zabezpieczenie się przy kupnie nieruchomości

Data: 2016-03-24 12:19:01
Autor: Michał
zabezpieczenie się przy kupnie nieruchomości
Nasłuchał się człowiek o nieuczciwych sprzedających, którzy w dniu sprzedaży sprzedają swoja nieruchomość kilku kupującym, po czym tylko jeden (pierwszy) z nich staje się właścicielem nieruchomości, a pozostali odchodzą z kwitkiem.

Czy można się jakoś przed tym zabezpieczyć? Załóżmy że mam pomocnika,
który mógłby być w sądzie w momencie, gdy ja podpisuję akt notarialny.
Czy taka osoba może sprawdzić czy w momencie podpisywania tegoż aktu
nieruchomość nie jest już sprzedana komuś innemu?

Bo domyślam się, że KW w internecie nie są aż tak aktualne, żeby wystarczyło sprawdzanie KW przez internet w momencie kupna?

A może znacie jakieś inne rozwiązania?

--
Pozdr.
Michał

Data: 2016-03-24 11:23:42
Autor: witek
On 3/24/2016 6:19 AM, Michał wrote:
Czy można się jakoś przed tym zabezpieczyć?

Można się mniej lub bardziej próbować zabezpieczać, ale 100% metody nie ma.

Pogadaj z jakims prawnikiem.
Mowisz o transakcji za kilkaset tysiecy a porady szukasz w piaskownicy.
Trochę ryzykowne.

Data: 2016-03-24 12:25:59
Autor: Kris
W dniu czwartek, 24 marca 2016 12:19:41 UTC+1 użytkownik Michał napisał:
[...]

Umów się ze sprzedającym u notariusza na konkretny termin i godzinne przed transakcją przełóż popisanie aktu notarialnego na następny dzień. Jak sprzedający miał ustawione kilka "sprzedaży" na ten konkretny dzień to następnego być może będą już wzmianki w KW;)

Data: 2016-03-24 15:15:05
Autor: witek
On 3/24/2016 2:25 PM, Kris wrote:
[...]

Troche moze pomoc jesli kupujacy sa przypadkowi.
Ale nie pomoze jesli kupujący też jest podstawiony.
Inny numer czesto stosowany, to pozyczka pod hipoteke na znajomego.
Podpisujesz sie pod aktem notarialnym, chata jest "twoja" i ja w tym momencie składam wniosek o wpisanie hipoteki zanim ty sie zjawisz od notariusza w ksiegach.

Krytyczny jest moment pomiedzy notariuszem a złożeniem wniosku w ksiegach wieczystych.

A rozwiazanie problemu jest bardzo proste.
Inforamtycy wymyslili to z xxx lat temu przy okazji programowania wspolbieznego.

Wystarczyłoby, aby notariusz miał możliwość "zablokowania" księgi w dniu transakcji, tak aby nie dało sie zlożyć innego wniosku zanim transakcja nie zostanie dokonana.

Data: 2016-03-25 07:53:53
Autor: cef
W dniu 2016-03-24 o 21:15, witek pisze:

[...]

Przepraszam za infantylne pytanie: a nie da się tego "ustawić"
przez jakiś weksel i umowę do niego?
Typu, że jak coś pójdzie nie tak i wpisy w KW będa jakieś trefne,
to ja mam papier i skubię nieuczciwych z innego tytułu.
Rozumiem, że wtedy cały mechanizm  inny musze uruchomić, ale jak się sprawdzi sprzedającego, że jest co zabrać, to można próbować wyjść na swoje.
Czy to bedzie traktowane jako jakiś kodeksowy warunek zawieszający?.

Data: 2016-03-25 09:51:08
Autor: Robert Tomasik
W dniu 25-03-16 o 07:53, cef pisze:

[...]

Problem w ewentualnej egzekucji takiej umowy. Oszuści przeważnie nic nie
mają. Bo jakby mieli, to istnieje tuzin sposobów na odzyskanie
pieniędzy. Zabezpieczenie musi być takie, by pieniędzy nie otrzymali.

