Up³yw czasu, starzenie aluminium utlenianie i korozja - dla mnie to akademicka dyskucja.
To mówi±c wprost takie pierdolenie kotka przy pomocy m³otka. Zawsze siê zastanawiam, gdyby daæ tak± ramê osobie która pisze takie rzeczy do obejrzenia co powiedzia³± by o materiale ? ¯e jaki jest ? ¯e ile straci³ na wytrzyma³o¶ci i dlaczego tak s±dzi ?
No ale ja siê tu rozpisa³em. Jakie¶ 2 lata temu znalaz³em dla siebie X Winga ale nie kupi³em. Przekona³ mnie kolega, któy zauwa¿y³, ¿e tak jak we wszystkim tak i postêp w rowerach jest. Hydroformingi, geometrie, kombinajce - w koñcu coraz tañsze fulle - to tak jak z wy¶cigówkami - najlepsze sprzed 10 lat nie mogê konkurowaæ z dzisiejszymi.
Je¶³i tego wszystkiego jeste¶ ¶wiadom i nadal chcesz to tylko siê cieszyæ.
Mój Jade pomino wieku nie korodujem, trzaski siê zdarzaj± ale to elementy, które mo¿a wyeliminowaæ. Trzaski - co z tego - znajomy kupi³ Corrateca za 5500 - trzeszczy bardziej ni¿ mój.
Je¶li nic nie wzbudzi wizualnych zastrze¿eñ i rower Ci odpowiada - trzeba kupiæ.
BTW - mam identyczy widelec ! Je¿dze na pierwszym komplecie uszczelek. Jest chyba niezniszczalny. W tym roku pokona³ TC. Ten sprzêt jest jak czo³g - poza wag±.
Waga jest powalaj±ca niska :-)

Rafal VFR
GG 85456
http://www.put.poznan.pl/~rafal.kowalski

Data: 2009-03-18 23:03:47
Autor: Wojtek Paszkowski
[OT]Re: wytrzyma³o¶æ aluminium

<damazy.kowalski@wp.pl> wrote in message news:2ddc6c8f-10ad-4aa9-8f8e-a89c31b581a7z9g2000yqi.googlegroups.com...

Znalaz³em na allegro fajnego Sintesi z 1998 roku

przepraszam za off-topa, ale my¶la³em, ¿e firma Sintesi ju¿ dawno w piachu gnije, a tu zagl±daj±c do Gregorio przyuwa¿y³em pe³n± gamê nowych modeli... Do tego oficjalne www wsta³o z martwych. Wiadomo mo¿e, co siê z firm± sta³o? Kto¶ wykupi³ markê i t³ucze sprzêt na Tajwanie, czy te¿ firma podnios³a siê o w³asnych si³ach i to nadal europejska produkcja?

pzodr

wytrzyma³o¶æ aluminium