wywiad z historykiem Dariuszem Ratajczakiem

Data: 2009-06-08 21:00:19
Autor: CC
wywiad z historykiem Dariuszem Ratajczakiem
Wywiad z przesladowanym historykiem Dariuszem Ratajczakiem,
fragment:
ZK: Panie Dariuszu, jakie były okoliczności pierwszego kontaktu z
historią niebezpieczną, niosącą zagrożenie osobiste?

Przede wszystkim muszę wyjaśnić, że jestem historykiem i publicystą
historycznym zajmującym się głównie najnowszymi dziejami Polski, a
zatem bardzo często natrafiam na historie, czy też tematy
niebezpieczne. Tyle tylko, że to nie ja je wymyślam i to nie ja
oceniam, czy są one niebezpieczne, czy też nie. Decyduje o tym
niestety polityka, "społeczne zapotrzebowanie", obowiązujący trend,
kurs itd. Moja niereformowalność polega natomiast na tym, że w
odróżnieniu od innych, kompletnie nie interesują mnie owe trendy i
mody. Jeżeli jest niezbadany fakt historyczny- badam go niezależnie od
tego, czy się to komuś podoba, czy też nie. Jeżeli jest problem, który
przynajmniej wymaga zreferowania lub przybliżenia - referuję i
przybliżam. Bez względu na to, czy mnie oskarżą np. o złamanie
obowiązującego prawa. Dlatego też jestem rzeczywiście łatwym celem
ataków. Taki już los człowieka nie przejmującego się cenzurą (kiedyś
komunistyczną, dziś polit-poprawną) . Mój Boże, nie po to zostałem
historykiem, aby pisać między wierszami.

Odpowiadając jednak bezpośrednio na Pana pytanie... Otóż w 1986 r.
obroniłem w Poznaniu pracę magisterską "Polacy na Wileńszczyźnie
1939-1944" (później wydałem ją- po uzupełnieniach- w formie
książkowej). Jeden z jej rozdziałów traktował o walkach wileńskich i
nowogródzkich oddziałów AK z partyzantką sowiecką. Promotor mojej
pracy, nieżyjący już prof. Jerzy Ochmański, znany lituanista (uczeń
wielkiego Henryka Łowiańskiego), ale i " betonowy komunista"
zasiadający w komisjach weryfikacyjnych w stanie wojennym, gdy go
przeczytał, poczerwieniał i wywalił mnie za drzwi z adnotacją:
"zmienić, bo nici z magistra". Przychodzę po tygodniu i słyszę od
progu:

- "Zmienił pan?".

- " Tak- zmieniłem".

Dowcip polegał na tym, że zmiana polegała na dopisaniu zdania, iż to
oddziały sowieckie inspirowały starcia z AK. Ochmański uwierzył mi na
słowo, do tekstu już nie zajrzał.
całość:
http://obnie.info/Joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=207:dariusz-ratajczak-wywiad&catid=55:wywiady&Itemid=27
###Obywatele muszą założyc władzy kaganiec i trzymac ją na smyczy###
                           www.obnie.info  TV - www.justin.tv/civiltv

wywiad z historykiem Dariuszem Ratajczakiem