Data: 2016-03-25 12:37:56
Autor: witek
On 3/25/2016 1:53 AM, cef wrote:

Przepraszam za infantylne pytanie: a nie da się tego "ustawić"
przez jakiś weksel i umowę do niego?

Jak by sie dało to nikt by tutaj takich pytan nie zadawał.

Data: 2016-03-25 21:10:32
Autor: cef
W dniu 2016-03-25 o 18:37, witek pisze:
On 3/25/2016 1:53 AM, cef wrote:

Przepraszam za infantylne pytanie: a nie da się tego "ustawić"
przez jakiś weksel i umowę do niego?

Jak by sie dało to nikt by tutaj takich pytan nie zadawał.

Ludzie wielu rzeczy nie wiedzą i się dowiadują tutaj lub po fakcie.
A nie wiedzą nawet jeśli sprzedają nieruchomość za grube tysiące.
Kilka lat temu zetknąłem się z ustaleniem płatności za sprzedane mieszkanie
na przelew 7 dni i jak pieniądze nie wpłynęły terminowo,
to wtedy sprzedająca się dowiedziała jak to formalnie wygląda.
Pierwszą jej reakcją było: trzeba będzie unieważnić akt notarialny i wydawało jej się, że to jest najprostsze przewidziane prawem rozwiązanie.
Dopiero, jak dotarło do niej, że jak obie strony
podpisały akt, to w zasadzie ona już niewiele może, to zrobiło jej się trochę ciepło.
PS
Zapłacili jej po 2 tygodniach, ale co się strachu najadła.

Data: 2016-03-26 17:36:44
Autor: the_foe
W dniu 2016-03-25 o 07:53, cef pisze:
[...]

najprościej byloby zapłacić po wpisie do KW. Ale tak to ci nikt nieruchomosci nie sprzeda.

--
@foe_pl

Data: 2016-03-26 11:40:34
Autor: witek
On 3/26/2016 11:36 AM, the_foe wrote:
najprościej byloby zapłacić po wpisie do KW. Ale tak to ci nikt
nieruchomosci nie sprzeda.

escrow ?

Data: 2016-03-27 11:28:38
Autor: the_foe
W dniu 2016-03-26 o 17:40, witek pisze:
On 3/26/2016 11:36 AM, the_foe wrote:
najprościej byloby zapłacić po wpisie do KW. Ale tak to ci nikt
nieruchomosci nie sprzeda.

escrow ?

brzmi dobrze, tyle, ze to jest jakieś ryzyko, które na siebie musiałby
wziąć spzredający. Z punktu widzenia uczciwego sprzedawcy jest to niepotrzebne dokładanie sobie zmartwien i kolejna umowa, która wymaga fachowego oka.
IMO dobrym pomysłem jest ten, który już tu padł. Norariusz powinien mieć prawo do "zablokowania" KW. Niekoniecznie zdalnego.

--
@foe_pl

Data: 2016-03-27 09:13:52
Autor: witek
On 3/27/2016 4:28 AM, the_foe wrote:
[...]

o konto powiernicze mozna popytac banki i zadnego fachowego oka tu nie potrzeba.
Notariusz równiez prowadzi taką usługę, tylko zwykle woli unikac kontaktu z pieniedzmi.

Ale to tez nie zabezpiecza przed "szybszym" wpisem do ksiąg.
Bo raczej na zapis ze sprzedajacy zobaczy kase dopiero po wpisie do ksiąg nikt nie pojdzie.
Niech mnie jako kupującego coś rozjedzie po wyjsciu od notariusza i wowczas kasa zawisnie na koncie powierniczym na wieki.

IMO dobrym pomysłem jest ten, który już tu padł. Norariusz powinien mieć
prawo do "zablokowania" KW. Niekoniecznie zdalnego.

Niestety politycy rzadko bywaja inteligentni.

Data: 2016-03-29 17:08:51
Autor: J.F.
Użytkownik "witek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:nd8pnl$an9$1@dont-email.me...
[...]

Nasze banki by chyba tak chcialy ... ale przegraly z rzeczywistoscia, tzn z czasem trwania wpisu.
W efekcie przerzucily ryzyko na nabywcow - kazac im placic ubezpieczenie do czasu wpisu.

Niech mnie jako kupującego coś rozjedzie po wyjsciu od notariusza i wowczas kasa zawisnie na koncie powierniczym na wieki.

Ale kasa jest.
Sad uzbrojony w notarialna umowe i celowy rachunek powierniczy nie powinien miec problemu z odblokowaniem wyplaty.
Albo z uniewaznieniem umowy.

Zauwaz, ze co bys nie wymyslil to ryzyko i tak jest, ze jedna strona umrze w krytycznym czasie.
Tzn jest jedna mozliwosc - nabywca przychodzi z walizka gotowki do notariusza, podpisuja/placa/kwituja, ale wtedy inne ryzyka sie rodza.

Powinno byc tak, ze w KW sie wpisuje nowego wlasciciele wraz z hipoteka w wysokosci ceny sprzedazy dla starego, sad to wpisuje blyskawicznie, po zaplacie sie wykresla.

J.

Data: 2016-04-05 01:38:34
Autor: G.S.
On Sun, 27 Mar 2016, witek wrote:

[...]

 Przecież ktoś jest spadkobiercą.
 Z samej zasady powiernictwa wynika zaś, że "potwierdzeniem" nie jest
potwierdzenie przez nabywcę (który z założenia potrzeby powiernika
jest niewiarygodny bo może oszukać), lecz zajście zdarzenia.

pzdr, Gotfryd

Data: 2016-04-04 18:58:27
Autor: witek
On 4/4/2016 6:38 PM, G.S. wrote:
[...]

Ale zajście zdarzenia pod tytułem wpis do księgi może nastąpić dopiero na podstawie papierka pod nazwą postanowienie o nabyciu spadku.
A ja np. mimo dobrej woli wszystkich spadkobierców i zlej woli jednego nawet nie bedącego spadkobiercą bujam się 5 lat.

Data: 2016-03-24 23:27:08
Autor: Big Jack
zabezpieczenie się przy kupnie nieruchomości
W wiadomości
*Kris* napisał(-a):

[...]

Musiałby to być wyjątkowo operatywny i nie obłożony robotą sąd. Ja całkiem niedawno w takim nie za dużym, na wzmiankę doczekałem się po 6 dniach od aktu notarialnego. Fakt, nie wiem ile notariusz trzymał papiery.

--
Big Jack
         //////     GG: 660675

Data: 2016-03-24 19:00:10
Autor: witek

*Kris* napisał(-a):

[...]

Sprawdzasz co jest na dzienniku podawczym, a nie w księdze.
Mi nie robił nikt problemu. Moze dlatego, ze juz sie dorobili komputera i łatwo było znależć czy jest cokolwiek do ksiegi nr xyz.

Przy czym nikt nie gwarantuje, ze niczego nieświadomy inny kupujący od razu poleci z aktem notarialnym do sądu. Może akurat pojawi sie nastepnego dnia rano.

Chyba najbezpieczniej jest umawiać się u notariusza po zamknięciu sądu.
Mała szansa, że ktoś w międzyczasie coś doniesie do ksiąg wieczystych.

Data: 2016-03-24 23:32:04
Autor: Kris
W dniu piątek, 25 marca 2016 01:01:01 UTC+1 użytkownik witek napisał:
> [...]

Chyba najbezpieczniej jest umawiać się u notariusza po zamknięciu sądu.
Mała szansa, że ktoś w międzyczasie coś doniesie do ksiąg wieczystych.

Liczy sie też szybkość notariusza bo chyba nie ma znaczenia który akt notarialny został podpisany wcześniej tylko który szybciej dotarł do sądu.

Data: 2016-03-24 12:29:32
Autor: ąćęłńóśźż
zabezpieczenie się przy kupnie nieruchomości
Myślę, że posiadanie notarialnej umowy przedwstępnej mogłoby pomóc - co prawda inni "frajerzy" też mogliby taką mieć.
Ale lepiej być oszukanym na umowie przedwstępnej i jakby co stracić zadatek, niż na umowie zasadniczej i stracić całość ;-)

-- -- -
< news:56f3cd25$0$645$65785112news.neostrada.pl...

Data: 2016-03-24 12:40:04
Autor: J.F.
Użytkownik " ąćęłńóśźż"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:nd0j2g$6d1$1@node2.news.atman.pl...
[...]

Nie "posiadanie umowy", ale wpisanie jej do ksiegi wieczystej.
A i to chyba nie calkiem zabezpiecza na wypadek oszusta, ktory sie pod wlasciciela podszyje.

No coz, dawno temu wymyslono do tego "akredytywe".
Nabywca sklada naleznosc u zaufanego posrednika, czyli banku, bank wyplaci sprzedawcy po wpisie do ksiegi wieczystej.

Ale u nas to bardzo malo popularna sprawa.

J.

Data: 2016-03-24 13:38:02
Autor: Michał
W dniu 24.03.2016 o 12:40, J.F. pisze:
[...]

I chyba też nie chroni jeżeli sprzedający jest w zmowie
z tym drugim kupującym. Bo wtedy sprzedający i tak sprzedaje
mu nieruchomość z takim wpisem, potem sprzedaje mi, a potem
jeszcze ten drugi kupujący może ode mnie wymagać kupna nieruchomości...

No ale lepsze to niż nic.

No coz, dawno temu wymyslono do tego "akredytywe".
Nabywca sklada naleznosc u zaufanego posrednika, czyli banku, bank
wyplaci sprzedawcy po wpisie do ksiegi wieczystej.

Ale u nas to bardzo malo popularna sprawa.

Ja tego szukałem pod hasłem rachunek powierniczy, ale z tego co się
zorientowałem to raczej skierowane do developerów. Koszt ok 10.000zł...

--
Michał

Data: 2016-04-05 01:09:07
Autor: G.S.
On Thu, 24 Mar 2016, Michał wrote:

> [...]

Ja tego szukałem pod hasłem rachunek powierniczy, ale z tego co się
zorientowałem to raczej skierowane do developerów. Koszt ok 10.000zł...

 Powiernictwa może przecież dokonać ktokolwiek, do ustalenia jest
jedynie (jego) wiarygodność dla (obu) stron umowy.
 Notariusz pytany o taką usługę, dla lokalu ~100kzł zażądał 700zł

pzdr, Gotfryd

Data: 2016-03-26 17:32:43
Autor: the_foe
W dniu 2016-03-24 o 12:40, J.F. pisze:

Nie "posiadanie umowy", ale wpisanie jej do ksiegi wieczystej.
A i to chyba nie calkiem zabezpiecza na wypadek oszusta, ktory sie pod
wlasciciela podszyje.

jeżeli kupuje w dobrej wierze i ma wpis w KW to już nie da się odkręcić nawet w takim przypadku. W tym przypadku prawo chroni bardziej kupującego niż właściciela.

--
@foe_pl

Data: 2016-03-26 23:48:33
Autor: J.F.
Dnia Sat, 26 Mar 2016 17:32:43 +0100, the_foe napisał(a):
[...]

Chyba nie rozumiesz - idziecie do notariusza, spisujecie umowe
przedwstepna, przelewasz pieniadze ... i sie okazuje, ze wiecej takich
kupujacych bylo.
Sprzedajacy powiedzmy ze stawil sie u notariusza i podpisal umowe
ostateczna, ale tez kilku osobom. Wtedy pewnie zadecyduje kto pierwszy
zdola uzyskac wpis do KW ... albo i sad zobaczy kilka umow i sie
wstrzyma.

Ale bardziej prawdpodobne ze wlasciciel znika.
Notarialna umowa przedwstepna to jest duzy plus w kwestii ustalenia
prawa wlasnosci, ale jak wiecej takich nabywcow bedzie, to znow prawie
nic nie daje.

A jak sie okaze ze to oszust podpisal umowe przedwstepna, to chyba
jeszcze mniej daje.

Nie, trzeba taka umowe zglosic do sadu, poczekac na wpis do ksiegi,
sprawdzic ponownie inne wpisy i dopiero przelewac/placic. Ale sad wpisuje tak dlugo, ze tak sie nie da :-)

J.

Data: 2016-03-27 10:50:27
Autor: Marek
On Sat, 26 Mar 2016 23:48:33 +0100, "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Nie, trzeba taka umowe zglosic do sadu, poczekac na wpis do ksiegi,
sprawdzic ponownie inne wpisy i dopiero przelewac/placic. Ale sad wpisuje tak dlugo, ze tak sie nie da :-)

Nie pamiętam już jak było w min przypadku ale na pewno nie tak długo jak proces egzekucji od strony sprzedawcy który nie dostał kasy. Notariusz przy podpisywaniu umowy poucza o tym strony, że jeśli nabywca nie zapłaci zbywca może już wejść na drogę egzekucji.

--
Marek

Data: 2016-03-27 09:06:02
Autor: witek
On 3/27/2016 3:50 AM, Marek wrote:
[...]

tylko problem w tym, ze zeby cos egzekwowac to musi byc z czego.
A mieszkanie juz sprzedane nastepnemu.

Data: 2016-03-27 19:40:10
Autor: Big Jack
*Marek* napisał(-a):

Notariusz przy podpisywaniu umowy poucza o tym strony, że jeśli
nabywca nie zapłaci zbywca może już wejść na drogę egzekucji.

Ale do tego chyba jest potrzebna klauzula w akcie notarialnym, że nabywca poddaje się egzekucji. Wtedy bez zbędnych korowodów do komornika.

--
Big Jack
         //////     GG: 660675

Data: 2016-03-27 14:04:31
Autor: Kris
W dniu niedziela, 27 marca 2016 19:40:12 UTC+2 użytkownik Big Jack napisał:
Ale do tego chyba jest potrzebna klauzula w akcie notarialnym, że nabywca poddaje się egzekucji. Wtedy bez zbędnych korowodów do komornika.
I co dalej?

Data: 2016-03-27 19:54:10
Autor: witek

*Marek* napisał(-a):

[...]

No i komornik moze cie co najwyzej po glowie poglaskac.

Data: 2016-03-28 12:15:47
Autor: Marek
On Sun, 27 Mar 2016 19:40:10 +0200, "Big Jack" <aaaaa@bbbbb.zz> wrote:
Ale do tego chyba jest potrzebna klauzula w akcie notarialnym, że nabywca poddaje się egzekucji. Wtedy bez zbędnych korowodów do komornika.

Ale nie chodzi o egzekucję tylko niepłacenie od razu. Zamiast płacić jest sporo czasu by zweryfikować stan prawny zanim zbywca się zdenerwuje.

--
Marek

Data: 2016-03-28 14:43:21
Autor: Big Jack
*Marek* napisał(-a):

Ale nie chodzi o egzekucję tylko niepłacenie od razu.

Sorry, jest drugi dzień świąt, chyba źle Cię zrozumiałem. W akcie chyba
też się zawiera sposób i termin zapłaty. Jeśli nabywca czegoś nie
dopełni, to rzeczywiście może to być _już_

--
Big Jack
         //////     GG: 660675

Data: 2016-03-27 11:21:41
Autor: the_foe
W dniu 2016-03-26 o 23:48, J.F. pisze:

> [...]
Chyba nie rozumiesz - idziecie do notariusza, spisujecie umowe
przedwstepna, przelewasz pieniadze ... i sie okazuje, ze wiecej takich

czy ja coś o natariuszu pisałem? Odpowiedziałem tylko na Twoje lęki, ze kupisz od podszywanego oszusta. Po wpisie do KW już ci nie odbiorą, chyba, ze udowodnią zła wolę.

--
@foe_pl

Data: 2016-03-29 17:16:02
Autor: J.F.
Użytkownik "the_foe"  napisał w wiadomości grup

> [...]

czy ja coś o natariuszu pisałem? Odpowiedziałem tylko na Twoje lęki, ze kupisz od podszywanego oszusta. Po wpisie do KW już ci nie odbiorą, chyba, ze udowodnią zła wolę.

Owszem, ale to wcale nie jest dobre, bo kiedys wrocisz z urlopu i nowego wlasciciela zastaniesz :-)

Tylko ze:
a) tak jak chcesz sie nie da obecnie, bo sady wpisu miesiacami dokonuja, (moze i dobrze, patrz wyzej)
b)  przez ten czas sie wiele moze wydarzyc i skonczy sie tak, ze sad wpisu odmowi, bo ma np 5 aktow sprzedazy jednego lokalu.

J.

Data: 2016-03-24 19:25:44
Autor: Sebastian Biały
On 2016-03-24 12:19, Michał wrote:
Czy taka osoba może sprawdzić czy w momencie podpisywania tegoż aktu
nieruchomość nie jest już sprzedana komuś innemu?

Niewykonalne. Ale na pocieszenie powiem że już za kilkadziesiat lat wynajda komputery i internet i być może nawet wylądujemy na Księżycu. Wtedy będzie się dało.

Data: 2016-04-05 01:32:19
Autor: G.S.
On Thu, 24 Mar 2016, Sebastian Biały wrote:

On 2016-03-24 12:19, Michał wrote:
> [...]

komputery i internet i być może nawet wylądujemy na Księżycu. Wtedy będzie się

 Najbardziej ubolewania godny jest w tym przypadku fakt, że do tego nie
trzeba internetu ani Księżyca.

 Do przeprowadzenia przed II Wojną Światową, w 1939 roku :P

pzdr, Gotfryd

Data: 2016-03-25 12:03:56
Autor: Tomasz Chmielewski
On 03/24/2016 08:19 PM, Michał wrote:
[...]

A ma ktoś dane na temat, jak częste jest to zjawisko w Polsce?

Tomasz Chmielewski
http://www.ptraveler.com

Data: 2016-03-25 04:45:45
Autor: Kris
W dniu piątek, 25 marca 2016 04:04:02 UTC+1 użytkownik Tomasz Chmielewski napisał:
A ma ktoś dane na temat, jak częste jest to zjawisko w Polsce?
Oprócz doniesień prasowych nie słyszałem o takim przypadku w mojej okolicy.
A mój sąsiad to notariusz właśnie i czasami przy piwku różne ciekawe przypadki omawiamy ale z wałkiem przy zakupie nieruchomości się nie spotkał.
Podobno jednak coś tam się ma zmienić i notariusze będą mogli online coś na zasadzie  wzmianki umieszczać.

Data: 2016-03-25 14:37:53
Autor: Robert Tomasik
Chmielewski napisał:
[...]

To by było świetne i proste rozwiązanie tego problemu.

W dodatku oczywiste. Skoro jest dostęp do ksiąg przez INTERNET, to co za
problem utworzyć system "komentarzy" dostępny notariuszom?

Data: 2016-03-25 07:44:56
Autor: cef
W dniu 2016-03-25 o 04:03, Tomasz Chmielewski pisze:
[...]

Pojawia się na tej grupie  w 75% wątków
  dotyczących sprzedaży nieruchomości . ;-)

Data: 2016-03-25 09:56:59
Autor: Robert Tomasik
W dniu 25-03-16 o 04:03, Tomasz Chmielewski pisze:

[...]

Wiele się o tym mówi, ale w skali powiatu ja nie pamiętam takiej sporawy
w ostatnim ćwierćwieczu. Słyszałem, że na terenie Krakowa miało kilka
przypadków miejsce. W małych miejscowościach jest kilku znających się
notariuszy i sądzę, że ktoś by ogarnął, że kilku na raz się tą samą
nieruchomością interesuje. Pewnie w tym należy upatrywać braku podobnych
zdarzeń w mniejszych miejscowościach.

Data: 2016-03-25 12:36:10
Autor: witek
On 3/24/2016 10:03 PM, Tomasz Chmielewski wrote:
[...]

raczej niewielkie, skoro do tej pory nie bylo jakos specjalnie nagłaśniane.
Ale zdarza się.

Data: 2016-03-26 10:25:09
Autor: t-1
W dniu 24.03.2016 o 12:19, Michał pisze:
[...]

Jednym z zabezpieczeń jest artykuł 777 KPC co można wpisać do Aktu notarialnego.

Data: 2016-03-26 09:49:46
Autor: witek
On 3/26/2016 4:25 AM, t-1 wrote:
[...]

No i co to da?
Mieszkania juz nie ma sprzedane innemu, kasy tez - wydalem, podarowalem, przepilem zakopałem w lesie.
..

zabezpieczenie się przy kupnie nieruchomości